Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Lokalny program rewitalizacji – Czym jest rewitalizacja
AKTYWIZACJA I INTEGRACJA NARZĘDZIEM PRZECIWDZIAŁANIA WYKLUCZENIU SPOŁECZNEMU OSÓB STARSZYCH W GMINIE ŚREM.
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Ocena programów i projektów rewitalizacji
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania gminną gospodarka mieszkaniową moderator: Ewa Bartosik Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem.
1 I spotkanie Lokalnego Forum Planowania Strategicznego 6 listopada 2007 rok.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Zygmunt Ziobrowski Instytut Rozwoju Miast
Strategia Rozwoju Ostródzko-Iławskiego Obszaru Funkcjonalnego OBSZARY OBJĘTE WSPÓŁPRACĄ W RAMACH OIOF Ochrona zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, pomoc.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
STRATEGIA ROZWOJU GMINY SKARSZEWY NA LATA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Ustawa o rewitalizacji. Nowe możliwości dla miast
Rewitalizacja po nowemu
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Miasto Sochaczew
Oborniki Śląskie, r.. Rewitalizacja - to proces zmian przestrzennych, technicznych, społecznych i gospodarczych, podjętych w interesie publicznym,
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy – potrzeba opracowania dokumentu w przypadku aplikowania gminy o środki unijne Cmolas, marzec 2016r.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Problemy formalno-prawne w procesach rewitalizacyjnych Konferencja „Dylematy rewitalizacji XIX-wiecznej zabudowy w strefach wielkomiejskich Warszawy i.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Serdecznie witam Państwa Dr Julian Kołodziej Konsultant Katedra Integracji Europejskiej WSM SIG Piaseczno, wrzesień 2005r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Działanie 7.1 Konkurs nr: RPZP IP K07/16 Programy na rzecz integracji osób i rodzin zagrożonych ubóstwem i/lub wykluczeniem społecznym.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Propozycje obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji Urząd Miasta Bydgoszczy Bydgoszcz, 3 sierpnia 2016.
Program Rewitalizacji Gminy Karczew
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Iwonicz-Zdrój na lata
PLAN SPOTKANIA Podstawowe pojęcia Obszar rewitalizacji Misja, wizja i cele rewitalizacji Warsztaty.
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Jedlicze
I SPOTKANIE KONSULTACYJNE ROZPOCZYNAJĄCE OPRACOWANIE Lokalnego Programu Rewitalizacji Gminy Serniki na lata
Lokalny Program Rewitalizacji Gminy Rachanie na lata
Program Rewitalizacji Gminy Boniewo
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
SPOTKANIE INFORMACYJNE I WARSZTATY
Wyzwania rozwojowe Gdańsk 2030+
Gmina Supraśl Od NOWA Rewitalizacja Supraśl 16 lutego 2017 roku.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
„Przygotowanie programów rewitalizacji”,
Program Rewitalizacji dla Gminy Kęsowo na lata
Konsultacje społeczne projektu uchwały o wyznaczeniu obszarów zdegradowanych i obszarów do rewitalizacji Jacek Kwiatkowski, Marcin Papuga Fundacja Małopolska.
Warsztat konsultacyjny nr 2
Warsztat konsultacyjny
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Gminny Program Rewitalizacji Gminy Brzesko na lata
Warsztat konsultacyjny
Opracowanie Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Muszyna na lata Warsztat projektowy Temat: wizja i przedsięwzięcia podobszarów rewitalizacji.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
GMINNY PROGRAM REWITALIZACJI MIASTA ZIELONA GÓRA
LOKALNY PROGRAM REWITALIZACJI GRODZISKA MAZOWIECKIEGO NA LATA (AKTUALIZACJA) Obszary wiejskie gminy Grodzisk Maz.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe 2 wrzesień 2016 r.

REWITALIZACJA to proces wyprowadzania ze stanu kryzysowego obszarów zdegradowanych poprzez przedsięwzięcia całościowe (integrujące interwencję na rzecz społeczności lokalnej, przestrzeni i lokalnej gospodarki), skoncentrowane terytorialnie i prowadzone we współpracy z lokalną społecznością, w sposób zaplanowany oraz zintegrowany przez określenie i realizację programów rewitalizacji.

Wytyczne w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020; Ustawa z 09 października 2015r. o rewitalizacji; Ustawa z 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym; Instrukcja dotycząca przygotowania projektów rewitalizacyjnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Mazowieckiego na lata 2014-2020 oraz preferencji dla projektów mających na celu przywrócenia ładu przestrzennego.

Finansowanie ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2014-2020 (do 90%)

Wykaz programów rewitalizacji województwa mazowieckiego, zgodnie z Wytycznymi w zakresie rewitalizacji w programach operacyjnych na lata 2014-2020.

