T4. Automatyzacja w zarządzaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wpływ stosowania outsourcingu na wskaźniki ekonomiczno-finansowe banku
Budżetowanie kapitałów
Jan Szambelańczyk Problemy efektywności banków spółdzielczych w Polsce w procesach konsolidacji Warszawa, 15 listopada 2006 Jan Szambelańczyk, Mariusz.
EControl – prostsze zarządzanie tożsamością pracowników Twórz Zarządzaj Audytuj Wolfgang Berger Omni Technology Solutions
Nowa Jakość kontroli w biznesie Projekt: Stworzenie e- usługi w postaci systemu księgowo-kadrowego on-line przez MGA Sp. z o.o. w Toruniu jest współfinansowany.
Zarządzanie projektami partnerskimi
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Proces decyzyjny w sektorze publicznym
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania pomocą społeczną. moderator: Jacek Cerebież-Tarabicki Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Outsourcing Dlaczego niektórym się opłaca? 23 maja 2013 r. Zamość
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
2. System informacyjny a informatyczny?
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
7. Platformy informatyczne przyszłości (wizja SAP)
Analiza i ocena procesów wdrożeniowych systemów klasy MRP/ERP w firmie
4. Informatyzacja logistyki (MRP/ERP/SOA)
Typy systemów informacyjnych
Zarządzanie projektami
PRACA SOCJALNA W ORGANIZACJI POZARZĄDOWEJ
Systemy kognitywne jako nowy wymiar informatyki ekonomicznej
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Promocja oferty przedsiębiorstwa turystycznego
Standaryzacja i unifikacja - kłopot czy korzyści?
Moduł: Informatyka w Zarządzaniu
Propozycja standardów efektywnościowych OWES VI Ogólnopolskie Spotkanie Sieciujące OWES Kraków, 10 października 2012 r.
Istota i zadania rachunkowości zarządczej
Dylematy budowy struktury organizacyjnej
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
Systemy informatyczne
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
1 Optymalizacja modelu IT do potrzeb biznesowych w firmie Międzyzdroje, Maja 2014r.
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
PROCESY W SYSTEMACH SYSTEMY I PROCESY.
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
KOMPANIA WĘGLOWA S.A..
niezawodności Z problemem jakości systemów informacyjnych wiąże się problem zapewnienia odpowiedniej niezawodności ich działania.
Dane – informacje - wiadomości Kodowanie danych i problem nadmiarowości.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Zintegrowany monitoring infrastruktury IT w Budimex
Metoda partycypacyjnego planowania zintegrowanego rozwoju w SOM.
Sygnity.City Otwarty Ekosystem Inteligentnych Miast.
„Infrastruktura zakładu opieki zdrowotnej i aparatura medyczna – jak efektywnie dokonywać pożądanych zakupów” KIELCE 20 WRZEŚNIA 2012 WITOLD PONIKŁO.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja oparta na teorii w praktyce badawczej Rafał Trzciński Fundacja IDEA Rozwoju Toruń, 21 czerwca 2016 r.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wyższa Szkoła Bankowa, Poznań, dr inż. mirosław Loręcki
T8. Metodologia a podejście „czystej kartki”.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
T12. Metodologia Rapid Re - etapy projektowo - wdrożeniowe.
T13. Narzędzia wspomagające reengineering - wymagania.
T. 18. E Proces DGA - Działania (operatorka).
Zastosowanie metod statystycznych w obszarze CRM.
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
T. 14 Platforma systemowa dla informatycznych narzedzi reengineeringu.
T9. Jak wybrać odpowiednią metodologię reengineeringu
T5. Reengineering - restrukturyzacja procesów
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
XIV Ogólnopolskie Sympozjum – Krakowskie Spotkania z INSPIRE
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
Zapis prezentacji:

