FINANSE POLSKICH PARTII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
D-Link Technology Trend Wyniki badania
Advertisements

Raport z badań społecznego odbioru prowadzonych działań inwestycyjnych opracowany na zlecenie Gminy Zabrze oraz Zabrzańskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów.
Założenia systemu SKOK
Kontrola finansów publicznych
ROK WDRAŻANIA FUNDUSZY STRUKTURALNYCH MOCNE I SŁABE STRONY SYSTEMU
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
Filantropia korporacyjna w Polsce W Polsce 80% firm deklaruje zaangażowaniew działalność społeczną W 2008 roku firmy odliczyły od podatku darowizny na.
PRAWO FINANSOWE.
Badania opinii publicznej
Informacje w zakresie możliwości poprawy sytuacji finansowej Samodzielnego Publicznego Szpitala Wojewódzkiego w Gorzowie Wlkp.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
Badanie projektów pilotażowych PO KL Planowane zmiany w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL.
Ministerstwo Finansów Biuro Komunikacji Społecznej Podsumowanie I etapu akcji,,Weź paragon.
Dochody budżetu państwa
Nowoczesny system zarządzania firmą
PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ Projekt Lubelski.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
Dotacje działalność pożytku publicznego
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Wydział Finansów i Budżetu MUW.
WŁADZA USTAWODAWCZA.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
Aktywny Młody Przemyślanin- Wybory parlamentarne debata.
Parlament Europejski - instytucja Unii Europejskiej będąca odpowiednikiem jednoizbowego parlamentu, której członkowie są wybierani są w bezpośrednich wyborach,
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Parlament Europejski.
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież z Biłgoraja brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Agnieszka Kwiatkowska (UW) Zieloni reprezentacja nowych ruchów społecznych na polskiej scenie politycznej.
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Warszawa, kwiecień 2015r. Badanie opinii na temat organizacji igrzysk The World Games.
Narodowy Bank Polski Mgr Przemysław Mazurek. Podstawowe wiadomości NBP jest bankiem centralnym Rzeczypospolitej Polskiej. Wypełnia zadania określone w.
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Dr hab. Urszula Kurczewska Szkoła Główna Handlowa Prof. dr hab. Krzysztof Jasiecki IFiS PAN Reprezentacja polskich interesów gospodarczych w Unii Europejskiej.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Sylwia Makulec-Staszewska Departament Ochrony Klimatu Wydział.
Wskaźniki – raportowanie, monitorowanie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Departament Ochrony Klimatu Warszawa, 12 października 2015.
Propozycje zmian w statucie stowarzyszenia LGD Partnerstwo Dorzecze Słupi Krzynia, 29 września
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Autorzy: Gabriela Gasyna, Agata Szewczak, Anna Szewczyk
Program „Maluch 2014” moduł 3 Śląski Urząd Wojewódzki w Katowicach 1 lipca 2014 r.
Pomoc publiczna w projektach – podsumowanie z dnia pierwszego WST PL-SK.
Czy zostanie wprowadzone MTBF? Wnioski wypływające z analizy przejrzystości polityki fiskalnej w Polsce Rafał Benecki.
Zamykanie projektu realizowanego w ramach V Priorytetu POIiŚ Wola Ducka, 4 września 2013 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Jak założyć organizację pozarządową? Od nitki do kłębka
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Sondaże wyborcze Źródło informacji i wpływu. Sondaże jako badania opinii publicznej USA, Instytut Gallupa 1936 r. Polska l. 50, l. 80. CBOS, PBS, TNS.
Biuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w KrakowieBiuro Urządzania Lasu i Geodezji Leśnej Oddział w Białymstoku Postrzeganie koncepcji reintrodukcji.
Potencjalne konsekwencje wydzielenia regionu stołecznego Mazowsza dla wykonywania zadań samorządów wojewódzkich Paweł Swianiewicz Zakład Rozwoju i Polityki.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Sprawozdanie z wykonania budżetu za rok 2009 GMINA ŚWIEBODZICE.
SSW TAX ALERT 17 lutego 2016 r. Innowatorzy i fundusze VC oszczędzą na podatkach inwestując w B+R SSW TAX ALERT Od 1 stycznia 2016 r., w związku z wejściem.
Głos Polaków w sprawie wina
BUDŻET Regionalna Izba Obrachunkowa pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie Burmistrza Miasta Jarosławia z wykonania budżetu za 2016 r.
Raport z badania ilościowego przygotowany na zlecenie:
Program „Maluch 2013”edycja 2
Ocena jakości powietrza we Wrocławiu Raport z badań sondażowych 2017
DZIAŁAJ Lokalnie 2017 Gostyń, 4lipca 2017 roku..
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
System partyjny i wyborczy
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
IV. Kongres Politologii, Lublin,
Zapis prezentacji:

