Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Raport z badania rezultatów Program ów „ Czytające Szkoły” i „Czytające Przedszkola”
Advertisements

Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
PYT. 1 CZY PRZED LEKCJAMI ZJADASZ W DOMU I Ś NIADANIE Jedynie 44% badanych uczniów zawsze zjada w domu śniadanie, a przecież wiadomo, że jest to najważniejszy.
Praca naukowa finansowana ze środków na naukę w latach jako projekt badawczy zamawiany Problemy opieki nad osobami niesamodzielnymi w świetle.
Bariery w rozwoju edukacyjnym ucznia Wicemarszałek Województwa Małopolskiego Leszek Zegzda Kraków, 13 czerwca 2008 r.
„Kapitał Ludzki” - zasób wiedzy, umiejętności oraz potencjału zawartego w każdym człowieku Kraków, 3 czerwca 2009 r. Projekt współfinansowany przez Unię.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
TECHNIKI SZYBKIEGO CZYTANIA ZAPAMIĘTYWANIA, SKUTECZNEGO UCZENIA SIĘ.
Trening cardio Gdy chcemy zrzucić kilka kilogramów i pozbyć się cellulitu, warto zdecydować się na trening cardio, który nie tylko pomoże spalić tłuszcz,
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
Konferencja nt. „Nowy wizerunek szkół zawodowych w Lublinie i Chełmie – większe szanse na rynku pracy” w ramach projektu współfinansowanego ze środków.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Stan Czytelnictwa w Polsce Katarzyna Paliga Anna Bączyńska.
Skuteczności i koszty windykacji polubownej Wyniki badań zrealizowanych w ramach grantu Narodowego Centrum Nauki „Ocena poziomu rzeczywistej.
CZYTANIE to proces poznawczy, jedna z umiejętności nabywanych przez człowieka w procesie edukacji, która umożliwia odbiór informacji przekazywanych za.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
WYNIKI EWALUACJI WEWNĄTRZSZKOLNEJ ROK SZKOLNY
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Edukacja w badaniach - podstawowe dane Michał Sitek Warszawa,
Zaufanie społeczne Polaków Twierdzenie: Większość ludzi ma dobre intencje.
MODUŁ 1 TEMAT 1 POZIOM 1 Rozumienie innych. W tym temacie Uczestnicy: Będą umieli zdefiniować pojęcie rozumienie innych Dowiedzą się, w jaki sposób rozumienie.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
SZKOLNY PROGRAM AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MŁODZIEŻY Projekt dofinansowany ze środków MRPiPS w ramach Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich.
Raport z ewaluacji wewnętrznej na temat czytelnictwa
System edukacji w Polsce
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Dlaczego warto uczyć się języka angielskiego?
Opracowała: wicedyrektor Monika wołyńska, listopad 2016
Losy Absolwentów 2015/16 ZSEA w Kole
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
ANKIETA aktywność czytelnicza uczniów LO Czersk
Aktywny RODZIC.
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Świętokrzyscy hotelarze dla rynku pracy
„Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa”
Co każdy Rodzic wiedzieć powinien czyli
Informacja o maturze w 2018 roku
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
NIE CZYTASZ ? ŻAŁUJ ! Jeśli regularnie czytasz książki, prezentacji czytać nie musisz. Wiesz już wszystko, co tutaj napisano. JEŚLI NIE LUBISZ CZYTAĆ,
NASTOLATKI I KSIĄŻKI.
Dlaczego warto czytać?.
Wydatki na zakup węgla w gospodarstwach domowych
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Kopiowanie - w jakim celu, jakie materiały, jak często?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Metoda projektu.
CELE PROGRAMU Celem programu jest wzmocnienie zainteresowań i aktywności czytelniczej uczniów oraz zwiększenie potencjału i roli bibliotek, a także uatrakcyjnienie.
Świetlice szkolne w rzeczywistości prawnej
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Klasa humanistyczna z elementami edukacji teatralnej
Program „Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród młodzieży Zespołu Szkół nr 5 w Wałbrzychu” Czytanie książek – to najpiękniejsza.
Informacja Ministra Edukacji Narodowej
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE
Dlaczego warto czytać?.
czyli jak czytanie rozwija , uczy i bawi
WYNIKI BADAŃ SONDAŻOWYCH W BIAŁYMSTOKU
Pomagam mojemu dziecku wybrać szkołę i zawód
Szkolny Festiwal Czytelniczy
Zajęcia realizowane w ramach projektu nr
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Zapis prezentacji:

Wpływ czytelnictwa na rozwój dzieci i młodzieży

Sukces jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy Sukces jednostek i społeczeństw zależy od ich wiedzy. Kluczem do wiedzy wciąż jest czytanie. Wiele osób, choć umie czytać, nie czyta. Dlaczego? Ponieważ nawyk i potrzeba lektury muszą powstać w dzieciństwie.

Ile czytamy? Poziom czytelnictwa w Polsce, mierzony metodami Biblioteki Narodowej, nie jest powodem do chwały. Z ankiet przeprowadzonych na próbie 3 tys. osób powyżej 15 roku życia wynika, że: 63 proc. respondentów w 2016 roku nie przeczytało ani jednej książki, zaledwie co dziesiąty Polak sięgnął po więcej niż siedem pozycji, tylko 46 proc. respondentów przeczytało tekst zawarty na przynajmniej trzech stronach maszynopisu (w ciągu miesiąca poprzedzającego wizytę ankietera).

