Przedszkole Miejskie Nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przedszkole niepubliczne na miarę XXI wieku Środa Wielkopolska ul
Advertisements

INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Innowacja pedagogiczna
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Autoewaluacja Szko ł a Promuj ą ca Zdrowie rok szkolny 2010 rok szkolny 2013 Specjalny Ośrodek Szkolno-Wychowawczy nr 1 w Krakowie.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
SPRAWOZDANIE PRZEDSZKOLAK PEŁEN ZDROWIA ZIMA 2012/2013.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Przedszkole nr 5 PLASTUŚ w Koninie ul. Budowlanych 4 tel
Promocja zdrowia w szkole (propozycja zajęć pozalekcyjnych)
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
REALIZOWANEGO OD 2013 DO 2015 ROKU Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągnięcia celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia.
w praktyce pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ Z OBSZARU: RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE przeprowadzonej w przedszkolu nr 243 w roku szkolnym 2013/2014.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
Idea Szkół Promujących Zdrowie. Szkoła Promująca Zdrowie: tworząca warunki (fizyczne i społeczne) sprzyjające ochronie i pomnażaniu zdrowia, umożliwiająca.
Szkoła Promująca Zdrowie
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PRZEDSZKOLA- ( ) przeprowadzono 71 ewaluacji, w tym: 8 ewaluacji całościowych 63 ewaluacje problemowe Podsumowanie.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Szkoła Promująca Zdrowie jest to siedlisko, w którym członkowie społeczności szkolnej - pracownicy i uczniowie: - podejmują starania, aby poprawić swoje.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży Kształtowanie właściwych nawyków racjonalnego żywienia w ramach edukacji zdrowotnej dzieci w różnorodnych zajęciach.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Prezentacja wyników autoewaluacji Szkoły Podstawowej nr 3 im. Orła Białego w Ciechanowie ubiegającej się o nadanie Krajowego Certyfikatu „Szkoła Promująca.
DZIELNICOWA KAMPANIA „SZEŚCIOLATKI W PIERWSZEJ KLASIE”
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Wyniki Ewaluacji 2015 rok. Publiczne przedszkole im. Marii Kownackiej w Graczach.
Miejska Sieć Szkół Promujących Zdrowie Miasta Lublin przykładem dobrej praktyki wspierania rozwoju Sieci Szkół Promujących Zdrowie.
Sieć Szkół Promujących Zdrowie. W styczniu 2015 roku przystąpiliśmy do programu Lubelskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Nasza szkoła od wielu lat.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
PILOTAŻ KONCEPCJI PRZEDSZKOLA PROMUJĄCEGO ZDROWIE I NARZĘDZI DO AUTOEWALUACJI DZIAŁAŃ W PRZEDSZKOLU NR 7 W ŁOWICZU Łowicz, maj 2017r.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
Opracowanie : Ewa Inglot, Barbara Połomska
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 5 w Brzegu SZKOŁĄ PROMUJĄCĄ ZDROWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
PREZENTACJA WYNIKÓW AUTOEWALUACJI SZKOŁY PROMUJĄCEJ ZDROWIE
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Szkoła Promująca Zdrowie
Przedszkole promujące zdrowie to takie, które tworzy warunki i podejmuje działania, które sprzyjają: - zdrowiu i dobremu samopoczuciu społeczności.
PROGRAM SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Raport z ewaluacji- Rozwijanie zainteresowań dzieci
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
PRZEDSZKOLE NR 7 im „ SKARBNIKOWA WILLA” Ubiegające się o Krajowy Certyfikat Przedszkoli i Szkół Promujących Zdrowie.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Krajowego Certyfikatu Przedszkole Promujące Zdrowie
Zapis prezentacji:

Przedszkole Miejskie Nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie Przedszkole Promujące Zdrowie

Nasze początki W naszym przedszkolu Projekt Szkoła Promująca Zdrowie realizujemy od 1999 roku. W dowód uznania dla naszych działań Warmińsko- Mazurski Kurator Oświaty uhonorował nas pięciokrotnie Wojewódzkim Certyfikatem Szkoły Promującej Zdrowie. W 2009 roku, ówczesna Pani Minister Edukacji Narodowej, przyznała nam Akt Przynależności do Krajowej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Projekt Przedszkole Promujące Zdrowie cieszy się dużym zainteresowaniem od początku jego realizacji i pozytywnym wsparciem całej naszej społeczności. W przedszkolu funkcjonuje zespół ds. promocji zdrowia, a w obecnym jego składzie występują:

Koordynator- Bogumiła Celmer, nauczyciel dyplomowany w Przedszkolu Miejskim Nr 4 im. Pluszowego Misia w Olsztynie, Zespół ds. promocji zdrowia stanowią członkowie w składzie: Ewa Oller- nauczyciel dyplomowany; Monika Miłońska- nauczyciel kontraktowy; Agnieszka Sawko- samodzielny referent; Ewa Świtaj- pracownik niepedagogiczny; Marta Projs- kucharz; Aneta Brzyska- rodzic; Maciej Maścianica- rodzic. Opiekę nad całym zespołem sprawuje Gabriela Browarska- dyrektor przedszkola.

