dr Marzena Żylińska Łódź

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czy umiesz się uczyć? Strategia wdrażania projektu innowacyjnego pt.: „Umiem się uczyć”
Advertisements

W tej prezentacji dowiecie się dlaczego i w jaki sposób papierosy, alkohol oraz narkotyki szkodzą zdrowiu i jak to zwalczać. Postaram się odpowiedzieć.
1 Mój sposób na efektywną naukę Opracowała: Agnieszka Terebus studentka V roku Akademii Pedagogiki Specjalnej w Warszawie na kierunkach: Pedagogika Zdolności.
Czym jest Szkoła z klasą 2.0? „Szkoła z Klasą 2.0” to program, który ma na celu wypracowanie zasad dotyczących korzystania z nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych.
Agresja i przemoc w środowisku szkolnym -metody postępowania w sytuacjach trudnych.
Dziecko z zaburzeniami rozwoju w szkole masowej – uwagi praktyczne.
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
KLASA PSYCHOLOGICZNO – PRAWNA. PRZEDMIOTY REALIZOWANE WEDŁUG ROZSZERZONEGO PROGRAMU NAUCZANIA JĘZYK POLSKI - OD KLASY PIERWSZEJ MOŻLIWOŚĆ WYBORU DOWOLNYCH.
Badanie potrzeb nauczycieli Monika Czajkowska Marcin Karpiński Warszawa, 30 września 2015 r.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
„Zasoby ludzkie są jak zasoby naturalne: są często głęboko zakopane. Musisz ich poszukać, nie leżą zwyczajnie na powierzchni wokoło.” Sir Ken Robinson.
MOTYWACJA. Słowo motywacja składa się z dwóch części: Motyw i Akcja. Aby podjąć działanie (akcję), trzeba mieć do tego odpowiednie motywy. Łaciński źródłosłów.
Wybrane wyniki okresowej analizy realizowania przez szkołę zadań związanych z kształceniem i promowaniem uczniów szczególnie uzdolnionych w latach 2006/2007.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
„Książki nie mają właściwości róż, dlatego nie szukajmy wciąż najświeższych”
Przygotowała Dominika Karpińska - psycholog. Nie każdy ból dorastania jest depresją, ale też nie każdy można zbyć wzruszeniem ramion i stwierdzeniem;
Dzieci i szkolnictwo w Mali. Warunki życia dzieci Jednym z największych problemów w kraju jest bardzo wysoki współczynnik umieralności dzieci do 5. roku.
Czy umiesz się uczyć? Relacja z konferencji Profesora Tony’ego Buzana.
Liceum Ogólnokształcące im. Bolesława Chrobrego w Gryficach.
Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego ŁCDNiKP 824/rz Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
● Kwartalnik istniejący w wersji elektronicznej i udostępniany bezpłatnie ● Ukazuje się od 2005 roku ● Zespół redakcyjny: Teresa Kosiarek (redaktor naczelny),
, + - = 0,5 CZYTAJ DOKŁADNIE ZADANIA I POLECENIA. IM TRUDNIEJSZE ZADANIE, TYM BARDZIEJ WARTO JE PRZECZYTAĆ KILKA RAZY.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
System edukacji w Polsce
Umiemy powiedzieć NIE ! Czyli wskazówki dla każdego z Was.
„Programowanie to nasza przyszłość”
Aktywny RODZIC.
Co to jest spacer edukacyjny?
Nasza szkoła jest: Bezpieczna Nowoczesna Atrakcyjna Opiekuńcza.
Sylwetka Absolwenta Publicznego Gimnazjum w Piątnicy
Innowacja pedagogiczna „ Mierzymy daleko, sięgamy wysoko” prowadzona w Szkole Podstawowej nr 21 w Lublinie w roku szkolnym 2016/2017 Autorki innowacji:
Wnioski z przeprowadzonej ankiety:
Szkolny Festiwal Nauki w Szkole Podstawowej nr 5 im. UNICEF w Turku
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Skrócenie nauki ogólnej
Style i strategie uczenia się
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Statut Szkoły art. 98 ustęp 1.
„Taniec drogą do spełnienia marzeń”
Metoda projektu.
VI LO w ZSO im AK w Bielsku-Białej
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Henryka Sienkiewicza
Oferta Programu.
Szkoła Promująca Zdrowie
Poszukiwany, poszukiwana, czyli
DROGI PRZYJACIELU, PATRONIE NASZ MIEJ W SWOJEJ OPIECE CAŁĄ SPOŁECZNOŚĆ SZKOLNĄ.
ZAWODNIK, INSTRUKTOR, BIZNESMEN – JAK ODNALEŹĆ SIĘ W NARCIARSKIEJ PASJI.
CEL: - Osiągnąć równość płci oraz wzmocnić pozycję kobiet
Nasze Miniprzedsiębiorstwo - Jasmin-FIO LVI Liceum Ogólnokształcące im
Poradnia jest czynna od poniedziałku do piątku w godz.:
Debata – wokół kreatywności na lekcjach
KONFERENCJA „Ogólnopolski Dzień Tornistra”
Program profilaktyczno-wychowawczy
Egzamin ósmoklasisty 2019.
Skrócenie nauki ogólnej
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Zmiany w ustawie o systemie oświaty
„Katecheza dla ciekawych” jest po fazie testów
Prezentacja informacji w biznesie
AKTYWIZUJĄCE METODY NAUCZANIA i UCZENIA SIĘ DOROSŁYCH
Czym powinien charakteryzować się innowacyjny projekt?
Projekt: JAK SKUTECZNIE I JAK EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA CYKL KOLBA mgr Anna Krawczyk Projekt.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
Aktywny RODZIC.
Nasza działalność KLAVO to firma zajmująca się dostarczaniem usług dla instytucji kultury. Chcemy, aby zwiększały one jakość obsługi zwiedzających. Celem.
”Czerp z innych, ale nie kopiuj ich. Bądź sobą” Michel Quoist
KRAJOWY FUNDUSZ SZKOLENIOWY
Opracowanie prezentacji: B. Magiera
Zapis prezentacji:

