i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły Zarządzanie wynikami i wykorzystanie wyników egzaminów do doskonalenia jakości pracy szkoły Grażyna Kowalewska
Analiza wyników a efektywność pracy szkoły Po co? aby: określić postępy uczniów oraz efektywność pracy szkoły wykorzystując dostępne wskaźniki, określić obszary wymagające zmiany, zaplanować i wdrożyć działania zgodne z rekomendacjami wynikającymi z przeprowadzonych analiz, ocenić skuteczność podjętych działań.
Efektywność pracy szkoły
Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym poniżej 30%
Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym 31% - 34%
Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym 41% - 43%
Efektywność pracy szkoły w 2015 - 2017 r – technika ze średnim wynikiem procentowym 44% - 46%
Analiza zmian efektywności nauczania
Analiza zmian efektywności nauczania 2010- 2012 ZSEE 2012- 2014 2015- 2017 2011 - 2013 2013- 2015 2014 - 2016
Analiza zmian efektywności nauczania analizy porównawcze
Jednoroczne wskaźniki EWD – kalkulator EWD 100 wskaźniki EWD dla klas potencjał edukacyjny wg klas Analizy porównawcze
Kto „odpowiada” za wyniki matury z matematyki? – z czego to wynika? Podstawa programowa: Do najważniejszych umiejętności zdobywanych przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole ponadgimnazjalnej należą czytanie, … 2) myślenie matematyczne - umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych; 3) myślenie naukowe - umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych dotyczących przyrody i społeczeństwa; 4) umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym, … 5) umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami informacyjno--komunikacyjnymi, … 6)Umiejętność wyszzukiwania, selekcjonowania i krytycznej oceny sytuacji 6) umiejętność uczenia się , 7) umiejętność pracy zespołowej.
Podstawowe operacje myślowe analiza - polega na wyodrębnieniu ze złożonej całości jej elementów, bądź cech, synteza - polega na myślowym łączeniu określonych elementów w jedną całość, abstrahowanie - oznacza operowanie wybranymi cechami obiektów lub zjawisk z pominięciem pozostałych, uogólnianie - operację wyodrębniania w obiektach lub zjawiskach cech wspólnych i łączenie ich, porównywanie, które polega na zestawieniu obiektów w celu wykrywania różnic i podobieństw. rozumowanie to umiejętność analizowania, wnioskowania, argumentowania, dostrzegania przyczyn, przewidywania skutków, uzasadniania, wyrażania opinii, oceniania.
zamknięte otwarte Praca z tekstem źródłowym Zadawanie pytań N: Ile krawędzi ma sześcian? U: 12 N: Na pewno? U: 6 N: A ile boków ma sześciokąt? gra w odgadywanie poszukiwanie szybkiej schematycznej odpowiedzi otwarte Co będzie jeżeli? Co o tym myślisz? Dlaczego tak sądzisz? Praca z tekstem źródłowym
Kategoria pytań - definicja poziomu Taksonomia celów Benjamin aS. Blooma. Kategoria pytań - definicja poziomu Pojęcia behawioralne Wiedza - przypominanie Zachowania prowadzące do zapamiętania (rozpoznawania lub odtwarzania) pojęć, materiału lub zjawisk Kio? Co? Gdzie? Kiedy? Podaj definicję. Zdefiniuj, rozpoznaj, wylicz, oznacz, dopasuj, nazwij, naszkicuj, odtwórz, zreprodukuj, wybierz, wypowiedz. Rozumienie Zachowania reprezentujące zrozumienie dosłownego przesłania czy głównej myśli zawartej w przekazie. Opisz, porównaj, skontrastuj, wytłumacz, przedstaw innymi słowami Wyjaśnij, opisz, skontrastuj, rozszerz, podaj przykład, wywnioskuj, zinterpretuj, sparafrazuj, przerób,- podaj własnymi słowami streść, przełóż. Zastosowanie Zachowania wymagające od ucznia zastosowania tego, co zna i rozumie. Zastosuj, rozwiąż, sklasyfikuj, wybierz, Zmień, oblicz, wykaż, przekształć, zmodyfikuj, operuj, przewiduj, przygotuj, wytwórz, pokaż, rozwiąż, użyj, sklasyfikuj. Analiza Zachowania prowadzące do rozłożenia materiału na części składowe i sposoby organizacji materiału. Dlaczego? Znajdź przyczynę lub uzasadnienie, dokończ rozumowanie, wyciągnij wnioski, wy dedukuj, podaj przykłady świadczące o ... ,sformułuj konkluzje Skategoryzuj, przedstaw na diagramie, wyróżnij, wywnioskuj opuszczone założenia, rozpoznaj punkt widzenia i stronniczość, zestaw ze sobą przyczynę i skutek, dokonaj podziałów., Synteza Zachowania łączące elementy i części z wielu źródeł w nową oryginalną całość – rozwiązywanie problemów. Rozwiąż problem (więcej niż jedna poprawna odpowiedź), sformułuj przewidywanie, zaproponuj, zaplanuj, napisz, rozwiń Złóż, skomponuj, stwórz, opracuj, wygeneruj, zmodyfikuj, zorganizuj, zaplanuj, zreorganizuj, zrewiduj, napisz. Ocena Zachowania zaangażowane w wydawaniu sądów o wartości pojęć, dzieł, rozwiązań, metod i materiałów. Osądź, oceń, zdecyduj, oszacuj wyraź swoją opinię Oceń, porównaj, wyprowadź wniosek, skrytykuj, rozróżnij, osądź na podstawie kryteriów, uzasadnij, poprzyj, wyraź opinię
Nauczyciel matematyki dokonuje analizy jakościowej wyników, planuje działania adekwatne do wniosków i rekomendacji z prowadzonych analiz, monitoruje i modyfikuje realizowane działania, motywuje uczniów do nauki, … Diagnoza Cele kształcenia – wymagania ogólne matematyka Wykorzystanie i tworzenie informacji Uczeń interpretuje i tworzy teksty o charakterze matematycznym, używa języka matematycznego do opisu rozumowania i uzyskanych wyników. II. Wykorzystywanie i interpretowanie reprezentacji Uczeń używa prostych, dobrze znanych obiektów matematycznych, interpretuje pojęcia matematyczne i operuje obiektami matematycznymi. III. Modelowanie matematyczne Uczeń dobiera model matematyczny do prostej sytuacji, buduje model matematyczny danej sytuacji. IV. Użycie i tworzenie strategii Uczeń stosuje strategię jasno wynikającą z treści zadania, tworzy strategie rozwiązania problemu. V. Rozumowanie i argumentacja Uczeń prowadzi proste rozumowania, podaje argumenty uzasadniające poprawność rozumowania
Spotkania dla nauczycieli matematyki 25 listopada 2017 r. Powtórki przed maturą. 9 grudnia 2017 r. Rozwijanie aktywności matematycznej ucznia – praktyczne rozwiązania. Luty 2018 r. Wykorzystanie analizy wyników do projektowania działań projakościowych.
Nie wszystko to, co da się zmierzyć, jest ważne Czy na podstawie wyników egzaminu zewnętrznych można wnioskować o opanowaniu przez uczniów umiejętności i wiadomości zapisanych w podstawie programowej? Nie wszystko to, co da się zmierzyć, jest ważne i nie wszystko to, co ważne da się zmierzyć. A. Einstein
Dziękuję za uwagę wartość dodana Grażyna Kowalewska