Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Związku Miast Polskich
Advertisements

Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007 – 2013 w Małopolsce
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Narzędzia polityki regionalnej i strukturalnej UE
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Ustrój terytorialny RP. Samorząd terytorialny.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
INFRASTRUKTURA ROLNICZA I WIEJSKA – SZANSE I ZAGROŻENIA
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Strategia Rozwoju Miasta Włocławek jako podstawa do aplikacji o środki zewnętrzne w tym Unii Europejskiej Włocławek, 24 września 2012 roku.
Wyzwania rozwojowe miast w kontekście krajowej polityki miejskiej
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Cele, rodzaje, charakterystyka społecznych usług publicznych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
V Konferencja Ewaluacyjna Warszawa, Ewaluacja jako instrument budowy sprawnego państwa Cele ewaluacji: Ewaluacja polityk publicznych powinna.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Propozycja prac grup tematycznych Kujawsko-Pomorskiej Rady Innowacji KUJAWSKO-POMORSKA RADA INNOWACJI I ZESPÓŁ EKSPERTÓW DS. POLITYKI INNOWACYJNEJ WOJEWÓDZTWA.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
WSPARCIE POTENCJAŁU ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH
Kołobrzeg, 27 października 2014 roku
Wizja Mazowsza do 2030 r. Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego Warszawa, 6 maja 2015 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Województwo zachodniopomorskie wobec zmiany paradygmatu programowania strategicznego i polityki rozwoju Marcin Szmyt Wydział Zarządzania Strategicznego.
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Spotkanie z Komisją Polityki Społecznej i Prorodzinnej Sejmiku Województwa Mazowieckiego.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
SAMORZĄDNOŚĆ LOKALNA Wykład do wyboru II SSL, IV SSM, V SSM dr Marcin Wołek Konsultacje: wtorek, 14:45-15:30, pok. 215.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Samorządowy zakład budżetowy mgr Paweł Lenio Katedra Prawa Finansowego Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii.
Działania Powiatu Lęborskiego w zakresie pozyskiwania
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Zachodniopomorski Model Programowania Rozwoju Idea i doświadczenia z wdrażaniem, instrumenty, implikacje dla programowania rozwoju na poziomie lokalnym Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego październik 2017

Plan prezentacji Najważniejsze elementy i kluczowe założenia ZMPR Odniesienie proponowanych rozwiązań do tendencji determinujących obecną i przyszłą sytuację samorządu lokalnego Korzyści i efekty wdrożenia ZMPR dla samorządów lokalnych Implementacja – pierwsze doświadczenia związane z realizacją elementów ZMPR Cele definiowane przez samorząd regionalny, kamienie milowe procesu, podstawowe uwarunkowania, bariery, zagrożenia Zaproszenie do współpracy

Kluczowe założenia ZMPR rozwój dokonuje się w konkretnym środowisku lokalnym – gmina jest podstawowa jednostką programowania procesów rozwojowych poszczególne gminy nie są w stanie efektywnie zarządzać pełnią procesów rozwojowych oraz sprostać coraz poważniejszym wyzwaniom wobec postępującej globalizacji, komercjalizacji, wyzwań demograficznych i technologicznych naturalne jest wykształcanie się obszarów funkcjonalnych, w obrębie których dokonują się procesy rozwojowe oraz następuje kumulacja zasobów i kapitału, organizacja rynku pracy jednostki samorządu terytorialnego powinny dostosowywać swoje struktury i technologię działania do uwarunkowań wyznaczanych przez istnienie i wzmacnianie obszarów funkcjonalnych podstawowe zadanie samorządu regionalnego polega na wzmacnianiu wzajemnej współpracy obszarów funkcjonalnych oraz ich relacji z całym państwem

Struktura ZMPR

Najważniejsze elementy ZMPR Polityki publiczne i strategia rozwoju dojrzałe i aktywne przywództwo - angażowanie szerokiego spektrum partnerów i interesów przez nich reprezentowanych Standardy świadczenia usług publicznych - ukierunkowanie działań na bezpośrednie korzyści samych mieszkańców - odpowiedzialne zarządzanie informacjami i zdolność do podejmowania decyzji Wydajna administracja lokalna i regionalna - dostosowanie struktur do potrzeb, a nie odwrotnie - aktywne partnerstwo samorządu wszystkich szczebli Stabilne fundamenty finansowe - aktywizacja nowych źródeł finansowania rozwoju - pełniejsze powiązanie celów rozwojowych z instrumentami działania i potencjałem ekonomicznym

Ukierunkowanie SRWZ i polityk rozwojowych Terytorialna i funkcjonalna koncentracja wsparcia Aktywizowanie lokalnych potencjałów rozwojowych Wzmacnianie potencjału rozwojowego Równoważenie struktury sieci osadniczej Zwiększenie poziomu industrializacji i zaawansowania technologicznego gospodarki regionu Ukierunkowanie na regionalne i inteligentne specjalizacje Pełniejsze wykorzystanie specyficznych potencjałów i związków przestrzennych Formuła współpracy z podmiotami zewnętrznymi samorządu

