FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Zmiany w szczegółowych zasadach działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych ( Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013r.) Krystyna Skalik.
Nowe zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu r. Aneta Żurek
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
USO: odraczanie od obowiązku szkolnego obecnie
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wspieranie szkół i przedszkoli przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną w Krotoszynie Karina Bratborska Krotoszyn, dnia 25 lutego/7 marca 2014 r.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Bystrzycy Kłodzkiej wchodzi w skład utworzonego Zespołu Placówek o nazwie Powiatowe Centrum Doradztwa i Poradnictwa.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Pomoc bezpośrednia udzielana w naszej placówce
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Działalność Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej w Dębicy
Prezentacja instytucji
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r. „By pomagać i dziecku i rodzinie- integracja przez współpracę”

ROLA I ZADANIA PORADNI PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie jest placówką oświatową działającą zgodnie z art. 2 Ustawy o Systemie Oświaty.

Publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna udziela: dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, a także wspomaga przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Do zadań poradni należy: diagnozowanie dzieci i młodzieży, udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej, realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych, organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.

Diagnozowanie dzieci i młodzieży jest prowadzone w szczególności w celu : określenia indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, określenie indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, wyjaśnienia mechanizmów ich funkcjonowania w odniesieniu do zgłaszanego problemu, oraz wskazania sposobu rozwiązania tego problemu.

Efektem diagnozowania dzieci i młodzieży jest w szczególności: wydanie na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna/pełnoletniego ucznia opinii, wydanie na pisemny wniosek rodzica/prawnego opiekuna/pełnoletniego ucznia orzeczenia o potrzebie: kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego, indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, objęcie dzieci i młodzieży albo dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami.

Osoba składająca wniosek może dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację : wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich, a w przypadku dziecka uczęszczającego do przedszkola, szkoły lub placówki albo pełnoletniego ucznia uczęszczającego do szkoły lub placówki – także opinię nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów udzielających pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu, szkole lub placówce.

na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, na wniosek poradni rodzic dziecka przedstawia zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia dziecka, a pełnoletni uczeń – zaświadczenie lekarskie o swoim stanie zdrowia, zawierające informacje niezbędne do wydania opinii.

W celu uzyskania informacji o problemach dydaktycznych i wychowawczych dziecka albo pełnoletniego ucznia poradnia może zwrócić się do dyrektora odpowiednio przedszkola, szkoły lub placówki, do której dziecko albo pełnoletni uczeń uczęszcza, o wydanie opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów informując o tym osobę składającą wniosek.

W poradniach są organizowane i działają zespoły orzekające, wydające orzeczenia oraz opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana bezpośrednio dzieciom i młodzieży oraz rodzicom polega w szczególności na: prowadzeniu terapii dzieci i młodzieży oraz ich rodzin, udzielaniu wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej, udzielaniu pomocy rodzicom w rozpoznawaniu oraz rozwijaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, oraz indywidualnych możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży, oraz w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych i wychowawczych.

Pomoc może być udzielana w formie: indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży, terapii rodziny, grup wsparcia, sieci wsparcia, prowadzenia mediacji, interwencji kryzysowej, warsztatów, porad i konsultacji, wykładów i prelekcji, szkoleń rad pedagogicznych, działalności informacyjno-szkoleniowej.

Odrobina statystyki

Działalność Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej we Włodawie w roku szkolnym 2013/2014:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna we Włodawie powstała 1 października 1969r.

Mamy 45 lat. Swoim działaniem obejmujemy wszystkie szkoły i placówki oświatowe na terenie powiatu włodawskiego (ok.8,5 tys. dzieci i młodzieży).

W ubiegłym roku szkolnym przyjęliśmy 1009 zgłoszeń indywidualnych.

Oraz 89 zapotrzebowań na różne formy pomocy ze szkół i placówek.

