Konferencja „Stacje Kontroli Pojazdów – 2005” Zakopane, 20-22 kwietnia 2005 Polityka Transportowa Polski w Unii Europejskiej Horyzont czasowy - 2025 Ryszard Krystek Podsekretarz Stanu ds. polityki transportowej Ministerstwo Infrastruktury
Biała Księga Unii Europejskiej Transport jest zasadniczym elementem funkcjonowania nowoczesnej gospodarki, która musi stawiać czoła ciągłym sprzecznościom pomiędzy społecznością wymagającą mobilności i opinią publiczną krytykującą opóźnienia i zatłoczenie środków transportu, a także rosnące zagrożenie zdrowia i życia
Polska - wnioski z historii W Polsce powojennej Polityka Transportowa nigdy nie uzyskała rangi Uchwały Parlamentu PT 1995 i 2001 – akceptowane przez tylko przez RM, to jedynie programy rozwoju z elementami polityki Główny obszarem zainteresowania była infrastruktura Dominował transport drogowy
Misja - przyjazny człowiekowi, zrównoważony system transportowy Bezpieczny dla zdrowia i życia ludzi Oszczędny w zużyciu energii Nie zanieczyszczający powietrza, wody ni lądu Zbudowany i eksploatowany na liberalnych, wolnorynkowych, wolnokonkurencyjnych i komercyjnych zasadach
Transport z ludzką twarzą Intermodalność dla pasażerów, rozwój zintegrowanych biletów, obsługa bagażu, zapewnienie kontynuacji podróży Prawa i obowiązki użytkowników oraz jakość usług publicznych
Główne zadania dla Polski Zrównoważenie podsystemów transportu Przesunięcie nakładów na rekonstrukcję i modernizację istniejącej infrastruktury Transport kombinowany Pasażerski transport publiczny Rozwój lotnictwa regionalnego Integracja transportu morskiego i lądowego Bezpieczeństwo transportu
Bezpieczeństwo transportu Ponad 90 % ofiar systemu transportu to ofiary ruchu drogowego Prognoza WHO na rok 2020 Polska na tle UE (Program UE – 50%) Konieczność wzmożenia działań prewencyjnych w Polsce – GAMBIT 2005 Straty; 2,3% PKB, ponad 15 mld PLN/rok Należy uwzględniać zewnętrzne koszty transportu, w tym koszty wypadków drogowych
Cele ilościowe: Krótkoterminowy - zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych do 5500 w roku 2003 Długofalowy - zmniejszenie liczby ofiar śmiertelnych do 4000 w roku 2010 – korekta UE 3000 4000
Time to decide – Czas na decyzję Konkluzja Time to decide – Czas na decyzję Także w Polsce!