Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN. Czego można się spodziewać?  Fodor i idea modularności  Modularność globalna  Modularność biologiczna  Od modularności.
Advertisements

Temat 2: Podstawy programowania Algorytmy – 1 z 2 _________________________________________________________________________________________________________________.
60 + NIE DYSKRYMINUJ MNIE Warsztat antydyskryminacyjny.
W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
Blok I: PODSTAWY TECHNIKI Lekcja 7: Charakterystyka pojęć: energia, praca, moc, sprawność, wydajność maszyn (1 godz.) 1. Energia mechaniczna 2. Praca 3.
Równowaga chemiczna - odwracalność reakcji chemicznych
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Światowy Dzień Zdrowia 2016 Pokonaj cukrzycę. Światowy Dzień Zdrowia 7 kwietnia 2016.
Tworzenie odwołania zewnętrznego (łącza) do zakresu komórek w innym skoroszycie Możliwości efektywnego stosowania odwołań zewnętrznych Odwołania zewnętrzne.
GRUPY I ZESPOŁY © dr E.Kuczmera-Ludwiczyńska, mgr D.Ludwiczyński.
Pionierka ogół umiejętności związanych z budowaniem przez harcerzy.
Teoria gry organizacyjnej Każdy człowiek wciąż jest uczestnikiem wielu różnych gier. Teoria gier zajmuje się wyborami podejmowanymi przez ludzi w warunkach.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Objawy wskazujące na występowanie dysleksji Obniżona sprawność ruchowa. Obniżona sprawność manualna. Zaburzenia koordynacji wzrokowo–ruchowej. Trudności.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Przygotowała Szkoła Podstawowa nr 5 im. Zjednoczonej Europy, kl. 6b Nikotyna - legalny narkotyk.
Czyli Jędrki, Emki i Zuźki. Każdy człowiek ma w sobie wielkie możliwości, musi je tylko odkryć !
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
Wypadkowa sił.. Bardzo często się zdarza, że na ciało działa kilka sił. Okazuje się, że można działanie tych sił zastąpić jedną, o odpowiedniej wartości.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Analiza tendencji centralnej „Człowiek – najlepsza inwestycja”
Michał Nowiński 1D.  Czym jest komunikacja? Czym jest komunikacja?  Wybrane rodzaje komunikacji Wybrane rodzaje komunikacji  Komunikacja człowieka.
W KRAINIE TRAPEZÓW. W "Szkole Myślenia" stawiamy na umiejętność rozumowania, zadawania pytań badawczych, rozwiązywania problemów oraz wykorzystania wiedzy.
Algorytmy Informatyka Zakres rozszerzony
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Wykład 1.  w zn. wąskim – nauki prawne  w zn. szerokim – wszelkie „znawstwo prawa”, obejmujące obok prawoznawstwa w zn. wąskim także praktyczne umiejętności.
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Po pierwsze: Bądź odważny! Weź los w swoje ręce, w końcu do odważnych świat należy. Niech Twoja odwaga nie oznacza jednak podejmowania ryzyka bez analizy.
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami. Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji mi ę dzy jej uczestnikami.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
ZAKRES I FORMY ZAANGAŻOWANIA LOKALNYCH GRUP DZIAŁANIA WE WDRAŻANIE REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA
W społeczności ludzkiej i zwierzęcej funkcjonują rozmaite systemy znaków, za pomocą których jednostka nawiązuje więź z gromadą i przekazuje jej informacje.
Wieloaspektowa analiza czasowo- kosztowa projektów ze szczególnym uwzględnieniem kryterium jakości rozwiązań projektowych AUTOR: ANNA MARCINKOWSKA PROMOTOR:
I Liceum Ogólnokształcące im. Ziemi Kujawskiej we Włocławku.
Własności elektryczne materii
Papierosy to zła rzecz, z nim zdrowie idzie precz!!! Autor: Weronika Pączek.
Sieci przepływowe: algorytmy i ich zastosowania.
INSTYTUCJE GOSPODRKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 1 Wiedza o instytucjach w nauczaniu ekonomii.
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Co to jest spacer edukacyjny?
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
RODZAJE PODATKÓW Przygotowała: Magdalena Zawilińska.
Lokalne źródła prawa – zarys
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Wykład 1 SSE Podstawowe pojęcia prawa i prawoznawstwa
Liczby pierwsze.
„Prawa Ceteris Paribus i socjo-ekonomiczne mechanizmy”
Sprzedaż produktu lub usługi
Rzecznik Praw Dziecka.
Papierosom STOP.
Cechy charakterystyczne stosunków administracyjnoprawnych
Języki programowania.
PAMIĘĆ I UWAGA. Dlaczego w szkole tak trudno cokolwiek zapamiętać?
Podstawy psychologii dla osób dojrzałych
MATEMATYKAAKYTAMETAM
Proste obliczenia w arkuszu kalkulacyjnym
Zaskakujące decyzje Lista symptomów i chorób: C (częsta), R (Rzadka),
Implementacja rekurencji w języku Haskell
Wyrok WSA w Bydgoszczy z dnia 27 października 2016 r., I SA/Bd 613/16
Program na dziś Wprowadzenie Logika prezentacji i artykułu
Zawsze słyszymy o „zasadach” ze strony kobiet
Zapis prezentacji:

Dr hab. Marcin Miłkowski, IFiS PAN Modularność umysłu

Czego można się spodziewać? Fodor i idea modularności Modularność globalna Modularność biologiczna Od modularności do konektomu

Fodor – hipoteza modułów umysłowych W 1983 roku Fodor napisał przełomową książkę o modułach umysłowych. Idea modułów wywodzi się z koncepcji „władz umysłowych” jeszcze z psychologii racjonalnej XVIII w., kontynuowanej potem przez Chomsky’ego. Ale Fodor prowokacyjnie odwołuje się do frenologii.

Frenologia: od pseudonauki do lokalizacji ośrodków w mózgu Franz Gall (1798-1828): Twórca frenologii, czyli idei, że władze umysłowe mają określoną lokalizację w mózgu. Im silniejsza władza umysłowa, tym większy ośrodek w mózgu. Dlatego wypukłości w czaszce świadczą o zdolnościach i tendencjach umysłowych.

Frenologia Zwłaszcza w USA popularne stały się pseudonaukowe badania wypukłości czaszki, np. do określania temperamentu. Popularne stały się specjalne wzorcowe odlewy z lokalizacją odpowiednich ośrodków. Wyjątkowo złośliwym krytykiem frenologii był Hegel.

Frenologia Jednym z naukowych świadectw na rzecz lokalizacji były ogniskowe uszkodzenia mózgu, prowadzące np. do utraty mowy. Paul Broca (1824-1880) odcinał się od frenologii, ale sądził, że zasada lokalizacji jest prawdziwa. Debata trwa do dziś…

Zasada ekwipotencjalności a lokalizacja W badaniach mózgu podejście holistyczne wielokrotnie ścierało się z lokalizacyjnym (Golgi kontra Cajal). Karl Lashley (1890-1958): krytyk lokalizacjonizmu, twórca zasady ekwipotencjalności: Nie udało znaleźć się lokalizacji pamięci w mózgu (engramu). Lezje mózgu szczura dawały efekty coraz większego obniżania sprawności, a nie skokowe.

Neuropsychologia Postępy w badaniu lezji i neuroobrazowaniu dały jednak oręż zwolennikom zróżnicowania funkcjonalnego i lokalizacji. Dlatego też i Fodor, wcześniej zwolennik ekwipotencjalności, podjął zagadnienie modularności.

Moduły wg Fodora „Moduł ” to pojęcie naturalnorodzajowe, takie jak „woda”. Dlatego definicje nie wyczerpują jego własności. Fodor chce podać tylko charakterystyczne cechy większości modułów, nie warunki wystarczające i konieczne.

Modularność umysłu wg Fodora jest wyspecjalizowany dziedzinowo; jest izolowany informacyjnie; jest zlokalizowany neuronalnie; jest uruchamiany obligatoryjnie; ma charakterystyczne dysfunkcje; rozwija się charakterystycznie w ontogenezie.

Specjalizacja dziedzinowa Moduły reagują tylko na dane określonego rodzaju (domain-specific): Np. moduły analizujące dane wzrokowe nie uruchamiają się podczas percepcji temperatury. Nie jest jasne, czym są dziedziny, o których mówi Fodor, ale najczęściej psychologowie uważają, że chodzi o pewien rodzaj problemów, które rozwiązuje dany moduł. Ale dlaczego reaguje na jakiegoś rodzaju problemy?

Izolacja informacyjna Warunek niezbędny! Moduły łączą się z innymi tylko za pomocą wejść i wyjść. Ich działanie wewnętrzne nie jest zmieniane inaczej (nie mają np. obszaru globalnej pamięci). Ale ponieważ nie wiadomo, co jest wejściem i wyjściem, to dosyć trudno odrzucić hipotezę, że coś nie jest izolowane.

Lokalizacja neuronalna Fodor uznaje, że moduły będą miały typową dla siebie lokalizację (oczywiście z uwzględnieniem różnic indywidualnych). Tu nawiązanie do idei lokalizacyjnych Broki i frenologów. Czy duże sieci (np. sieć trybu domyślnego) spełniają kryterium Fodora?

William Uttal: krytyk lokalizacjonizmu Jest coraz więcej prac na temat lokalizacji, ale zdaniem Uttala są one mało wartościowe. Powtarza argumentację Fodora za procesami centralnymi w odniesieniu do wszystkich funkcji poznawczych.

Śnięty łosoś w fMRI NEUROSCIENTIST CRAIG BENNETT purchased a whole Atlantic salmon, took it to a lab at Dartmouth, and put it into an fMRI machine used to study the brain. The beautiful fish was to be the lab’s test object as they worked out some new methods. So, as the fish sat in the scanner, they showed it “a series of photographs depicting human individuals in social situations.” To maintain the rigor of the protocol (and perhaps because it was hilarious), the salmon, just like a human test subject, “was asked to determine what emotion the individual in the photo must have been experiencing.”

