NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Leszek Smolarek Akademia Morska w Gdyni 2005/2006
Advertisements

SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Psychologia Zarządzania
Rozwój społeczności lokalnych
Role w zespole projektowym
Badania operacyjne. Wykład 1
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Anna Paszkowska-Rogacz
Podstawy socjologii- wykład XIII
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Prezentacja multimedialna
Zarządzanie strategiczne
Dolnośląska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A. ul. Wysockiego 10
Metodyka harcerska i starszoharcerska
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Pozycja lidera – kierowanie
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Wiedza o społeczeństwie
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Podstawowe informacje o tegorocznym konkursie. Celem programu jest aktywizowanie mieszkańców na rzecz działań o charakterze dobra wspólnego. Zależy nam.
Pojęcie instytucji społecznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Techniki,procedury,metody oceniania
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
RODZINA.
Wrocławska Koncepcja Edukacyjna
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
Praca w zespole.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Prawo pracy.
Portret lidera. Zygmunt Korzeniewski Wpływ na innych Przede wszystkim na członków grupy, aby wzięli na siebie większe zadania, stosowali ostrzejsze normy.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
środowisko wychowawcze
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie projektami (Project management) planowanie, organizacja, monitorowanie i kierowanie wszystkimi aspektami projektu motywowanie jego wszystkich.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Linia rozwoju mowy wg Wygotskiego L.S.
Motywowanie Grupa w organizacji Kultura organizacyjna
Proces przewodzenia i kontrolowania
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
Zapis prezentacji:

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA PODSTAWY ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA Grupa w organizacji

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI PLAN ZAJĘĆ Relacje jednostka – grupa Pojęcie grupy Więź obiektywna, subiektywna i behawioralna Przesłanki (motywy) tworzenia grup Zależności między jednostką a efektami pracy grupowej Cechy grup w organizacjach Wybrane kryteria opisu grup w organizacjach (do zrobienia samemu) Kryterium wielkości Kryterium formalności Kryterium rekrutacji Kryterium intensywności uczestnictwa w grupie Syndrom myślenia grupowego Podejmowanie decyzji przez organ monokratyczny i kolegialny (cechy)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI ZAGADNIENIA Jakie grupy występują w organizacji? Czy poszczególne grupy w organizacji coś łączy? Czy grupy wpływają na organizację? W jaki sposób? Czy organizacja wpływa na grupy? W Jaki sposób?

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI ZWIĄZEK MIĘDZY GRUPA A ORGANIZACJĄ ORGANIZACJA TO GRUPA LUDZI, KTÓRYCH ŁĄCZY WSPÓLNY CEL ORGANIZACJA GRUPA

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY Grupa 1. pewna liczba jednostek skupiona w całość 2. zbiorowość, której członkowie połączeni są jakąś więzią 3. zespół ludzi, np. spełniających określone zadanie

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY Grupa (min. 2 osoby) dwie lub więcej osób, które współdziałają i wzajemnie na siebie oddziałują w dążeniu do wspólnego celu Grupa społeczna (min. 3 osoby) zbiór jednostek między, którymi zachodzą istotne stosunki społeczne Adam Dawczak-Dębicki Para Kaszubów na ławce w Gdyni

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY Dlaczego diada* nie jest grupą społeczną: brak możliwości ustosunkowania się do relacji między członkami grupy (tworzenie sojuszy, mediacja, wspólne przeciwstawianie się innemu członkowi grupy, itp.) tworzy nieskomplikowaną i niedynamiczną całość nie można w niej zastosować przymusu grupowego Diada - para

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY Grupa społeczna zbiór jednostek, w którym wspólnota pewnych istotnie społecznych cech wyraża się w tożsamości zbiorowej i towarzyszą temu kontakty, interakcje i stosunki społeczne w jej obrębie częstsze i bardziej intensywne niż z osobami z zewnątrz. zbiorowość ludzi pomiędzy którymi występuje: więź obiektywna, więź subiektywna, więź behawioralna.

