Psychologia kryzysu Wykład IV Kryzys jako sytuacja stresowa

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Advertisements

BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Co to jest przemoc ? DZIAŁANIA:  Jednorazowe lub wielokrotne, naruszające prawa lub dobra osobiste człowieka, w tym: narażające na utratę życia, zdrowia,
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
Czy wiesz, że?... INTERNET …TO JEST SPIS TREŚCI NIEBEZPIECZEŃSTWO SPOŁECZNOŚĆ INTERNETOWA DZIECKO W INTERNECIE ZAUFANE STRONY INTERNETOWE WIRUSY.
Zarządzanie Zmianą Sesja 3 Radzenie sobie z ludzkimi aspektami zmiany: opór.
Choroby związane ze złym odżywianiem.. Jakie są choroby związane ze złym odżywianiem się ?
INDYWIDUALNE STRATEGIE RADZENIA SOBIE ZE STRESEM Mgr Agnieszka Trela.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
OBYWATELSTWO POLSKIE I UNIJNE 1.Obywatel a państwo – zasady obywatelstwa polskiego 2.Nabycie i utrata obywatelstwa 3.Obywatelstwo Unii Europejskiej. 4.Brak.
VII kampania społeczna N O PROMIL – N O PROBLEM PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Sytuacje problemowe w Grupach Partnerskich na podstawie materiałów dla FPŚ.
Przemiany energii w ruchu harmonicznym. Rezonans mechaniczny Wyk. Agata Niezgoda Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Połączenie towarzystw budownictwa społecznego Opracowano w BNW UMP 2008.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Usługi socjalne dla osób starszych w Helsinkach Päivi Riikonen Satu Vihersaari-Virtanen
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Projekt realizowany przy udziale środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
„Jak uczyć dzieci na temat przemocy i wykorzystywania”
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
Pacjent dorosły, w sytuacji rezygnacji z leczenia przyczynowego
Sytuacja psychologiczna kobiet z rodzinną historią raka piersi Maria Rogiewicz Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej.
1 Organizacje a kontrakt psychologiczny We współczesnym świecie człowiek otoczony jest szeregiem kontraktowych zobowiązań. To pewien rodzaj powiązań, zależności,
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
 Jak zapanować nad ludzkimi uczuciami?.  To powodowana strachem reakcja emocjonalna, która pojawia się, gdy zablokowane jest jakieś dążenie i następuje.
Depresja jest stanem charakteryzującym się długotrwale obniżonym nastrojem oraz szeregiem innych objawów psychicznych i somatycznych.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
Procedura „NIEBIESKIE KARTY" w świetle obowiązujących przepisów prawa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Budżet rodzinny Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
UZALEŻNIENIA STRZEŻ SIĘ!. UZALEŻNIENIE NABYTY STAN ZABURZENIA ZDROWIA PSYCHICZNEGO ALBO FIZYCZNEGO, KTÓRY CHARAKTERYZUJE SIĘ OKRESOWYM LUB STAŁYM PRZYMUSEM.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Mówię NIE używkom – wybieram ZDROWIE Alkohol: Nie ma żadnej korzyści z picia alkoholu w kontekście zdrowia człowieka i społeczeństwa. Każda jego ilość.
Rozwój społeczny i emocjonalny dr Genowefa Janczewska-Korczagin
Zapobieganie doświadczeniu dyskryminacji w szkole Agnieszka Zawadzka pełnomocniczka wojewody mazowieckiego ds. równego traktowania oraz mniejszości narodowych.
DEPRESJA.
GDZIE JESTEŚMY? DOKĄD ZMIERZAMY?
Zmiana w procesie przekwalifikowania pracownika
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
Norma prawna.
ORGANIZACJA.
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Przekonania rodziców na temat pomocy psychologicznej dla dzieci
Moje szczęście.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
AGRESJA WŚRÓD DZIECI– SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ?
Przedszkole Promujące Zdrowie
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Program profilaktyczno-wychowawczy
STRES PRZEDEGZAMINACYJNY
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Rodzina jako system, funkcje rodziny w kontekście diagnozy sytuacji dziecka dr J. Matejek.
Metody radzenia sobie ze stresem
Mikroekonomia Wykład 4.
WYBRANE ZAGADNIENIA PROBABILISTYKI
Czynniki psychologiczne modulujące stres
Czynniki psychologiczne modulujące stres
Zapis prezentacji:

Psychologia kryzysu Wykład IV Kryzys jako sytuacja stresowa Michał Ziarko Poznań 2017/2018

Stres w ujęciu interakcyjnym 2

Ogólne założenia Każda sytuacja stanowi dla człowieka problem regulacyjny – jak zdobyć to co dodatnie i uniknąć to co szkodliwe. . Flexibility is the readiness and the skill of fitting the behaviors to changing conditions. The mobility - readiness to the change of the work place and residence - is the coefficient of flexibility. Tomaszewski, Lewicki 3 3

Ogólne założenia Wśród sytuacji można wyodrębnić sytuacje trudne „Sytuacja trudna to wzajemny układ między cechami otoczenia a cechami i aktualnym stanem podmiotu, który zakłóca mechanizmy regulacji zachowania”. . Flexibility is the readiness and the skill of fitting the behaviors to changing conditions. The mobility - readiness to the change of the work place and residence - is the coefficient of flexibility. (Tomaszewski, 1975) 4 4

Regulacyjna funkcja sytuacji Regulacyjna funkcja sytuacji wynika z: Cech obiektywnych otoczenia Subiektywnej interpretacji stanów otoczenia Zachowania jednostki . Flexibility is the readiness and the skill of fitting the behaviors to changing conditions. The mobility - readiness to the change of the work place and residence - is the coefficient of flexibility. Relacji pomiędzy tymi trzema elementami (Tomaszewski, 1975) 5 5

Sytuacja trudna jest układem zmiennym w czasie . Flexibility is the readiness and the skill of fitting the behaviors to changing conditions. The mobility - readiness to the change of the work place and residence - is the coefficient of flexibility. 6 6

Przyczyny stresu – ze względu na siłę i zakres Drobne uciążliwości życia codziennego – (niemożliwość znalezienia potrzebnej rzeczy, korki, trudność w znalezieniu potrzebnej rzeczy). Ze względu na swoją częstość i powtarzalność są szczególnie obciążające.

Przyczyny stresu – ze względu na siłę i zakres Poważne wyzwania i zagrożenia dotyczące jednostek lub kilku osób. Krytyczne wydarzenia życiowe – traumatyczne wydarzenia życiowe występujące losowo i niespodziewanie, obejmują sytuacje trudne i niemożliwe do przewidzenia i przygotowania się na ich przyjęcie, przeżycie czy zastosowanie odpowiednich środków zaradczych.

Czego może dotyczyć kryzys? Lp. Rodzaj zdarzenia Siła 1. Śmierć współmałżonka 100 2. Rozwód 73 3. Separacja małżeńska 65 4. Uwięzienie 63 5. Śmierć członka bliskiej rodziny 6. Wypadek lub choroba 53 7. Zawarcie związku małżeńskiego 50 8. Utrata pracy 47 9. Pojednanie ze współmałżonkiem 45 10. Osamotnienie

Czego może dotyczyć kryzys? Lp. Rodzaj zdarzenia Siła 34. Zmiana formy wypoczynku 19 35. Zmiana aktywności w kościele 36. Zmiana aktywności społecznej 18 37. Wstrzymanie hipoteki lub pożyczka 17 38. Zmiana przyzwyczajeń związanych ze snem 16 39. Zmiana częstotliwości spotkań rodzinnych 15 40. Zmiana nawyków żywieniowych 41. Wakacje 13 42. Święta Bożego Narodzenia 12 43. Drobne naruszenie prawa 11

Czego może dotyczyć kryzys? Sfera Kontekst Komentarz Rodzina Rodzina pochodzenie, rodzeństwo, rodzice Miłość i małżeństwo Bycie, spotkania, połączenie z ludźmi Rodzicielstwo Dzieci, posiadanie i wychowywanie potomstwa Miejsce zamieszkania Sąsiedzi, miejsce zamieszkania

