i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zmiany w egzaminie maturalnym od 2015 r.
Advertisements

Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Zanim wybierzesz program nauczania
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Sprawdzian po klasie szóstej w szkole podstawowej
Taksonomia Benjamina Blooma
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Jak wypadliśmy na maturze z matematyki w 2010 roku?
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
część matematyczno-przyrodnicza - matematyka
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 4 Wprowadzanie i uczenie pojęć na lekcjach języka polskiego Dr Krzysztof Koc.
Opis programów studiów i przedmiotów akademickich w języku efektów uczenia się Warsztat Boloński Uniwersytet Zielonogórski 12 kwietnia 2010 Ryszard RASIŃSKI,
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Zadania na dowodzenie w gimnazjum
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
TIK w szkole podstawowej
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
Podstawowe informacje o maturze dla gimnazjalistów.
Wykorzystanie EWD w ewaluacji wewnętrznej szkoły
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
NOWA FORMUŁA SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
MATURA 2010 Z MATEMATYKI Podstawowe informacje o egzaminie maturalnym z matematyki Prezentację opracowała: Iwona Kowalik.
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Duch klasy Jak motywować uczniów do nauki?
Cele kształcenia.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
Sprawdzian po klasie szóstej Informacje w pigułce Sprawdzian odbył się 4 kwietnia 2013r. Do sprawdzianu przystąpiło 42 uczniów Test składał się.
ANALIZA WYNIKÓW NAUCZANIA
EWD gimnazjalne Czym jest metoda edukacyjnej wartości dodanej (EWD)? Efektywność pracy szkoły, przed kilku laty, oceniano jedynie na podstawie wyników.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Wyznaczanie stopnia spełniania przez uczniów wymagań programowych ewaluacja pracy szkoły monitorowanie procesów edukacyjnych.
Egzamin gimnazjalny Na podstawie § 32 Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
PRÓBNEGO SPRAWDZIANU SZÓSTOKLASISTY
Sprawdzian w klasie szóstej szkoły podstawowej w roku szkolnym 2015/2016.
SPRAWDZIAN W KLASIE SZÓSTEJ SZKOŁY PODSTAWOWEJ OD ROKU SZKOLNEGO 2014/2015.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Raport Analiza i interpretacja wyników próbnego egzaminu maturalnego z matematyki w województwie kujawsko-pomorskim w 2013 r. cz.1 Opracowanie Ewa Ludwikowska.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Refleksje nad dostosowaniem procesu nauczania i uczenia się do wymagań egzaminów zewnętrznych Mielec, 29 sierpnia 2008r.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
DIAGNOZA POZIOMU WIEDZY Z MATEMATYKI UCZNIÓW KLASY I TECHNIKUM INFORMATYKI WRZESIEŃ, ROK SZKOLNY 2016 / 2017.
INSPIRACJE UCZNIA W WIRTUALNYM ŚWIECIE
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
„Jeżeli nie znasz portu, do którego płyniesz i wiatry nie będą Ci sprzyjać”. Seneka.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
WYNIKI DIAGNOZY WSTĘPNEJ W KLASACH PIERWSZYCH - WRZESIEŃ 2017
Poszukujemy prawidłowości w nas i wokół nas
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Próbny egzamin ÓSMOKLASISTy 2018/2019
Próbny Egzamin Ósmoklasisty
Wyniki egzaminu próbnego
Zapis prezentacji:

i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły Zarządzanie wynikami i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły Grażyna Kowalewska

Analiza wyników a efektywność pracy szkoły Po co? aby: określić postępy uczniów oraz efektywność pracy szkoły wykorzystując dostępne wskaźniki, określić obszary wymagające zmiany, zaplanować i wdrożyć działania zgodne z rekomendacjami wynikającymi z przeprowadzonych analiz, ocenić skuteczność podjętych działań.

Efektywność pracy szkoły

Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym poniżej 30%

Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym 31% - 34%

Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym 41% - 43%

Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym 44% - 46%

Analiza zmian efektywności nauczania

Analiza zmian efektywności nauczania 2010- 2012 ZSEE 2012- 2014 2015- 2017 2011 - 2013 2013- 2015 2014 - 2016

Analiza zmian efektywności nauczania analizy porównawcze

Jednoroczne wskaźniki EWD – kalkulator EWD 100 wskaźniki EWD dla klas potencjał edukacyjny wg klas Analizy porównawcze

Kto „odpowiada” za wyniki matury z matematyki? – z czego to wynika? Podstawa programowa: Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole ponadgimnazjalnej należą czytanie, … 2) myślenie matematyczne - umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych; 3) myślenie naukowe - umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa; 4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, … 5) umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno--komunikacyjnymi, … 6)Umiejętność wyszzukiwania, selekcjonowania i krytycznej oceny sytuacji 6) umiejętność uczenia się , 7) umiejętność pracy zespołowej.

