ROZWÓJ EKONOMICZNY A REALIZACJA CELÓW POLITYKI SPOŁECZNEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
PROJEKT INTERDYSCYPLINARNY URZĘDU m.st. WARSZAWY WARSZAWA PRZYJAZNA SENIOROM Warszawa, kwiecień 2009 r.
Otoczenie polityki społecznej
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w jednostkach samorządu lokalnego Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach.
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Konferencja – 1 grudnia 2007r. Budowanie lokalnego partnerstwa na rzecz osób niepełnosprawnych Maria Świdurska – Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie.
Efektywność a sprawiedliwość jako problem ekonomiczny
Charakterystyka finansów publicznych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
PRAWA CZŁOWIEKA Sandra Naróg.
Demografia na świecie – osoby w wieku lata – prognozy ONZ
NARODOWE SIŁY REZERWOWE
Cechy charakterystyczne państw rozwijających się
PRAWA CZŁOWIEKA Prawa człowieka jest to zespół podstawowych, niezbywalnych i uniwersalnych praw przysługujących człowiekowi bez względu na rasę, religię,
PODMIOTOWA KLASYFIKACJA ZJAWISK FINANSOWYCH
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Czynniki zmian czyli, co od czego zależy. Co wpływa na wyniki spzoz? 1/2 1. Czynniki ekonomiczne 2. Czynniki polityczne, prawne i fiskalne 3. Czynniki.
Absencja i zabezpieczenie na wypadek choroby w ujęciu porównawczym
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Zakres tematyczny i zasady nauczania przedmiotu WNE UW, II r.
II WYDZIAŁOWA KONFERENCJA KÓŁ NAUKOWYCH „WOJEWÓDZTWO, REGION – REGIONALIZACJA – 15 LAT PO REFORMIE TERYTORIALNEJ I ADMINISTRACYJNEJ Pomoc społeczna jako.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
ROZWÓJ EKONOMICZNY A REALIZACJA CELÓW POLITYKI SPOŁECZNEJ
Definicja Zgodnie z definicją Światowej Organizacji Zdrowia – system zdrowotny to wszystkie organizacje, zakłady i instytucje, których zadaniem są działania.
przedmiot i metody analizy
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Prawa Człowieka w systemie Narodów Zjednoczonych
dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
Konwencja Praw Dziecka
PLAN MONITOROWANIA POZIOMU JAKOŚCI W PODMIOTACH, DLA KTÓRYCH ORGANEM TWORZĄCYM JEST SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA ŁÓDZKIEGO.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 10 marca 2016 r. Założenia konkursu dla działania 4.1 Infrastruktura ponadgimnazjalnych.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Rozwój obszarów wiejskich w działaniach UNDP Anna Darska Szefowa Przedstawicielstwa UNDP w Polsce Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
WYKONANIE BUDŻETU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO- POMORSKIEGO ZA 2015 ROK.
Gdańsk, 27 czerwca 2016 r. Centralna koordynacja interwencji EFSI w sektorze zdrowia na lata Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego.
Rozwój województwa mazowieckiego w latach
Systemy emerytalne a koncepcja nowych ryzyk socjalnych
Dr n. o zdrowiu Anna Rybarczyk-Szwajkowska
Doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW
przedmiot i metody analizy
Zakład administracyjny (użyteczności publ
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Kolejne zajęcia: Zajęcia 1: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza, Wyd. PWN, Warszawa 2006, s Zajęcia 2: B. Winiarski (red.), Polityka Gospodarcza,
Zadania pedagoga szkolnego
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Publiczne praw gospodarcze
mgr Małgorzata J. Januszewska
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Zapis prezentacji:

ROZWÓJ EKONOMICZNY A REALIZACJA CELÓW POLITYKI SPOŁECZNEJ Doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Współzależność rozwoju gospodarczego i społecznego (1) wzrost gospodarczy syntetyczny miernik: realny PNB per capita – jego wady i zalety doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Współzależność rozwoju gospodarczego i społecznego (2) bardziej szczegółowe mierniki - elementy podziału ostatecznego DN: akumulacja i spożycie - inflacja, bezrobocie, cykl koniunkturalny - efektywność statyczna i dynamiczna - równomierny podział dochodu: krzywa Lorenza doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Współzależność rozwoju gospodarczego i społecznego (3) rozwój społeczny – poprawa warunków bytu ludności, rozwój kulturalny i naukowy, przemiana struktur społecznych doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Współzależność rozwoju gospodarczego i społecznego (4) TEZY: rozwój społeczny jest ściśle powiązany ze wzrostem gospodarczym; wzrost gospodarczy powinien być podporządkowany celom rozwoju społecznego doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Mierniki rozwoju społecznego (wg UNIDO – Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju) 1. Wskaźniki dotyczące efektów procesu rozwoju społecznego, w tym: sytuacji demograficznej (np. długość życia) sytuacji zdrowotnej (np. śmiertelność niemowląt) wykształcenia (np. umiejętność pisania) doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW Mierniki rozwoju społecznego (wg UNIDO – Organizacja Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju) 