Pedagogika Marii Montessori

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WSPIERANIE ROZWOJU DZIECKA NA PIERWSZYM I KOLEJNYCH ETAPACH EDUKACYJNYCH W ZWIĄZKU Z OBNIŻENIEM WIEKU REALIZACJI OBOWIĄZKU SZKOLNEGO.
Advertisements

Mgr Renata Werpachowska Fundacja Synapsis © Małopolskie Centrum Wspierania Rozwoju MCWR Sp. z o.o. Przygotowanie do dorosłości osób z autyzmem.
Obowiązki pracodawcy dotyczące zapewnienia pracownikom profilaktycznej ochrony zdrowia, właściwego postępowania w sprawach wypadków przy pracy oraz chorób.
Stereotypy, uprzedzenia i przesądy w sądach w sprawach związanych z przemocą wobec kobiet Temida pod lupą : stereotypy, Warszawa 28 kwietnia 2016.
Czynniki sprzyjające zdrowiu Tryb życia a zdrowie
BEZPOŚREDNIEGO PRZYGOTOWANIA DO SAKRAMENTU MAŁŻEŃSTWA Minimum programowe.
Jak zapobiegać przemocy domowej wobec dzieci i młodzieży. Iwona Czerwoniuk psychoterapeuta BSFT (Terapia Krótkoterminowa Skoncentrowana na Rozwiązaniu)
Mgr Justyna Prokocka-Kasjaniuk. Przedszkole (2,5) 3 – 5 lat Szkoła Podstawowa kl. I 6 lat (5 lat) Kl. IV 9 lat Gimnazjum kl. I 12 lat Szkoły ponadgimnazjalne.
10 grudnia minęło 60 lat od uchwalenia Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka. Dziecko to mały człowiek. Jednak nie wszyscy dorośli o tym pamiętali. W.
Europejski Fundusz Społeczny (EFS), to nie inwestowanie w budowę dróg, świetlic, boisk sportowych, szkół czy tworzenie linii produkcyjnych - to INWESTYCJA.
Rola przedszkola w przygotowaniu dzieci 6 –letnich do podjęcia nauki w szkole Spotkanie z Rodzicami Przedszkole nr 8 w Nysie.
I.Efekty II.Procesy III.Funkcjonowanie szkoły IV.Zarządzanie szkołą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Warszawa. Demokracja - Ograniczone rządy większości Państwo prawa – Państwo, w którym reguły gry są jasne, stabilne,
KOMUNIKOWANIE W PROCESIE WSPIERANIA ROZWOJU SZKOŁY Jarosław Kordziński NA.
… przemy ś lenia pedagogiczne. „Najważniejszym okresem w życiu nie są lata studiowania na wyższej uczelni, ale te najwcześniejsze, czyli okres od narodzenia.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Jak sobie z nim radzić ?.
RODZINA CYWILIZACJĄ MIŁOŚCI Wioleta Stypuła. J AN P AWEŁ II W „L IŚCIE DO R ODZIN ” (1994) PISZE : „ R odzina jest to naprzód dobro bycia razem: bycie.
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
„Jak zwiększyć bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego?” Co nam dała realizacja projektu?
Miejskie Przedszkole Integracyjne nr 9 w Gorzowie 2012/2013 K ORZYŚCI Z WYDŁUŻONEGO POBYTU DZIECKA W PRZEDSZKOLU.
Zestaw pomocy opracowany w dużej mierze przez twórczynię metody - Marię Montessori, a wzbogacany i poszerzany przez jej następców, nazywamy MATERIAŁEM.
