Praktyczne działania SP 15 w Gorzowie Wlkp Praktyczne działania SP 15 w Gorzowie Wlkp. wspierające dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych 1. Dane liczbowe 2. Działania pedagoga / psychologa 3. Praktyki stosowane w szkole 4. Realizacja programów międzynarodowych 5. Trudności i sukcesy
Dane liczbowe Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego: 13 osób (w tym np. Autyzm - Zespół Aspergera, nerwica natręctw, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim) Orzeczenie o niepełnosprawności: 21 osób (epilepsja, cukrzyca i inne jednostki chorobowe) Nauczanie indywidualne: 2 osoby Opinie PPP: 126 osób Cudzoziemcy: 4 osoby Trudności wychowawcze: 23 osoby Uczniowie zdolni (wskazani przez n-la): 21 osób Razem: 210 osób (30% ogółu uczniów)
Działania pedagoga / psychologa /nauczycieli Budowanie włączającej przestrzeni Skoncentrowanie na osobie, wzmacnianie, kompleksowość, profesjonalizm. Współdecydowanie o formach działania. Odpowiednio urządzony gabinet pedagoga. Prezentowanie mocnych stron ucznia w szkole i poza szkołą. Zaangażowanie wszystkich pracowników szkoły w budowanie przestrzeni. Na każdym zebraniu RP (i nie tylko) przekazywanie przez pedagoga informacji o sytuacji szkolnej i rodzinnej dziecka.
Praktyki stosowane w szkole a osiągnięcia edukacyjne 1. Ocenianie kształtujące Cele i kryteria Praca w grupach i pełnienie różnych ról IZ U-U, U-N, N-U Obserwacje Koleżeńskie – zadanie edukacyjne Obserwacja W ślad za… 2. Erasmus+, Global Scholars Grupa projektowa Spotkania międzynarodowe
Przykład: cele i kryteria Ćwiczysz redagowanie listu oficjalnego. NaCoBeZu (kryteria sukcesu): uwzględniasz wszystkie elementy listu; stosujesz trójdzielną kompozycję: przedstawienie się, zaprezentowanie sprawy, uzasadnienie; używasz odpowiednich zwrotów oficjalnych; poprawnie zapisujesz zwroty grzecznościowe; dbasz o układ graficzny pisma.
Zadania dla grup (losowanie) Napisz list oficjalny do wskazanego adresata: 1.TEMAT - podziękowanie za opiekę ADRESAT - dyrektor szpitala 2.TEMAT - zorganizowanie zawodów lekkoatletycznych ADRESAT- kierownik ośrodka sportowego 3. TEMAT- prośba o pomoc w organizacji zbiórki pieniędzy dla chorej koleżanki ze szkoły ADRESAT - dyrektor szkoły
Kryteria do zadania 1. Praca na temat. 2. Trójdzielna budowa: a) wstęp (przedstawienie się); b) rozwinięcie (zaprezentowanie sprawy); c) zakończenie (uzasadnienie). 3. Obecność wszystkich elementów listu, w tym odpowiednich zwrotów oficjalnych. 4. Poprawny zapis zwrotów grzecznościowych (wielka litera). 5. Właściwy układ graficzny, staranny zapis.
IZ- ocena koleżeńska (grupa grupie) → dwie gwiazdy, jedno życzenie List oficjalny TEMAT - zorganizowanie zawodów lekkoatletycznych ADRESAT- kierownik ośrodka sportowego Napisaliście pracę na temat (prośba o pomoc w zorganizowaniu zawodów lekkoatletycznych). Odbiorcą listu jest adresat wskazany w poleceniu zadania. Zachowaliście trzyczęściowy podział listu (2. pkt NaCoBeZu). Uwzględniliście wszystkie elementy. Zastosowaliście wielkie litery w zwrotach oficjalnych i grzecznościowych. Pamiętajcie o staranności zapisu – niedopuszczalne są skreślenia i błędy ortograficzne. Koniecznie korzystajcie ze słownika.
IZ- kanapka (pozytywna emocja, co poprawić, pozytywna emocja) List oficjalny, TEMAT - podziękowanie za opiekę, ADRESAT - dyrektor szpitala Adresatem Waszego listu jest dyrektor szpitala. Napisaliście pracę na temat, bo w liście dziękujecie za opiekę podczas swojego pobytu w szpitalu (choroba – ciężkie zapalenie płuc). Pamiętaliście o trzech częściach listu. Zaznaczyliście je dodatkowo akapitami. Zwroty oficjalne (Szanowny Pan Dyrektor Szpitala) i grzecznościowe (dziękuję Panu Dyrektorowi) należało zapisać wielką literą. 3. Pochwała za estetykę pracy – żadnych skreśleń, czytelne pismo. Właściwie rozmieściliście na kartce wszystkie elementy listu.
Praca w grupie, przyjmowane role, bezpieczeństwo, odpowiedzialność Lider Sekretarz Sprawozdawca Budzik
Trudności, ich pokonywanie, sukcesy Uczeń A (zespół zaburzonych więzi) Uczeń B (Zespół Aspergera, traumatyczne przeżycia) Uczeń C (Zespół Aspergera, festyn, harcerstwo) Uczeń D (upośledzenie lekkie, taniec) Uczeń E (natręctwa) Zajęcia „co dwa tygodnie”! Apele Promujące Wzorowe Zachowanie, WWW Różnego rodzaju konkursy (bardzo bogata oferta) Spotkania z rodzicami z udziałem specjalistów
Mamy wpływ na… osiągnięcia edukacyjne uczniów pozycję uczniów w klasie i ich samoocenę właściwe oddziaływanie pracowników szkoły zmianę nastawienia rodziców zatrudnianie specjalistów (tyflopedagog, surdopedagog?) szeroką ofertę konkursów wewnątrzszkolnych, prezentację wyników doskonalenie nauczycieli