Czego może dotyczyć kryzys? Sfera Kontekst Komentarz Osoba Zdrowie Własne zdrowie i funkcjonowanie społeczne Osobowość Dominujący sposób ustosunkowywania się do zdarzeń Relacje społeczne Wspólnota Relacje i funkcje w wspólnocie Przyjaźnie Bliscy przyjaciele, sieć przyjaciół Relacje społeczne jednostki

Czego może dotyczyć kryzys? Sfera Kontekst Komentarz Praca Finanse Ekonomia gospodarstwa domowego, kredyty Szkoła Dokształcanie, uczenie się Powiązania zawodowe i kariera zawodowa Różne Prawo Przestępczość i kwestie prawne Sytuacje spoza tej listy Reese, Smyer, 1983

Przyczyny stresu – ze względu obszar (1) Uciążliwości domowe – przygotowanie posiłków, zakupy, utrzymanie domu. Uciążliwości zdrowotne – choroba fizyczna, kłopoty z leczeniem, skutki uboczne leczenia. Uciążliwości czasowe – zbyt wiele rzeczy do zrobienia naraz, za dużo zobowiązań, niewystarczająca ilość czasu. Uciążliwości własnego życia psychicznego – samotność, obawa przed konfrontacją z innymi.

Przyczyny stresu – ze względu obszar (2) Uciążliwości środowiskowe – przestępczość, uciążliwe sąsiedztwo, hałaśliwość ruchu drogowego. Uciążliwości finansowe – konieczność spłacania rat i pożyczek. Uciążliwości związane z pracą – niezadowolenie jej, nielubienie jej, problemy z współpracownikami. Uciążliwości związane z perspektywami na przyszłość – martwienie się o utratę pracy, podatki, bezpieczeństwo zainwestowanych pieniędzy, emeryturę.

Przyczyny stresu w aspekcie czasowym Wydarzenia stresowe jednorazowe – (nieprzyjemne spotkanie). Wydarzenia stresowe cykliczne – powtarzają się z pewną regularnością (święta, wizyty u nie lubianych krewnych). Stresory chroniczne – działające permanentnie (nieudany związek małżeński, konflikt z szefem w pracy). Ciągi wydarzeń stresowych – w których jeden stresor inicjuje następne sytuacje obciążające (wypadek – utrata zdrowia – konieczność zmiany pracy).

Kiedy możemy mieć do czynienia z kryzysem Optymalizacja stymulacji Minimalizacja stymulacji Maksymalizacja Poziom wykonania strefa błędów strefa odmowy działania obszar sprawnego funkcjonowania

Znaczenie krytycznych wydarzeń życiowych Kryzysy wywołane przez krytyczne wydarzenia życiowe często mają tak duże znaczenie, że istnieje niebezpieczeństwo przerwania lub przynajmniej znaczącej reorganizacji dotychczasowej linii życia i rozwoju (Sugerman, 1986).

Zmaganie się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi w ujęciu interackycjnym 19

Stres jako interakcja – ujęcie fenomenologiczno – poznawcze Definicja – Stresem jest określana relacja między osobą a otoczeniem , która oceniana jest przez osobę jako obciążająca lub przekraczająca jej zasoby i zagrażająca jej dobrostanowi.

Stres jako interakcja – ujęcie fenomenologiczno – poznawcze Wyznaczniki przyczynowe Procesy pośredniczące Skutki bezpośrednie Skutki odległe Transakcja stresowa i radzenie sobie w ujęciu Lazarusa Zmienne osobowe wartości i cele ogólne przekonania (samoocena, poczucie kontroli) Zmienne otoczenia wymagania zasoby Ocena pierwotna krzywda / strata zagrożenia wyzwanie Ocena wtórna (możliwości radzenia sobie) Radzenie sobie zorientowane na problem zorientowane na emocje Jakość rozwiązywania konfrontacji Stan emocjonalny Zmiany fizjologiczne Poziom funkcjonowania społecznego Dobrostan psychiczny Zdrowie choroba psychiczna

Przyczyny stresu – ze względu na siłę i zakres Dramatyczne wydarzenia o rozmiarach katastrof – wojny, klęski żywiołowe, wielkie katastrofy komunikacyjne. Charakteryzują się tym, że: atakują najbardziej podstawowe wartości człowieka, stawiają niezwykle wysokie wymagania adaptacyjne, którym bardzo trudno sprostać, często pojawiają się bez ostrzeżenia, pojawiają po sobie uraz - reaktywowany w podobnej sytuacji Dotknięte nimi osoby nie mogą pozostać obojętne na ich działanie – stresory uniwersalne

Ocena poznawcza stresora Nieistotna? Sprzyjająco-pozytywna? Stresująca ? Wyzwanie ? Zagrożenie ? Strata ? Jakimi zasobami dysponuję?

