Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Wychowanie i pseudowychowanie
Czym jest model(własnego)-ja?
SUKCES.
Konstruktywizm.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Racjonalizm a relatywizm
Granice poznania. Granice poznania.
Skąd pochodzą zasady moralne?
Somatognozja.
Przenikanie intuicji do modeli myślowych decydentów
Moje doświadczenie powrotu do zdrowia
EMPIRYZM BRYTYJSKI ZESTAWIENIE
Materializm a idealizm
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Życie nastolatka.
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
PSYCHOLOGIA HUMANISTYCZNA
Percepcja wzrokowa.
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ROZWÓJ "JA"   percepcja samego siebie ("Ja" egzystencjalne) - spostrzeganie siebie jako bytu odrębnego od innych osób i obiektów fizycznych. samoświadomość.
Myślenie magiczne u marketerów i konsumentów
Od narratologii do narratywizmu
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
Prof. nadzw. dr Edward Wiktor Radecki Zakład Problemów Społecznych
Wczesne relacje jako warunek rozwoju małego dziecka, czyli o istocie wystarczająco dobrej więzi Paulina Gołaska Zakład Psychopatologii Dziecka.
Relacje psychofizyczne, mind – body problem
Historia pojęcia umysłu
istotne cechy kryterium:
Behawioryzm: Metodologiczny i analityczny
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Projekt systemowy pn.: „Podnoszenie kwalifikacji kadr pomocy i integracji społecznej w województwie lubuskim” realizowany ze środków Unii Europejskiej.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Świadomość: łatwy i trudny problem. Argument z wiedzy
Filozofia umysłu: podsumowanie pierwszego semestru
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK KOGNITYWISTYKA.
Autor: Grzegorz Rogala, ”Concordia – Konsorcjum szkoleniowe” www
Postawa asertywna.
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
David Hume ( ) Chciał być „Newtonem nauk o człowieku”. Uważał, że wszystkie nauki (oprócz matematyki i logiki), również filozofia, powinny kierować.
George Berkeley ( ) Biskup Dublina
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Dwa pojęcia świadomości
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
PROCESY I ZJAWISKA W PSYCHOTERAPII OSÓB UZALEŻNIONYCH OD ALKOHOLU
Dr n. med. Agnieszka Ostachowska-Gąsior
Zaburzenia spostrzegania
Wpływ traumy wczesnodziecięcej na rozwój dziecka z FASD Grzegorz Iniewicz Instytut Psychologii, Uniwersytet Jagielloński Oddział Kliniczny Klinik Psychiatrii.
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
F ENOMENOLOGIA. F ENOMENOLOGIA TO …. XX-wieczny kierunek filozoficzny, którego głównym twórcą i reprezentantem jest Edmund Husserl wytworzona przez ten.
dr hab. Adriana Schetz IF US
Rola filozofii w kognitywistyce i kognitywistyki w filozofii
Uwaga Adriana Schetz IF US.
RODZAJE DRÓG a RODZAJE EMOCJI
Problem umysł-ciało (mind-body problem)
Uczenie się przez wgląd a percepcja
Zmiany w programie kierunku Kognitywistyka
Obrazy raju w głównych tradycjach religijnych
KARTEZJUSZ i PASCAL
"JASKINIA PLATONA". PLATON Platon, (ur. 427 p.n.e., zm. 347 p.n.e.) – grecki filozof. Twórca systemu filozoficznego zwanego obecnie idealizmem platońskim.
Kultura współczesnego świata
Psychologia Marta Riess.
Zapis prezentacji:

Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome? Adriana Schetz Instytut Filozofii Uniwersytet Szczeciński Czy oprócz człowieka inne zwierzęta również są samoświadome?

Potoczne rozumienie samoświadomości Znać swoje potrzeby, pragnienia i możliwości; Być w stanie kontrolować swoje działania i emocje; Być w stosunku do siebie krytycznym (autokrytycyzm); Zdawanie sobie sprawy ze swoich wrażeń cielesnych i działań; Myślenie o swoim myśleniu ; Wewnętrzny dialog; Poczucie bycia sobą (jaźni).

