WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Katarzyna Cekała Poznajemy gry i zabawy rozwijające umiejętności komunikacyjne Prezentacja opublikowana w Internetowym Serwisie Oświatowym AWANS.NET
Advertisements

KOMUNIKACJA INTERŚRODOWISKOWA
Komunikacja interpersonalna
UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
TEORIA MOLTYLI CZYLI JAK SKUTECZNIE SIĘ KOMUNIKOWAĆ.
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
AUTOPREZENTACJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
"TRZEBA ROZMAWIAĆ" SPOTKANIE WARSZTATOWE Z RODZICAMI Kraków,15 marca 2006r. Szkoła Podstawowa Nr 113.
Komunikacja społeczna i asertywność
Pedagogika szkoły wyższej
Patrzcie na świat naszymi oczami, a wtedy zrozumiecie nasze potrzeby, odczucia.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA
Możesz nie wierzyć, ale te rady są naprawdę znakomite!
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM NR 23 W GDAŃSKU
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
O korzeniach i skrzydłach…
Strategie rozwiązywania konfliktów
AUTYZM INNY NIE ZNACZY GORSZY
Umiejętność komunikowania się i pracy zespołowej
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
To fundamentalny element procesu naprowadzającego ludzi w stronę zachowań i działań najbardziej odpowiednich w danej sytuacji.
„GRANT ZACHODNIOPOMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY"
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
Bariery komunikacyjne w rozmowie z dziećmi Jest ich aż 12 – cały tuzin!!! Irena Dzierzgowska Mirela Nawrot Warszawa 2007.
KOMUNIKOWANIE Z JEDNOSTKĄ I GRUPĄ.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja i jej formy :
Komunikacja międzyludzka
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Metody komunikowania się.
Metody komunikacji ludzi
Metody komunikacji.
Metody komunikacji.
Znaczenie mimiki twarzy w kontaktach nauczyciel – uczeń
Aleksandra Kiełbania I G
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rola wymowy w komunikacji społecznej. Definicja mowy wg Leona Kaczmarka ojca logopedii polskiej Mowa jest aktem w procesie językowego porozumienia się.
Podstawowe umiejętności pomagania
Komunikacja: proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty,
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
JAK ROZWIJAĆ INTELIGENCJĘ EMOCJONALNĄ U DZIECKA?
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
JAK BYĆ WYSTARCZAJĄCO DOBRYM RODZICEM DORASTAJĄCEGO DZIECKA CZĘŚĆ I
Zapis prezentacji:

WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ FUNDUSZ INICJATYW OBYWATELSKICH Zacznijmy od komunikacji WARSZTATY DLA RODZICÓW I DZIECI KOORDYNATORZY PROJEKTU -Monika Drozdalska – Hołub - Agata Wójcicka

Definiowanie pojęcia komunikacji ,,Komunikacja” oznacza porozumiewanie się, przekazywanie myśli, wiadomości, łączność, wymianę, rozmowę. Komunikując się ze sobą, ludzie osiągają wzajemne zrozumienie, uczą się lubić siebie, wpływać na siebie, budować zaufanie, dowiadują się czegoś o sobie samych i o tym, jak inni ich widzą. Z komunikacją mamy do czynienia, kiedy ktoś wysyła jakiś przekaz ze świadomym zamiarem wywołania odpowiedzi. Skuteczna komunikacja zachodzi między dwiema osobami- wtedy, kiedy odbiorca rozumie sytuację tak, jak zamierzał nadawca.

KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA Komunikacja interpersonalna polega na wykorzystaniu dwóch elementów: Komunikacja werbalna(słowna) - przekazywanie informacji i wiadomości słowem.

Komunikacja niewerbalna( bezsłowna) może wyrażać się poprzez: gestykulację, mimikę i wyraz twarzy, dotyk i kontakt fizyczny, dystans przestrzenny, kontakt wzrokowy i wymianę spojrzeń, sposób w jaki chodzimy , stoimy, siedzimy, nasze otoczenie, nasz wygląd, niewerbalne aspekty mowy ( intonacja głosu, akcent, rytm mówienia). Niezgodność komunikacji werbalnej i niewerbalnej prowadzi do zamieszania komunikacyjnego i niezrozumienia komunikatu

AKTYWNE SŁUCHANIE wyrażenie zainteresowania poprzez zwrócenie się do mówiącego, zachęcanie do kontynuowania wypowiedzi, utrzymanie kontaktu wzrokowego ze swoim rozmówcą ( nie patrzymy bez przerwy, ale przez większość czasu), pozwolenie drugiej osobie wypowiedzieć się w pełni, aby wyrażała swoje uczucia, aby swobodnie wypowiadała się, przekazywanie drugiej osobie informacji, że chcemy ją wysłuchać i zrozumieć oraz, że ją akceptujemy, słuchając nie udzielamy rad, pozwalamy osobie mówiącej na samodzielne odszukanie rozwiązań dla jej problemów, nieprzeszkadzanie i nierozpraszanie mówcy, delikatne zachęcanie mówiącego poprzez wyrażanie na bieżąco swoich odczuć, dopytywanie o szczegóły i dodatkowe informacje, ale robimy to z umiarem, delikatnie,(należy uważać, aby zadawanie pytań nie zmieniło się w wypytywanie), - powstrzymywanie się od wyrażania własnej opinii czy dezaprobaty,

Bariery komunikacyjne Osądzanie polega na narzucaniu własnych wartości innym osobom i formułowaniu rozwiązań cudzych problemów. Kiedy osądzamy, nie słuchamy tego, co mówią inni, ponieważ zajęci jesteśmy oceną ich wyglądu, tonu głosu i słów, których używają. Jak zachowuje się ktoś , kto osądza? Krytykuje: ,,Czy ty naprawdę nic nie rozumiesz?”. Obraża: ,,To dlatego, że jesteś leniwa”. Orzeka: ,,Ciebie w ogóle ten temat nie interesuje”. Chwali po to, by oceniać lub manipulować: ,,Gdybyś się trochę postarał, na pewno wyszłoby ci to znacznie lepiej

