Nauczanie dwujęzyczne V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kanclerza Jana Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej
Nauczanie dwujęzyczne Polega na prowadzeniu zajęć w dwóch językach, gdzie głównym jest język ojczysty, a dodatkowe elementy (całe jednostki lekcyjne, tematyczne lub ich części- w zależności od przedmiotu) wprowadzane są w języku angielskim.
Nauczanie dwujęzyczne Za podstawowy cel kształcenia w nauczaniu języków obcych nowożytnych w oddziałach dwujęzycznych przyjęto swobodne porozumiewanie się w języku obcym, w mowie i w piśmie. Oczekuje się, ze uczeń osiągnie poziom biegłości zbliżony do C1 w sześciostopniowej skali poziomów biegłości w zakresie poszczególnych umiejętności językowych, co zakłada nie tylko wysoką skuteczność w komunikacji, ale i poprawność językową.
Nauczanie dwujęzyczne V LO prowadzi oddziały dwujęzyczne od roku 2009. W roku szkolnym 2012/13, wspólnie z władzami miasta, podjęliśmy decyzję o zmianie nazwy szkoły na V Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Kanclerza Jana Zamoyskiego w Dąbrowie Górniczej.
Nauczanie dwujęzyczne Przedmioty nauczane dwujęzycznie to: biologia, chemia, geografia, wiedza o społeczeństwie, literatura angielska i zajęcia z wychowawcą.
Nauczanie dwujęzyczne W klasie pierwszej wszystkie w/w przedmioty nauczane są na poziomie podstawowym. Od klasy drugiej uczniowie dokonują wyboru jednego z trzech przedmiotów (biologia chemia, geografia) którego chcą uczyć się na poziomie rozszerzonym.
Nauczanie dwujęzyczne Programy autorskie realizowane w VLO: Chemia dwujęzyczna na poziomie podstawowy i i rozszerzonym Geografia dwujęzyczna na poziomie podstawowy i i rozszerzonym Biologia dwujęzyczna na poziomie podstawowy i i rozszerzonym Wos dwujęzyczny na poziomie podstawowy i i rozszerzonym Elementy literatura i kultury krajów anglojęzycznych Laboratorium j.angielskiego na poziomie podstawowym w klasie dwujęzycznej
Nauczanie dwujęzyczne Kadra: mgr Aneta Cupiał - język angielski, biologia dwujęzyczna, literatura angielska mgr Jolanta Karcz - język angielski, chemia dwujęzyczna mgr Agnieszka Sierpińska - język angielski, geografia dwujęzyczna mgr inż. Michał Witkowski - język angielski, wiedza o społeczeństwie dwujęzyczna mgr Janusz Siwiorek - język angielski mgr Małgorzata Przeździk-Zynek - język angielski, język angielski w biznesie, literatura angielska mgr Emilia Fryżlewicz - język angielski, język angielski w biznesie, język angielski w medycynie, literatura angielska
Nauczanie dwujęzyczne Siatka godzin: Przedmioty rozszerzone KL. I KL.II KL.III j. angielski 7 h 8 h j.polski, biologia dw, wos dw. matematyka 1 h 4 h geografia dw, chemia dw, historia 5 h
Nauczanie dwujęzyczne Realizacja wybranego przedmiotu na poziomie rozszerzonym umożliwia zdawanie matury z tego przedmiotu w języku angielskim dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych.
Nauczanie dwujęzyczne Realizacja wybranego przedmiotu na poziomie rozszerzonym umożliwia zdawanie matury z tego przedmiotu w języku angielskim dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych.
Nauczanie dwujęzyczne Uczniowie mogą również realizować przedmiot wiedza o społeczeństwie na poziomie rozszerzonym jednak nie mogą zdawać tego przedmiotu na maturze w wersji dwujęzycznej.
