1. Ja i inni, czyli komunikacja interpersonalna Kraków, 28 października 2016 roku Warsztaty z komunikacji interpersonalnej mgr Dominik Borowski www.dominikborowski.eu Jagielloński Uniwersytet Trzeciego Wieku
1. Komunikowanie jest procesem porozumiewania się jednostek, grup lub instytucji. Jego celem jest wymiana myśli, dzielenie się wiedzą, informacjami i ideami. Proces ten odbywa się na różnych poziomach, przy użyciu zróżnicowanych środków i wywołuje określone skutki (Dobek-Ostrowska 2002: 13) komunikowanie = komunikacja
1. Komunikowanie Film 1 https://www.youtube.com/watch?v=svNOOLWAGi0
1. Komunikowanie Film 2 https://www.youtube.com/watch?v=YjDGkjzN2JU
2. Model procesu komunikacji
2. Model procesu komunikacji nadawca (ten, kto tworzy komunikat) odbiorca (ten, kto odbiera komunikat) komunikat=przekaz (treść aktu komunikacji) kanał (droga przekazu i środek transportu komunikatu od nadawcy do odbiorcy) kontekst (warunki, w jakich odbywa się proces komunikowania) kodowanie dekodowanie sprężenie zwrotne (reakcja odbiorcy na komunikat)
3. Cechy procesu komunikacji jest specyficznym procesem społecznym zachodzi w określonym kontekście społecznym jest procesem kreatywnym ma charakter dynamiczny jest procesem ciągłym jest procesem symbolicznym jest procesem interakcyjnym jest celowe i świadome (?) jest nieuchronne jest procesem złożonym jest nieodwracalne
4. Funkcje komunikacji funkcja informacyjna funkcja edukacyjna funkcja identyfikacji osobistej funkcja integracji funkcja mobilizacyjna funkcja rozrywkowa
5a. Komunikowanie według zasięgu uczestników k. masowe k. organizacyjne (instytucjonalne) k. między grupami k. grupowe k. interpersonalne k. intrapersonalne
5b. Komunikowanie ze względu na stosowane znaki i kody komunikowanie werbalne forma ustna forma pisemna komunikowanie niewerbalne
6. Komunikowanie interpersonalne jest procesem przekazywania i odbierania informacji między dwiema osobami lub między małą grupą osób pozostających ze sobą w kontakcie bezpośrednim, co wywołuje określone skutki i bezpośrednie sprężenie zwrotne (definicja ilościowa) to porozumiewanie się ludzi, którzy traktują siebie nawzajem jako indywidualności, bez względu na to kontekst sytuacyjny i liczbę uczestników (definicja jakościowa) (Adler, Rosenfeld, Proctor 2011)
6. Komunikowanie interpersonalne jest procesem przekazywania i odbierania informacji między dwiema osobami lub między małą grupą osób pozostających ze sobą w kontakcie bezpośrednim, co wywołuje określone skutki i bezpośrednie sprężenie zwrotne (definicja ilościowa) to porozumiewanie się ludzi, którzy traktują siebie nawzajem jako indywidualności, bez względu na to kontekst sytuacyjny i liczbę uczestników (definicja jakościowa)
7. Cechy komunikowania interpersonalnego niepowtarzalność niezastępowalność wzajemna zależność ujawnianie osobistych informacji samonagrodzenie
Bibliografia Dobek-Ostrowska Bogusława, Podstawy komunikowania społecznego, Wrocław 2002. Adler R. D., Rosenfeld L. B., Proctor R. F., Relacje interpersonalne. Proces porozumiewania się, Poznań 2011.