Rok szkolny 2017/2018.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
Drugi priorytet Ministra Edukacji Narodowej Wrzesień 2007 r.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Dokonać kontroli zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z obiektów należących do szkoły, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
„Samorząd Uczniowski w świetle obowiązujących przepisów”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Spotkanie z Wójtami, Burmistrzami, Prezydentami i Starostami Małopolski Małopolski Kurator Oświaty Artur Dzigański.
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
PODSTAWY PRAWNE DZIAŁALNOŚCI SAMORZĄDÓW UCZNIOWSKICH
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
RODZICE W SZKOLE.
Książki naszych marzeń
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
IM. EDMUNDA WOJNOWSKIEGO W WĄBRZEŹNIE
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Śląska Sieć Szkół Promujących Zdrowie. Postawa prawna edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia Podstawę prawną programów z zakresu edukacji prozdrowotnej.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Kształcenie dualne.
Doradztwo zawodowe w szkołach
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Spotkanie z rodzicami uczniów szkół podstawowych i gimnazjów
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
Podstawa prawna: Reforma systemu oświaty wprowadza istotne zmiany dotyczące organizowania wolontariatu w szkołach. Dotychczas przepisy Ustawy o systemie.
Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
CZAS PRACY NAUCZYCIELA GODZINY PONADWYMIAROWE
Przykładowy model podziału środków
Awans zawodowy nauczycieli
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Kuratorium Oświaty we Wrocławiu
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Książki naszych marzeń
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
WARTO WIEDZIEĆ…...
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Rok szkolny 2017/2018

6 kierunków realizacji polityki oświatowej W roku szkolnym 2017/2018 ustalono następujące kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: 1) Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. 2) Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. 3) Bezpieczeństwo w Internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. 4) Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. 5) Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. 6) Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

Kalendarz roku szkolnego 2017/2018 Rozpoczęcie zajęć dydaktyczno-wychowawczych: 4 września 2017 r. Zimowa przerwa świąteczna: 23-31 grudnia 2017 r. Ferie zimowe: woj. lubuskie 12-25 lutego 2018 r. Wiosenna przerwa świąteczna: 29 marca – 3 kwietnia 2018 r. Egzamin gimnazjalny (z wyjątkiem szkół wymienionych w pkt 6): ustali dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Zakończenie zajęć dydaktyczno – wychowawczych: 22 czerwca 2018 r. Ferie letnie: 23 czerwca – 31 sierpnia 2018r.

Ustalanie dni wolnych od zajęć Projekt nowego rozporządzenia w sprawie organizacji roku szkolnego (na dzień publikacji artykułu nie było jeszcze podpisanego rozporządzenia), które wejdzie w życie 1 września 2017 r., dotyczy ustalania dodatkowych dni wolnych od zajęć dydaktyczno-wychowawczych pozostających w dyspozycji dyrektora. O ile nie zmieniła się procedura ustalania dni wolnych, o tyle zmodyfikowano wykaz typów szkół, w których jest to możliwe, w tym liczbę dodatkowych dni wolnych, którą można ustalić w poszczególnych typach szkół – i tak, dla: szkół podstawowych (w tym szkół funkcjonujących w placówkach) ustalono do 8 dni (było 6), z przeznaczeniem na: egzamin ósmoklasisty – 3 dni, rekolekcje wielkopostne – 3 dni i 2 dni ustalone na podstawie przepisów § 5 ust. 2 projektu,

Statuty szkół i przedszkoli – do zmiany Do 30 listopada br. szkoły i przedszkola muszą dostosować swoje statuty do aktualnych przepisów ustanowionych przez Prawo oświatowe. Aby statut był zgodny z przepisami, w pierwszej kolejności należy zapoznać się z art. 98 i następne ustawy – Prawo oświatowe, a następnie szczegółowo przestudiować inne przepisy tej ustawy, szczególnie wprowadzające nowe rozwiązania w oświacie. W związku z opisanymi zmianami w statucie należy uwzględnić zmiany dotyczące: zakresu zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy, organizacji wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, organizacji współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej, organizacji wolontariatu w szkole.

Nowy program wychowawczo-profilaktyczny szkoły Od nowego roku szkolnego odrębne programy wychowawczy i profilaktyki musi zastąpić jeden – wychowawczo-profilaktyczny. U podstaw zmian leży założenie ustawodawcy, że działalność wychowawcza szkoły jest jednym z podstawowych celów polityki edukacyjnej państwa, a proces wychowania jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Wychowawcza funkcja szkoły znajduje odzwierciedlenie również w treści obowiązujących od roku szkolnego 2017/2018 nowych podstaw programowych. W wymaganiach dla poszczególnych zajęć edukacyjnych na każdym etapie edukacji zawarto treści wychowawczo-profilaktyczne. Należy pamiętać, że obowiązek opracowania i realizowania jednego programu nie może polegać jedynie na połączeniu dotychczasowego szkolnego programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument. Dyrektor musi uwzględnić takie działania i procedury związane z opracowywaniem programu, aby w proces zaangażowani byli wszyscy nauczyciele, jak i przedstawiciele całej społeczności szkolnej. Warto przy tym podkreślić szczególną rolę wychowawcy, który jest odpowiedzialny za realizację zadań wychowawczo-profilaktycznych szkoły podczas zajęć z uczniami.

Nowy program musi obejmować: treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów oraz treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców. Program wychowawczo-profilaktyczny powinien być uchwalony przez radę rodziców, w porozumieniu z radą pedagogiczną. O sposobie tego porozumienia i formie potwierdzenia decydują szkoły. Podobnie jak dotychczas, jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie programu wychowawczo- profilaktycznego, program ustala dyrektor szkoły w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.

Informowanie o wolnych miejscach pracy – nowe zadanie dyrektora Obowiązek informowania kuratora oświaty o wolnych stanowiskach dotyczy okresu od 1 kwietnia 2017 r. do 31 sierpnia 2023 r.

Działalność innowacyjna po zmianach Szkoła będzie samodzielnie podejmowała decyzję, jakie innowacje będzie prowadziła, realizowała, dokumentowała. W stosunku do obecnego stanu prawnego zmiany w prowadzeniu innowacji polegają na: zniesieniu konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu, zniesieniu wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej.

Organizacja wolontariatu w szkołach Ustawa Prawo oświatowe przewiduje od 1 września br. kilka zmian w zakresie organizacji wolontariatu w szkołach. Zakres regulacji obejmuje: zapewnienie kształtowania u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym, zapewnienie przez dyrektora warunków do działania wolontariuszy w szkole. podejmowanie działań z zakresu wolontariatu (samorząd szkolny w porozumieniu z dyrektorem szkoły), samorząd uczniowski może ze swojego składu wyłonić radę wolontariatu, zawarcie w statucie szkoły informacji o sposobie organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu (art. 2 ust. 12, art. 68 ust. 1 pkt 9, art. 85 ust. 6 i 7, art. 98 ust. 1 pkt 21 ww. ustawy). Udział uczniów w działaniach sprzyjających aktywnemu uczestnictwu w życiu społecznym i kształtowaniu postaw prospołecznych jest ważnym zadaniem szkoły, które powinno zostać ujęte w statucie szkoły (art. 98 ust. 1 pkt. 12 ustawy Prawo oświatowe).

Doradztwo zawodowe – jeszcze bez szczegółowych wytycznych Od 1 września 2017 r. realizacja treści programowych z zakresu doradztwa ma się odbywać na dotychczasowych zasadach. W uzasadnieniu do ustawy Prawo oświatowe wskazuje się, że doradztwo zawodowe realizowane powinno być w oparciu o program przygotowany przez nauczyciela realizującego zadania z zakresu doradztwa zawodowego w szkole, dopuszczony przez dyrektora szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej. Treści programu powinny być dostosowane do wieku i potrzeb uczniów, do których jest kierowany. W programie warto uwzględnić współprace z rodzicami i wykorzystanie ich wsparcia w podejmowaniu decyzji przez uczniów. Program dla uczniów szkoły podstawowej powinien zawierać cele i treści zmierzające do przygotowania uczniów: do podjęcia dalszej nauki w szkole ponadpodstawowej i wyboru typu szkoły, do podjęcia decyzji o kierunku dalszej edukacji, na poznanie własnych zdolności, mocnych stron, umiejętności, predyspozycji,   na przekazanie wiedzy o zawodach, możliwych ścieżkach edukacji oraz ofercie edukacyjnej szkół ponadpodstawowych.

Regulamin dowozów Zarządzenie Nr 70.2013 Burmistrza Drezdenka z dnia 23 września 2013 r. w sprawie: wprowadzenia regulaminu sprawowania opieki nad uczniami w czasie ich przewozu do i ze szkoły na terenie Gminy Drezdenko. Regulamin obowiązuje przewoźnika wykonującego usługę dowóz u uczniów, opiekunów dowozów szkolnych, dyrektorów szkół objętych dowożeniem oraz wszystkich uczniów korzystających z dowozu.

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa Zasady realizacji zadań: 1. Zasięgnięcie opinii rady rodziców i samorządu uczniowskiego w sprawie zakupu książek. 2. Podjęcie współpracy z bibliotekami publicznymi lub publicznymi bibliotekami pedagogicznymi, obejmujące: • planowanie zakupów książek • Wymiana informacji o imprezach promujących czytelnictwo 3. Zorganizowanie w ciągu roku szkolnego co najmniej jednego wydarzenia promującego czytelnictwo z udziałem uczniów 4. Uwzględnienie tematyki wpływu czytania na rozwój dzieci i młodzieży podczas zorganizowanego przez szkołę co najmniej jednego spotkania z rodzicami 5. Zrealizowanie co najmniej jednego projektu edukacyjnego na oddział w szkole z wykorzystaniem księgozbioru biblioteki szkolnej

6. Dostosowanie organizacji pracy bibliotek szkolnych do potrzeb uczniów, w szczególności poprzez umożliwienie im wypożyczania książek również na okres ferii zimowych i letnich. 7. Uwzględnienie potrzeb uczniów niepełnosprawnych w planowanych zakupach książek 8. Rozliczenie środków otrzymanych oraz sprawozdanie z realizacji programu • Sprawozdanie z realizacji programu powinno zawierać: o zestawienie ilościowo-wartościowe wydatków dokonanych w ramach Programu oraz informację o zrealizowanych działaniach, o których mowa w § 3 ust. 1 lub 3 rozporządzenia;o wnioski z realizacji programu. 9. Realizacja programu będzie monitorowana zarówno w trakcie jego trwania, jak i po zakończeniu(sprawozdania). Monitorowanie może obejmować m.in. następujące zagadnienia: a. liczbę wydarzeń czytelniczych w szkole w trakcie trwania programu, b. liczbę wypożyczeń przypadających na jeden tytuł z nowo zakupionych książek, c. ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w danym roku szkolnym, d. ogólną liczbę wypożyczeń z biblioteki szkolnej w analogicznym okresie w poprzednim roku szkolnym.

Aktywna Tablica Ważne terminy W 2017 szkoły będą mogły wnioskować o udział w Programie do 31 sierpnia 2017 r. W ramach programu szkoły podstawowe zostaną wyposażone w tablice interaktywne, projektory, głośniki czy interaktywne monitory dotykowe. Podstawowym wymaganiem dla szkoły lub szkoły za granicą przystępującej do programu jest posiadanie dostępu do Internetu na poziomie co najmniej 30 Mb/s.

„Owoce i warzywa w szkole”. „Szkoła z witaminą” Jeden nowy program zamiast dwóch dotychczasowych: „Mleko w szkole” „Owoce i warzywa w szkole”. Celem jest upowszechnianie wśród dzieci zdrowych nawyków żywieniowych. Proponowane formy działań edukacyjnych: W projekcie określono katalog działań edukacyjnych do wyboru przez szkoły, które przystąpią do nowego programu. Działania polegają m.in. na organizacji wspólnych śniadań, prowadzeniu ogródków, wydawaniu gazetek lub zajęciach edukacyjnych w formie warsztatów kulinarnych. Przewidziano również działania o szerszej skali np. organizowanie wystaw, festynów i wycieczek z udziałem rodziców. Obowiązkiem szkoły, która przystąpiła do programu ma być – w ramach realizacji ww. działań – uwzględnianie elementów edukacji z zakresu zdrowego odżywiania i przeciwdziałanie marnotrawieniu żywności. Nowy program będzie obsługiwany przez Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Szkoły realizujące program będą przesyłały do terenowych jednostek KOWR informacje o wykonanych działaniach towarzyszących.

Enea AKADEMIA TELENTÓW

Harmonogram przekształcenia szkół Gimnazjum nr 1 im. Józefa Nojiego w Drezdenku Szkoła podstawowa nr 2 im. Józefa Nojiego w Drezdenku Zespół Szkół im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku Szkoła Podstawowa nr 3 im. Henryka Sienkiewicza w Drezdenku

Terminy przekazywania baz danych oświatowych w systemie informacji oświatowej Szkoły i placówki oświatowe,  placówki spoza systemu oświaty zatrudniające nauczycieli według stanu na 10 września 2017 r. - 13 września 2017 r. według stanu na 30 września 2017 r. - 4 października 2017 r. Spis wg stanu na dzień 10 i 30 września 2017 r. należy wykonać za pomocą programu SIO v.3.23

Dziękujemy za uwagę