2. Wskaźniki dotyczące nakładów na rozwój społeczny, w tym: system wyżywienia (np. spożycie białka) system ochrony zdrowia (np. liczba lekarzy, liczba łóżek szpitalnych) system oświatowy (np. liczba szkół, liczba uczniów) system komunikacji społecznej (np. liczba gazet, telewizorów, telefonów). doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Zależności między wzrostem gospodarczym a rozwojem społecznym należy rozpatrywać w dwóch wymiarach: czasie i przestrzeni czynnik czasu występuje zarówno przy rozpatrywaniu wpływu wzrostu gospodarczego na rozwój społeczny, jak i odwrotnie (głównie w długim okresie) wzrost i rozwój są to zróżnicowane przestrzennie kategorie; istnieje potrzeba uwzględniania wymiaru przestrzennego tych związków doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Podstawowe prawa człowieka w dziedzinach ekonomicznych i społecznych prawo do pracy prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt prawo do płacy za wykonywaną pracę prawo do nauki prawo do uczestniczenia w życiu kulturalnym prawo do wypoczynku i urlopu. doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Środki działania w polityce społecznej (1) świadczenia indywidualne pieniężne i rzeczowe fundusze spożycia społecznego, docierające do ludności w różnych formach: rzeczowej, usług, (np. bezpłatne porady lekarskie); pieniężnej, umożliwiającej zakup dóbr i usług, a także w formie ulg lub dopłat ułatwiających nabycie dóbr i usług (np. ulgowe wczasy); zasady korzystania ze świadczeń: oparte na zasadach zbliżonych do podziału wg pracy (np. zasiłki rodzinne, emerytury) lub podziału wg potrzeb i niezależne od podejmowanej pracy; doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Środki działania w polityce społecznej (2) świadczenia mogą być powszechnie dostępne, a nawet przymusowe (np. szczepienia ochronne), inne zaś reglamentowane wskutek ograniczeń możliwości zaspokojenia potrzeb (np. dostęp do kształcenia w szkole wyższej) świadczenia mają charakter roszczeniowy (np. emerytury) lub uznaniowy (np. zapomogi); świadczenia wyraźnie adresowane, z których korzysta się indywidualnie (np. renta) lub świadczenia, do których ma się uprawnienia i korzysta w razie wystąpienia potrzeby (np. świadczenia lekarskie). doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Infrastruktura społeczna to zespół urządzeń zaspokajających potrzeby socjalne, oświatowe i kulturalne ludności doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Infrastruktura społeczna Do infrastruktury społecznej zaliczamy urządzenia z zakresu: oświaty i wychowania wraz z częścią urządzeń nauki (instytucje prowadzące badania podstawowe oraz z zakresu nauk humanistycznych, społecznych itp.) ochrony zdrowia i pomocy społecznej rekreacji i kultury fizycznej spraw socjalnych prowadzonych przez zakłady pracy łącznie z urządzeniami zakwaterowania zbiorowego doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Charakterystyczne cechy infrastruktury społecznej długi okres użytkowania obiektów, z wymogiem elastycznego dostosowywania urządzeń do stale zmieniających się potrzeb duże znaczenie czynnika ludzkiego w prawidłowym funkcjonowaniu urządzeń infrastruktury społecznej konieczność dostosowania infrastruktury do konkretnych warunków miejscowych, do sytuacji i struktury demograficznej konieczność zsynchronizowania rozwoju infrastruktury społecznej z procesami urbanizacyjnymi konieczność konsumowania usług infrastruktury społecznej w miejscu ich świadczenia doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Podmioty polityki społecznej Podmioty polityki społecznej – to wszystkie organy, instytucje i organizacje, których zadaniem jest kształtowanie zasad polityki społecznej i realizacja ich celów doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Zasadnicze typy podmiotów polityki społecznej (1) 1. Międzynarodowe: ONZ: Zgromadzenie Ogólne, Rada Ekonomiczno-Społeczna (Komisja Socjalna, Praw Człowieka, Praw Kobiet i Ludnościowa) Międzynarodowa Organizacja Pracy (Deklaracja Filadelfijska – 1944) doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Zasadnicze typy podmiotów polityki społecznej (2) 2. Państwo i jego instytucje w II połowie XIX wieku rozpoczęto organizację ministerstw pracy; potem pojawiły się ministerstwo: zdrowia, opieki społecznej, oświaty, nasiliła się działalność związków zawodowych XX wiek: wyodrębnienie funkcji społecznej (szerzej pojmowanej niż funkcja socjalna) – 1932 roku w Polsce powołano Ministerstwo opieki Społecznej 1946 rok w Polsce: Ministerstwo Pracy i Spraw Socjalnych, Ochrony Zdrowia, Edukacji Narodowej, Kultury i Sztuki, Ministerstwo Sprawiedliwości doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW

Zasadnicze typy podmiotów polityki społecznej (3) 3. Instytucje i organizacje pozapaństwowe: kościół (działalność w zakresie służby zdrowia, domy pomocy społecznej, domy dla samotnych matek, hospicja) fundacje organizacje młodzieżowe 4. Instytucje lokalne (samorządy terytorialne) 5. Zakłady pracy (zakładowe świadczenia socjalne) doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW