Transakcja w handlu zagranicznym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Bądź świadomym konsumentem
Advertisements

Instrumenty międzynarodowych rozliczeń handlowych
Podstawowe instrumenty pochodne
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Uwarunkowane, Nieuwarunkowane, Rozliczenia wzajemne .
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Ustawa z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu Cywilnego.
Rozliczenia międzynardowe
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
UBEZPIECZENIA MORSKIE
Międzynarodowe Formuły Wykładni Terminów Handlowych
Wykład II Proces spedycyjny
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Zarządzanie kredytami i należnościami
PRZYWILEJE I OBOWIĄZKI SPRZEDAWCY ORAZ KONSUMENTA
LIST PRZEWOZOWY - CMR.
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Konferencja Zmagania z koniunkturą czyli dobre i złe strony kryzysu Villa Drawa 28/29 maja Ogólne warunki sprzedaży – nasza polisa.
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Forwarding – spedycja.
ZAKRES ŚWIADCZENIA USŁUG PRZEWOZU KRAJOWEGO TOWARÓW
Unijna kampania na rzecz zwiększenia świadomości praw konsumenta.
Konsument – świadomy uczestnik rynku
Rynek Biomasy na Platformie InfoEngine OTC Model funkcjonowania Rynku Biomasy dla Celów Energetycznych Listopad 2014.
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Umowy cywilnoprawne związane z pracą
Zasada swobody umów Typy umów
Dr hab. Marlena Pecyna Wykład 24 marca 2015 r.
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Klauzula wyboru prawa właściwego
Transport i spedycja Ćwiczenie 2: Dokumentacja transportowa i spedycyjna mgr inż. Marcin Hajdul Wyższa Szkoła Logistyki
DOKUMENTACJA TRANSPORTOWA I SPEDYCYJNA W OBROTACH HANDLOWYCH
Dokumentacja transportowa i spedycyjna w obrotach handlowych
Dokumentacja w handlu międzynarodowym
Dokumenty przewozowe Maciej Czerniakowski.
I. Faza przygotowania transakcji
Kontrakt i oferta w handlu zagranicznym
FORMY PŁATNOŚCI W HANDLU ZAGRANICZNYM
Razem czy osobno? Ochrona prawna w relacji z innymi rodzajami ubezpieczeń Konferencja „Pozycja Ubezpieczeń ochrony prawnej w świadomości społecznej” Warszawa,
Bezgotówkowe formy rozliczeń.
Umowa przedwstępna (pactum de contrahendo). art. 389 § 1 k.c.: Umowa, przez którą jedna ze stron lub obie zobowiązują się do zawarcia oznaczonej umowy.
KONSUMENT na aukcji internetowej Michał Herde Federacja Konsumentów.
ODPOWIEDZIALNOŚĆ Z TYTUŁU RĘKOJMI ZA WADY FIZYCZNE I PRAWNE Mocą art. 52 ustawy z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta uchylono ustawę z dnia 2.
ZASTAW Literatura: red. E. Gniewek, P. Machnikowski, Zarys prawa cywilnego, Warszawa 2014 red. E Gniewek, Kodeks Cywilny. Komentarz, Wydanie 4, Warszawa.
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Pojęcie, podział oraz cechy umów handlowych (materiały pomocnicze) Opracowano na podstawie: A. Kidyba, Prawo handlowe, C.H. Beck 2016 oraz ustawy –
UMOWA KOMISU Literatura:
UMOWA POŻYCZKI Literatura:
UMOWA SPEDYCJI Literatura:
UMOWA KREDYTU Literatura:
Prawo cywilne z umowami w administracji 4 - zawarcie umowy. Tryby
Mgr Agnieszka Kwiecień-Madej
UMOWA AGENCYJNA Literatura:
UMOWA SKŁADU mgr Robert Drożdż.
15 marca ŚWIATOWY DZIEŃ PRAW KONSUMENTA
Zakończenie stosunku prawnego ubezpieczenia
Dokumenty przewozowe w transporcie wodnym i lotniczym
Wykorzystanie weksli, czeków, warrantów (z domu składowego) i konosamentów na rynku polskim i za granicą grudzień 2013 opracował Przemysław Kobylarz.
Praktyczny wymiar ryzyka w transporcie
Umowa agencyjna Dorota Wieczorkowska
Umowa Komisu Dorota Wieczorkowska
Ochrona baz danych.
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
SPEDYCJA LOGISTYKA.
Umowy przenoszące prawa
Ochrona konsumenta usług zawieranych na odległość i poza lokalem przedsiębiorstwa Barbara Trybulińska.
Prawo cywilne w zarządzaniu oświatą (część II)
Obywatel w gospodarce rynkowej Prawa pracodawcy i pracownika Formy zatrudnienia Dokumenty aplikacyjne.
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Produkty wspierania eksportu
Zapis prezentacji:

Transakcja w handlu zagranicznym

Transakcja a kontrakt Transakcja – kontrakt oraz inne umowy, które muszą być zawarte i wykonane, aby został zrealizowany cel transakcyjny Kontrakt – umowa sprzedaży między eksporterem a importerem

Inne umowy podpisywane w ramach transakcji umowa o spedycję umowa o przewóz umowa o przeładunek umowa o składowanie umowa ubezpieczeniowa umowa z bankiem umowa z agencja celną

Transakcja określone działania w kierunku uszlachetnienia towaru, zmiany lub przeniesienia praw rzeczowych handlowe niehandlowe

Techniki transakcyjne proste transakcje handlowe: eksport, import, reeksport obrót uszlachetniający transakcje wiązane: barter, kompensata, clearing zakupy wzajemne samospłata (buy-back), offset, switch

Obrót uszlachetniający przekazanie za granicę określonego przedmiotu w celu zwiększenia jego wartości (obróbka, wykończenie zewnętrzne, następna faza produkcji) następnie towar wraca do kraju pochodzenia, cały ten czas będąc własnością wysyłającego

Reeksport

Cykl transakcji handlu zagranicznego I faza – przygotowanie transakcji II faza – negocjacje, podpisanie kontraktu III faza – realizacja kontraktu IV faza – kontrola likwidacyjna

Cykl transakcji eksportowej I faza: badanie rynku docelowego, kalkulacja ceny, przygotowanie oferty, baza kontrahentów, II faza: negocjacje, podpisanie kontraktu, III faza: przygotowanie towaru i dokumentów, wysyłka towaru zgodna z przyjętą formułą INCOTERMS IV faza: rozliczenie z pośrednikami, rozliczenie transakcji.

Cykl transakcji importowej I faza: badanie rynków zakupu, przygotowanie zapytania ofertowego, baza kontrahentów, II faza: negocjacje, podpisanie kontraktu, III faza: czynności w zakresie uiszczenia należności za towar, ewentualny transport towaru zgodnie z przyjętą formułą INCOTERMS, odbiór towaru IV faza: rozliczenie z pośrednikami, rozliczenie transakcji.

Oferta wiążąca propozycja sprzedaży lub kupna towarów lub usług w treści oferty określone są istotne warunki przyszłego kontraktu elementy oferty rodzaje oferty akceptacja oferty najczęściej popełniane błędy

Elementy oferty nazwa firmy, dane teleadresowe baza dostawy warunki płatności termin dostawy nazwa towaru i jego specyfikacja (próbki, szkice, katalogi) ilość towaru warunki dodatkowe

Rodzaje oferty wywołana niewywołana wiążąca niewiążąca ogólna szczegółowa otwarta (bez terminu ważności) zamknięta uzupełniająca warunkowa bezwarunkowa kontroferta

Akceptacja oferty pełna i bezwarunkowa tylko taka forma akceptacji jest wiążąca dla oferenta zobowiązuje oferenta do wykonania dostawy zgodnie z warunkami określonymi w ofercie zamówienie – najczęstsza forma akceptacji oferty

Negocjacje przygotowanie cel negocjacji różnice kulturowe prezenty wizyty/przyjmowanie gości zagranicznych otwarcie negocjacji prezentacja wstępnych ofert rozmowy negocjacyjne podpisanie kontraktu

Kontrakt rodzaje kontraktów elementy kontraktu: klauzule formalno-porządkowe klauzule podstawowe klauzule uzupełniające klauzule techniczne

Rodzaje kontraktów swobodne zorganizowane z natychmiastową dostawą z późniejszym terminem dostawy wielodokumentowe jednodokumentowe na podstawie oględzin, wzoru, próbki wolnodewizowe clearingowe specyficzne (kompensacyjne, wiązane) kredytowe gotówkowe typowe (zrzeszenia branżowe)

Klauzule uzupełniające Kar umownych/konwencjonalnych Arbitrażowa Prawa właściwego Postępowania reklamacyjnego Kraju przeznaczenia lub reeksportu Wyłączności/monopolowa Waloryzacyjna (ryzyko kursowe) Zmiany cen Siły wyższej Awarii wspólnej Zastrzeżenia wejścia w życie kontraktu od otrzymania pozwolenia wywozu lub przywozu