Obligatoryjna aktywacja Procesy, które są wyzwalane umyślnie, nie mogą być modularne w ujęciu Fodora. Moduły działają automatycznie, np. w przypadku iluzji.

Charakterystyczne dysfunkcje Lezja obszaru Broki będzie prowadzić do charakterystycznych zaburzeń mowy; dlatego to jest moduł. Czy mogą istnieć zaburzenia niespecyficzne? (Lashley uważał, że mogą, ale czy tak jest naprawdę?)

Charakterystyczny rozwój Umiejętności językowe rozwijają się w charakterystyczny sposób, dlatego język jest „obsługiwany” przez moduł. Nie istnieje jednak np. moduł odpowiadający za nauczenie się „Filozofii umysłu II”, bo można się jej nauczyć po prostu wtedy, kiedy ma się umiejętności językowe na poziomie liceum…

Procesy centralne Fodor uważa, że istnieją też procesy centralne. Procesy centralne cechują się wyjątkowo silnym holizmem. Skojarzyć może się np. potencjalnie wszystko ze wszystkim… Są dowolne. Operują na sądach. Nie wiadomo, jak działają; nie wiadomo, jak je badać. Sprawa jest beznadziejna.

Percepcja Percepcja jest procesem centralnym, ale warunkowanym przez modularne procesy wejściowe. Sądy percepcyjne dotyczą danych dostarczanych przez moduły. Np. wiemy, że widzimy iluzję. Ale nasze sądy nie modyfikują iluzji (nieprzenikliwość poznawcza w sensie Pylyshyna).

Modularność globalna Większość modularystów nie wierzy w procesy centralne. Np. psychologowie ewolucyjni: umysł jest jak gigantyczny scyzoryk, zawierający wrodzone wyspecjalizowane moduły poznawcze. Pojęcie znacznie osłabione: nie ma mowy o mocnej izolacji ani automatyzmie.

Moduły wg psychologów ewolucyjnych Psychologowie ewolucyjni bardzo chętnie posługują się pojęciem modułu, które zwykle postulują w odniesieniu do środowiska adaptacyjnego (społeczności łowiecko- zbierackich). Przykład – moduł wykrywania oszustów; moduł reagowania na węże (fobie); moduł czytania w umyśle; moduł językowy…

Zarzuty Psychologowie ewolucyjni posługują się pojęciem specjalizacji dziedzinowej, ale nie wiadomo, jak je można operacjonalizować. Hojnie szafują pojęciem „modułu”, ale staje się ono bliskie po prostu „jednostce funkcjonalnej”. Trywializacja modularności: wiadomo, że nie wszystko ma wszystkie funkcje.

Moduły wg Herberta Simona Simon wyróżnił charakterystyczny dla biologii typ systemu: względnie rozkładalny (near-decomposable). W takim systemie większość interakcji zachodzi wewnątrz; ze słabnięciem interakcji kończy się system. Jego zdaniem, ewolucja musiała wytworzyć tego rodzaju systemy.

Dwóch zegarmistrzów wg Simona Hora tworzy zegarki z części, które można łączyć w podzespoły. Są to zegarki względnie modularne. Tempus tworzy tak samo złożone zegarki, ale za każdym razem, kiedy dzwoni telefon, musi przerywać pracę. To zegarki mocno holistyczne. Zegarki Hory są stabilniejsze na wpływy zewnętrzne i dlatego ona więcej zarobi…

Moduły wg Simona We wszystkich układach biologicznych muszą występować stosunkowo silnie zintegrowane podsystemy. Inaczej nie będą mogły stabilnie powstawać systemy złożone. Dlatego też pojęcie Simona jest bardzo szerokie.

Moduły wg Sternberga Najsłabsze pojęcie modułu jako osobnej jednostki o danej funkcji. Jedyne kryterium: możliwość osobnej modyfikacji (separate modifiability). Ale takie kryterium spełnia każdy czynnik przyczynowy (wg teorii przyczynowości Pearla i Woodwarda). Dlatego to jest najsłabsze możliwe pojęcie modułu.

Podsumowanie

Podsumowanie Pojęcie modularności wpisuje się w spór między holistami a atomistami w badaniu umysłu i mózgu. Mocne pojęcie Fodora jest najbardziej kontrowersyjne; Sternberga jest banalne. W dzisiejszych badaniach neuropsychologicznych odchodzi się od prostej lokalizacji na rzecz tworzenia hipotez o całych sieciach z określoną topologią.

Dalsze lektury Numer specjalny „Studiów z Kognitywistyki i Filozofii Umysłu” (3 / 2009) Modularność umysłu pod red. Sz. Wróbla, Kalisz 2007. P. Carruthers, The Architecture of The Mind, Oxford 2006.