Projektowanie wspomagane komputerem Wykład 14
Rola szkicowania w projektowaniu
SZKICOWANIE Szkicowanie jest postrzegane jako zasadnicza część projektowania forma przekazywania wstępnych rozwiązań projektowych
SZKIC Dwa znaczenia: rysunek wizualizujący coś w sposób nieformalny opis czegoś w krótki, nieprecyzyjny sposób
SZKICOWANIE W PROJEKTOWANIU wizualizacja pomysłów na etapie projektowania konceptualnego. proces transformacji obrazów zakończony osiągnięciem oczekiwanego efektu.
FILHARMONIA NAD ŁABĄ W HAMBURGU Idea projektu: „szklany namiot” stanowiący nadbudowę starego portowego magazynu nad Łabą.
Szklana fasada składa się z 1096 elementów Szklana fasada budynku, ma składać się łącznie z 1096 poszczególnych zakrzywionych szklanych elementów. W budynku ma znajdować się 26 kondygnacji, ponieważ poszczególne kondygnacje starego magazynu były pomieszczeniami wysokimi, postanowiono o ich wyburzeniu i pozostawieniu, tylko zewnętrznej ceglanej elewacji budynku, po ukończeniu, będzie to najwyższy obiekt w całym mieście, mierzący 110 metrów wysokości[1]. Szklana fasada składa się z 1096 elementów
Najwyższy obiekt w mieście – 110 metrów Szklana fasada budynku, ma składać się łącznie z 1096 poszczególnych zakrzywionych szklanych elementów. W budynku ma znajdować się 26 kondygnacji, ponieważ poszczególne kondygnacje starego magazynu były pomieszczeniami wysokimi, postanowiono o ich wyburzeniu i pozostawieniu, tylko zewnętrznej ceglanej elewacji budynku, po ukończeniu, będzie to najwyższy obiekt w całym mieście, mierzący 110 metrów wysokości[1]. Najwyższy obiekt w mieście – 110 metrów
SZKICOWANIE Jaki sposób rozumowania reprezentuje szkicowanie? Dlaczego jest to nieodłączny element procesu projektowania?
WYOBRAŹNIA WIZUALNA Wizualizacja we własnej wyobraźni dla wielu projektantów jest niezastąpionym źródłem inspiracji. Odkryto powiązanie między zdolnością wizualnego myślenia a kreatywnością (Katz 1983).
PRZYDATNOŚĆ WIZUALIZACJI Bezpośrednio dostarczają nam informacji. Wykorzystując wyobraźnie możemy zauważyć informacje, które nie są podane bezpośrednio.
PRZYKŁAD Wertheimer (1959) Obliczenie pola równoległoboku ( wzór nieznany) Skojarzenie z prostokątem (wzór znany) W przypadku równoległoboku problem był jasno określony. Często jednak specyfikacja problemu leży w gestii projektanta, a nałożone są jedynie pewne ograniczenia
Przykład: Schemat biblioteki Dostarczony plan:
Przykład: Schemat biblioteki Przestrzeń centralna i do niej przylegające Koncepcja 1:
Przykład: Schemat biblioteki Koncepcja 2: Dwie litery L
MYŚLENIE WIZUALNE I WYOBRAŹNIA Wyobraźnia jest najważniejsza w toku myślenia wizualnego. Rozróżnienie na to co widzimy i to co sobie wyobrażamy.
MYŚLENIE WIZUALNE I WYOBRAŹNIA Wnioskowanie wizualne bazuje na przywoływaniu obrazów wcześniej zapamiętanych.
GENERACJA I ZAPISYWANIE POMYSŁÓW Ważna rola szkiców w uchwyceniu pomysłów we wczesnych etapach projektowania Szkice są wystarczające, aby na ich podstawie oceniać i porównywać różne pomysły.
TWORZENIE PROJEKTÓW Procesy twórcze mogą być prowadzone przez jedna osobę bądź grupę osób. Szkice wykonywane w grupach mogą sprzyjać generacji kolejnych pomysłów przez reinterpretacje danego szkicu przez innego członka grupy (Bly 1988). Projektanci często wymieniają się szkicami w trakcie projektowania. Często współpraca dwóch projektantów przebiega na zasadzie negocjacji.
TECHNIKI GRUPOWEGO PROJEKTOWANIA Każdy z projektantów sporządza własne szkice, a potem są one omawiane wspólnie Cała grupa tworzy jeden wspólny szkic, każdy może dodać coś od siebie.
NATURA WYOBRAŹNI WIZUALNEJ Czy wyobraźnia wizualna jest obrazem, który zawiera elementy symboliczne? Czy jedynie symbolicznym wyobrażeniem?
NATURA WYOBRAŹNI WIZUALNEJ Dwa główne nurty: wyobrażenia są obrazami, wyobrażenia są językiem opisu obrazów. Uwzględniając obydwa nurty: wyobraźnia jest zarówno obrazowa, jak i opisowa.
NATURA WYOBRAŹNI WIZUALNEJ Kształty są obrazami Obiekty wyobrażane mogą nie być w rzeczywistych proporcjach. Odpowiedniość pomiędzy wyobrażeniami i realnymi obiektami jest symboliczna.
ASPEKT KOMUNIKACYJNY SZKICÓW Możliwość szybkiej komunikacji z innymi osobami Pomoc w przybliżeniu koncepcji projektanta do rzeczywistości architekt szkicuje aby przedstawić swoją koncepcję klientowi, przedstawia jak będzie wyglądał budynek wraz z jego otoczeniem w różnych porach roku
SZKICE A OBRAZY KOMPUTEROWE Szkic ręczny - niedopracowane detale, Model komputerowy - bardziej gotowy, zakończony. Komputer niszczy prowizoryczność i niepewność charakteryzującą szkic. Pomimo, że młodzi projektanci często używają komputera to deklarują, że niezbędne są im w projektowaniu kartka i ołówek.
SZKICE A OBRAZY KOMPUTEROWE Szkice ręczne mają pewne własności których brak komputerowym. Szkic ręczny może zawierać niedopracowane detale, zaś model komputerowy wydaje się czymś bardziej gotowym, zakończonym. Komputer niszczy prowizoryczność i niepewność charakteryzującą szkic. Pomimo, że młodzi projektanci często używają komputera to deklarują, że niezbędne są im w projektowaniu kartka i ołówek.