Nasze ostatnie wspólne działania: Edukacja zdrowotna, jako obszar dający wiele możliwości do działania, ukierunkowuje nas na współpracę z wieloma instytucjami, a do proponowanych zadań włączani są rodzice, babcie, dziadkowie i pracownicy przedszkola. Nasze ostatnie wspólne działania: Projekt „Zdrowo jem, więcej wiem”; Projekt „Mamo, tato! Wolę wodę!”; Projekt „Kolorowe dni”; „Autochodzik”; Projekt „Szkoła dla rodziców”, „Rodzeństwo bez rywalizacji”; Wolontariat; „Pięciolatki segregują odpadki”; Poznajemy nasz region.

Autoewaluacja Podczas badań pilotażowych przeprowadzonych na wniosek Ośrodka Rozwoju Edukacji od stycznia do marca 2017 roku zostały sprawdzone narzędzia do autoewaluacji działań w przedszkolach promujących zdrowie. Wykorzystałyśmy ankiety dla nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców. Przeprowadzono badanie dzieci techniką „Narysuj i opowiedz”. Wyniki badań opracowane w formie raportu.

Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny” Ocena (Punkty) Standard pierwszy – koncepcja pracy przedszkola, jego organizacja i struktura sprzyjają realizacji długofalowych, zaplanowanych działań dla wzmocnienia zdrowia dzieci, pracowników i rodziców dzieci. Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, „optymalny” Ocena (Punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego, czyli oceny 5) 1 2 3 1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz w pracy i życiu przedszkola a) W koncepcji pracy przedszkola (lub w dokumencie o innej nazwie) zapisano, że: przedszkole realizuje program PPZ; należy on do priorytetów; promocja zdrowia dotyczy dzieci i pracowników; zapis jest zgodny z przyjętą w Polsce koncepcją PPZ (Analiza dokumentu) 5 4 3 2 b) Pracownicy przedszkola i rodzice mają poczucie, że zdrowie i dobre samopoczucie jest ważną sprawą w przedszkolu 5 4 3 2 Działania mające na celu podniesienie świadomości pracowników i rodziców, że zdrowie jest istotną kwestią w przedszkolu. c) Pracownicy przedszkola, uważają, że w przedszkolu podejmowane są działania na rzecz promocji ich zdrowia 5 4 3 2 Zakres zaangażowania pracowników niepedagogicznych w działania na rzecz promocji zdrowia.

2. Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie a) W zespole promocji zdrowia są przedstawiciele: dyrekcji, N, Pn, R; zadania zespołu sformułowana na piśmie ( Analiza dokumentu, wywiady) 5 4 3 2 Szczegółowe zapoznanie nowych pracowników i członków zespołu z zadaniami dotyczącymi promocji zdrowia. b) Koordynator ds. promocji zdrowia został powołany przez dyrektora w porozumieniu z zespołem promocji zdrowia; zadania koordynatora sformułowano na piśmie (Wywiad z koordynatorem, analiza dokumentu) 5 4 3 2 c) Dyrektor przedszkola wspiera działania w zakresie promocji zdrowia (wywiady, obserwacje) Kontynuacja działań dyrektora i poszukiwanie nowych sposobów wspierania działań. d) Protokół ostatniej kontroli san-epid nie zawiera uwag i zastrzeżeń lub zostały one usunięte i stacja san-epid została o tym poinformowana ( analiza protokołu, obserwacja) 5 4 3 2