Ustawa przewiduje obowiązek przeprowadzenia konsultacji społecznych w toku procedowania aktów przyjmowanych w oparciu o jej przepisy, tj.: - uchwały w przedmiocie wyznaczenia obszaru zdegradowanego i obszaru rewitalizacji; - gminnego programu rewitalizacji; - uchwały ustalającej zasady wyznaczania składu i zasady działania Komitetu Rewitalizacji.

INTERESARIUSZE W REWITALIZACJI USTAWA O REWITALIZACJI 1 INTERESARIUSZE W REWITALIZACJI USTAWA O REWITALIZACJI 1. mieszkańcy obszaru rewitalizacji oraz właściciele, użytkownicy wieczyści nieruchomości i podmioty zarządzające nieruchomościami znajdującymi się na tym obszarze, w tym spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe i towarzystwa budownictwa społecznego; 2. inni mieszkańcy gminy; 3. podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność gospodarczą; 4. podmioty prowadzące lub zamierzające prowadzić na obszarze gminy działalność społeczną, w tym ngo; 5. JST i ich jednostki organizacyjne; 6. organy władzy publicznej; 7. podmioty realizujące uprawnienia Skarbu Państwa  

Ustawa przewiduje obowiązek powołania organu o funkcji opiniodawczo-doradczej – Komitetu Rewitalizacji (KR): - KR nie stanowi nowego organu gminy, lecz podmiot, który nie dysponuje żadnymi uprawnieniami władczymi; - zadaniem KR jest dostarczanie w procesie rewitalizacji opinii i stanowisk, które mają pomóc gminie w prawidłowym ukształtowaniu jego przebiegu; - na forum KR możliwe jest również prowadzenie dyskusji (dialogu) na temat planowanych rozwiązań, sposobu ich realizacji oraz ewaluacji rewitalizacji; - powołanie KR jest obowiązkowe, gmina ma natomiast określony margines uznania odnośnie momentu, w którym powoła Komitet; - pierwszym etapem na drodze do powołania KR jest określenie przez radę gminy, w formie uchwały, zasad wyznaczania składu oraz zasada działania Komitetu Rewitalizacji;

NARZĘDZIA, JAKIE WPROWADZA USTAWA Obszar zdegradowany i obszar rewitalizacji Art. 9. 1. Obszar gminy znajdujący się w stanie kryzysowym z powodu koncentracji negatywnych zjawisk społecznych, w szczególności bezrobocia, ubóstwa, przestępczości, niskiego poziomu edukacji lub kapitału społecznego, a także niewystarczającego poziomu uczestnictwa w życiu publicznym i kulturalnym, można wyznaczyć jako obszar zdegradowany w przypadku występowania na nim ponadto ,co najmniej jednego z następujących negatywnych zjawisk: gospodarczych, środowiskowych, przestrzenno-funkcjonalnych, technicznych Art. 10. 1. Obszar obejmujący całość lub część obszaru zdegradowanego, cechujący się szczególną koncentracją negatywnych zjawisk, o których mowa w art. 9 ust. 1, na którym z uwagi na istotne znaczenie dla rozwoju lokalnego gmina zamierza prowadzić rewitalizację, wyznacza się jako obszar rewitalizacji.

Obszar rewitalizacji nie może być większy niż 20% powierzchni gminy oraz zamieszkały przez więcej niż 30% liczby mieszkańców gminy. Obszar rewitalizacji może być podzielony na podobszary, w tym podobszary nieposiadające ze sobą wspólnych granic.

Ustawa nie zawiera rozwiązań wprost zapewniających źródła finansowania procesów rewitalizacji. Ma ona charakter zbioru narzędzi służących do prowadzenia efektywnych, optymalnych procesów rewitalizacji, a jej celem jest stworzenie ram prawnych do prowadzenia tych procesów, które zachęcać będą różne podmioty (publiczne i niepubliczne) do koncentracji środków na obszarach zdegradowanych i współpracy dla zwiększenia ich dźwigni finansowej.

Obszary rewitalizacji

Jednym z głównych założeń rewitalizacji, jest ożywianie obszarów będących w  stagnacji. Ożywianie w znaczeniu wyrównywania. Celem jest takie wsparcie obszarów będących w sytuacji kryzysowej, aby obszar całej gminy mógł rozwijać się równomiernie dla korzyści wszystkich mieszkańców.

Cel strategiczny Zrównoważony rozwój obszarów zdegradowanych na terenie gminy Czernice Borowe, a tym samym podniesienie jakości życia, mieszkania i pracy.