Opiniowanie i orzecznictwo. W roku szkolnym 2013/2014 odbyło się 130 posiedzeń Zespołu Orzekającego, wydano łącznie 130 orzeczeń ( w tym opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju).

Wydane opinie: odroczenie rozpoczęcia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego –45, dostosowanie wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb edukacyjnych ucznia – 44, przyjęcie ucznia gimnazjum do oddziału przysposabiającego do pracy – 12, objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w przedszkolu – 91, objęcie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną w szkole lub placówce-148, o specyficznych trudnościach w uczeniu się-24, zwolnienia ucznia z nauki drugiego języka obcego-1 inne opinie o przebadanych – 311.

Wydano łącznie 676 opinii.

Diagnoza W roku szkolnym 2013/2014 wykonano: diagnoz psychologicznych – 490, diagnoz pedagogicznych – 488, diagnoz logopedycznych (w tym przesiewowych)-275, diagnoza lekarska na Zespół Orzekający-130, diagnoza związana z wyborem kierunku kształcenia i zawodu-105, badania przesiewowe w ramach programu „Słyszę”-206, badania przesiewowe w ramach programu „Widzę”-206.

Łącznie wykonano 1900 diagnoz.

Pomoc bezpośrednia udzielona dzieciom i młodzieży: Pomoc indywidualna

Liczba dzieci objętych terapią: terapia logopedyczna-120, zajęcia korekcyjno – kompensacyjne – 24, terapia psychologiczna w tym psychoterapia – 30, terapia zagrożonych uzależnieniem – 3, inne formy pomocy indywidualnej, tj. wsparcie psychologiczne, interwencja kryzysowa , zajęcia ogólnorozwojowe, zaburzenia zachowania, przemoc domowa, problemy rodzinne, EEG-Biofeedback– 185, socjoterapia – 7, indywidualne porady zawodowe na podstawie badań – 105, indywidualne porady zawodowe bez badań – 22.

Pomocy bezpośredniej indywidualnej udzielono 496 uczniom.

Pomocą grupową objęto łącznie 1243 uczniów.

Czyli działania prowadzono wokół 3446 spraw dotyczących dzieci i młodzieży,

40% uczniów otrzymało pomoc od pracowników poradni.

Pomoc udzielona rodzicom: Łącznie w różnych formach pomocy udzielono wsparcia 597 rodzicom oraz udzielono 1553 porad indywidualnych.

Pomoc udzielona nauczycielom: Łącznie wsparciem grupowym (w formie warsztatów, prelekcji i spotkań z radą pedagogiczną) objęto 692 nauczycieli. Porady indywidualne udzielone nauczycielom-245(dotyczyły rozwiązania konfliktu w klasie, pomocy konkretnym uczniom w rozwiązaniu ich problemów, poradzenia sobie w konflikcie z rodzicami).

Dzień Terenowy Pracownicy Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej we Włodawie w roku szkolnym 2013/2014 realizowali dzień terenowy w szkołach i placówkach oświatowych powiatu włodawskiego. Każdy z pracowników zajmuje się określoną gminą powiatu i przynajmniej jeden raz odwiedził wszystkie szkoły z terenu swojej gminy w celu zaprezentowania oferty poradni oraz uzgodnienia obszaru wsparcia. Zajęcia z uczniami , spotkania z nauczycielami i rodzicami odbywały się według odrębnych uzgodnień.

Realizujemy również Politykę Oświatową Państwa i wspieramy placówki w tym zakresie. Priorytety wyznaczone przez Ministra Edukacji Narodowej na rok szkolny 2014/2015 to:

PRIORYTETY: Wspieranie rozwoju dziecka na I i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego. Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności z matematyki. Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach. Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych.

Ten ogrom pracy wykonało: 4 psychologów (3,5 etatu), 4 pedagogów, 3 logopedów( w tym dyrektor). Wspierały nas 3 osoby zatrudnione w administracji i obsłudze.

Dziękuję za uwagę Joanna Litwiniuk-Kupisz Dyrektor PPP we Włodawie