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY WIĘŹ SUBIEKTYWNA Poczucie wspólnoty z członkami grupy, do której należymy. W miejscu pracy wyraża się poprzez elementy kulturowe, np.: normy wartości tradycję

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY WIĘŹ OBIEKTYWNA Poczucie wspólnoty wynikające z podobieństwa sytuacji życiowej. W miejscu pracy wyraża się poprzez: wykształcenie wynagrodzenie stanowisko (itp.)

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY WIĘŹ BEHAWIORALNA To podobne lub wspólne działanie podejmowane przez członków grupy W miejscu pracy wyraża się poprzez: artefakty behawioralne* postawy** * Artefakty behawioralne – realne zachowania ** Postawy, czyli stwierdzenia oceniające, dotyczące: podmiotów, przedmiotów, wydarzeń.

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI POJĘCIE GRUPY ROLA GRUPOWA rodzaj roli społecznej podejmowanej w małej grupie Rola społeczna zestaw praw i obowiązków przypisanych określonej pozycji społecznej i wiążących każdego, kto tę pozycję zajmuje, bez względu na cechy osobiste

PRZESŁANKI (MOTYWY) TWORZENIA GRUP NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI PRZESŁANKI (MOTYWY) TWORZENIA GRUP PRZESŁANKI ZWIĄZANE PRZESŁANKI ZWIĄZANE Z ZASPOKOJENIEM POTRZEB Z CECHAMI GRUPY

PRZESŁANKI ZWIĄZANE Z ZASPOKOJENIEM POTRZEB NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI MOTYWY TWORZENIA GRUP PRZESŁANKI ZWIĄZANE Z ZASPOKOJENIEM POTRZEB Jednostki tworzą grupy, ponieważ uczestnictwo w grupie zaspokaja: potrzeby bezpieczeństwa (udzielanie sobie wzajemnej pomocy, pomoc w rozwiązaniu problemów jednostkowych, ochrona członka grupy przed konsekwencjami jego błędu) potrzeby społeczne (satysfakcja z przynależności, wsparcie emocjonalne) potrzeby uznania (prestiż, szacunek)

PRZESŁANKI ZWIĄZANE Z CECHAMI GRUP NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI MOTYWY TWORZENIA GRUP PRZESŁANKI ZWIĄZANE Z CECHAMI GRUP Przesłanki jakimi kieruje się kierownictwo podejmując decyzje o utworzeniu grup w organizacji: cel dla realizacji, którego powstaje grupa charakter przedsięwzięcia zakres specjalności potrzebnych do osiągnięcia celu czas realizacji przedsięwzięcia środki niezbędne do realizacji zadania połączenie umiejętności, oceny i doświadczenia

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ Trzy typy wpływu jednostki na ostateczny efekt pracy grupowej wg Georga Steinera Indywidualne wkłady pracy sumują się Przewaga pracy jednej osoby Współdziałanie Georg Steiner ur. 1929 r.

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ Trzy typy wpływu wg Georga Steinera Indywidualne wkłady pracy sumują się rezultat pracy jest wspólny potencjalny wpływ każdego członka grupy na osiągnięcie rezultatu Przewaga pracy jednej osoby jedna osoba ma wpływ na osiągnięcie rezultatu (pozostałe osoby nie mają) praca innych osób jest zbędna

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ Trzy typy wpływu wg Georga Steinera Współdziałanie rezultat pracy jest wspólny rezultat pracy nie przekroczy poziomu wyznaczonego przez najmniej efektywnego uczestnika największy wpływ na efekt końcowy ma najmniej sprawny członek grupy

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ TYPOLOGIA ZADAŃ grupowych wg Georga Steinera została sformułowana na podstawie obserwacji wpływu jednostki na efekty pracy grupowej. ZADANIA DYSJUNKCYJNE ADDYTYWNE KONIUNKCYJNE

