warsztaty Ewa Pawlic-Rafałowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Kursy języka polskiego i niemieckiego dla dzieci
uczyć się języka angielskiego
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Zanim wybierzesz program nauczania
(na podstawie badań ankietowych)
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
OPIS PRZEDMIOTU (ZAJĘĆ)
Wydawnictwo STENTOR prezentuje
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
dr Robert Szwed Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Nadleśnictwo Świeradów.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
POTRZEBY UCZNIA CUDZOZIEMCA
w praktyce pedagogicznej
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
Spotkanie Kierunkowej Komisji ds. Jakości Kształcenia z przedstawicielami trójek studenckich z poszczególnych lat
Wyniki próbnego egzaminu gimnazjalnego z języków obcych 2008.
SPRAWDZIAN Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO W KLASIE SZÓSTEJ Czy powinien wzbudzać nasze obawy?
Egzamin maturalny z języka obcego - poziom podstawowy Renata Malejewska.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Sprawdzian z języka angielskiego w klasie szóstej
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć Ku refleksji „Nie idź za mną, bo nie umiem prowadzić. Nie idź przede mną, bo mogę za Tobą nie nadążyć. Idź.
STUDENCKICH SŁÓW KILKA O NAUCZANIU W JĘZYKACH OBCYCH Walery Stasiak Zarząd Samorządu Studentów Uniwersytetu Warszawskiego Kształcenie w językach obcych.
Informator dla rodziców
Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
MULTIMEDIALNY SCENARIUSZ ZAJĘĆ
Kształtowanie kompetencji komunikacyjnych wiedza o języku w szkole podstawowej i gimnazjum.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
ANALIZA WYNIKÓW DIAGNOZY WSTĘPNEJ
Podstawowe informacje o egzaminie ósmoklasisty
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
CLIL… !? A co to? Content and Language Integrated Learning (CLIL) to zintegrowane nauczanie języka obcego i przedmiotów. Jest to nowoczesna metoda nauczania,
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Efekty uczenia się Od czego wyszliśmy?.
Szkoła Podstawowa nr 59 im. Bolesława Krzywoustego w Szczecinie
Materiały dla nauczyciela Młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego - poziom podstawowy.
Nasza Drużyna Prezentacja programu rozwijania umiejętności społecznych realizowanego w Przedszkolu Integracyjnym nr 45.
Z UMIEJĘTNOŚCI JĘZYKOWYCH PO PRAKTYKACH ZAGRANICZNYCH W LIPSKU
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
TERMINARZ EGZAMINU historia i wos – godz. 9:00
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Egzamin gimnazjalny z języka angielskiego
Zapis prezentacji:

warsztaty Ewa Pawlic-Rafałowska ASPEKTY METODYCZNE NAUCZANIA JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO TWORZENIE I WYBÓR MATERIAŁÓW METODYCZNYCH Część II warsztaty Ewa Pawlic-Rafałowska

Cel warsztatów Wzbogacenie warsztatu metodologicznego i metodycznego nauczycieli/lektorów uczących języka polskiego jako obcego

Zaczynamy… Z jakim nastawieniem ( w jakim humorze) rozpoczynacie Państwo dzisiejsze zajęcia?

Zakres tematyczny Analiza propozycji planu dydaktycznego. Charakterystyka nauczania języka obcego dzieci młodszych i starszych (młodzież). Tworzenie materiałów dydaktycznych w oparciu o plan dydaktyczny. Planowanie zajęć języka polskiego jako obcego z zastosowaniem metod aktywizujących. Tworzenie tekstów preparowanych.

PLAN DYDAKTYCZNY (WYNIKOWY) Zależność PODRĘCZNIK PLAN DYDAKTYCZNY (WYNIKOWY) PROGRAM NAUCZANIA PODSTAWA PROGRAMOWA

Struktura planu dydaktycznego Dział tematyczny l. godz. Zagadnienia gramatyczne Wymagania edukacyjne Zintegrowane kształcenie przedmiotowo-językowe (CLIL) 8 działów podstawowe ponadpodstawowe Komunikuję się W szkole i środowisku Ja i świat W podróży Dom, rodzina, praca Zainteresowania Człowiek Kultura, nauka i technika m.in. wprowadzenie konstrukcji składniowych Wymagania edukacyjne oznaczają formułowane przez nauczyciela oczekiwania osiągnięć ucznia w oparciu o realizowany program nauczania Łączne realizowanie programów nauczania języka i innego przedmiotu.

Propozycja wprowadzania konstrukcji składniowych lp. PRZYPADEK PRZYKŁAD 1 MIANOWNIK kto? co? To mój (kto?) brat. 2 BIERNIK kogo? co? (widzę) Zapraszam cię na (co?) urodziny. 3 DOPEŁNIACZ kogo? czego? (nie ma) Ola szukała (czego?) zeszytu. 4 MIEJSCOWNIK (o, w) kim? czym? Rozmawialiśmy (o czym?) o metodach aktywizujących. 5 NARZĘDNIK (z) kim? czym? Ola przyjechała do Polski (z kim?) z rodzicami. 6 CELOWNIK komu? czemu? Z wielką przyjemnością pomogłam (komu?) koleżance w przygotowaniach do ślubu. 7 WOŁACZ o! (o!) Leno , pamiętaj o obietnicy.

Zadanie Proszę dostosować (lub ułożyć) tekst glottodydaktyczny (4-5 zdań lub krótki dialog) do zagadnienia gramatycznego - w załączniku dla grup.

Metoda a forma pracy metoda/metody – zaktywizowanie uczniów poprzez czynny udział w zajęciach (np. praktyczne działania) formy pracy- praca indywidualna, w parach, w grupach

Metody pracy na lekcjach języka polskiego jako drugiego Metody aktywizujące, np.: drama, gry językowe (gra w karty – technika luki informacyjnej; historyjki – tworzenie zakończenia; układanie historyjek), gry leksykalne („Bingo”), metoda projektu, metody oglądowe: pokaz, prezentacja multimedialna, pomoce wizualne, praca z komputerem. www.iom.pl 10

Zadanie Proszę zaproponować schemat przebiegu lekcji języka polskiego jako obcego, uwzględniając: cel lekcji, materiał dydaktyczny (tekst) i słownictwo, (7-9 wprowadzanych wyrazów) metodę/metody aktywizujące, formy pracy. Uwaga! Koncentrujemy się na metodzie i formie!

Nauczanie dzieci grupa wiekowa 4/5-10/11lat Cechy charakterystyczne grupy – myślenie konkretne, pamięć mechaniczna, szybkie zapominanie, mała koncentracja, stała potrzeba zabawy i fizycznej aktywności. Dla nauczyciela oznacza to, że nauka języka musi wiązać się z konkretnymi przedmiotami, sytuacjami, nauczanie powinno dotyczyć tego, co znajduje się w zasięgu wzroku dziecka, w centrum nauki znajdują się nazwy przedmiotów i osób, proste polecenia i zwroty (nauka słownictwa), nie wprowadzamy formalnej nauki gramatyki (definicji, objaśnień gramatycznych) nauczanie musi odbywać się poprzez wielokrotne powtórzenia, liczne powtórzenia muszą być atrakcyjne – piosenki, wierszyki, rymowanki (powtórzenia w różnych formach, np. wymień brązowe zwierzęta, wymień zwierzęta, które żyją w Afryce, wymień zwierzęta, które zaczynają się na literę k) poszczególne zadania i ćwiczenia muszą być krótkie, niezbędne są częste zmiany aktywności, niezbędna jest różnorodność bodźców podtrzymujących uwagę (obraz, dźwięk, ruch – śpiew, gry ruchowe, oglądanie i kolorowanie obrazków, wideo), potrzebne jest stałe powracanie do już omówionego materiału.

Nauczanie dzieci grupa wiekowa 4/5-10/11lat (wg prof Nauczanie dzieci grupa wiekowa 4/5-10/11lat (wg prof. Hanny Komorowskiej) w nauce musi dominować zabawa językowa. nauka musi być oparta na aktywności, ruchu, gimnastyce, elementach metody reagowania całym ciałem np. „klaśnijcie, jeśli to prawda”, „podskoczcie, jeśli to nieprawda”, aktywność językowa musi współwystępować z takimi działaniami jak: rysowanie, wycinanie, klejenie, zabawy ruchowe, nie można dziecko zmuszać do mówienia, jeśli samo nie chce (słuchanie w tym wieku, to najlepsza nauka), warto nakłaniać dzieci do powtórzeń grupowych, chóralnych (zachowanie poczucia bezpieczeństwa), organizować scenki dramowe, zachęcać do wypowiedzi, nie wykazując błędów (nauczyciel kilkakrotnie powtarza prawidłową formę), wielokrotnie powtarzać proste, typowe zwroty (powitania, pożegnania, podziękowania itp.)

Nauczanie dzieci starszych i młodzieży 12-16 lat Cechy charakterystyczne grupy: dominacja pamięci logicznej nad mechaniczną i myślenia abstrakcyjnego nad konkretnym, zwiększony okres koncentracji, wzmocniona trwałość pamięci, umiejętność korzystania z tekstu, sprawność czytania i pisania. Dla nauczyciela oznacza to możliwość wprowadzania terminologii gramatycznej, wyjaśniania reguł, przedłużenia aktywności językowych, ograniczenia częstotliwości powtórzeń i przerzucenie pracy nad utrwalaniem do pracy indywidualnej, robienia notatek, zapisywania przykładów oraz konieczność uzyskania informacji, co uczniów interesuje, o czym chcą rozmawiać, porządkowania nauki systemu językowego, tj. wymowy, pisowni, słownictwa, gramatyki, treściom wypowiedzi (tematyka dostosowana do zainteresowań uczniów), zapewnienia relaksu i nauki przez zabawę, co sprzyja budowaniu odwagi językowej, podejmowaniu prób samodzielnych wypowiedzi , Zapewnienia tematów pozwalających na swobodne wypowiadanie własnych, często kontrowersyjnych opinii.

Poziomy zaawansowania językowego (w oparciu o ESOKJ) A1 – poziom elementarny A2 – poziom wstępny Osoba rozumie i potrafi stosować potoczne wyrażenia i bardzo proste wypowiedzi dotyczące konkretnych potrzeb życia codziennego. Potrafi prowadzić prostą rozmowę pod warunkiem, że rozmówca mówi wolno i zrozumiale i jest gotowy do pomocy. Osoba rozumie wypowiedzi i często używane wyrażenia w zakresie tematów związanych z życiem codziennym. Potrafi porozumiewać się w rutynowych sytuacjach komunikacyjnych wymagających jedynie bezpośredniej wymiany zdań na tematy znane i typowe. B1 – poziom podstawowy B2 – poziom średni ogólny Osoba rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w jasnych wypowiedziach, które dotyczą znanych jej spraw i zdarzeń typowych dla domu, szkoły, czasu wolnego itp. Potrafi radzić sobie w większości sytuacji komunikacyjnych. Potrafi tworzyć spójne wypowiedzi ustne lub pisemne na tematy, które są jej znane bądź ją interesują Osoba rozumie znaczenie głównych wątków przekazu zawartego w trudniejszych tekstach. Potrafi bez problemu porozumiewać się z rodzimymi użytkownikami języka. Potrafi formułować szczegółowe wypowiedzi ustne lub pisemne dot. większości tematów, także wyjaśniać swoje stanowisko w sprawach dyskusyjnych. C1 – poziom efektywnej biegłości językowej C2 – poziom zaawansowany Osoba rozumie szeroki zakres trudnych dłuższych tekstów. Dostrzega znaczenia ukryte. Potrafi budować dłuższe wypowiedzi (ustne i pisemne) sprawnie posługując się regułami organizacji wypowiedzi Osoba z łatwością rozumie wszystko, co usłyszy lub przeczyta. Płynnie wyraża swoje myśli, różnicując odcienie znaczeniowe nawet w bardziej złożonych wypowiedziach. . www.iom.pl 3 15

Dobór tekstów i +1 Formuła wg Stevena Krashena i – poziom językowy ucznia/słuchacza +1 – sfera, którą uczący się wkrótce osiągnie Ważne! Proces czytania przebiega bez zakłóceń, jeśli nieznane słowa nie przekraczają 5% tekstu. 20% nieznanych słów uniemożliwia zrozumienie tekstu

Poziom znajomości leksyki Oczekiwany poziom znajomości leksyki – na zakończeniu nauki na poszczególnych poziomach zaawansowania: A1 – ok. 800 słów; A2 – ok.1700 -1800 słów; B1 – ok. 2500 - 3000 słów; B2 – ok. 5000 słów; C1 – ok. 7500 – 8000 słów; C2 – min. 10000 słów

Cechy tekstu preparowanego zwięzłość; proste słownictwo; zastosowanie konstrukcji zdań: pojedynczych (prostych), współrzędnie złożonych; unikanie językowych środków stylistycznych (szczególnie metafor). www.iom.pl 18

Pojedynek (walka) Achillesa z Hektorem Hektor i Achilles to bohaterowie wojny trojańskiej. Spotkali się pod murami Troi i mieli pojedynkować się . Hektor ujrzał odważnego Achillesa i przestraszył się Najpierw Hektor zaczął uciekać Odważny Achilles wyglądał groźnie. Miał na sobie niezwykłą (wspaniałą) zbroję. potem doszło do walki. Przed walką mądry Hektor chciał ustalić zasady. . Prosił o oddanie ciała pokonanego jego rodzinie. Wściekły (zły ) Achilles nie zgodził się. Na Olimpie bogowie Achillesa. zdecydowali o zwycięstwie Pod Troją trwała walka Achillesa i Hektora. Najpierw walczyli na dwa potem na dwa miecze Achilles zabił mieczem Hektora. Hektor jeszcze raz prosił Achillesa o oddanie jego ciała rodzinie, lecz Achilles nie zgodził się.