DECYDOWANIE ZA INNYCH może utrudniać porozumiewanie się nawet wtedy, gdy podyktowane jest troską i chęcią pomocy. Decydując za innych uzależniamy ich od siebie i pozbawiamy możliwości samodzielnego podejmowania decyzji. Dajemy im także do zrozumienia, że ich odczucia, wartości i problemy są nieważne. Jak zachowuje się ktoś , kto decyduje za innych? Rozkazuje: ,,Będziesz się uczył 2 godziny każdego wieczora”. Grozi: ,,Jeśli tego nie zrobisz…”. Moralizuje: ,,Powinieneś to zrobić”. Zadaje liczne/ niewłaściwe pytania: ,,Gdzie byłeś? Co robiłeś? Kto był z tobą? ( Pytania tego typu zdecydowanie nie ułatwiają komunikacji).

UCIEKANIE OD CUDZYCH PROBLEMÓW polega na tym, że nie jesteśmy skłonni zajmować nimi. Nie bierzemy pod uwagę uczuć ani zmartwień innych ludzi. Nie chcemy zajmować się ich lękami, obawami i troskami.   Jak zachowuje się ktoś, kto ucieka od cudzych problemów ? Doradza: ,,Najlepiej byłoby, gdybyś…”. Zmienia temat: ,,Jaką dyscyplinę sportu chcesz uprawiać?”. Logicznie argumentuje: ,, Możesz poprawić swoje wyniki tylko przez bardziej wytężoną naukę”. Najważniejsze są fakty, o uczuciach się nie mówi. Pociesza: ,,Wszystko będzie dobrze”. W ten sposób poprawia nastrój swego rozmówcy, ale nie zajmuje się trapiącym go problemem.

,,ŚCIĄGAWKA Z KOMUNIKACJI” Zasady skutecznego komunikowania się. Słuchaj uważnie tego, co mówi druga osoba.  Podczas wypowiedzi drugiej osoby staraj się zrozumieć, co ona przeżywa.  Nie wykorzystuj czasu wypowiedzi partnera do przygotowywania własnej wypowiedzi. Kiedy wyrażasz to, co myślisz, czujesz albo zrobiłaś, mów ,,ja”, zamiast używać słów: ,,ty, oni, ludzie, się robi”.Pozwól innym poznać siebie. Unikaj przesadnych określeń, takich jak: ,,zawsze”, ,,nigdy”, ,,niemożliwe”, ,,niewiarygodne”. Używa się ich głównie dla uniknięcia problemu lub odpowiedzialności za swoje zachowanie Unikaj zadawania pytań do czasu, kiedy naprawdę potrzebujesz informacji albo chcesz coś wiedzieć. Unikaj niedoceniania (lekceważenia) drugiej osoby lub samej siebie. Chodzi tu o takie zachowanie się w procesie porozumiewania się, jakby to, co myślisz lub czujesz, było ważniejsze niż to, co myśli i czuje druga osoba albo odwrotnie: o obniżanie znaczenia samego siebie i takie zachowanie, jakby to druga osoba była ważniejsza.  

Zasady skutecznego komunikowania się Unikaj interpretowania. Interpretowanie ma miejsce wtedy, gdy mówisz komuś, dlaczego tak się zachowuje, co powoduje, że tak myśli, czuje. Np. ,,jesteś osobą nastawioną obronnie” zamiast ,,zauważyłam, że kłócisz się i nie zgadzasz się z większością tego, co mówię i trudno mi rozmawiać z tobą”. Unikaj określeń obniżających pewność wypowiedzi, takich jak: ,,może”, ,,można by sądzić”, ,,można by powiedzieć”. Używaj ich tylko wtedy, kiedy naprawdę nie jesteś czegoś pewna. Takie słowa są również sposobem unikania odpowiedzialności za to, co się mówi. Inne słowo- ,,spróbuję”- jest często używane zamiast ,, nie zrobię tego”. Reaguj na nieadekwatność wypowiedzi innych osób. Jeśli ignorujesz czyjeś ,,gry” lub wchodzisz w nie, w ostatecznym rozrachunku szkodzisz graczowi. ,,Grami” nazywa się takie zachowania, gdy człowiek komunikuje coś, ukrywając prawdziwe intencje.  Weź odpowiedzialność za to, co mówisz i za to, jak się zachowujesz. Nie mów: ,,Sprawiasz, ze jestem smutna”, bo w ten sposób przerzucasz odpowiedzialność za swoje uczucia na drugą osobę. Mów: ,,Jestem smutna, ponieważ….”

Podsumowanie, czyli dobre rady nie oceniajmy nie dawajmy „dobrych rad” dbajmy o prostotę i przejrzystość języka unikajmy „gadulstwa” sprawdzajmy poprzez zadawanie pytań, czy jesteśmy zrozumiali dostosujmy tempo i ton głosu uważnie słuchajmy nie wyciągajmy informacji na siłę zadbajmy o komfort rozmowy sprawdźmy dostępny nam czas dobierzmy odpowiednie miejsce

Podsumowanie, czyli dobre rady Przestrzegajmy się przed: słuchaniem w milczeniu z „kamienną twarzą” unikaniem kontaktu wzrokowego nerwowym spoglądaniem na zegarek i rozglądaniem się wokoło zadawaniem pytań zamkniętych, na które odpowiada się „tak” lub „nie”

„Dobry kontakt zaczyna się od tego co łączy. A nie od tego, co dzieli