3. Szkolenia, informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie a) Dyrektor przedszkola i członkowie zespołu promocji zdrowia uczestniczyli w szkoleniu/ach dotyczącym/ych PPZ w ostatnich trzech latach (wywiad, analiza dokumentów) 5 4 3 2 Organizowanie szkoleń dla nowych pracowników – członków zespołu promocji zdrowia. b) Zorganizowano wewnętrzne szkolenia na temat PPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych w ostatnich trzech latach (analiza dokumentów, Ankieta N- pyt. , Pn - pyt.2) 5 4 3 2 Udział pracowników niepedagogicznych w szkoleniach. Częstotliwość wewnętrznych szkoleń na temat PPZ dla rady pedagogicznej i pracowników niepedagogicznych. c) Rodzice dzieci zostali poinformowani o tym, że przedszkole realizuje program PPZ już przy zapisie dziecka do przedszkola (wywiad z dyrektorem ) 5 4 3 2 Przekaz informacji dla rodziców dzieci nowo przyjętych do przedszkola na temat programu PPZ realizowanego w naszym przedszkolu. d) Rodzicom dzieci ( w tym nowo przyjętych do przedszkola) wyjaśniono, co to znaczy, że przedszkole jest PPZ ( ankieta R-pyt.2, analiza dokumentów) 5 4 3 2 Formy i metody zapoznawania rodziców dzieci, w tym rodziców dzieci nowo przyjętych, co to znaczy, że nasza placówka jest przedszkolem promującym zdrowie e) Na stronie internetowej przedszkola jest zakładka poświęcona PPZ, zawierająca aktualne i wyczerpujące informacje na ten temat (analiza strony) Systematyczne uaktualnianie informacji na stronie internetowej. f) Tablica informująca o programie PPZ jest umieszczona w widocznym i powszechnie dostępnym miejscu przedszkola i zawiera aktualne informacje (Obserwacja, analiza informacji) Przekazywanie bieżących informacji dla rodziców.

4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia oraz ich dokumentowanie a) W ostatnich 3 latach opracowano roczne plany działań w zakresie promocji zdrowia i ich ewaluacji, z uwzględnieniem potrzeb dzieci, nauczycieli, pracowników niepedagogicznych i rodziców dzieci (analiza planów) 5 4 3 2 Uwzględnić potrzeby rodziców i pracowników w rocznych planach działań. b) Zapisy planów działań i ich ewaluacji są zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce (analiza planów) 5 4 3 2 Formy planów działań i ich ewaluacji – zgodna z koncepcją PPZ. c) W ostatnich 3 latach sporządzono raporty z ewaluacji procesu lub wyników działań w zakresie promocji zdrowia zgodne z zasadami przyjętymi w PPZ w Polsce ( analiza raportów) 5 4 3 2 Forma raportów z ewaluacji – zgodnie z koncepcją PPZ

Podsumowanie wyników w standardzie pierwszym Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa A B C 1. Uwzględnienie promocji zdrowia w dokumentach oraz pracy i życiu przedszkola 4,33 Zakres zaangażowania pracowników niepedagogicznych w działania na rzecz promocji zdrowia. 2. Struktura dla realizacji programu przedszkola promującego zdrowie 4,75 Szczegółowe zapoznanie nowych pracowników i członków zespołu z zadaniami dotyczącymi promocji zdrowia. 3. Szkolenia, systematyczne informowanie i dostępność informacji na temat koncepcji przedszkola promującego zdrowie. 4,3 W sposób jasny i przystępny informowanie rodziców dzieci nowoprzyjętych na temat koncepcji PPZ. 4. Planowanie i ewaluacja działań w zakresie promocji zdrowia 4,0 Sposób sporządzania raportów z ewaluacji zgodnie z obecnymi zasadami. Średnia liczba punktów dla standardu pierwszego (dla 4 wymiarów): 4,34 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): CZĘŚĆ RODZICÓW DZIECI NOWOPRZYJĘTYCH DO PRZEDSZKOLA DOSTRZEGA, ŻE NIE JEST W SPOSÓB WYSTARCZAJĄCY INFORMOWANA O KONCEPCJI I ZASADACH PPZ.

zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci Standard drugi – klimat społeczny przedszkola sprzyja dobremu samopoczuciu i zdrowiu dzieci, pracowników i rodziców dzieci Arkusz zbiorczy dla standardu drugiego Badana grupa liczba zbadanych osób Wymiary (numery stwierdzeń) Ocena: średnia punktów w każdym wymiarze Ocena: średni a punktó w we wszyst kich wymia rach Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego (5 pkt) 1 2 3 4 5 Nauczyciele Liczba 10 Stwarzanie nauczycielom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4-5) Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6-9) Relacje między nauczycielami (10-12) Relacje z rodzicami dzieci (13-15) Pracownicy niepedagogiczni Liczba 10 Stwarzanie pracownikom niepedagogicznym możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (4-5) 4,5 Poziom zaangażowania pracowników niepedagogicznych w realizację zadań przedszkola Relacje i wsparcie ze strony dyrektora przedszkola (6-8) Relacje z nauczycielami (9-11) Relacje z innymi pracownikami przedszkola, którzy nie są nauczycielami ( 12-14) Rodzice dzieci Liczba 70 Stwarzanie rodzicom możliwości uczestnictwa w życiu przedszkola (3-6) Relacje z nauczycielami i dyrektorem (7-9) Postrzeganie przez rodziców sposobu, w jaki nauczyciele traktują ich dziecko (10-12)