Podstawowe operacje myślowe   analiza - polega na wyodrębnieniu ze złożonej całości jej elementów, bądź cech, synteza - polega na myślowym łączeniu określonych elementów w jedną całość, abstrahowanie - oznacza operowanie wybranymi cechami obiektów lub zjawisk z pominięciem pozostałych, uogólnianie - operację wyodrębniania w obiektach lub zjawiskach cech wspólnych i łączenie ich, porównywanie, które polega na zestawieniu obiektów w celu wykrywania różnic i podobieństw. rozumowanie to umiejętność analizowania, wnioskowania, argumentowania, dostrzegania przyczyn, przewidywania skutków, uzasadniania, wyrażania opinii, oceniania.

zamknięte otwarte Praca z tekstem źródłowym Zadawanie pytań N: Ile krawędzi ma sześcian? U: 12 N: Na pewno? U: 6 N: A ile boków ma sześciokąt? gra w odgadywanie poszukiwanie szybkiej schematycznej odpowiedzi otwarte Co będzie jeżeli? Co o tym myślisz? Dlaczego tak sądzisz? Praca z tekstem źródłowym

Kategoria pytań - definicja poziomu Taksonomia celów Benjamin aS. Blooma. Kategoria pytań - definicja poziomu Pojęcia behawioralne Wiedza - przypominanie Zachowania prowadzące do zapamiętania (rozpoznawania lub odtwarzania) pojęć, materiału lub zjawisk Kio? Co? Gdzie? Kiedy? Podaj definicję. Zdefiniuj, rozpoznaj, wylicz, oznacz, dopasuj, nazwij, naszkicuj, odtwórz, zreprodukuj, wybierz, wypowiedz. Rozumienie Zachowania reprezentujące zrozumienie dosłownego przesłania czy głównej myśli zawartej w przekazie. Opisz, porównaj, skontrastuj, wytłumacz, przedstaw innymi słowami Wyjaśnij, opisz, skontrastuj, rozszerz, podaj przykład, wywnioskuj, zinterpretuj, sparafrazuj, przerób,- podaj własnymi słowami streść, przełóż. Zastosowanie Zachowania wymagające od ucznia zastosowania tego, co zna i rozumie. Zastosuj, rozwiąż, sklasyfikuj, wybierz, Zmień, oblicz, wykaż, przekształć, zmodyfikuj, operuj, przewiduj, przygotuj, wytwórz, pokaż, rozwiąż, użyj, sklasyfikuj. Analiza Zachowania prowadzące do rozłożenia materiału na części składowe i sposoby organizacji materiału. Dlaczego? Znajdź przyczynę lub uzasadnienie, dokończ rozumowanie, wyciągnij wnioski, wy dedukuj, podaj przykłady świadczące o ... ,sformułuj konkluzje Skategoryzuj, przedstaw na diagramie, wyróżnij, wywnioskuj opuszczone założenia, rozpoznaj punkt widzenia i stronniczość, zestaw ze sobą przyczynę i skutek, dokonaj podziałów., Synteza Zachowania łączące elementy i części z wielu źródeł w nową oryginalną całość – rozwiązywanie problemów. Rozwiąż problem (więcej niż jedna poprawna odpowiedź), sformułuj przewidywanie, za­proponuj, zaplanuj, napisz, rozwiń Złóż, skomponuj, stwórz, opracuj, wygeneruj, zmodyfikuj, zorganizuj, zaplanuj, zreorganizuj, zrewiduj, napisz. Ocena Zachowania zaangażowane w wydawaniu sądów o wartości pojęć, dzieł, rozwiązań, metod i materiałów. Osądź, oceń, zdecyduj, oszacuj wyraź swoją opinię Oceń, porównaj, wyprowadź wniosek, skrytykuj, rozróżnij, osądź na podstawie kryteriów, uzasadnij, poprzyj, wyraź opinię

Nauczyciel matematyki dokonuje analizy jakościowej wyników, planuje działania adekwatne do wniosków i rekomendacji z prowadzonych analiz, monitoruje i modyfikuje realizowane działania, motywuje uczniów do nauki, … Diagnoza Cele kształcenia – wymagania ogólne matematyka Wykorzystanie i tworzenie informacji Uczeń interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników. II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi. III. Modelowanie matematyczne Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji. IV. Użycie i tworzenie strategii Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategie rozwiązania problemu. V. Rozumowanie i argumentacja Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania

Spotkania dla nauczycieli matematyki 25 listopada 2017 r. Powtórki przed maturą. 9 grudnia 2017 r. Rozwijanie aktywności matematycznej ucznia – praktyczne rozwiązania. Luty 2018 r. Wykorzystanie analizy wyników do projektowania działań projakościowych.

Nie wszystko to, co da się zmierzyć, jest ważne Czy na podstawie wyników egzaminu zewnętrznych można wnioskować o opanowaniu przez uczniów umiejętności i wiadomości zapisanych w podstawie programowej? Nie wszystko to, co da się zmierzyć, jest ważne i nie wszystko to, co ważne da się zmierzyć. A. Einstein

Dziękuję za uwagę wartość dodana Grażyna Kowalewska