JAKOŚĆ ŻYCIA Ukierunkowanie SRWZ i polityk rozwojowych Infrastruktura: Transport Energetyka Turystyka Kapitał materialny: Gospodarka Społeczeństwo informatyczne JAKOŚĆ ŻYCIA Kapitał ludzki i społeczny: Kultura Zdrowie Edukacja Spójność społeczna Rynek pracy Przestrzeń: Ochrona środowiska Polityka zagraniczna i międzynarodowa Obszary wiejskie

ZMPR wobec obecnej i przyszłej kondycji samorządu lokalnego OBECNY (DOMINUJĄCY) PARADYGMAT ROZWOJU koncentracja na absorpcji środków prymat rywalizacji nad współpracą stopniowe wyczerpywanie zasobów degradacja idei i praktyki samorządności PRZEBIEG PROCESÓW W CZASIE +/- do roku 2022 nowa edycja funduszy UE epoka „postfunduszowa” koncentracja na doskonaleniu struktur prymat współpracy nad rywalizacją podniesienie zdolności do działania rozszerzenie zakresu procesów rozwojowych KONCEPCJA ROZWOJU WG ZMPR

STANDARDY USŁUG PUBLICZNYCH Korzyści i efekty wdrożenia ZMPR dla samorządów lokalnych Efekty krótkoterminowe – przełożenie na praktykę funkcjonowania samorządu regionalnego w najbliższych latach POLITYKI PUBLICZNE PROGRAMY DZIAŁANIA STANDARDY USŁUG PUBLICZNYCH - wpływ na ich zawartość i ukierunkowanie ich zestrojenie z potrzebami społeczności lokalnych – perspektywa uzyskania wsparcia w usprawnieniu działań w zakresie programowania rozwoju KONTRAKT SAMORZĄDOWY INNE FORMY KONTRAKTACJI OBSZARY FUNKCJONALNE STRATEGIA ROZWOJU efektywne programowanie wsparcia zwiększona dostępność środków poprawa kultury zarządzania rozproszenie odpowiedzialności za rozwój

uzależnienie od kapitału zewnętrznego deficyt finansów publicznych Korzyści i efekty wdrożenia ZMPR dla samorządów lokalnych Efekty długoterminowe neutralizacja strukturalnych zagrożeń i barier uzależnienie od kapitału zewnętrznego zanik bazy fiskalnej deficyt finansów publicznych zachowanie podmiotowości i integralności terytorialnej i strukturalnej Przypadek gminy Ostrowice Przypadek gminy Rewal Perspektywy strategiczne Centralnej Strefy Funkcjonalnej WZP   przygotowanie  do sprawnego funkcjonowania samorządów lokalnych zachowanie dynamiki rozwoju

współpraca zagraniczna Pierwsze doświadczenia z implementacją ZMPR Polityki sektorowe samorządu województwa Kontrakty samorządowe edukacja gospodarka obszary wiejskie ochrona środowiska transport kultura kapitał ludzki energetyka współpraca zagraniczna Obszary funkcjonalne

Kamienie milowe, bariery i zagrożenia Osiągnięcie zdolności operacyjnej do efektywnego programowania rozwoju Samorząd regionalny Samorząd lokalny ład przestrzenny gospodarka nieruchomościami ochrona środowiska i przyrody gospodarka wodna gminne drogi, ulice, mosty, place organizacja ruchu drogowego wodociągi i zaopatrzenie w wodę kanalizacja usuwanie i oczyszczanie ścieków komunalnych utrzymanie czystości i porządku utrzymanie urządzeń sanitarnych i wysypisk unieszkodliwianie odpadków komunalnych zaopatrzenie w energię elektryczną i cieplną, gaz lokalny transport zbiorowy ochrona zdrowia pomoc społeczna gminne budownictwo mieszkaniowe edukacja publiczna kultura ochrona zabytków i opieka nad zabytkami kultura fizyczna i turystyka targowiska i hale targowe zieleń gminna i zadrzewienia cmentarze gminne porządek publiczny i bezpieczeństwo obywateli ochrona przeciwpożarowa i przeciwpowodziowa gminne obiekty i urządzenia użyteczności publicznej polityka prorodzinna promocja gminy współpraca z organizacjami pozarządowymi współpraca ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw

Kamienie milowe, bariery i zagrożenia Integracja i wdrożenie podejścia funkcjonalnego i terytorialnego Proces identyfikacji powiązań funkcjonalnych w oparciu o potencjał gospodarczy Realne partnerstwo w ramach kontraktu terytorialnego rzetelna diagnoza uzgodnienie celów rozwojowych delimitacja kompetencji proces kontraktacji realizacja i ewaluacja Uzyskanie akceptacji dla idei i praktyki rozwoju obszarów funkcjonalnych

Kamienie milowe, bariery i zagrożenia Osiągnięcie realnego przełożenia programowania strategicznego na plan finansowy STRATEGIA ROZWOJU POLITYKI PUBLICZNE PROGRAMY DZIAŁAŃ MONITORING, EWALUACJA BUDŻET ZADANIOWY

Współpraca – nasz cel i racja istnienia Praca nad ekspozycją i wzmocnieniem relacji w ramach obszarów funkcjonalnych Upowszechnienie i doskonalenie instrumentów kontraktowania Wdrożenie nowej generacji dokumentów strategicznych i programowych

Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego Wydział Zarządzania Strategicznego Ul. Wyszyńskiego 30, 70-203 Szczecin Tel. 91 44 11 171, fax 91 48 81 015 www.rpo.wzp.pl