Podsumowanie wyników w standardzie drugim: badanie klimatu społecznego przedszkola za pomocą ankiety. Średnia liczba punktów dla standardu drugiego dla wszystkich badanych grup dorosłych: 4,8 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie 5): NIEWYSTARCZAJĄCY POZIOM ZAANGAŻOWANIA PRACOWNIKÓW NIEPEDAGOGICZNYCH W REALIZACJĘ ZADAŃ PRZEDSZKOLA.

Wymiary klimatu społecznego Co im się w nim nie podoba? Arkusz zbiorczy do badania klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz” Wymiary klimatu społecznego A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczba 22 Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczb a 1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkola Lubię jak jest miło, fajnie, jak się śmieję i dobrze się tu czuję. Lubię jak jest wesoło, śmiejemy się, wtedy dobrze się czujemy. 3 2. Osoby dorosłe i relacje z nimi Panie kochane, miłe, uśmiechnięte, pomagają, rozmawiają, mogę się do pań przytulić, panie są jak księżniczki takie ładne. Lubię też pana konserwatora i panie z kuchni. 10 Gdy pan z angielskiego jest zły, gdy pani jest smutna, gdy nie ma naszej pani z grupy. 3. Dzieci i relacje między nimi Zabawy z koleżankami i kolegami, zabawy konstrukcyjne. 12 Kłótni z koleżanką, kolegą, bicia kolegi, kłótni i hałasu, złego humoru koleżanki i gdy przeszkadzamy sobie w zabawie nawzajem. 9 4. Rzeczy (zabawki, sprzęty) Lubimy klocki, lalki, książki, gry, samochody, puzzle, kąciki zainteresowań. 7 Nie lubimy drewnianych klocków i zjeżdżalni bo jest za mała. 2 5. Aktywności (zajęcia, zabawy, imprezy) Słuchać muzyki, tańczyć, ćwiczyć, rysować, lepić z plasteliny, pracować w książce, zabawy na podwórku – biegać, grać w ringo i w piłkę, gdy się ścigamy. Lubię odpoczynek z przytulanką na leżaku. Teatr, kino, zajęcia z panią, zabawy na podwórku, jazdę na rowerze. 14 Nie lubię zajęć dodatkowych (tańce), gdy nie mogę się bawić na podwórku. 6. Jedzenie i picie Lubię pyszne obiadki, naleśniki, pierogi, warzywa, wychodowana przez siebie rzeżuchę. 5 Z potraw nie lubię: pomidorów, fioletowej kapusty i pierogów. 1 7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola Lubię naszą salę, duży mięciutki dywan, nasz ogród oraz zwierzęta w szatni. Łazienki, szatni bo jest ciasno. 8. Inne Nie jest nudno, są zwierzęta. Gdy idę wcześniej do domu, gdy pada deszcz, gdy jest burza i szara pogoda, nie lubię jak jest zimno w szatni, nie lubię być chora, zostawać w domu, nie lubię, gdy słońce razi mnie w oczy. 8

