SYSTEM UBEZPIECZEŃ Ćwiczenia 4 - PBUK
Mapa Systemu Zielonej Karty
Plan Prezentacji PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty PBUK jako regulator ubezpieczeń granicznych PBUK jako centrum informacyjne w ramach Systemu IV Dyrektywy PBUK jako organ odszkodowawczy w ramach Systemu IV Dyrektywy PBUK jako instytucja prowadząca bazę danych o wypadkach z ofiarami w ludziach.
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Geneza Systemu Zielonej Karty Cel Systemu Zielonej Karty– zapewnienie, aby: poszkodowani w wypadkach komunikacyjnych mogli otrzymać należne im odszkodowanie z tytułu szkód spowodowanych przez kierowcę pojazdu zarejestrowanego za granicą oraz by zmotoryzowani nie byli zmuszeni do nabywania ubezpieczenia OC komunikacyjnego na granicy każdego z odwiedzanych przez nich krajów.
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Warunki przystąpienia do Systemu Zielonej Karty: Złożenie wniosku o członkostwo Wniosek o członkostwo spełniać powinien łącznie następujące warunki Położenie kraju w Europie, w basenie Morza Śródziemnego lub sąsiadowanie z europejskim krajem reprezentowanym w Systemie Zielonej Karty Utworzenie na terenie danego kraju biura narodowego i uznanie go przez odpowiednie władze państwowe Wprowadzenie w danym kraju, obowiązkowego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych Zagwarantowanie uznawania zagranicznych „zielonych kart” jako wystarczającego pokrycia ubezpieczeniowego Udzielenie gwarancji pokrycia wypłaty świadczeń odszkodowawczych przez biuro narodowe – wystawcę „zielonej karty” Przedstawienie przez biuro narodowe gwarancji finansowych Zapewnienie przez rząd danego kraju swobody przepływu środków na pokrycie zobowiązań wynikających z rozliczeń między biurami
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Zasady funkcjonowania Systemu Zielonej Karty oparte są na: Postanowieniach obowiązkowych = wyznaczających zasady funkcjonowania Systemu, Biur Narodowych i ich wzajemnych relacji, definiując funkcje biura, pojęcia wypadku ubezpieczeniowego, roszczenia, dokumentów ubezpieczeniowych itp. Postanowieniach fakultatywnych = określających wzajemne relacje między Biurami Narodowymi (tj. czy stosunki umowne między biurami oparte są na certyfikacie „Zielona Karta”, czy na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym)
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty System Zielonej Karty Zakłady ubezpieczeń Korespondenci Biura Agenci Zakłady ubezpieczeń Reprezentanci ds. roszczeń Ośrodki Informacji System IV Dyrektywy Organy odszkodowawcze Samochodowe fundusze gwarancyjne 7
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Zakład sprawcy nominował korespondenta w państwie poszkodowanego – rozwiązanie wspólne dla modelu 1 opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym oraz modelu 2 opartego na certyfikacie Zielonej Karty Terytorium państwa rejestracji pojazdu sprawcy szkody (np. Niemcy lub Ukraina) Terytorium państwa macierzystego poszkodowanego (np. Polska) Miejsce wypadku poszkodowany roszczenie (1) regres (5) wypłata (2) Biuro Narodowe Biuro Narodowe zwrot kosztów (6) gdy 4a nie to zwrot kosztów (4b) roszczenie (1) regres (7) Zwrot kosztów (8) regres (3) Zakład sprawcy szkody Korespondent zakładu sprawcy zwrot kosztów (4a)
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Zakład sprawcy nie nominował korespondenta w państwie poszkodowanego lub sprawca nie miał ważnego OC kom. – rozwiązanie dla modelu 1 opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym (brak ważnego OC kom.) oraz dla modelu 1 i 2 opartego na domniemanym pokryciu ubezpieczeniowym lub certyfikacie Zielonej Karty (brak Korespondenta) Terytorium państwa rejestracji pojazdu sprawcy szkody (np. Niemcy) Terytorium państwa macierzystego poszkodowanego (np. Polska) Miejsce wypadku poszkodowany Biuro Narodowe (gdy brak ubezpieczenia OC lub Zakład sprawcy (gdy brak Korespondenta; chyba że Zakład sprawcy zwleka ze zwrotem, to wtedy zwrot realizuje Biuro Narodowe a potem regres do Zakładu sprawcy) roszczenie (1) zawiadomienie (2) gdy brak ubezpieczenia OC lub Korespondenta oraz regres (4) Biuro Narodowe lub Agent (gdy brak Korespondenta Zakładu sprawcy) zwrot kosztów (5) wypłata (3) poszkodowany
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Podsumowując – jako polskie biuro narodowe PBUK jest odpowiedzialne za: zawieranie umów z innymi Biurami Narodowymi o wzajemnym honorowaniu dokumentów ubezpieczeniowych wystawianie dokumentów ubezpieczeniowych uznawanych w innych państwach (certyfikatów „Zielonych Kart” i ubezpieczeń granicznych) gwarantowanie wypłacalności polskiego rynku ubezpieczeniowego wobec zagranicznych Biur Narodowych z tytułu wypadków drogowych spowodowanych przez pojazdy zaopatrzone w polskie dokumenty ubezpieczeniowe (jako biuro gwarant-dłużnik) organizowanie systemu likwidacji szkód i gwarantowanie wypłaty świadczeń ubezpieczeniowych dla poszkodowanych powstałych na terenie Polski spowodowanych ruchem pojazdów zaopatrzonych w obce dokumenty ubezpieczeniowe (odpowiedzialność na podstawie ważnego certyfikatu „zielonej karty”) lub przez posiadaczy pojazdów mechanicznych zarejestrowanych w państwach, których Biura Narodowe są sygnatariuszami Porozumienia Wielostronnego (odpowiedzialność na podstawie domniemanego pokrycia ubezpieczeniowego) (jako biuro wierzyciel)
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Udział sprawców szkód na terenie Polski wg kraju rejestracji pojazdu w roku 2016 Niemcy 28%
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Zmiana udziału sprawców szkód na terenie Polski wg kraju rejestracji pojazdu w latach 2012 – 2016
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Liczba szkód na terytorium Polski spowodowanych przez pojazdy z zagraniczną rejestracją, zgłoszonych w 2016 roku w podziale na kraj pojazdu sprawcy (w szt.)