Kognitywistyczne rozumienie samoświadomości Samoświadomość jest stanem lub procesem wyższego rzędu w stosunku do świadomości

Jak sprawdzić, czy ktoś jest samoświadomy? Obserwowanie się w lustrze; Rozpoznawanie swojego zapachu;

Obserwowanie się w lustrze Gordon Gallup – test lustra

Obserwowanie się w lustrze Gordon Gallup – test lustra

Obserwowanie się w lustrze Gordon Gallup – test lustra

Rozpoznawanie swojego zapachu

Rozpoznawanie swojego zapachu Marc Bekoff i Jethro

Przewaga „testu żółtego śniegu” nad testem lustra Zwierzę nie musi rozumieć jak działa lustro – badanie rezusów Liangtang Chang et al. Spontaneous expression of mirror self-recognition in monkeys after learning precise visual-proprioceptive association for mirror images, Proceedings of the National Academy of Sciences (2017). Unika się zarzutu mylenia samoświadomości ze świadomością sensomotoryczną (???)

Samoświadomość a świadomość percepcyjna (senso-motoryczna)

Samoświadomość jako świadomość wyższego rzędu FOE – first order experience FOR – first order represenstation FOT – first order thought HOE – higher order experience HOR – higher order representation HOT – higher order thought

Samoświadomość jako stan wyższego rzędu Tak rozumiana samoświadomość jest: relacją, albo członem relacji. Problemy: Ad.1. efemeryczność samoświadomości (por. przykład relacji bycia „ładniejszym”); Ad.2. Co to znaczy, że samoświadomość jest relacją nadrzędną w stosunku do świadomości? Jak to się dzieje?

Samoświadomość jako stan nierelacyjny Tradycja fenomenologiczna w filozofii umysłu i kognitywistyce Shaun Gallagher, Dan Zahavi (2008/2015)

Samoświadomość jako stan nierelacyjny Jak to jest być nietoperzem? Thomas Nagel Jak to jest mieć qualia? Czyli samoświadomość jako świadomość fenomenalna

Czyli samoświadomość jako świadomość fenomenalna Peter Carruthers – świadomość fenomenalna jako relacyjny stan (doświadczenie własnego doświadczenia) Fenomenologia – świadomość fenomenalna jako stan nierelacyjny

Samoświadomość jako stan nierelacyjny świadomości fenomenalnej Znać swoje potrzeby, pragnienia i możliwości; Być w stanie kontrolować swoje działania i emocje; Być w stosunku do siebie krytycznym (autokrytycyzm); Zdawanie sobie sprawy ze swoich wrażeń cielesnych i działań; Myślenie o swoim myśleniu ; Wewnętrzny dialog; Poczucie bycia sobą (jaźni).

Samoświadomość jako stan nierelacyjny świadomości fenomenalnej Cechy charakterystyczne: Pre-refleksyjność (Gallagher, Zahavi) - nie jest myśleniem o mysleniu lub doznawaniu; Samozwrotność (J. Searle) – świadomość nie jest przedmiotem samoświadomości, lecz jej równozakresową składową. A dzięki temu: Nie wymaga bardzo zaawansowanych zdolności umysłowych (wystarcza świadomość percepcyjna); Nie prowadzi do regresu w nieskończoność (zarzut przeciwko teoriom relacyjnym).

Samoświadomość jako stan nierelacyjny świadomości fenomenalnej Co to znaczy, że karaluchowi smakuje chleb? Doznaje, że doznaje smaku chleba, jako smacznego? – reprezentacja reprezentacji Doznaje smakowitości chleba? – quale + reprezentacja

Samoświadomość jako stan nierelacyjny świadomości fenomenalnej Zagrożenia i czy należy się ich obawiać? Świadomość percepcyjna = doznawanie Żaden problem dla utożsamiających świadomość z wrażliwością, czy odczuwaniem czyli subiektywnym doznawaniem (Peter Godfrey-Smith - sentience) – odczuwanie jest zawsze dla kogoś, czyjeś. Hojne „obdarowywanie” samoświadomością (bakterie jako samoświadome?) Może problem dla filozofów i psychologów, ale niekoniecznie dla kognitywistów (por. idea sztucznego umysłu) Utrata dystynkcji na świadomość fenomenalną (percepcyjna) i samoświadomość (por. problem kierowcy ciężarówki: Armstrong 1968) Ależ nie! Samoświadomość rozumiana nierelacyjnie jest pre-refleksyjna, zatem zawsze można przyjąć, że istnieje również bardziej zaawansowana forma samoświadomości refleksyjnej (HOE, HOR, HOT).