Wymiary klimatu społecznego Co im się w nim nie podoba? Arkusz zbiorczy do badania klimatu społecznego w grupie przedszkolnej techniką „Narysuj i opowiedz” Wymiary klimatu społecznego A. Co dzieci lubią w przedszkolu? Co im się w nim podoba B. Czego dzieci nie lubią w przedszkolu? Co im się w nim nie podoba? Treści (wskaźniki) zawarte w notatkach z rozmów z dziećmi Liczba 21 1. Samopoczucie i atmosfera w przedszkolu Jestem tu szczęśliwa/wy 7 2. Osoby dorosłe i relacje z nimi Lubię jak pani czyta i opowiada nam bajki, jak uczymy się liter. 3 3. Dzieci i relacje między nimi Lubię zabawy z koleżankami i kolegami, gdy zgodnie się bawimy. Nie lubię przepychania w szatni, ubierania się w szatni, nie lubię gdy się bijemy, popychamy i hałasujemy. 9 4. Rzeczy (zabawki, sprzęty) Lubię kredki, ołówki, książki. 2 Nie lubię mokrych rękawiczek. 1 5. Aktywności (zajęcia, zabawy, imprezy) Lubię odpoczynek przy muzyce, gimnastykę korekcyjną, grę w piłkę, wyścigi, jazdę na sankach, poznawanie liter, rysowanie, dokarmianie ptaków, pracę w książce, zabawy w berka, jak organizowany jest u nas „Dzień roweroy” 18 Nie lubię mycia zębów, odpoczynku i leżakowania, pracy w książce. 15 6. Jedzenie i picie Kotlet schabowy, budyń czekoladowy, ziemniaki z marchewką, pierogi, surówkę z marchwi. 4 Z potraw nie lubię: kaszy jaglanej z truskawkami, zupy pieczarkowej i grochowej, zupy mlecznej, kanapek z twarogiem. 7. Pomieszczenia, wyposażenie i teren przedszkola Nie lubię łazienki, bo za mała, szatni, ogrodu gdy jest mokro, przeszkadza mi to, że jest za mało zabawek na podwórku. 8. Inne Lubię: podlewanie kwiatów, sprzątanie po zabawie, zajęcia kulinarne z naszymi paniami, jak robimy eksperymenty. Nie lubię gdy pada deszcz, gdy ugryzie mnie osa

Mocne strony: Bardzo dobre relacje z dorosłymi, pracującymi w przedszkolu, oparte na zaufaniu i bezpieczeństwie. Duża aktywność dzieci w sali i ogrodzie. Jadłospis przedszkolny. Słabe strony, problemy do rozwiązania: Niedostateczne wyposażenie ogrodu w sprzęt do zabaw i rekreacji, odnowienie wyposażenia łazienek, mało funkcjonalna szatnia. Problem priorytetowy: NIEDOSTATECZNIE WYPOSAŻONY OGRÓD PRZEDSZKOLNY. CZĘŚĆ DZIECI NIE PRZESTRZEGA OKREŚLONYCH NORM ZACHOWANIA SIĘ W GRUPIE.

Arkusz zbiorczy dla standardu trzeciego Standard trzeci – Przedszkole prowadzi edukację zdrowotną dzieci i stwarza im warunki do praktykowania w codziennym życiu zachowań prozdrowotnych Arkusz zbiorczy dla standardu trzeciego Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny) Ocena (punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego czyli od oceny 5) 1 2 3 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacjach a)Cele edukacji zdrowotnej zapisano w programie wychowawczym przedszkola (analiza dokumentu) 5 4 3 2 Wyznaczanie celów z zakresu edukacji zdrowotnej do aktualnych potrzeb i zadań przedszkola. b) W planach pracy dla poszczególnych grup uwzględniono treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej: edukacji żywieniowej, edukacji do zwiększania aktywności fizycznej, edukacji do bezpieczeństwa, edukacji do zdrowia psychicznego, edukacji seksualnej (Analiza dokumentów) Planowanie treści z różnych obszarów edukacji zdrowotnej z uwzględnieniem potrzeb nowo przyjętych dzieci. c) Treści edukacji zdrowotnej uwzględnione w planach poszczególnych grup dobrano na podstawie konsultacji z rodzicami, obserwacji zachowań dzieci, a w starszych grupach na podstawie rozmów z dziećmi. (Ankieta N.-pyt. 16, R- pyt.13, wywiad z N ) Zaangażowanie rodziców w planowaniu pracy wychowawczo-dydaktycznej z zakresu realizacji treści edukacji zdrowotnej. d) W przedszkolu są realizowane zajęcia ukierunkowane na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci (wywiad z dyrektorem, nauczycielami) Jakość realizowanych zajęć ukierunkowanych na rozwijanie umiejętności życiowych dzieci. e) Jeśli w przedszkolu realizowane są „zewnętrzne” programy, to są to programy o sprawdzonej skuteczności, (oparte na dowodach) a wybór ich był uzasadniony (dostosowany do programów wychowania przedszkolnego i planu pracy dla danej grupy (Analiza dokumentów) Selekcjonowanie programów zewnętrznych do realizacji na podstawie sprawdzonej skuteczności, opartej na dowodach i dostosowanych do podstawy programowej przedszkola. f) Rodzice każdej grupy są systematycznie informowani o realizacji zajęć dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa, wykorzystuje się w tym celu różne kanały informacyjne (Obserwacja, ankieta N –pyt.17, R – pyt.14) Forma przekazu informacji o realizacji podjętych w przedszkolu przez rodziny w domu. g) Rodziców zachęca się aby kontynuowali w domu praktykowanie zachowań prozdrowotnych, o których dziecko uczy się w przedszkolu (Ankieta N – pyt.18, R – pyt.15) Kontynuacja działań prozdrowotnych podjętych w przedszkolu przez rodziny w domu. h) Przebieg realizacji edukacji zdrowotnej w przedszkolu , jest omawiany na spotkaniu Rady Pedagogicznej co najmniej jeden raz w roku szkolnym (wywiad z dyrektorem, analiza dokumentów) Analiza realizowanych treści z zakresu edukacji zdrowotnej – formy, metody.