Formy realizowania kierunku Warsztaty językowe organizowane przez British Council Warsztaty ze studentami z zagranicy organizowane we współpracy z AISEC oraz w ramach partnerstwa szkół Zajęcia laboratoryjne, warsztatowe przygotowujące do egzaminów międzynarodowych Wykłady w języku angielskim prowadzone przez pracowników naukowych UŚ i WSB Debaty dotyczące spraw polityczno-społecznych oraz debaty w ramach Europejskiego Parlamentu Młodzieży Realizacja programu Erasmus +
Formy realizowania kierunku Wyjazdy zagraniczne organizowane przez szkołę Lekcje konwersacyjne prowadzone przez native speakerów Przedstawienia teatralne w j. angielskim przygotowane przez Globe Theatre w Londynie Czytanie i omawianie lektur w języku angielskim np. Tydzień z Dickensem
Zalety nauczania dwujęzycznego zwiększa umiejętności posługiwania się i korzystania ze źródeł wiedzy w języku angielskim pogłębia wiedzę o krajach anglojęzycznych
Zalety nauczania dwujęzycznego zapewnia preferencyjne punkty w rekrutacji na polskie wyższe uczelnie umożliwia uczniom zdawanie matury dwujęzycznej
Zalety nauczania dwujęzycznego kształci absolwentów dwujęzycznych posługujących się biegle językiem angielskim, co pozwoli im na lepszy start w następnym etapie edukacyjnym. Biegła znajomość języka wymagana jest na studiach Erasmusa
Zalety nauczania dwujęzycznego otwiera uczniów na świat, poszerza horyzonty, uaktywnia, uczy kreatywności, tolerancji, ciekawości świata, życia i ludzi
Zalety nauczania dwujęzycznego edukacja w oddziałach o wyrównanym potencjale intelektualnym i podobnych zainteresowaniach
Zalety nauczania dwujęzycznego umożliwia rozwój umiejętności interpersonalnych, wrażliwości kulturowej i komunikacji czyli tzw. umiejętności miękkich, które wraz z językowymi stanowią atrakcyjny kapitał na współczesnym rynku zatrudnienia
Zalety nauczania dwujęzycznego Wymiar lingwistyczny: poprawienie ogólnej kompetencji w posługiwaniu się językiem angielskim, rozwinięcie umiejętności prezentacji oraz ustnej komunikacji po angielsku, zwiększenie świadomości języka, zarówno polskiego jak i angielskiego
Zalety nauczania dwujęzycznego Wymiar przedmiotowy: okazja do nauki przedmiotu z różnych perspektyw, dostęp do specjalistycznego słownictwa angielskiego, przygotowanie do przyszłych studiów i/lub pracy zawodowej
Zalety nauczania dwujęzycznego Wymiar kulturowy: budowanie kompetencji interkulturowych, rozwijanie umiejętności komunikacji interkulturowej
Zalety nauczania dwujęzycznego Wymiar środowiskowy: rozwijanie orientacji europejskiej i międzynarodowej, uzyskiwanie państwowych certyfikatów, profilowanie szkoły (zapewniamy uczniom wzbogacone środowisko edukacyjne)
Zalety nauczania dwujęzycznego Wymiar uczenia się: różnicowanie metod i form praktyki szkolnej, wzmacnianie motywacji ucznia.
Kierunki studiów wybierane przez uczniów dwujęzycznych medycyna, farmacja, weterynaria filologie obce m.in. japonistyka, arabistyka, turkologia, skandynawistyka, iberystyka, slawistyka, sinologia, angielska prawo, administracja bezpieczeństwo narodowe ekonomia, zarządzanie dziennikarstwo
Wyniki egzaminu maturalnego j. angielski rozszerzony
Wyniki egzaminu maturalnego j. angielski dwujęzyczny 2012 80% 2013 81% 2014 73% 2015 71% 2016 68% 78%
Nauczanie dwujęzyczne W obecnym roku szkolnym negocjujemy umowę o współpracy z Wydziałem Filologii Angielskiej Uniwersytetu Śląskiego. Trzecia umowa z UŚ pozwoli nam utworzyć KLASĘ AKADEMICKĄ
Nauczanie dwujęzyczne DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ Opracowanie: A. Cupiał, J. Karcz, A. Ornat