Sukkot סוכות Święto Szałasów Święto Namiotów Kuczki

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Z okazji świąt Wielkiej Nocy życzę Ci…
Advertisements

Adwentowe zwyczaje.
JUDAIZM.
Święta żydowskie.
Święta.
Tomasz Solecki kl .I d Tradycje Wielkanocne.
WIELKANOC.
CZYLI POWSTANIE ŚWIATA
Pielgrzymka – rekolekcje w drodze
I DEKORACJI ŚWIĄTECZNYCH
PROJEKT SZKOLNY BOŻE NARODZENIE Sułów,
RELIGIE Kamil Ziller Marek Polipowski.
Małgorzata Piątkowska
Święta żydowskie.
Najważniejsze święta żydowskie
Autor: -Kamil Kowalówka
Weekend Majowy 2013.
I niedziela adwentu pracy nad sobą.
Historia grzechu pierworodnego, czyli o Adamie i Ewie
SŁOWO ŻYCIA Czerwiec 2014.
Wielkanoc w Polsce.
Symbole żydowskie.
Pielgrzymka do ziemi świętej
TU BI SZWAT Nowy rok drzew. TU bi Szwat Jest to 15 dzień miesiąca Szwat Obchodzimy go zazwyczaj z rodziną i przyjaciółmi Spożywamy co najmniej 7 owoców.
Słowo Życia Wrzesień 2012.
Tradycje świąteczne w Państwach Unii Europejskiej
Kalendarz żydowski.
POSILENI W SAKRAMENCIE EUCHARYSTII
Szkolny Klub Śniadaniowy w klasie II b Szkoła Podstawowa nr 3 im. Alfreda Freyera w Tarnobrzegu.
Rosz ha-Szana Jom Kippur
Skrzaty” SP W KOLONI „Skrzaty -II kl. z Koloni wiedzę o odżywianiu zdobyły i długo będą żyły.
Świąt Wielkanocnych-między
Pesach Pascha פסח Święto Przaśników.
Czyli św. Teresa od Dzieciątka Jezus
Post w islamie RAMADAN.
ŚWIĘTA WIELKANOCNE.
Synagoga w Tykocinie.
Święto Szawuot.
Simchat Tora – święto radości Tory
Święta w Polsce Jakub Kasperek Kl. 1F.
Żydowskie obrzędy.
Cztery żywioły – czym są i co nam dają?
Koran Koran ksiega. Doktryna religijna Islamiści uważają Allaha za jedynego, doskonałego boga "On jest Bogiem jedynym Bogiem wiekuistym! Nie zrodził nikogo,
 W Polsce tuż po zaślubinach w kościele młodzi wraz z gośćmi udają się na wesele. Rodzice witają parę młodą chlebem i solą. Młoda para tańczy swój pierwszy.
DZIEŃ JUDAIZMU 17. stycznia obchodzimy Dzie ń Judaizmu w Kościele katolickim.
Boże Narodzenie w Stanach Zjednoczonych
Na początku Bóg stworzył niebo i ziemię… A potem Bóg rzekł: Niechaj ziemia wyda rośliny zielone: trawy dające nasiona, drzewa owocowe rodzące na ziemi.
Boże Narodzenie w Anglii
JUDAIZM.
Święta w Hiszpanii.
Starożytny Izrael.
Spotkanie ze Słowem J 7, Z Ewangelii według świętego Jana:
Simchat Tora – święto radości Tory
POSTRZEGANIE RAJU WEDŁUG ISLAMU
Zuzanna skałka i alicja bujas kl. Ii f
ŚWIĘTA ŻYDOWSKIE.
שִׂמְחַת תּוֹרָה Tora.
ראש השנה Rosz Ha-szana Żydowski Nowy Rok.
Symbolika ADWENTU.
JUDAIZM Przewodnik po religii.
Wizja raju w islamie W islamie raj nazywa się Dżannah. Według Koranu dostanie się tam po śmierci jest nagrodą za dobre czyny i wiarę. Koran szczegółowo.
Islam.
Judaizm 1.
ŚLUB ŻYDOWSKI Ceremonia musi odbywać się w obecności rabina, może być w synagodze, ogrodzie czy też w Sali imprezowej.
Święta Bożego Narodzenia
OBRAZY JEDNOŚCI Lekcja 6 na 10. listopada 2018.
Pielgrzymka – rekolekcje w drodze
Stworzenie świata Agata Denkowska i Antonina Dulak.
Zapis prezentacji:

