Stosunki przestrzenne (czy –Rozumowania przestrzenne?) Ewa Swoboda@ur.edu.pl
chęć podejmowania wysiłku ciekawość intelektualna wrażliwość na matematykę chęć podejmowania wysiłku pamięć matematyczna Umiejętności typowe dla matematyki umiejętność matematyzowania radość z rozwiązywania zadań/problemów Cechy osobowosciowe matematyczne uogólnianie wytrwałość krytyczność w stosunku do procedur matematycznych odporność na stress….
….. rozumowanie przestrzenne jest obecnie postrzegane jako istotny element uczenia się matematyki i rozwiązywania problemów przez uczniów.(Sack, Vazquez and Moral, 2010, p. 113) …. rozumowanie przestrzenne, jest nie tylko ważnym elementem ludzkiego działania i myśli, jest ściśle związane z myśleniem geometrycznym i rozwojem wiedzy geometrycznej(Jones, Tzekaki , 2016 , p. 113 ) zadania, łączące geometryczne zagadnienia geometrii 2D i 3D, mogą sprzyjać rozwojowi wiedzy przestrzennej i poprawić rozumowanie przestrzenne studentów. (Jones, Tzekaki , 2016 , p. 113 )
Przebieg pracy Adriana (7 lat) E: Chodzi o to, że ja przeczytam Ci polecenia, a Ty będziesz musiał narysować trasy odnośnie właśnie tych poleceń i opowiedzieć mi o przebiegu trasy. A: Yyyy…. Też mi się nie podoba. E: A co Ci się w tym zadaniu nie podoba ? A: Po prostu mi się nie podoba. I go nie zrobię. E: A to ostatnie zadanie ? A: Ooo podobne strzałki jak na klawiaturze od komputera. E: Dobre skojarzenie. A: Co bym musiał tu zrobić? E: W tym zadaniu musisz narysować trasę od linii początkowych do końcowych , kierując się właśnie tymi strzałkami. A: Dobra, to zadanie mogę zrobić.
Jak widac, Adrian nie miał żadnych problemów z rozwiązaniem tego zadania. Oczywiście, zmiana środowiska pracy zawsze wymusza specyficzne działania, typowe dla własnie tego środowiska. Czy jednak nie jest tak, że działanie na płaskim ekranie ograniczyło do minimum te elementy, które są pewnym utrudnieniem – inaczej, czy nie jest tak, że to środowisko bardzo upraszcza, jest już zmatematyzowanie, nie wymaga samego procesu matematyzacji.