dr Marzena Żylińska Łódź 16.03.2017 Ze szkolnej ławki w świat … Od kultury nauczania do kultury uczenia się dr Marzena Żylińska Łódź 16.03.2017

„Tego, co widzi się zawsze, nie widzi się nigdy”. Karl Ove Knausgård

Każde dziecko jest inne. Jak zorganizować edukację, by każde dziecko mogło rozwinąć swój potencjał? Każde dziecko jest inne.

Dlaczego nie potrafimy dostrzec, że nasze szkoły nie służą dzieciom, a dorosłym? Jak wyglądały szkoły, do których chodzili nasi pradziadkowie, a jak wyglądają szkoły, do których chodzą nasze dzieci?

Jakich kompetencji szukają dziś pracodawcy? Kreatywność Innowacyjne myślenie Samodzielność Umiejętność pracy w zespole Umiejętność rozwiązywania problemów Zarządzanie ryzykiem

Kompetencje emocjonalne, wytrzymałość psychiczna, radzenie sobie z porażkami, z trudnymi sytuacjami Umiejętność szukania konsensusu Kompetencja medialna (umiejętność wyszukiwania, selekcji, przetwarzania informacji i tworzenia z nich nowej jakości) Umiejętność występowania przed słuchaczami i prezentowana własnych dokonań

Czy miękkie kompetencje są „miękkie”?

Uczniowie jako bierni słuchacze czy jako aktywni twórcy, eksperymentatorzy, odkrywcy, badacze?

Podejście do autonomii uczniów jako podstawowe kryterium  uczeń jako przedmiot nauczania czy podmiot

Dzieci chcą się uczyć, a my wciąż je nauczamy.

Jakie zadania są dla uczniów najtrudniejsze? Nudne Schematyczne, banalne, oczywiste Reproduktywne, Wymagające pracy indywidualnej, Których jedynym celem jest unikanie błędów

Jakie zadania dają dzieciom najwięcej satysfakcji Jakie zadania dają dzieciom najwięcej satysfakcji? Jakie umożliwiają efektywną naukę?

Zadania trudne, złożone, wymagające autonomii, kreatywności, samodzielnego myślenia i pracy w grupie.

Najefektywniejsze zadania to zadania, z którymi uczniowie mogą się identyfikować, w których widzą sens i które mogą zrobić „po swojemu”.

„Wydaje mi się, że główny problem szkolnej nauki leży w tym, że dzieci w procesie uczenia się wykorzystują bardziej siły innych niż swoje własne. Nie dostają wskazówek, nie wdraża się ich do prowadzenia własnych obserwacji, własnych badań, samodzielnego zdobywania wiedzy, to raczej nauczyciel wszystko dla dzieci przygotowuje, naucza je tego, co zdobył i odkrył dzięki własnemu trudowi. A dziecko w całym tym procesie pozostaje w dużej mierze boleśnie bierne. (…) Podczas tego wiecznego przekazywania wiedzy cierpi i nauczyciel i uczeń. (…)

„Czereśnia, którą dziecko samo zerwie, smakuje bardziej słodko, niż ta, którą ktoś włożył mu do ust. Podobnie jest z samodzielnie poczynioną obserwacją, odkrytą prawdą i samodzielnie zdobytymi informacjami, wszystko to sprawia nam więcej radości niż to, co zostało nam przekazane przez innych.”

Maria Montessori: Pomóż mi zrobić to samemu! Manfred Spitzer: Człowiek uczy się wtedy, gdy jest aktywny. Wszystko, co blokuje aktywność uczniów, blokuje proces uczenia się. Gerlad Hüther: Nasze mózgi nie zostały stworzone do reprodukowania wiedzy, ale do przetwarzania informacji i wyciągania z nich ogólnych reguł. Gdy mogą uczyć się w sposób aktywny, pracują z dużą efektywnością, a nauka sprawia radość uczącym się jednostkom.

Dzieci chcą się uczyć, a my wciąż je nauczamy.

Nauczmy dzieci, że mogą realizować swoje marzenia Nauczmy dzieci, że mogą realizować swoje marzenia. W przeciwnym razie w przyszłości ktoś zatrudni je do realizacji swoich. Pomyślmy o tym, zanim zaczniemy je karać za to, że chcą coś zrobić po swojemu.