Dokumenty handlowe w transakcji handlu zagranicznego: dokumenty podstawowe dokumenty transportowe dokumenty ubezpieczeniowe dokumenty finansowe dokumenty uzupełniające

Dokumenty podstawowe Faktura – invoice prowizoryczna (dostawy częściowe) ostateczna pro forma (fikcyjna, przed dostawą) SAD (Single Administrative Document) INTRASTAT deklaracja wartości celnej (DWC)

Dokumenty transportowe Wydawane przez spedytora konosament morski (Marine/Ocean Bill of Lading) morski list przewozowy (Non-Negotiable Sea Waybill) konosament czarterowy (Charter Party Bill of Lading) dokument transportu multimodalnego (Multimodal Transport Document)

Dokumenty transportowe Wydawane przez spedytora dokument transportu lotniczego (Air Transport Document) dokument transportu drogowego, kolejowego, żeglugi śródlądowej (Road, Rail or Inland Waterway Transport Document) poświadczenie wysyłki przesyłek kurierskich i pocztowych (Courier and Post Receipts) zlecenie spedycyjne

Umowa spedycji Regulowana w Kodeksie Cywilnym, art. 794-804 Art. 794 [Pojęcie] § 1. Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. § 2. Spedytor może występować w imieniu własnym albo w imieniu dającego zlecenie.

Zlecenie spedycyjne dokument określający zakres usługi, rodzaj i właściwości przesyłki, ciężar, wymiary etc. na tej podstawie spedytor wykonuje powierzone mu czynności

Dokumenty transportowe Wystawiane przez przewoźnika konosament morski konosament żeglugi śródlądowej międzynarodowy morski list przewozowy kwit sternika kwit dokowy recepis pocztowy międzynarodowy samochodowy list przewozowy – CMR międzynarodowy kolejowy list przewozowy – CIM międzynarodowy kolejowy list przewozowy SMGS międzynarodowy lotniczy list przewozowy – AWB (Air Waybill)

Międzynarodowy samochodowy list przewozowy – CMR na podstawie Konwencji o umowie miedzynarodowego przewozu drogowego towarów CMR sporzadzonej w Genewie dnia 19 maja 1956 r. Polska ratyfikowała ją w 1962r. Konwencja CMR opublikowana została w załączniku do Dziennika Ustaw Nr 49, poz. 238 z 14.09.1962r. Convention on the Contract for the International Carriage of Goods by Road

Międzynarodowy kolejowy list przewozowy – CIM na podstawie Jednolitych przepisów o umowie międzynarodowego przewozu towarów kolejami, będących integralną częścią Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), sporządzonej w Bernie dnia 9 maja 1980 r.

Międzynarodowy kolejowy list przewozowy SMGS na podstawie umowy o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej z 1 listopada 1951r. – SMGS dotyczy krajów niebędących stroną Konwencji COTIF

Międzynarodowy lotniczy list przewozowy – AWB (Air Waybill) opracowany przez IATA – International Air Transport Association (Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych) światowa organizacja handlowa z siedzibą w Monteralu i Genewie

Dokumenty ubezpieczeniowe polisa ubezpieczeniowa pojedyncza generalna certyfikat ubezpieczeniowy

Dokumenty finansowe weksel czek dyspozycja blokady środków zlecenie polecenia wypłaty polecenie przelewu zlecenie otwarcia akredytywy akredytywa inkaso

Dokumenty uzupełniające świadectwo pochodzenia faktura konsularna świadectwo antydumpingowe certyfikaty jakościowe świadectwo weterynaryjne, fitosanitarne, zdrowotne kwit składowy warrant

Kontrakt – umowa sprzedaży w handlu międzynarodowy

Konwencja Wiedeńska Konwencja Narodów Zjednoczonych o Międzynarodowej Sprzedaży Towarów (Konwencja Wiedeńska) podpisana 1980 r. obowiązuje od 1988 r. CISG – Convention on Contracts for the International Sale of Goods

Konwencja Wiedeńska wielostronna umowa międzynarodowa, ujednolicenie zasad prawa handlowego międzynarodowego, dotyczy umów zawieranych w celu międzynarodowej sprzedaży towarów.

Konwencja Wiedeńska Konwencja ma zastosowanie do umów międzynarodowej sprzedaży towarów i rzeczy ruchomych, dotyczy sprzedaży w ramach prowadzonej działalności. Stronami tej konwencji są 74 państwa Polska: ratyfikowała Konwencję 13 marca 1995, Konwencja weszła w życie 1 czerwca 1996, opublikowana w Dz.U. z 1997 r. Nr 45, poz. 286

Konwencja nie dotyczy sprzedaży: nieruchomości, energii, statków, praw, sprzedaży na użytek osobisty, postępowań sądowych, nawet gdy dotyczy to działalności gospodarczej np. od syndyka czy licytacja.