Sukkot סוכות Święto Szałasów Święto Namiotów Kuczki

Sukkotסוכות Święto Szałasów (Namiotów), zwane też Kuczki – żydowskie święto rozpoczynające się pięć dni po święcie Jom Kippur, a dwa tygodnie po rozpoczęciu roku.

Sukkot należy do świąt radosnych i upamiętnia mieszkanie w szałasach i namiotach (sukka), podczas ucieczki Izraelitów z Egiptu i 40 lat wędrówki do Ziemi Obiecanej.

W starożytności święto było związane ze żniwami, dziękczynieniem za plony. W czasie Sukkot przez siedem dni święta ortodoksyjni Żydzi mieszkają poza domem w szałasach pod gołym niebem - w Izraelu często budowanych na balkonach.

Tradycyjny szałas (sukka) stawiany na święto Sukkot , Jerozolima Zgodnie z tradycją, jeśli w tym czasie wierni nie mogą mieszkać w szałasie, to powinni spożyć w nim przynajmniej 2 posiłki dziennie

„Szałasy” na balkonach i podwórkach w ortodoksyjnej dzielnicy

Kuczki na podwórkach i balkonach

„Sukki” bywają też bardziej nowoczesne

Niektóre „szałasy” to po prostu altany w ogrodzie

Świąteczny szałas symbolizuje Eden, ogród rajski, ale musi być skromny, z nieszczelnym dachem, najlepiej pokrytym gałęziami z igliwia, po to, by było przez niego widać gwiazdy i by do środka mógł padać deszcz. Chodzi bowiem o to, by szałas nie dawał prawdziwej ochrony - ma to symbolizować, że prawdziwą ochroną i prawdziwym domem jest Bóg.

Mniej religijni, ale dbający o tradycję Żydzi zamiast szałasu montują w domach podwieszane sufity z owoców i warzyw, dekoruje się nimi także ulice

A jaki zdrowy?! Ile witamin! Mniam!

Naprawdę apetyczny taki sufit 

Także restauracje przygotowują podobną dekorację na Święta Sukkot

W czasach istnienia Świątyni Jerozolimskiej Sukkot było największym świętem pielgrzymim, któremu towarzyszyła atmosfera niczym nie zmąconej radości i wdzięczności za zakończone właśnie jesienne żniwa. Tysiące pielgrzymów przybywało do Świątyni, by Bóg pobłogosławił płody z ich pól i winnic. Wszystkie ulice w mieście udekorowane były girlandami z kwiatów i owoców, palmowymi liśćmi i gałęziami winorośli.

Podczas święta recytuje się psalmy i wykonuje się obrzęd kołysania bukietami splecionymi z gałązek palmy (lulaw), trzech gałązek mirtu (hadasa), dwóch gałązek wierzby (arawa) trzymanymi w prawej ręce i owocami etrogu (cytron) w lewej. Kołysanie wykonuje się na cztery strony świata oraz w górę i w dół na znak czci dla Stwórcy tych darów