FINANSE POLSKICH PARTII JF Adam Gendźwiłł, Jacek Haman, Adam Sawicki Jarosław Zbieranek, Grażyna Bukowska

Co zawiera raport? Zasady finansowania działalności partii Strumienie finansowania: skąd partie biorą pieniądze? Wydatki partii politycznych – analiza sprawozdań i informacji Zarządzanie finansami w partiach, sprawozdawczość w praktyce Jawność i kontrola partyjnych finansów Opinie Polaków o finansowaniu partii Rekomendacje

Skąd pieniądze na działalność partii? Składki, darowizny, dochody z majątku, kredyty Budżet państwa subwencje dotacje Wpłaty na FW Budżet partii Kancelarie Sejmu i Senatu Fundusz Wyborczy Działalność statutowa Fundusz Ekspercki Biura parlamentarzystów Kluby parlamentarne

Problemy Duże znaczenie środków publicznych Niewielki majątek – słabe organizacje Nieprzejrzyste reguły składek i darowizn (VIP-składki) Dysproporcje: „Próg parlamentarny” ważniejszy niż próg 3%

Wydatki partii Subwencja statutowa – głównie na bieżącą działalność, czasem na spłatę kredytów, w latach wyborczych – na Fundusz Wyborczy Obowiązek min. 5% na Fundusz Ekspercki słabo respektowany Wydatki partii na kampanię wyborczą różnią się w zależności od wyborów i pozycji partii Wyraźna dominacja PO i PiS po 2011 r. Słaby związek wydatków z liczbą uzyskanych głosów TR (2011) – 1,21 zł/głos; SLD (2011) – 20,40 zł/głos Wydatki na komunikację masową – powyżej 60% kosztów kampanii

Wydatki na kampanię wyborczą 2011 2015 2014 2015

Wydatki biur poselskich

Biura terenowe – infrastruktura partii

Problemy Słaba przejrzystość wydatków – zbyt pojemne kategorie w sprawozdaniach Brak pogłębionej kontroli rzeczowej wydatków na kampanie wyborcze Słabsza kontrola środków na kluby i biura parlamentarzystów

Dostęp do dokumentów finansowych

Sprawozdania finansowe partii politycznych Dostępne jedynie w formie papierowej (oprócz tabeli sprawozdania i listy darczyńców) Brak dołączanej dokumentacji źródłowej (faktury, umowy) Różne standardy prezentacji, ułożenia i czytelności dokumentów

Sprawozdania finansowe komitetów wyborczych Dostępne jedynie w formie papierowej (oprócz tabeli sprawozdania, listy darczyńców i kredytów) Dołączone oryginały faktur, rachunków, umów cywilno- prawnych Różne standardy prezentacji, ułożenia i czytelności dokumentów

Dostęp do sprawozdań z perspektywy obywatela Kilkustronicowa tabela sprawozdania dostępna w Internecie zawierająca podstawowe dane dotyczące wpływów i wydatków partii politycznej lub komitetu wyborczego Brak dołączanej dokumentacji źródłowej do sprawozdań partii politycznych Wyłącznie papierowa dokumentacja źródłowa dołączana do sprawozdań komitetów wyborczych

Opinia publiczna o finansowaniu partii z budżetu: negatywna i stabilna Wyniki sondaży CBOS z lat 1992-2017 wskazują na zadziwiającą stabilność opinii publicznej o finansowaniu partii z budżetu. W sondażach, w których zadawano te same pytania, uzyskiwano na przestrzeni ćwierćwiecza bardzo zbliżone rozkłady odpowiedzi. Choć w sondażach, w których padały różne pytania, deklarowany poziom akceptacji dla finansowania partii z budżetu był różny, zawsze jednak przeważali przeciwnicy takich rozwiązań.

… ale czy niewrażliwa na argumenty? Eksperyment sondażowy Hipoteza: deklarowany stosunek do finansowania partii z budżetu jest silnie zależny od formy pytania sondażowego. Poziom akceptacji będzie znacznie wyższy, gdy wskaże się korzyści z finansowania partii z budżetu, oraz ryzyka wynikające z korzystania przez partie z pieniędzy sponsorów. Test: Eksperyment sondażowy, w którym dwóm grupom respondentów zadano różnie sformułowane pytania dotyczące finansowania partii z budżetu. Wyniki: Poziom akceptacji silnie zależy od sformułowania pytań i ich kontekstu, wciąż jednak pozostaje duża grupa nieprzejednanych przeciwników finansowania partii z budżetu. Nie musi ona jednak stanowić większości respondentów Wnioski: Należy być ostrożnym w interpretacji wyników sondaży – odpowiedzi respondentów zależą od pytań, jakie im zadamy, na dwa pozornie takie same pytania mogą paść zupełnie różne odpowiedzi. Ale, jednocześnie, ludzie są wrażliwi na argumenty: jeśli je mamy, możemy ich przekonać do rozwiązań, których pierwotnie nie akceptowali.

Eksperyment sondażowy – jeden z wyników Która sytuacja byłaby Pana/Pani zdaniem lepsza: Partie polityczne nie otrzymują żadnych dotacji z budżetu państwa, natomiast mogą swobodnie korzystać z darowizn od różnych firm i sponsorów. Partie polityczne otrzymują dotacje na działalność z budżetu państwa, ale jednocześnie mają zakaz korzystania z darowizn od różnych firm i sponsorów. Grupa eksperymentalna Grupa kontrolna Sytuacja A jest lepsza [brak dotacji z budżetu, dopuszczalność darowizn] 25% 38% Sytuacje A i B są równie dobre/złe 13% 16% Sytuacja B jest lepsza [dotacje z budżetu, ale zakaz darowizn] 46% 31% Trudno powiedzieć 17% 15%

Najważniejsze rekomendacje Środki publiczne podstawą finansowania partii. Ale potrzebna większa przejrzystość i kontrola Reforma Funduszu Eksperckiego Limity wysokości składek członkowskich, jawność większych darowizn Dodatkowe wsparcie dla partii pozyskujących fundusze od swoich członków i sympatyków Redukcja dysproporcji w finansowaniu partii różnej wielkości Zmniejszenie progu 3% lub zachęty do współpracy najmniejszych stronnictw Zwiększenie „zasady degresji” w subwencji Zwrot kosztów kampanii (dotacja) dla większych stronnictw pozaparlamentarnych

Najważniejsze rekomendacje Solidniejsza sprawozdawczość („Na co idą te pieniądze?”) Więcej jawności (a najlepiej – digitalizacja) Lepsza regulacja kwestii prekampanii wyborczej Większe kompetencje PKW i KBW Ale tylko pod warunkiem zachowania niezależności tych organów od partii politycznych Adekwatność i stopniowanie sankcji dla partii Więcej argumentów i analiz w debacie publicznej