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Liczba szkód na terytorium Polski spowodowanych przez pojazdy z zagraniczną rejestracją, zgłoszonych w latach 2012 – 2016
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Średnia wartość szkody w Polsce likwidowanej przez Członków PBUK i PBUK w latach 2012 – 2016
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Ilość zdarzeń komunikacyjnych zgłoszonych w roku 2016, zaistniałych za granicą w krajach Systemu Zielonej Karty, angażujących polskie dokumenty ubezpieczeniowe
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Zmiana udziału wg kraju zaistnienia szkód angażujących polskie dokumenty ubezpieczeniowe w latach 2012 – 2016
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Liczba zdarzeń komunikacyjnych poza granicami RP angażujących polskie dokumenty ubezpieczeniowe w 2011 r. w podziale na kraje
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Liczba zdarzeń komunikacyjnych poza granicami RP angażujących polskie dokumenty ubezpieczeniowe w latach 2012-2016
PBUK jako Biuro Narodowe w ramach Systemu Zielonej Karty Średnia wartość szkód uregulowanych w latach 2012 - 2016, zaistniałych za granicą w krajach Systemu Zielonej Karty, angażujących polskie dokumenty ubezpieczeniowe w tys. PLN
PBUK jako regulator ubezpieczeń granicznych PBUK nadzoruje i koordynuje działania rynku w tym zakresie: określając zarówno wzór dokumentu ubezpieczeniowego jak i zasady jego dystrybucji zasady rozliczeń, zasady odpowiedzialności z niego wynikających przekazując zarazem swoim członkom informacje związane z funkcjonowaniem tego ubezpieczenia w kraju i poza jego granicami oraz wskazując na konieczność wyważenia składki przez zakłady ubezpieczeń
PBUK jako regulator ubezpieczeń granicznych
PBUK w systemie IV Dyrektywy System IV Dyrektywy co do zasady obejmuje wypadki drogowe transgraniczne gdzie: wypadek, ma miejsce w Państwie Członkowskim innym niż Państwo Członkowskie stałego miejsca zamieszkania strony poszkodowanej spowodowaną użytkowaniem pojazdów ubezpieczonych i mających stałe miejsce postoju w innym Państwie Członkowskim EOG i Szwajcarii lub gdy transgraniczny wypadek drogowy ma miejsce na terytorium państwa trzeciego, którego biuro narodowe należy do Systemu Zielonej Karty, zaś szkoda miała miejsce między poszkodowanymi zamieszkałymi w państwach członkowskich (np. w Polsce) wyrządzona ruchem pojazdów ubezpieczonych i mających stałe miejsca postoju w innym państwie członkowskim niż państwo zamieszkania poszkodowanego PBUK w systemie IV Dyrektywy pełni w Polsce funkcję centrum informatycznego oraz organu odszkodowawczego
PBUK jako centrum informacyjne w ramach Systemu IV Dyrektywy Wypadek = Niemcy Poszkodowany – pojazd polski Sprawca – pojazd niemiecki 1 (poszkodowany – prośba o informację dot. sprawcy) PBUK jako polskie centrum informacyjne 2 (PBUK – prośba o informację dot. sprawcy) Niemiecki Ośrodek Informacji 3 (przekazanie informacji) PBUK jako polskie centrum informacyjne 4 (przekazanie informacji) Poszkodowany 5 (zgłoszenie roszczenia) Reprezentant ds. roszczeń w Polsce niem. zakładu sprawcy PBUK jako polski organ odszkodowawczy LUB
PBUK jako centrum informacyjne w ramach Systemu IV Dyrektywy PBUK mając dostęp on line do bazy OI UFG, korzysta w zakresie swoich zadań z jej zawartości i udziela informacji: Poszkodowanym w następstwie zdarzeń powstałych za granicą wskutek ruchu pojazdów zarejestrowanych w jednym z krajów EOG o: zakładzie ubezpieczeń, w którym ubezpieczony był sprawca wypadku danych identyfikujących dokument ubezpieczenia danych osobowych sprawcy, o ile poszkodowany wykaże interes prawny Zagranicznym centrom informacyjnym w przypadku zdarzeń spowodowanych przez pojazdy zaopatrzone w polskie tablice rejestracyjne o: Pokryciu ubezpieczeniowym ustanowionym reprezentancie ds. roszczeń danych osobowych lub identyfikacyjnych posiadacza pojazdu