Przykład tekstu preparowanego (A2) Pojedynek Achillesa z Hektorem Hektor i Achilles to herosi i bohaterowie wojny trojańskiej. Spotkali się pod murami Troi. Mieli stoczyć pojedynek (walczyć ze sobą). Hektor ujrzał pewnego siebie Achillesa i przeraził się (przestraszył się). Waleczny (odważny) Achilles wyglądał bardzo groźnie. Miał na sobie niezwykłą zbroję. Najpierw Hektor zaczął uciekać, potem doszło do walki. Przed walką rozważny (mądry) Hektor zaproponował Achillesowi układ (porozumienie). Prosił o oddanie ciała pokonanego (pobitego) rodzinie. Wściekły Achilles nie zgodził się (na tę propozycję). Na Olimpie bogowie zdecydowali o zwycięstwie Achillesa. Pod Troją trwała walka herosów. Najpierw walczyli na oszczepy, potem na miecze. Achilles śmiertelnie ugodził (uderzył) mieczem Hektora w szyję. Hektor jeszcze raz prosił Achillesa o oddanie jego ciała rodzinie, lecz bezwzględny Achilles nie zgodził się. 3 20

Zadanie Proszę spreparować/dostosować otrzymany tekst na poziom A2 (stosujemy zdania pojedyncze lub zdania złożone współrzędnie - ze spójnikami: i, oraz, lecz, albo, dlatego, więc, lub, a, ale).

Źródła Polonijne Centrum Nauczycielskie www.pcn.edu.pl Platforma Włącz Polskę www.wlaczpolske.pl Program Oneness www.oneness.vu.lt

Podręczniki Przykładowe propozycje podręczników dla różnych grup uczących się języka polskiego na Ukrainie: Dla dzieci (od V klasy), dla początkujących: Podręczniki prowadzące: Język polski 5, Polski coraz bliżej, Lubię polski, Bawimy się w polski, Lubię czytać po polsku. Podręczniki uzupełniające: A co to takiego?, Słowa i słówka, Pisze na A. Dla dzieci (od VI klasy), dla kontynuujących naukę: Podręczniki prowadzące: Język polski 6, Strzeż polskiej mowy. Podręczniki uzupełniające: A co to takiego?, Słowa i słówka.

Podręczniki .Dla młodzieży (klasa X, XI) i dorosłych, dla początkujących: Podręczniki prowadzące: Jestem stąd, Hurra!!! Po polsku 1, Polski krok po kroku 1, Ach, ten język polski, Jak to łatwo powiedzieć, Miło mi panią poznać. Podręczniki uzupełniające: Język polski à la carte, Gramatyka? Dlaczego nie?, Gramatyka? Ale tak!, Ten, ta, to. Dla młodzieży (klasa X, XI) i dorosłych, dla kontynuujących naukę: Podręczniki prowadzące: Hurra!!! Po polsku 2, Hurra!!! Po polsku 3, Polski krok po kroku 2, Kiedyś wrócisz tu. Podręczniki uzupełniające: Z polskim na ty, Język polski à la carte, podręczniki do gramatyki, przygotowujące do egzaminów, słowniki, gramatyki.

Bibliografia Europejski system opisu kształcenia językowego: uczenie się, nauczanie, ocenianie (wersja polska), Warszawa 2003. Europejskie portfolio językowe (wersja polska), Warszawa 2005. Inny w polskiej szkole. Poradnik dla nauczycieli pracujących z uczniami cudzoziemskimi, red. Ewa Pawlic-Rafałowska, Miasto Stołeczne Warszawa, Warszawa 2010. Komorowska H., Metodyka nauczania języków obcych, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2005. Komorowska H., Sprawdzanie umiejętności w nauce języka obcego. Kontrola-Ocena-Testowanie, Wydawnictwo Fraszka Edukacyjna, Warszawa 2007. Ku wielokulturowej szkole w Polsce. Pakiet edukacyjny z programem nauczania języka polskiego jako drugiego dla I, II i III etapu kształcenia, opracowanie zbiorowe, Biuro Edukacji m.st. Warszawy, Warszawa 2010. Martyniuk W., A1 – Elementarny poziom zaawansowania w języku polskim jako obcym, Kraków 2004. Miodunka W.T., Polszczyzna jako język drugi, Kraków 2010. Seretny A., Lipińska E., ABC metodyki nauczania języka polskiego jako obcego, Kraków 2005.

PAPARAZZI lub informacja zwrotna w innej formie

Co za nami… Analiza planu dydaktycznego, Tworzenie materiałów dydaktycznych i planowanie lekcji, z uwzględnieniem specyfiki (charakterystycznych cech) grupy. Próby tworzenia tekstów preparowanych Wykorzystaliśmy: metodę zadań praktycznych, karuzelę, paparazzi. Formy pracy: praca w grupach

Dziękuję za uwagę i…do zobaczenia Ewa Pawlic-Rafałowska ewa.pawlic@ wcies.edu.pl