NIE BÓJMY SIĘ INTEGRACJI! W dzisiejszych czasach widać jak pod mikroskopem ile jest jeszcze uprzedzeń i nietolerancji w stosunku do osób niepełnosprawnych.
Strategia Rozwoju Powiatu Kluczborskiego planowanie strategiczne w JST Małgorzata Ziółkowska tel kom
Ogólne pojęcie prawa. Prawa człowieka- zespół praw i wolności, kt ó re przysługują każdemu człowiekowi bez względu na rasę, płeć, język, wyznanie, przekonania.
Dzień Ochrony Praw Dziecka, zwany również Dniem Konwencji o Prawach Dziecka, obchodzony jest 20 listopada - w rocznicę uchwalenia Deklaracji Praw Dziecka.
CZYTAM, WIĘC UMIEM, WIEM, ROZUMIEM,MYŚLĘ. 10 powodów, dla których powinniśmy czytać! 1. Czytelnictwo kształtuje charakter. Czytając książki kształtujemy.
Rozwój osobisty Moduł 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
18 PRZYKAZA Ń MARII MONTESSORI Maria Montessori (1870 – 1952) – włoska lekarka i pedagog, twórczyni systemu wychowania dzieci zwanego Metodą Montessori.
WYCHOWANIE DO WARTOŚCI
Zastosowanie matematyki w życiu codziennym
Rola książki w życiu człowieka
Książki są jak towarzystwo, które sobie człowiek dobiera.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
„…z drzewa poznania dobra i zła nie wolno ci jeść” (Księga Rodzaju 2,17)
Prawa człowieka i system ich ochrony Teorie praw człowieka
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA DZIECIOM
Według światowej organizacji zdrowia WHO zdrowie to nie jedynie brak choroby, ale dobrostan psychiczny, fizyczny i społeczny oraz adaptacja.
Dlaczego warto czytać?.
MAŁŻEŃSTWO TO… Gdy faryzeusze zapytali Jezusa o możliwość rozwodu, On odpowiedział: Czy nie czytaliście, że Stwórca od początku stworzył ich.
Koncepcja i strategia Szkoły Promującej Zdrowie
Sześciolatek w obliczu zmian
ORGANIZACJA.
Czytanie – przyjemność czy obowiązek?
Edukacja matematyczna i przyrodnicza
Moje szczęście.
Wartości płynące z zajęć artystycznych w domach opieki
Wolę narody, które są sumą „ja”, niż członków narodów, którzy są cząstką „my”. Stanisław Jerzy Lec Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu.
Szkoła Promująca Zdrowie
6-LATEK W SZKOLE.
Przedszkole Promujące Zdrowie
Program profilaktyczno-wychowawczy
Uczeń na progu II etapu edukacyjnego. Cz.2
Pamiętajcie! Każdy z nas powinien znać swoje prawa!
Zaburzenia mowy a trudności szkolne
SKAZANI NA SIEBIE CZY OBDAROWANI SOBĄ?
SZANSA 2012 CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA
Żywe Chrześcijaństwo DZIŚ
POTRZEBUJĘ ROZWOJU ŻYCIA DUCHOWEGO.
„Wartości i normy w wychowaniu i profilaktyce”
KODEKS ETYKI Przygotowała Tamara Bużantowicz
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom
Jak rozpoznać prawdziwy autorytet?
ISTOTA I PRZYCZYNA POWSTAWANIA TRUDNOŚCI DYDAKTYCZNYCH I WYCHOWAWCZYCH
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 12 W GDAŃSKU
Kompetencje kluczowe w grupie odkrywców
Zapis prezentacji:

Filozofia rozwoju dziecka w pedagogice Montessori opracowała Maria Wardzała

Pedagogika Marii Montessori Swoją naukę oparła na gruncie filozofii chrześcijańskej oraz na obserwacji dzieci i szacunku wobec nich. Stworzyła zestawy materiałów rozwojowych. Wychowując wspierała samodzielność w rozwoju dzieci. Podążała za dziećmi i ich możliwościami. Wychowywała w wolności w wyznaczonych przez nią granicach.

Maria Montessori dowodziła, że dziecko w okresie przedszkolnym przeżywa okres przygotowania się do dalszego życia i wstępuje w nie, kładzie fundamenty, które niejednokrotnie decydują o dalszym życiu.

„Każde dziecko jest wyjątkowe…” Maria Montessori uważała, że każde dziecko jest wyjątkowe, ponieważ posiada własną osobowość, indywidualny rytm rozwoju, cechy charakteru i swoje własne ograniczeni. Zauważyła, że dziecko w wieku od urodzenia do 6 lat posiada chłonny umysł, który przyswaja wrażenia i doświadczenia tak jak gąbka chłonie wodę.

Okresy większej wrażliwości „Od tego czasu wszystko staje się dla niego [dziecka] łatwe, żywe i zachwycające”. Maria Montessori To okresy większej podatności i wrażliwości w toku rozwoju, w których dziecko koncentruje swoja uwagę na danym aspekcie np. język, pisanie Kluczowym dla nauczyciela staje się dostarczeniem środków do rozwoju

Wyróżnione okresy wrażliwości: Okres wrażliwości na język (od 2 mc życia do 6 lat). To szybkie przyswajanie przez dziecko mowy, nazw, budowanie zdań i logicznej wypowiedzi. Okres wrażliwości na koordynację ruchową (od 18 mc życia do 4 lat). To manipulowanie przedmiotami w celu wykształcenia sprawności dłoni. Okres wrażliwości na porządek (od urodzenia do 6 lat). Dziecko sortuje, rozumuje, klasyfikuje i porządkuje. Niezwykle ważne staje się otoczenie realistyczne i harmonijne.

Okresy wrażliwości Okres wrażliwości na matematykę. M. Montessori twierdziła, że każdy człowiek ma umysł matematyczny, który ujawnia się ok. 3-5 roku życia. To wtedy dziecko rozpoczyna klasyfikację, porządkowanie, liczy, interesuje się czasem, wykonując szereg operacji logicznego myślenia.

Okresy wrażliwości 5. 7 – 12 Moralność, sprawiedliwość, dobro i zło, społeczeństwo, wrażliwość na obiektywne właściwości rzeczy: Uświadamianie sobie reguł moralnych, wartości i norm oraz zwrot ku rzeczywistości przedmiotów. Poszukiwanie przyjaźni, potrzeba więzi grupowej. Próba rozpoznawania zasad i praw ustalonych przez dorosłych. Poszukiwanie przywódcy . 6. 13 – 18 Godność osobista, odpowiedzialność społeczna, wiara we własne siły: Odłączanie się od rodziców, szukanie własnych systemów wartości i norm, eksperymentowanie ze swoimi możliwościami, poszukiwanie perspektywy egzystencjalnej.

Etapy rozwoju człowieka wg M. Montessori Od 6-12 roku życia 12-18 roku życia 18-24 roku życia Od urodzenia do 6 roku życia Pierwszy i trzeci etap charakteryzują się dużą dynamiką. Drugi i czwarty etap są stabilniejsze w rozwoju.

Otoczenie, a rozwój… M. Montessori uważała, że środowisko, w którym dziecko przebywa ma kluczowy wpływ na jego edukację. Dlatego powinno być: bezpieczne gwarantujące swobodę w działaniu bogate w możliwości odkrywania uporządkowane dostosowane do potrzeb dziecka

Program Montessori realizuje wszystkie potrzeby rozwojowe dzieci ponieważ: Uczy przez działanie Dba o aktywność fizyczną i ruch na powietrzu Pomaga w budowaniu pozytywnego obrazu siebie, daje poczucie sprawstwa. Uczy serdeczności i bliskiego kontaktu. Daje możliwość wyboru. Wspiera działanie twórcze

Program Montessori realizuje wszystkie potrzeby rozwojowe dzieci ponieważ: Daje realne wyzwania Identyfikuje i nazywa stany emocjonalne Uczy prawidłowych relacji z innymi Rozwija koncentrację, wytrwałość, cierpliwość Nakierowany jest na indywidualny tok rozwoju

Brak interwencji bez potrzeby Nauczyciel powinien przyjąć rolę obserwatora, który podąża za dzieckiem niejako oszczędzając wydawanie poleceń i wskazówek. Normalizacja odbywa się na drodze samorozwoju poprzez koncentrację wagi i samodyscyplinę.

Rola rodziny Rodzice tworzą główne środowisko rozwoju dziecka dlatego powinni stworzyć optymalne warunki wspierające rozwój poprzez: Nauczenie samoobsługi (mycia, ubierania, jedzenia, sprzątania po sobie itp.). Bycie z dzieckiem, ale też pozostawienie przestrzeni do działania. Wyznaczanie granic. Dawać poczucie bezpieczeństwa.

Rola rodziny Mówić o uczuciach. Dawać zrozumienie. Nie oceniać. Być razem w każdej sytuacji. Pracować wspólnie, pozwolić, aby dziecko pomagało (pranie sprzątanie itp.). Wierzyć we własne dziecko. Kochać je i szanować zainteresowania i potrzeby. Zachęcać do działania.

Bibliografia: Maria Montessori „Odkrycie dziecka” Sidney M. Baker „Rozwój psychiczny dziecka” Joanna Sosnowska „Odkryjmy Montessori raz jeszcze…” Anne Bacus „Dziecko od 3 roku do 6 lat” Zdjęcia z www. google.pl

Dziękuję za uwagę! Dziękuję za uwagę 