Cel operacyjny 1. Podniesienie jakości przestrzeni publicznych (CO1) Główne działania: 1. Uporządkowanie przestrzeni pod kątem funkcjonalnym i estetycznym; 2. Zaangażowanie społeczności lokalnej przy projektowaniu i pielęgnowaniu przestrzeni wspólnych; 3. Zaangażowanie społeczności lokalnej w stworzenie miejsc potrzebnych i atrakcyjnych dla mieszkańców dla różnych grup użytkowników; 4. Tworzenie i wzbogacanie terenów zielonych; 5. Utrzymanie czystości; 6. Poprawa bezpieczeństwa w przestrzeni publicznej, zapobieganie przestępczości; 7. Modernizacja i remonty dróg i chodników; 8. Budowa ścieżek rowerowych.

Cel operacyjny 2. Poprawa infrastruktury socjalnej i oferty spędzania czasu wolnego (CO2) Główne działania: 1. Poprawa jakości i wyposażenia infrastruktury społecznej; 2. Wzmocnienie i poprawa oferty spędzania czasu wolnego; 3. Zagospodarowanie czasu wolnego dzieci i młodzieży; 4. Pomoc osobom zagrożonym wykluczeniem społecznym; 5. Przeciwdziałanie przejawom patologii społecznych i wykluczeniu społecznemu.

Cel operacyjny 3. Poprawa jakości środowiska naturalnego (CO3) Główne działania: 1. Zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza; 2. Likwidacja źródeł niskiej emisji; 3. Poprawa efektywności energetycznej budynków; 4. Inwestycje w odnawialne źródła energii; 5. Poprawa świadomości ekologicznej mieszkańców i turystów; 6. Zieleń w przestrzeniach publicznych jako element działań sprzyjający środowisku; 7. Promowanie ekologicznych środków komunikacji; 8. Zabezpieczenie przeciwpowodziowe; 9. Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej.

Cel operacyjny 4. Poprawa warunków dla rozwoju edukacji i kultury (CO4) Główne działania: 1. Poprawa warunków działalności ośrodków edukacji i kultury; 2. Dbałość o dziedzictwo kulturowe; 3. Zachowanie i ochrona zabytkowej infrastruktury; 4. Wprowadzenie nowych inicjatyw związanych z edukacją i kulturą.

Cel operacyjny 5. Wzmocnienie mieszkalnictwa (CO5) Główne działania: 1 Cel operacyjny 5. Wzmocnienie mieszkalnictwa (CO5) Główne działania: 1. Zachowanie, rewaloryzacja i modernizacja substancji budowlanej, szczególnie o znaczeniu historycznym, architektonicznym, przestrzenno-funkcjonalnym; 2. Dostosowanie warunków mieszkaniowych od współczesnych standardów przy zachowaniu społecznie akceptowalnej wysokości czynszu; 3. Poprawa jakości otoczenia mieszkaniowego.

Cel operacyjny 6. Wzmocnienie lokalnej gospodarki, tworzenie nowych miejsc pracy (CO6) Główne działania: 1. Stworzenie uwarunkowań do wzrostu aktywności lokalnej, również gospodarczej; 2. Tworzenie warunków dla rozwoju tradycji gospodarczych oraz działalności rodzinnych; 3. Wsparcie i promocja przedsiębiorczości podmiotów sektora MŚP; 4. Tworzenie uwarunkowań do rozwoju oddolnych inicjatyw gospodarczych, m.in. w formie targowisk, festynów, jarmarków, wystaw i innych; 5. Poprawa warunków dla rozwoju przedsiębiorczości, przede wszystkim dla rozwoju lokalnego handlu detalicznego, rzemiosła i gastronomii; 6. Poprawa warunków dla rozwoju funkcji usługowych, również z sektora kultury i turystyki.

Przedsięwzięcia zaplanowane i zrealizowane w ramach tak postawionych celów pozwolą na osiągnięcie zamierzonych rezultatów jakimi są: - Zmniejszenie dysproporcji w rozwoju poszczególnych obszarów gminy; - Poprawa jakości przestrzeni publicznej; - Wzrost aktywności społecznej mieszkańców; - Rozwój oferty kulturalnej i zagospodarowania wolnego czasu; - Zmniejszenie natężenia problemów społecznych; - Rozwój gospodarczy; - Rozwój funkcji mieszkaniowych.

Budżet GPR Szacunkowy budżet GPR zakładający realizację przedsięwzięć rewitalizacyjnych wymienionych w Załączniku 1. opiewa na kwotę 37.330.000,00 zł, w tym: środki publiczne 35.010.000,00 zł, środki prywatne 2.320.000,00 zł.

Budżet GPR Środki: - wspólnotowe; - krajowe; - gminy; - osób fizycznych; - organizacji pozarządowych.

Dziękuję za uwagę. Marcin Gębka