Konwencja Wiedeńska Strony, osoby które zawierają umowę muszą mieć siedziby w dwóch różnych państwach, które Konwencję ratyfikowały. Istnieje możliwość zastrzeżenia przez państwa, że forma umowy musi być pisemna.

Konwencja reguluje w jaki sposób dochodzi do zawarcia umowy, sposób interpretowania wykładni woli stron, prawa i obowiązki stron umowy sprzedaży, odpowiedzialność na rzeczach- szkody.

Konwencja nie reguluje zdolności do zawarcia umowy- jest ona określona na podstawie umów prywatnych międzynarodowych, kwestii własności towaru sprzedawanego, odpowiedzialności za towar niebezpieczny, odpowiedzialności za szkody na osobie.

Prawa i obowiązki stron umowy istotne naruszenie umowy- kiedy jedna ze stron na skutek działania lub zaniechania drugiej strony ponosi uszczerbek polegający na tym, że traci ona coś, czego zgodnie z umową miała prawo oczekiwać, np. otrzymania towaru, (traci możliwość kontynuacji produkcji) odstąpienie od umowy- następuje poprzez złożenie oświadczenia - zawiadomienia drugiej strony umowa zawarta nie może być zmieniona lub rozwiązana za porozumieniem stron, nawet ustnie chyba, że zostało zastrzeżone, że musi to nastąpić na piśmie.

Obowiązki sprzedającego dostarczenie towaru w określonym terminie - może on być określony w umowie, jeżeli nie jest, to musi być to dostarczenie w rozsądnym terminie dostarczenie towaru w określonym terminie i w określone miejsce należy do sprzedawcy, chyba że umowa stanowi inaczej ilość i jakość – towaru powinna być zgodna z określoną w umowie

Obowiązki sprzedającego 4. wydanie towaru przewoźnikowi - określony w umowie 5. ubezpieczenie - chyba że kupujący sam odbiera towar, to on sam a nie sprzedawca jest odpowiedzialny za towar 6. certyfikaty, sposoby obsługi itp. homologację instrukcję obsługi – wydać kupującemu.

Gdy sprzedający nie wywiąże się z obowiązków, kupujący: może się powoływać na niezgodność towaru z umową, ale musi o tym niezwłocznie powiadomić sprzedawcę może domagać się wymiany lub naprawy towaru i obniżenia ceny za towar niezgodny z umową może odstąpić od umowy, domagać się zwrotu pieniędzy które zapłacił w przypadku, gdy: · doszło do istotnego naruszenia umowy · mimo wezwania sprzedawca nie dostarczył towaru w dodatkowym terminie

Gdy sprzedający nie wywiąże się z obowiązków, kupujący: 4. kupujący nie może odstąpić od umowy, jeżeli nie może zwrócić towaru w stanie nienaruszonym 5. kupujący, gdy poniósł straty majątkowe może domagać się odszkodowania - odszkodowanie obejmuje stratę oraz utracone zyski, 6. sprzedawca może się zwolnić od odpowiedzialności, gdy nie wykonał umowy w skutek okoliczności siły wyższej, np. powódź, wojna

Obowiązki kupującego zapłata ceny, cena zwykle jest ustalona w umowie umowa powinna określać miejsce i termin zapłaty, jeżeli nie jest ustalone, to miejscem zapłaty jest siedziba sprzedawcy, jeżeli termin nie jest oznaczony to przyjmuje się go w momencie postawienie towaru do dyspozycji kupującemu

Obowiązki kupującego W umowie może być zastrzeżone że kupujący może towar zbadać, wtedy kupujący może zapłacić dopiero po zbadaniu towaru. odebranie towaru w ustalonym miejscu i czasie sprzedawca może też odstąpić od umowy, jeżeli kupujący w istotny sposób naruszył umowę np. nie sprecyzował konkretnie parametrów towaru.

Sprzedawca może: żądać zapłaty ceny odstąpić od umowy, jeżeli kupujący dopuszcza się szczególnych naruszeń domagać się odszkodowania na skutek strat, w związku z nie wykonaniem ustaleń przez kupującego

Przedawnienie Przedawnienie roszczeń następuje na podstawie Konwencji Nowojorskiej o przedawnieniu w międzynarodowej sprzedaży towaru i wynosi 4 lata, nie dotyczy szkód towaru na osobie, tylko na towarze.