T4. Automatyzacja w zarządzaniu. Działanie firmy - rodzaje aktywności. Jakość zarządzania. Czarna dziura technologii informacyjnej. „Młode wino w starych bukłakach”. „Młode wino w nowych bukłakach”. Modele komputeryzacji firmy. Technologia informacyjna a zmiany. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Działanie firmy - aktywności - Rodzaje aktywności: „rzeczowa” (aktywa), finansowa (pasywa), informacyjna. - Typy strumieni w firmie: „rzeczowy”, finansowy, danych. - Podstawowe , zintegrowane wskaźniki dla oceny działania firmy: = Efektywność (liczona np.. wg ROI). = Wydajność (produktywność, skuteczność - „wynik” na zatrudnionego). - Oddziaływanie automatyzacji na obszary: = aktywności „rzeczowej”: wydajności, ? efektywności, = aktywności finansowej: wydajności, ? efektywności, = aktywności informacyjnej:? Wydajności, ? Efektywności. KOMPUTERYZACJA FIRMY ? ! Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Jakość zarządzania wg P.F. Druckera. Efektywność Stagnacja ROZWÓJ wysoka Powolny upadek Szybki upadek niska Wydajność Niska wysoka Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki Klasyfikacja „treści informacji” w firmie wg D. J. Skyrmy [18], 1997. Postać treści informacji: Personifikowana Mądrość Wiedza Kryterium klasyfikacji: CELE Firmy Informacja Dane Kodyfikowana Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki Wiedza. Wiedza to informacja silnie skorelowana z celami firmy, pozwalająca jej funkcjonować w danych warunkach . Można wyróżnić trzy rodzaje wiedzy (Rae L. [19]): - deklaratywna, potrzebna do wykonywania prostych działań (daje odpowiedź na pytanie „co ?”), - proceduralna, rozumiana jako uporządkowany zbiór informacji, umożliwiający wykonywanie procedur (daje odpowiedź na pytanie „jak ?”), - strategiczna, umożliwia dokonywanie analiz sytuacji, wyodrębnianie ich kluczowych elementów, podejmowanie decyzji, stawianie i rozwiązywanie problemów. Strategiczna Złożoność Stopień przetworzenia Proceduralna Deklaratywna Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

„Czarna dziura” technologii informacyjnej (TI). „Rozwój” a inwestycje [11] w latach 80 - tych w USA: Nakłady na TI: Ogółem: W sektorze usług: trylion USD 800 bilionów USD Efekty: „fizyczni” „umysłowi” - Liczba pracowników: 6% 21% - Wyniki: 15% 15% - Produktywność: 21% 6% Inwestycje w TI nie przyniosły oczekiwanych rezultatów ! DLACZEGO ??? Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

„Młode wino w starych bukłakach” [12] - Technologia komputeryzacji: = rozpoznanie „obiektu”, = zaprojektowanie aplikacji informatycznej (SI), = zaprogramowanie SI, = wdrożenie SI, = serwisowanie i rozwój SI. - Idea: automatyzowano istniejące procesy !!! - Wynik: = zamrożenie (petryfikacja) aktualnych stanów (stare bukłaki), = brak „elastyczności” organizacyjnej, = konieczność wykonywania dodatkowych prac (dodatkowe zatrudnienie), = słabe wykorzystanie nowej jakości (firma + SI - młode wino). Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

„Młode wino w nowych bukłakach” „ Nikt też młodego wina nie wlewa do starych bukłaków; w przeciwnym razie młode wino rozerwie bukłaki i samo wycieknie a bukłaki się zepsują. Lecz młode wino należy wlewać do nowych bukłaków” Lk. 5.10 [12], s. 1187 REENGINEERING to tworzenie nowych „bukłaków” dla „młodego wina” powstającego w momencie zastosowania w firmie TI. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Modele komputeryzacji firmy. Model Etap rozwoju Efekty Postać SI „Lokalna” „Pionierski” Bezpośredni Oddzielne użytkownik komputery (ROI = 0) z aplikacjami „Mechaniczna” „Różnicowania” Możliwość Sieci, uzyskania integracja danych aplikacji decyzyjnych (ROI > 0) ZSI (płaski „ Integracja” Optymalizacja Sieci serwerów. lub przestrzenny) procesów Pełna integracja (ROI >> 0) SI z SZ Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Technologia informacyjna a zmiany. ZSI - przestrz. Stopień osiągniętych zmian ZSI - przestrz. wysoki „Rewolucyjne” ZSI - płaski Mechaniczne „Ewolucyjne” niski Lokalne Potencjalne korzyści Niskie wysokie Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki

Pytania kontrolne dla tematu 4. 1. Przedstaw rodzaje aktywności występujące w firmie. 2. Określ podstawowe wskaźniki „zintegrowane” dla oceny jakości zarządzania; wyjaśnij skalę jakości zarządzania P.F. Druckera. 3. Zinterpretuj wpływ komputeryzacji na jakość zarządzania. 4. Wyjaśnij zjawisko „czarnej dziury” technologii informacyjnej (paradoksu produktywności). 5. Zinterpretuj efekt „czarnej dziury” informatyzacji na podstawie schematu P.F. Druckera. 6. Wyjaśnij efekt „czarnej dziury” informatyzacji w kontekście przypowieści Chrystusa „o młodym winie w starych bukłakach” 7. Przedstaw modele komputeryzacji firmy i ich relacje z fazami rozwoju firmy. 8. Określ rodzaj zależności między modelem informatyzacji, stopniem osiągniętych zmian a potencjalnymi korzyściami. Wyższa Szkoła Bankowa P - ń, dr inż. Mirosław Loręcki