PBUK jako centrum informacyjne w ramach Systemu IV Dyrektywy Liczba wystąpień do PBUK pełniącego funkcję ośrodka ustalającego i udostępniającego dane w latach 2012-2016
PBUK jako organ odszkodowawczy w ramach Systemu IV Dyrektywy PBUK jako polski organ odszkodowawczy może rozpocząć czynności likwidacyjne, jeśli, łącznie spełnione są następujące przesłanki: został zgłoszony wniosek poszkodowanego w wypadku zagranicznym (poza miejsce zamieszkania lub siedziby poszkodowanego) poszkodowany był uczestnikiem wypadku drogowego w jednym z krajów Systemu Zielonej Karty wypadek został spowodowany ruchem pojazdu zarejestrowanego w jednym z krajów EOG nie został wyznaczony reprezentant ds. roszczeń zakładu sprawcy w państwie członkowskim zamieszkania/siedziby poszkodowanego lub w ciągu 3 miesięcy poszkodowany nie uzyskał uzasadnionej odpowiedzi na zgłoszone roszczenie od zakładu ubezpieczeń zobowiązanego do naprawienia szkody bądź reprezentanta ds. roszczeń tego zakładu właściwego dla państwa członkowskiego zamieszkania/siedziby poszkodowanego lub w terminie 2 miesięcy od wypadku nie można ustalić zakładu ubezpieczeń odpowiedzialnego za szkodę lub nie można zidentyfikować pojazdu sprawcy.
PBUK jako organ odszkodowawczy w ramach Systemu IV Dyrektywy Wypadek = Niemcy lub Ukraina Poszkodowany – pojazd polski Sprawca – pojazd niemiecki 1 (roszczenie; albo gdy w ciągu 3 mies. brak uzasadnionej odp od ZU sprawcy lub jego Repr ds. roszczeń albo w ogóle brak Repr ds. roszczeń) ZU Sprawcy + Niemiecki Organ Odszkodowawczy + Sprawca zdarzenia PBUK jako polski organ odszkodowawczy 2 (przekazanie informacji, że dalszy brak reakcji w ciągu 2 mies. będzie skutkować interwencją PBUK) 3 (wypłata) 4 (regres) Poszkodowany Niemiecki organ odszkodowawczy 5 (zwrot kosztów) PBUK jako polski organ odszkodowawczy
PBUK jako organ odszkodowawczy w ramach Systemu IV Dyrektywy Sprawca – nieubezpieczony pojazd niemiecki lub ukraiński lub pojazd niezidentyfikowany Wypadek = Niemcy Poszkodowany – pojazd polski 1 (roszczenie; albo gdy niemożliwe jest ustalenie pojazdu albo gdy w okresie 2 mies. niemożliwe jest ustalenie ZU sprawcy) PBUK jako polski organ odszkodowawczy 2 (wypłata) Poszkodowany 3 (regres) LUB 3 (regres) LUB 3 (regres) W przypadku gdy nie można zidentyfikować zakładu ubezpieczeń OC sprawcy - do samochodowego funduszu gwarancyjnego w państwie stałego postoju pojazdu (tutaj: Niemcy) W przypadku niezidentyfikowanego pojazdu – do samochodowego funduszu gwarancyjnego w państwie miejsca wypadku (tutaj: Niemcy) W przypadku pojazdów z państw trzecich – do samochodowego funduszu gwarancyjnego w państwie miejsca wypadku (tutaj: Niemcy) 5 (zwrot kosztów) PBUK jako polski organ odszkodowawczy
PBUK jako organ odszkodowawczy w ramach Systemu IV Dyrektywy
PBUK jako instytucja prowadząca bazę danych o wypadkach z ofiarami w ludziach Jednym z zadań wykonywanych przez PBUK, jest zbieranie od policji i redystrybucja do właściwych zakładów ubezpieczeń informacji o wypadkach zaistniałych na terenie kraju (tj. w Polsce), w których następstwie uczestnicy takich zdarzeń zostali ranni lub zginęli tj.: Numerów dowodów ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych Nazwy zakładów ubezpieczeń, w którym pojazdy były ubezpieczone Wskazanie sprawcy wypadku oraz Informacji o wszczęciu postępowania karnego wobec sprawcy