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ Typologia zadań grupowych wg Georga Steinera OPIS ZADANIA DYSJUNKCYJNE ZADANIA KONIUNKCYJNE ZADANIA ADDYTYWNE CECHA Jedna osoba ma największy wpływ na wspólny efekt Najmniej sprawna osoba ma największy wpływ na efekt końcowy Wszystkie osoby mają jednakowy wpływ na efekt końcowy DYNAMIKA WYSIŁKU Zmniejszenie wysiłku osób mających najmniejszy wpływ Wysiłek spada do poziomu najmniej sprawnej osoby Wysiłek osób jest tym mniejszy im mniejszy jest stosunek efektu działań jednostkowych efektu działań wspólnych DYNAMIKA WYSIŁKU SPADA = ZMNIEJSZENIE WYSIŁKU W TRAKCIE PRACY GRUPOWEJ

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ Typologia zadań grupowych wg Georga Steinera STRATA MOTYWACYJNA zmniejszanie się wysiłku w pracy grupowej, wskutek której grupa zadaniowa nie może osiągnąć swojej potencjalnej sprawności

TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI TYPY ZALEŻNOŚCI MIĘDZY JEDNOSTKĄ A EFEKTAMI PRACY GRUPOWEJ Ogólne wnioski z badań przeprowadzonych przez Georga Steinera Podczas wykonywania zadań przez grupę często pojawia się zjawisko tzw. straty motywacyjnej. Wzrost liczebności grupy także obniża wysiłek. Praca grupowa nie podnosi wysiłku osób w działaniach zespołowych.

CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: 1. ISTNIENIE PRZYWÓDZTWA NIEFORMALNEGO W GRUPIE 2. ISTNIENIE NORM GRUPOWYCH I PODPORZĄDKOWANIE SIĘ IM 3. ZWARTOŚĆ GRUPY (in. SOLIDARNOŚĆ) Znajomość tych cech umożliwia kierownikom sprawne zarządzanie.

CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: PRZYWÓDZTWO NIEFORMALNE W GRUPIE Przywódca nieformalny: wyłania się stopniowo to osoba ciesząca się w grupie największym autorytetem i szacunkiem Umiejętności organizacji (kierownictwa): zidentyfikowanie nieformalnego przywódcy zdefiniowanie roli nieformalnego przywódcy Rola nieformalnego przywódcy: rola związana z zadaniem rola związana z utrzymaniem grupy

CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: NORMY GRUPOWE 1. Powstają z czasem 2. Członkowie grupy podporządkowują się normom grupowym pod wpływem: spodziewanej sankcji nacisków grupowych dążenia do akceptacji stopnia świadomości poczucia praworządności 3. Powstają na podstawie: zwyczaju (wpływ osób na organizację) narzucone formalnie (wpływ organizacji na ludzi) 4. Mają różny stopień ważności z punktu widzenia organizacji

CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI CECHY GRUPY W ORGANIZACJACH: ZWARTOŚĆ GRUPY (in. SOLIDARNOŚĆ) Przejawia się w pozytywnym odczuciu członków grupy wynikającym z przynależności do tej grupy (im odczucie pozytywne jest silniejsze tym bardziej zwarta grupa) Zwartość grupy wskazuje na siłę wpływu grupy jako całości na poszczególnych jej członków (im bardziej zwarta grupa tym większe prawdopodobieństwo przestrzegania norm grupowych przez członków grupy) Zwartość wewnątrz grupy jest umacniana przez: konflikt z jednostką spoza grupy konflikt z inną grupą

wpływu grupy na jednostkę NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI PODEJMOWANIE DECYZJI PRZEZ ORGAN MONOKRATYCZNY I ORGAN KOLEGIALNY jako przykład siły wpływu grupy na jednostkę Patrz prezentacja: TOiD 02 Pojęcie decyzji i decydowania, slajd 24-27

SYNDROM MYŚLENIA GRUPOWEGO SYNDROM MYŚLENIA STADNEGO NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI SYNDROM MYŚLENIA GRUPOWEGO SYNDROM MYŚLENIA STADNEGO Patrz prezentacja: TOiD 03 Grupomyśl

NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA GRUPA W ORGANIZACJI Dziękuję za uwagę