Aktywność czytelnicza młodzieży Uczniowie trzecich klas gimnazjum – według danych Instytutu Badań Edukacyjnych - są mniej aktywni czytelniczo niż ich młodsi o trzy lata koledzy. W czasie wolnym w okresie 10 miesięcy: tylko 62% uczniów zadeklarowało czytanie książek w każdej postaci: drukowanych na papierze, bądź w wersji elektronicznej, dziewczęta były znacznie aktywniejsze czytelniczo: 72% dziewcząt i tylko 52% chłopców zadeklarowało czytanie choćby jednej książki, prawie co drugi piętnastolatek nie zadeklarował jakiejkolwiek lektury książkowej odbywanej poza obowiązkami szkolnymi!

Czytelnictwo młodzieży a kapitał kulturowy Badania wskazują, że aktywność czytelnicza uczennic i uczniów jest silnie skorelowana z kapitałem kulturowym ich rodziny, tzn. z poziomem wykształcenia rodziców/opiekunów oraz z wielkością posiadanych przez rodzinę księgozbiorów. Wraz ze wzrostem wielkości domowego i należącego do ucznia księgozbioru rośnie szansa na podjęcie przez niego lektury, szczególnie tej dla przyjemności. Częściej czytają dzieci i młodzież ze środowisk wielkomiejskich.

Czytanie a wyniki egzaminu „Uczniowie, u których w domach nie ma książek lub jest ich zaledwie kilka, są uczniami z najsłabszymi wynikami egzaminu. Natomiast księgozbiory liczące co najmniej 250 czy nawet więcej niż 500 książek znajdują się przede wszystkim w domach uczniów osiągających najlepsze wyniki.” prof. Rafał Piwowarski, Instytut Badań Edukacyjnych

Korzyści z lektury książek Lista korzyści płynących z czytania książek jest bardzo długa. Wszystkie badania pokazują związki pomiędzy czytaniem a pozycją zawodową i materialną, otwartością, zadowoleniem z życia i innowacyjnością, która jest tak ważna we współczesnym świecie. Regularna lektura ma istotne znaczenie zarówno dla efektów nauczania, jak i wychowania. Z tego względu zachęcanie dzieci i młodzieży szkolnej do czytania powinno mieścić się wśród zainteresowań szkoły.

Korzyści z lektury książek – rozwój umiejętności językowych Czytana i słuchana literatura pozwala znacząco zwiększyć zasoby językowe i podnosi kompetencje lingwistyczne. Szczególnie u najmłodszych czytanie rymowanek (wierszyków) ułatwia uczenie się ojczystego języka (m.in. uchwycenie rytmu, melodii i akcentu oraz różnicowanie brzmienia sylab) oraz przeciwdziała dysleksji. Czytanie książek ułatwia nabywanie kompetencji związanych z prawidłową gramatyką i ortografią.

Korzyści z lektury książek – rozwój emocjonalny i psychospołeczny Powieści i opowiadania pomagają w nazywaniu i rozumieniu emocji. Osoby częściej czytające fikcję literacką mają wyższe kompetencje społeczne i bardziej rozwiniętą zdolność empatii. Dzieje się tak, ponieważ podczas lektury mają okazję wczuwać się w sytuację i uczucia bohaterów, przewidywać konsekwencje ich zachowań i decyzji. Lektura książek dostarcza też cennych inspiracji dla kształtujących się postaw dzieci i młodzieży w postaci wzorców osobowych, a także uczy, jak można rozwiązywać konflikty i trudności.

Korzyści z lektury książek – rozwój sprawności umysłowej i kreatywności Dzięki badaniom prowadzonym z użyciem technik neuroobrazowania (najczęściej za pomocą rezonansu magnetycznego) wiemy, że czytanie ćwiczy jednocześnie i intensywnie bardzo wiele różnych obszarów mózgu, usprawniając dzięki temu jego ogólne funkcjonowanie. Dzieje się tak, ponieważ czytanie wymaga koordynacji wielu złożonych funkcji poznawczych, a każde ich uruchomienie jest „ćwiczeniem” dla mózgu. Co ciekawe, korzystny wpływ na rozwój mózgu mają powieści z wartką, wciągającą akcją – a więc takie, które często uważa się za mniej wartościową literaturę. Z drugiej strony, umiejętności interpersonalne i rozumienie relacji społecznych rozwija się lepiej, gdy czytamy bardziej wymagającą literaturę piękną niż stereotypowe romanse.

Korzyści z lektury książek - redukcja stresu i lepszy nastrój Podczas czytania czytelnik zostaje przeniesiony w inne miejsce, więc nie czuje natłoku trudów codziennego życia. Badania pokazały, że czytanie zaledwie kilkanaście minut dziennie, zmniejsza poziom hormonów stresu nawet do 70%. Dzięki temu poprawia się samopoczucie i łatwiej zasnąć.

Wspieranie czytelnictwa w szkole – ograniczenia i możliwości Wyniki badań pokazują, że największy wpływ na rozwój nawyków czytelniczych uczniów mają tradycje rodzinne, status społeczny rodziny oraz posiadany w domu księgozbiór. Nie znaczy to jednak, że szkoła nie ma na to wpływu. Wpływ szkoły jest szczególnie ważny dla tych uczniów, w których domach nie ma tradycji czytania. Szkoła ma realne szanse poprawić ich sytuację, a jednocześnie utrwalić nawyki czytania u dzieci pochodzących z domów z czytelniczymi tradycjami.

Dziękujemy za uwagę!