Przedsiębiorczość akademicka w województwie lubelskim Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Przedsiębiorczość akademicka w województwie lubelskim DEBATA Moderator: dr inż. Arkadiusz Małek Lublin 3 kwietnia 2014 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Panel branżowy
Pozycja Regionu Lubelskiego na tle kraju (wg danych z 2012 r.) Udział PKB województwa lubelskiego w PKB kraju wynosi 3,8%, dając tym samym dziewiątą pozycję wśród wszystkich polskich województw. Wskaźnik PKB w przeliczeniu na 1 mieszkańca wynosi 68,1% (przedostatnie miejsce wśród wszystkich województw, wyprzedzając jedynie woj. podkarpackie). Stopa bezrobocia w województwie lubelskim jest wyższa niż średnio w kraju (14,2%, w regionie przy 13,4% w kraju). Pod względem nakładów na działalność innowacyjną woj. lubelskie znajduje się wśród 3 województw o podobnym wskaźniku, zajmując pozycję w trzeciej piątce województw. W roku akademickim 2012/2013 w 18 szkołach wyższych regionu kształciło się 92 tys. studentów, niemal 67% (ponad 61 tys. osób) spośród nich na kierunkach ujętych w zidentyfikowanych obszarach inteligentnych specjalizacji województwa lubelskiego.
Strategiczne cele rozwoju Lubelszczyzny Zgodnie z zapisami Strategii Rozwoju Województwa Lubelskiego na lata 2006-2020 celem nadrzędnym rozwoju regionu jest: osiąganie trwałego i zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego Lubelszczyzny poprzez zwiększenie konkurencyjności województwa oraz optymalne wykorzystanie jego wewnętrznych potencjałów rozwojowych. Lepsze wykorzystanie endogenicznych potencjałów rozwojowych należy upatrywać w: produkcji zdrowej żywności, zasobach ludzkich, sferze naukowo-badawczej, środowisku przyrodniczym oraz położeniu przygranicznym.
Inteligentne specjalizacje województwa lubelskiego Biogospodarka (tzw. specjalizacja kluczowa); Usługi medyczne i prozdrowotne (specjalizacja uzupełniająca); Informatyka i automatyka (specjalizacja wspomagająca); Energetyka niskoemisyjna (specjalizacja wyłaniająca się).
Zagadnienia do dyskusji: Jakie są szanse na rozwój inteligentnych specjalizacji regionu? Czy lubelskie szkoły wyższe są przygotowane do współdziałania zakresie rozwijania potencjału młodych ludzi do ich uczestnictwa w realizacji ww. działań? Jak zatrzymać talenty w regionie – co należy zaproponować młodym wykształconym ludziom?