Ocena pierwotna (1) Krzywda / strata – następuje gdy ma miejsce jakaś szkoda uraz, utrata wartościowych obiektów. W tej sytuacji jednostka nie dysponuje zasobami koniecznymi do poradzenia sobie z pojawiającymi się wymaganiami i obciążeniami. Emocje – złość, żal, smutek. Zagrożenie – Sytuacja oceniana jest w ten sposób jeśli jednostka antycypuje możliwość utraty cenionych przez siebie wartości. Emocje – strach, lęk, zamartwianie się.

Ocena pierwotna (2) Wyzwanie – gdy występuje taka sytuacja stresowa, co do której jednostka jest przekonana o możliwości jej opanowania, zakończenia jej z korzyścią dla siebie. Sytuacja stresowa jest wartościowana jako wyzwanie gdy podmiot posiada zasoby niezbędne do poradzenia sobie z wymaganiami otoczenia i jest przekonany, że potrafi je wykorzystać. Emocje – lęk, strach lub nadzieja, zapał podniecenie, rozweselenie.

Ocena wtórna (1) Nakierowana jest na rozwiązanie problemu poprzez określenie; czy możliwe jest usunięcie przyczyny stresu, czy można złagodzić skutki stresu – jak zaadaptować się i radzić sobie z sytuacją stresową. Podczas tego procesu jednostka określa osobiste możliwości radzenia sobie ze stresem.

Ocena wtórna (2) Możliwe są następujące zakończenia oceny wtórnej: sytuacja do opanowania, brak możliwości zaradzenia, okazja do sprawdzenia się, szansa, sytuacja beznadziejna .

Radzenie sobie ze stresem w ujęciu Lazarusa Radzenie sobie ze stresem: obejmuje stale zmieniające się poznawcze i behawioralne wysiłki, mające na celu opanowanie określonych zewnętrznych i wewnętrznych wymagań ocenianych przez osobę jako obciążające lub przekraczające jej zasoby. Funkcje radzenia sobie: Funkcja instrumentalna (zadaniowa) – zorientowana jest na problem czyli na poprawę relacji podmiotu z otoczeniem. Funkcja redukcji emocji – nastawiona jest na obniżenie napięcia i innych nieprzyjemnych stanów emocjonalnych.

Funkcje radzenia sobie Moos (1986) wyróżnia pięć zestawów zadań adaptacyjnych pojawiających się w sytuacji kryzysu. Są to: ustalenie znaczenia i zrozumienie subiektywnej istotności sytuacji; konfrontacja z rzeczywistością i odpowiedź na wymagania sytuacji zewnętrznej; podtrzymywanie relacji z członkami rodziny i przyjaciółmi, jak również innymi osobami, które mogą być pomocne w rozwiązaniu kryzysu i jego następstw; utrzymywanie rozsądnej emocjonalnej równowagi przez panowanie nad dezorganizującymi emocjami; zachowanie pozytywnego obrazu siebie i poczucia kompetencji. Względna ważność powyższych zadań może się zmieniać w zależności od właściwości konkretnej osoby, sytuacji i otoczenia.

Sposoby radzenia sobie w ujęciu Lazarusa powstrzymanie się od działania w żaden sposób nie zmieniające relacji podmiot – otoczenie intrapsychiczne metody zaradcze to procesy poznawcze służące regulacji emocji (reinterpretacja traumatycznych zdarzeń, niedostrzeganie niebezpieczeństwa, mechanizmy obronne; zaprzeczanie, projekcja).

