Przedszkole Akademia Wyobraźni w Marklowicach Ekologia na co dzień W Gminie Marklowice pracuję prawie dwadzieścia lat, przez te lata obserwuję coraz większą dbałość władz o środowisko naturalne, m.in. poprzez inwestycje, o których mówił pan wójt. Do działań tych włączają się również placówki oświatowe. Jako dyrektor przedszkola, które ma tak wiele ekologicznych rozwiązań, stanęłam przed nie lada wyzwaniem - praca w takim przedszkolu zobowiązuje W NASZYM PRZEDSZKOLU….
W naszym przedszkolu Ziemia daje nam ciepło Słońce ogrzewa wodę Korzystamy z naturalnego oświetlenia Oszczędzamy energię Wykorzystujemy zjawisko rekuperacji wykorzystujemy ciepło ziemi – mamy trzy pompy ciepła z czego pracują tylko dwie, by jedno złoże mogło odpocząć; ogrzewanie w salach jest podłogowe; mamy 26 baterii słonecznych, które ogrzewają wodę; w całym przedszkolu funkcjonuje wentylacja grawitacyjna wspomagana mechanicznie, wykorzystywane jest tu zjawisko rekuperacji (odzysk ciepła z wywiewanego zużytego ciepła) całe przedszkole posiada żarówki energooszczędne i czujniki wyłączania światła. liczne okna dachowe i świetliki zapewniają stały dopływ naturalnego światła i nie ma potrzeby wspomagania go sztucznym. wokół przedszkola znajduje się 8 tyś. m 2 zagospodarowanego terenu - to tereny zielone, parking i plac zabaw dla dzieci z górką na sanki, oraz drewnianym okręgiem do prowadzenie zajęć badawczych i obserwacyjnych na świeżym powietrzu. MY DOROŚLI WIEMY O TYM, ROZUMIEMY jak to działa. A DZIECI? ………….
Do czego służą te lustra? Oglądamy nasze kolektory
Dlaczego nie mamy kaloryferów ani komina? …………. Dzieci zadawały celne pytania – dlaczego w naszej sali nie ma kaloryferów? Dlaczego nie ma komina? Dlaczego nie ma kontaktów w łazienkach? Oczywiście na te pytania uzyskały odpowiedź niejako u źródła – pan konserwator oprowadził dzieci po kotłowni i wszystko wyjaśnił.
Budzenie świadomości ekologicznej Kształtowanie pozytywnych postaw przyszłych dorosłych mieszkańców Ziemi; Zbliżanie dzieci do świata przyrody; Wdrażania do odpowiedzialności za jej stan; Kształtowanie opiekuńczego stosunku do świata roślin i zwierząt Jednak posiadanie takiego budynku wiosny nie czyni…, bo przecież tylko świadome ekologicznie społeczeństwo może sprawić, że nasza planeta jeszcze długo będzie naszym domem. Dlatego tak ważne zadanie spoczywa na przedszkolach i szkołach, to tu właśnie może edukować w tym zakresie. W naszym przedszkolu stawiamy na: …………., poprzez m.in.: takie akcje jak sprzątanie Ziemi, zbiórka zużytych baterii, makulatury, telefonów komórkowych czy sadzenie drzew.
Ogródki i ogrody
Zbiórka elektro – śmieci i makulatury
Eko - działania
Eko - gry Starsze grupy aby zachęcić młodsze dzieci do działań ekologicznych wykonały ekologiczną grę. Gra sprawdza i poszerza wiedzę z zakresu ochrony środowiska, w szczególności dotyczącą zagadnień związanych z gospodarką odpadami, efektywnością energetyczną i ochroną klimatu. Pola czerwone ukazują problemy i zagrożenia dotyczących ochrony środowiska, a zielone uczą prawidłowych postaw poprzez zwrócenie uwagi na korzyści płynące z ekologicznego trybu życia, aktualnie cieszy się dużym powodzeniem.