Udział dzieci w przygotowywaniu różnorodnych potraw. 2. Umożliwianie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem a) Atmosfera w czasie spożywania posiłków jest miła i nie towarzyszy im pośpiech, przekazywanie dzieciom przykrych uwag (obserwacja we wszystkich grupach) 5 4 3 2 Dbałość o atmosferę i klimat podczas spożywania posiłków. b) Stwarza się okazje i zachęca dzieci do próbowania nowych potraw i produktów o różnych smakach ( ankieta N – pyt.19) Sposoby zachęcania dzieci do degustacji nowych potraw i poznawania nowych sądów. c) Dzieci w czasie posiłków mogą zjeść tyle, ile chcą (ankieta N – pyt. 20) Dostosowania wielkości posiłków do faktycznych potrzeb dzieci. d) Dzieciom ze starszych grup stwarza się możliwość uczestniczenia w przygotowaniu prostych potraw np. zdrowych przekąsek (obserwacje, wywiad z dyrektorem i pracownikami kuchni) Udział dzieci w przygotowywaniu różnorodnych potraw. e) W posiłkach dla dzieci ogranicza się udział słodkich potraw i napojów (analiza jadłospisu, wywiad z kucharka) Stosowanie zamienników spożywanych w posiłkach dla dzieci. f) W przedszkolu unika się nagradzania dzieci słodyczami ( Ankieta N – pyt.21, R – pyt.16) Sposób nagradzania dzieci w przedszkolu (znaczne ograniczenie słodyczy). g) ogranicza się podawanie słodyczy i słodkich napojów w czasie imprez w przedszkolu ( Wywiad z dyrektorem, Ankieta R – pyt. 17) Dobór artykułów spożywczych, głównie napojów w czasie imprez przedszkolnych.

3. Umożliwianie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało. a) Dzieci myją ręce przed każdym posiłkiem, po wyjściu z toalety i po przyjściu z zajęć poza przedszkolem, systematycznie instruuje się dzieci jak należy myć ręce (Ankieta N – pyt. 22 ) 5 4 3 2 Permanentne kształtowanie nawyków sanitarno- higienicznych u wszystkich dzieci. b) Dzieci codziennie czyszczą zęby z użyciem pasty do zębów(o odpowiednej zawartości fluoru) co najmniej po jednym posiłku, najlepiej po obiedzie (przed leżakowaniem), systematycznie instruuje się dzieci jak należy czyścić zęby ( Ankieta N – pyt.23) 5 4 3 2 Częstotliwość mycia zębów w trakcie pobytu dzieci w przedszkolu. c) W dni słoneczne chroni się dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem. ( Ankieta N – pyt.24) 5 4 3 2 Ochrona dzieci przed nadmiernym nasłonecznieniem. 4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej dzieci a) W czasie zajęć w pozycji siedzącej wprowadza się częste elementy ruchu angażujące różne grupy mięśni i części ciała ( Ankieta N- pyt. 25) Stosowanie naprzemienności ruchowej w czasie zajęć edukacyjnych dzieci. b) W czasie pobytu na placu zabaw, poza spontaniczną aktywnością fizyczną oferuje się wszystkim dzieciom zorganizowane formy zajęć ruchowych (Ankieta N – pyt. 26) Wykorzystanie atrakcyjnych akcesoriów do aktywności fizycznej na powietrzu. c) W przedszkolu organizuje się dodatkowe zajęcia ruchowe (np. rytmika, taniec, sport) dla wszystkich dzieci ( Wywiad z dyrektorem) Wzbogacenie oferty zajęć dodatkowych. d) Zachęca się dzieci i ich rodziców do pokonywania drogi do i z przedszkola pieszo (na rowerze/hulajnodze) wtedy, gdy jest to możliwe (Ankieta N-pyt.27, R-pyt.18) – pyt.27, R – pyt. 18) Sposób dotarcia (pokonywania drogi) „do” i „z” przedszkola.

5. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo a) Dzieci uczestniczą w zajęciach na temat wzywania/poszukiwania pomocy i postępowania w razie różnych wypadków i zagrożeń ( w tym rozpoznawania i radzenia sobie w sytuacji krzywdzenia ze strony dorosłych) (Wywiad z dyrektorem) 5 4 3 2 Różnorodność form zajęć z udziałem specjalistów z zakresu profilaktyki zagrożeń. b) Dzieci uczą się używania sprzętu ochronnego np. zakładają kask, ochraniacze na kolana i łokcie (Wywiad z dyrektorem) Zakres używania sprzętu ochronnego przez dzieci. c) Na początku wykonywania niektórych czynności (np. na drodze, na placu zabaw, w czasie zajęć ruchowych, jedzenia, zajęć technicznych i plastycznych) dzieci są proszone, aby przypomniały zasady bezpiecznego zachowania ich dotyczące ( Ankieta N – pyt.28) 5 4 3 2 Systematycznie utrwalenie nawyków i zasad bezpiecznego zachowania się.

Średnia liczba punktów Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa A B C 1. Program edukacji zdrowotnej w przedszkolu i jego realizacja. 4,25 Ujednolicenie wspólnych działań na płaszczyźnie rodzic – przedszkole z zakresu edukacji zdrowotnej. Wspieranie rodziców i dziadków w rozwijaniu kompetencji wychowawczych w zakresie skuteczności edukacji zdrowotnej dzieci. 2. Umożliwienie dzieciom praktykowania prozdrowotnych zachowań związanych z żywieniem. 4,43 Zmiana systemu nagradzania dzieci. Forma spożywania posiłków umożliwiająca dzieciom wybór produktów do indywidualnego komponowania dań. 3. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań związanych z dbałością o ciało. 4,66 Stworzenie warunków do bezpiecznego przebywania w ogrodzie podczas dużego nasłonecznienia. 4. Działania dla zwiększenia aktywności fizycznej. 4,5 Wzbogacenie oferty zajęć dodatkowych z uwzględnieniem większej aktywności fizycznej dzieci. 5. Umożliwienie dzieciom praktykowania zachowań zwiększających ich bezpieczeństwo. Zakres używania sprzętu ochronnego przez dzieci zwiększającego ich bezpieczeństwo podczas zajęć zabaw w przedszkolu. Średnia liczba punktów dla standardu trzeciego (dla 5 wymiarów): 4,5 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c): CZĘŚĆ RODZICÓW I DZIADKÓW NIE KONTYNUUJE DZIAŁAŃ PROZDROWOTNYCH Z DZIEĆMI W DOMU

Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny) Standard czwarty – Przedszkole promuje działania w celu zwiększenia kompetencji pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie oraz do prowadzenia edukacji zdrowotnej dzieci ARKUSZ ZBIORCZY DLA STANDARDU CZWARTEGO Wymiary i wskaźniki (stan pożądany, optymalny) Ocena (punkty) Elementy wymagające poprawy (jeśli aktualny stan odbiega od pożądanego czyli od oceny 5) 1 2 3 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie własne i prowadzenia edukacji zdrowej dzieci a) W przedszkolu zorganizowano w ostatnich 2 latach zajęcia/szkolenia dla pracowników dotyczące ich dbałości o zdrowie ( Ankieta N -pyt.29, Pn-pyt. 18). 5 4 3 2 Organizacja szkoleń dla pracowników dotyczących ich dbałości o zdrowie. b) W przedszkolu jest biblioteczka zawierająca publikacje i materiały dotyczące różnych aspektów dbałości o zdrowie, promocji zdrowia i edukacji zdrowotnej dla pracowników (Obserwacja). Zaopatrywanie biblioteki w nowości wydawnicze z zakresu promocji zdrowia. c) Nauczyciele uczestniczyli w ostatnich 2 latach w szkoleniach dotyczących realizacji edukacji zdrowotnej dzieci (Ankieta N-pyt.32). Formy i organizacja szkoleń dla nauczycieli. d) Nauczyciele czują się przygotowani do realizacji edukacji zdrowotnej dzieci i współpracy w tym zakresie z rodzicami (Ankieta N- pyt.33). Zakres przygotowania nauczycieli do realizacji treści zdrowotnych. e) Pracownicy niepedagogiczni zostali zapoznani z programem edukacji zdrowotnej dzieci i zasadami praktykowania w przedszkolu zachowań prozdrowotnych (Ankieta Pn- pyt.18). Znajomość zasad koncepcji przedszkola promującego zdrowia przez pracowników niepedagogicznych.

2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i do wychowywania swojego dziecka a) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie ich samych i ich dzieci (np. spotkania z specjalistami) i pyta się o ich potrzeby w tym zakresie ( Analiza dokumentów, ankieta R-pyt.19). 5 4 3 2 Oferta zajęć dla rodziców zaspokajających ich potrzeby oczekiwania. b) Rodzicom oferuje się w przedszkolu zajęcia/warsztaty dotyczące umiejętności wychowawczych (Analiza dokumentów, Ankieta R- pyt.20). Tematyka zajęć/warsztatów zgodna z oczekiwaniami rodziców. c) Na zajęcia dotyczące dbałości o zdrowie i umiejętności wychowawczych zapraszani są także babcie i dziadkowie (Wywiad z dyrektorem). Współpraca i zaangażowanie seniorów na zajęciach dotyczących edukacji zdrowotnej d) Zaprasza się rodziców posiadających odpowiednie kompetencje (np. lekarzy, psychologów, pedagogów, dietetyków) do prowadzenia zajęć dla pracowników przedszkola i rodziców dzieci ( Wywiad z dyrektorem). Wykorzystanie kompetencji zawodowych rodziców do prowadzenia różnych form doskonalenia pracowników i rodziców dzieci w zakresie dbałości o zdrowie. e) Nauczyciele i inni pracownicy pedagogiczni udzielają pomocy/ konsultacji rodzicom w zakresie rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci (Ankieta R- pyt.21, wywiad z dyrektorem). Zakres pomocy rodzicom udzielanej przez nauczycieli i innych pracowników niepedagogicznych w celu rozwiązywania problemów wychowawczych dzieci. f) W przedszkolu jest „ kącik” dla rodziców, w którym znajdują się publikacje i inne materiały dotyczące dbałości o zdrowie i zasad wychowania dzieci (Obserwacja). Forma i miejsce prezentacji materiałów i publikacji dla rodziców z zakresu edukacji zdrowotnej. g) Organizuje się spotkania pracowników, dzieci i ich rodziców połączone z różnymi formami aktywności fizycznej, degustacją „zdrowych” produktów i możliwością uzyskania porady w tym zakresie (Wywiad z dyrektorem). Podtrzymywanie tradycji spotkań całej społeczności przedszkolnej w różnorodnej formie aktywności, wprowadzanie innowacji.

Podsumowanie wyników w standardzie czwartym Wymiar Średnia liczba punktów Wybrane elementy, których poprawa jest pilna i możliwa (wybierz je z kolumny 3) A B C 1. Rozwijanie kompetencji pracowników do dbałości o zdrowie i prowadzenie edukacji zdrowotnej dzieci. 4,6 Wiedzę pracowników niepedagogicznych na temat koncepcji promującej zdrowie. 2. Pomoc rodzicom dzieci w rozwijaniu kompetencji do dbałości o zdrowie i wychowywania swojego dziecka. 4,28 Poziom zaangażowania rodziców (lekarzy, pielęgniarek, psychologów, dietetyków i innych specjalistów z zakresu nauki o zdrowiu) w realizacji zadań związanych z edukacją zdrowotną dzieci i pracowników. Średnia liczba punktów dla standardu czwartego (dla 2 wymiarów) : 4,44 Problem priorytetowy (wybrany na podstawie zapisów w kolumnie c) ZBYT MAŁA WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI NA ETAPIE PLANOWANIA DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH KOMPETENCJE WYCHOWAWCZE RODZICÓW.

Realizacja projektu Przedszkole Promujące Zdrowie sprawiła, że ze strony rodziców otrzymujemy nieustanne wsparcie, zaangażowanie, zrozumienie i akceptację w podejmowanych działaniach. Zaobserwowaliśmy i doświadczyliśmy życzliwości ze strony środowiska lokalnego i różnych instytucji podczas realizacji kolejnych zadań. Propagujemy ideę zdrowego stylu życia, staramy się dbać o jakość pracy naszego przedszkola. Rozwijamy potencjał naszych wychowanków, upowszechniamy ich sukcesy, wspomagamy wszechstronny rozwój, zaspokajamy potrzeby edukacyjne na różnych płaszczyznach.

Dziękujemy za uwagę!!!