Sposoby radzenia sobie wg Moosa analiza logiczna - poznawcze próby zrozumienia i rozważenia możliwych działań i ich konsekwencji; pozytywne przewartościowanie - poznawcza restrukturyzacja sytuacji oraz próba znalezienia w niej pozytywnych aspektów, z zachowaniem akceptacji jej realiów; poszukiwanie wsparcia i informacji - behawioralne próby uzyskania pełniejszej informacji na temat sytuacji i możliwych działań oraz umiejętność znajdowania wsparcia społecznego; działania rozwiązujące problem - behawioralne działania skierowane bezpośrednio na problem; unikanie poznawcze - poznawcze próby skierowane na unikanie realistycznego rozważenia problemu i zaprzeczanie; akceptacja - rezygnacja - poznawcze próby poradzenia sobie z problemem poprzez pogodzenie się z sytuacją; poszukiwanie alternatywnych gratyfikacji - behawioralne działania mające na celu znalezienie zastępczych form aktywności i źródeł satysfakcji; rozładowanie emocjonalne - próby behawioralnej redukcji napięcia poprzez ekspresję negatywnych uczuć.

Sposoby radzenia sobie w ujęciu Moosa Formy ukierunkowane na analizę i ocenę wydarzenia (1) logiczna analiza sytuacji, (2) poznawcza redefinicja sytuacji, (3) unikanie informacji o sytuacji i (4) zaprzeczenie. Formy ukierunkowane na rozwiązywanie problemów (1) poszukiwanie nowych informacji i wsparcia, (2) rozwiązywanie problemów i (3) aktywne próby działania, (4) podtrzymywanie aktywności. Formy ukierunkowane na emocje (1) regulacja napięcia emocjonalnego, (2) ekspresja uczuć, (4) akceptacja i (4) rezygnacja.

Co wiemy na temat sposobów radzenia sobie? W każdej sytuacji stresowej ludzie stosują różnorodne strategie radzenia sobie. Niektóre strategie stosowane są w większości sytuacji stresowych (np. pozytywne przewartościowanie) inne tylko w niektórych (np. poszukiwanie wsparcia społecznego). W miarę trwania sytuacji stresowej zmieniają się stosowane strategie zaradcze.

Co wiemy na temat sposobów radzenia sobie? Radzenie sobie zależy od oceny wtórnej. Jeśli źródło stresu oceniane jest jako nie podatne na zmianę wtedy przeważają strategie nakierowane na emocje. Gdy źródło stresu spostrzegane jest jako kontrolowalne wtedy przeważają strategie zorientowane na problem. Kobiety i mężczyźni przejawiają podobny wzór radzenia sobie ze stresem.

Formy radzenia sobie ze względu na pewność i czas wystąpienia zdarzenia Pewne Reaktywne radzenie sobie Antycypacyjne radzenie sobie Proaktywne radzenie sobie Przeszłe krzywdy / straty Przyszłe krzywdy / straty Kiedy będzie maiał sobie radzić adycyjne podejścia koncentrują się jedynie na kontekście indywidualnym Prewencyjne radzenie sobie Niepewne

Po co nam radzenie sobie Radzenie sobie koncentruje się wokół: Poszukiwaniu znaczenia i sensu zdarzenia Prób odzyskania kontroli nad pojawiającą się sytuacją a w dalszej kolejności nad własnym życiem . Flexibility is the readiness and the skill of fitting the behaviors to changing conditions. The mobility - readiness to the change of the work place and residence - is the coefficient of flexibility. Odzyskaniu poczucia własnej wartości pomimo poniesionej porażki (Taylor, 1984)

Zasoby Zasoby to „relatywnie stałe czynniki osobowościowe i społeczne, które wpływają na to jak jednostki próbują opanować kryzysy i transakcje” (Moos, Schaefer, 1993). „Osobiste zasoby radzenia sobie to złożony układ osobowościowych, nastawieniowych i poznawczych czynników, które stanowią część psychologicznego radzenia sobie. Zasoby są relatywnie stałymi dyspozycyjnymi cechami, które wpływają na selektywność procesów oceny poznawczej i radzenia sobie” (Moos, Schaefer, 1993). . Flexibility is the readiness and the skill of fitting the behaviors to changing conditions. The mobility - readiness to the change of the work place and residence - is the coefficient of flexibility.