Programy ekologiczne Zielona Flaga Gmina z dobrą Energią Akademia Zdrowego Przedszkolaka Czyste powietrze wokół nas Kubusiowi Przyjaciele Natury Nasza placówka otrzymała kolejny raz Certyfikat Zielonej Flagi na okres trzech lat. Bardzo się cieszymy, że nasze dotychczasowe działania ekologiczne zostały po raz kolejny docenione certyfikatem. Zielona Flaga jest tytułem, które nadawane jest szkołom na całym świecie w ramach Programu Eco – Schools
KOLOROWE DNI Dzień Wody Dzień Drzewa
DZIEŃ CZYSTEGO POWIETRZA
Deszcz, słońce, wiatr Celem zajęć było zapoznanie z czynnikami zewnętrznymi oddziaływującymi na nasze domy oraz pokazanie jak je można prawidłowo wykorzystać. Energia wody, słońca i wiatru to nasz ulubiony temat, który już od paru lat istnieje w naszych eko działaniach. Przeprowadzaliśmy ciekawe doświadczenia dotyczące odnawialnych źródeł energii. Mieliśmy okazję wykorzystać nasze świetne pomoce dydaktyczne, które znajdują się w naszym ekologicznym kąciku (koło wodne, eko- farma, eko- domy, wiatraki na solary, eko-samochody oraz wiele innych działających za pomocą energii odnawialnych.
Eko - dom – Gupa Piraci wykonała swój własny eko- dom. Celem zajęć było zapoznanie z alternatywnymi metodami i materiałami do budowy domów. Dom powstał z przyniesionych pudełek po butach. Prace trwały cały tydzień. Do wybudowania domu wykorzystaliśmy zestaw makedo, który bardzo się przydał podczas łączenia pudeł. Na dachu, pojawiły się kolektory słoneczne a obok domu wiatrak. Eko-dom został wystawiony na wystawkę, którą można było podziwiać. Wykorzystaliśmy go również do nakręcenia filmu „Kochasz dzieci nie pal śmieci”
Przygotowania do filmu
„Kochasz dzieci nie pal śmieci” „Kochasz dzieci nie pal śmieci” to tytuł filmu w jakim dzieci wzięły udział podczas Dnia Kina. Dzieci w tym dniu znalazły się na planie filmowym i wcieliły się w role dwóch rodzin państwa Brudasińskich oraz Ekomilusińskich. Celem było ukazanie dzieciom skutków zanieczyszczenia powietrza poprzez złe nawyki i brak świadomości ekologicznej , oraz rozwiązania zapobiegające tym problemom . W filmie wykorzystaliśmy nasze wcześniej zbudowane rekwizyty: eko-dom, wiatrak oraz komin z kartonów. Była scena, rekwizyty, reżyser i oczywiście mali aktorzy. Podczas filmu przedstawiono dwie różne rodziny jedna rodzina nie dbająca o środowisko, w której wszyscy kaszlą i chorują a druga troszcząca się o przyrodę, powietrze i energię. Na koniec filmu obie rodziny decydują się na uporządkowanie domu państwa Brudasińskich i wszystko kończy się wyciągnięciem wniosków, co można zrobić by pomóc planecie, co można zrobić, by żyć w czystym środowisku, jak ograniczyć smog. Cały film został nagrany, a na koniec dzieci zobaczyły bajkę ekologiczną i film ekologiczny z ich udziałem. W zderzeniu tych dwóch światów, czystym i pięknym, oraz brudnym i zadymionym – dzieci jednoznacznie opowiedziały się za tym pierwszym. Uznały jednogłośnie, że zdrowy człowiek może żyć tylko w zdrowym środowisku.
PRZEDSZKOLE
DOM RODZINNY Wywiad z dziećmi Mamo, tato – wolę rower! Przeprowadzenie wywiadu z dziećmi na temat oszczędzania energii w ich domach. Zorganizowanie tygodnia zrównoważonego transportu pod hasłem „Tydzień bez samochodu” Pomimo deszczowej pogody znaleźli się śmiałkowie, aby przyjechać do przedszkola rowerem, autobusem lub przyjść pieszo. Wszystkim odważnym serdecznie dziękujemy i gratulujemy! np. kolektory słoneczne, piece ekologiczne.
RODZINNY KONKURS „Nie truj sąsiada”
SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA Marsz ekologiczny – Przeprowadziliśmy marsz ekologiczny ulicami Marklowic zachęcający społeczność lokalną do włączenia się w troskę o przyrodę. Umieszczamy plakaty dotyczące akcji „Nie truj sąsiada” w ważnych punktach gminy – m.in. w bibliotece, Urzędzie Gminy – gdzie przyjął nas pan wójt.
Optymistyczny Sejm Dziecięcy „Ekoludkiem z nami zostań, to jest sprawa bardzo prosta!” Utworzenie kodeksu ekologicznego w formie ustawy ekologicznej podczas Optymistycznego Sejmu Dziecięcego Przedszkola Akademia Wyobraźni w Marklowicach - przekazanie ustawy pani dyrektor, rodzicom, władzom Gminy.
DZIĘKUJEMY