Bukietem oraz owocem cytrusowym potrząsa się na cztery świata strony oraz ku górze i ku dołowi, aby wyrazić wszechobecność Boga. Wszystkie cztery rośliny posiadają-zapach i/lub smak bądź owoce. Zapach jest symbolem ludzi, którzy studiują Torę, owoc - ludzi, którzy wypełniają dobre uczynki. Etrog ma zapach i smak, lulaw wydaje owoce lecz nie ma zapachu, hadasa pachnie ale nie ma owoców, natomiast arawa nie ma ani jednego, ani drugiego. Te cztery rodzaje roślin porównywane są w swoim kształcie do ludzkiego ciała. Etrog symbolizuje serce, lulaw - kręgosłup, hadasa - oczy, a arawa - usta. Oznacza to, ze powinniśmy służyć Bogu całym swoim ciałem. Bóg w swej dobroci żąda od nas, aby pobożni i niepobożni, uczeni czy nieuczeni, zjednoczyli się na podobieństwo bukietu tych czterech roślin.  

Każdy z czterech gatunków drzew symbolizuje dobrych i gorszych ludzi Każdy z czterech gatunków drzew symbolizuje dobrych i gorszych ludzi. Najcenniejszy etrog, który ma wspaniały smak i cudowny zapach, reprezentuje tych spośród ludu Izraela, którzy studiują Torę i spełniają dobre uczynki. Daktyle mają doskonały smak, ale nie pachną, zatem lulaw symbolizuje tych, którzy wprawdzie studiują Torę, ale zapominają o dobrych uczynkach. Mirt, przeciwnie, pięknie pachnie, ale nie nadaje się do jedzenia. Symbolizuje tych, którzy spełniają dobre uczynki, ale zaniedbują studiowanie Tory. Wierzba, która nie pachnie i nie ma smaku, oznacza tych, którzy ani nie studiują Tory, ani nie dbają o dobre uczynki. Wszyscy ci ludzie to jeden niepodzielny naród, jak połączone etrog, lulaw, hadas i arawa. Wszyscy muszą wzajemnie na siebie liczyć i wspierać się.

Etrog przypomina cytrynę, jest jednak od niej większy

Etrog (z hebr. „owoc cytrusowy”) bywa też nazywany rajskim jabłkiem i niektórzy badacze uważają, że to etrog był owocem zerwanym przez Ewę w raju, Jako że z powodu grzechu nieposłuszeństwa popełnionego przez Ewę w rajskim ogrodzie kobiety zostały skazane na rodzenie w bólach, zjedzenie przez rodzącą „rajskiego jabłka” właśnie miało zapewnić jej ulgę w cierpieniu.

Handel etrogami w ortodoksyjnej dzielnicy przed Świętem Kuczek

Owoc powinien być zdrowy, dorodny, bez żadnej skazy, stąd dokładne oglądanie przed zakupem

Etrog jest tak ważnym elementem Sukkot, że robi się dla niego specjalne futerały, często ze srebra

W czasie Święta Sukkot odbywają się procesje, którym towarzyszą modły o dobre plony. Procesja dnia siódmego jest najdłuższa i nazywano ją Hoszanna Raba uroczyście obchodzi się synagogę siedem razy. Procesja pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie

Sukkot pod Ścianą Płaczu w Jerozolimie

Inną ceremonią jest obrzęd czerpania wody w dzień Szmini Aceret na zakończenie Święta, któremu towarzyszy modlitwa o deszcz i czytanie Księgi Koheleta.

Sukkot trwa siedem dni, a święto zamyka dzień ósmy tzw Sukkot trwa siedem dni, a święto zamyka dzień ósmy tzw. Simchat Tora („Radość Tory”), w którym obnoszone są w radosnej procesji zwoje Tory siedmiokrotnie wokół synagogi. Ten dzień jest tak radosnym dniem, że jako jedyny czas w roku nawet dzieci otrzymują możliwość dotknięcia świętych zwojów pisanych świętymi literami (które dozwolone są jedynie kapłanom).

Obraz Leopolda Pilichowskiego przedstawiający Żydów w synagodze w czasie Święta Sukkot

Życzenia radosnego Sukkot: „Hag Sukot sameah”