Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PRZESZŁOŚĆ PRZYSZŁOŚCI
Advertisements

Tomasz Piechal redaktor prowadzący działu "Partnerstwo dla Kultury"
X Liceum OGÓLNOKSZTAŁCĄCE
STUDIA WSCHODNIE.
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
JĘZYK POLSKI W KLASIE IV-VI
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
WYCHOWANIE ESTETYCZNE DZIŚ
„Wychowanie patriotyczne poprzez krajoznawstwo i turystykę szkolną”
Język angielski na lekcjach historii
Warsztat transgraniczny - wspólne projekty Konferencja 10 grudnia 2012.
Dlaczego warto uczyć się języka francuskiego?
Prof. UW dr hab. Dariusz Kuźmina
UNIWERSYTET KAZIMIERZA WIELKIEGO w Bydgoszczy INSTYTUT HISTORII
Projekt utworzenia w Poznaniu
A B C POLSKIEJ PREZYDENCJI 2011.
Zarządzanie informacją Na kierunku filologia polska Nowa specjalność:
Historyczno-kulturowe aspekty współpracy gospodarczej Polski i Węgier Forum polsko-węgierskie.
UNIWERSYTECIE MIKOŁAJA KOPERNIKA

Zajęcia muzealne dla szóstych klas. Zajęcia historyczne, są dla wszystkich chętnych uczniów klas szóstych. Uczniowie rozszerzają swoje wiadomości, uczą
SPECJALNOŚĆ NAUCZYCIELSKA NA STUDIACH I i II STOPNIA FILOLOGIA POLSKA OFERTA.
Muzeum Warszawskiej Pragi ODDZIAŁ MUZEUM HISTORYCZNEGO M.ST. WARSZAWY PROJEKT NR 13 REALIZOWANY PRZEZ MIASTO ST. WARSZAWA.
Magdalena Florek Warszawa
Dlaczego język niemiecki?
MIĘDZYWYDZIAŁOWA SPECJALNOŚĆ OPEROLOGICZNA
Animacja społeczno – kulturowa jako specjalność kształcenia studentów Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Język francuski na świecie
Polacy i Niemcy w Europie
Kultura - słowo o wielu znaczeniach
Turystyka Historyczna specjalność kierunku HISTORIA.
Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Ciechanowie WYDZIAŁ KULTUROZNAWSTWA
Język francuski na świecie
Europejska edukacja kulturowa Specjalność na studiach I stopnia.
FORUM ANIMACJI MUZYCZNEJ Warszawa Kompetencje nauczyciela w kontekście animowania uczniów i społeczności lokalnej.
d Oferujemy Oferujemy A.Indywidualne podejście do każdego studenta/ki B.Solidną naukę języka i nacisk na praktyczne umiejętności językowe C.Profesjonalną.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
W DALSZEJ CZĘŚCI ZNAJDZIECIE GARŚĆ NAJPOTRZEBNIEJSZYCH INFORMACJI, JEŚLI NADAL COŚ BĘDZIE NIEJASNE - NIE KRĘPUJCIE SIĘ PYTAĆ! Niezbędnik Kandydata.
UNIWERSYTET WROCŁAWSKI INSTYTUT HISTORYCZNY SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH SPECJALNOŚĆ ZAWODOWA NA STUDIACH HISTORYCZNYCH DOKUMENTALISTYKA.
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Dlaczego warto uczyć się języka niemieckiego?
200-lecie UW 40-lecie WLS UW Propozycja obchodów marzec czerwiec 2016.
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Wyniki ankiety przeprowadzonej na III roku FG/SN cykl kształcenia Olsztyn, Listopad 2014.
Studia magisterskie II stopnia, studia podyplomowe, kursy dla tłumaczy.
„Polsko – Czeskie Słuchanie, Śpiewanie i Granie” Projekt realizowany przez Przedszkole w Syryni w partnerstwie z Przedszkolem w Hlučínie.
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
Z AKŁAD POETYKI I KRYTYKI LITERACKIEJ S PECJALNOŚĆ ARTYSTYCZNO - LITERACKA.
Klasa językowo- turystyczna – I E Uwielbiasz podróżować, poznawać atrakcyjne miejsca, innych ludzi, ich tradycje i życie współczesne? Interesuje Cię świat,
Szkoła Podstawowa nr 65 im. Juliusza Słowackiego w Łodzi Adres: ul. Pojezierska Łódź Telefon: (042) Adres internetowy:
Łódź, ul. Minerska 1/3 XXXIV LO im. K. Kieślowskiego.
Uniwersytet Europejski Viadrina we Frankfurcie nad Odrą Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Odra Spotkania lokalne organizowane są w ramach projektu.
Filologia polska Promocja kierunku filologia polska na Wydziale Humanistyczno-Społecznym AKADEMII TECHNICZNO-HUMANISTYCZNEJ W.
Polityka kulturalna Niemiec
Polonistyczno-filozoficzne studia nauczycielskie studia licencjackie (I stopnia)
Z Zapraszamy. Drzwi Otwarte 22 marca 2014 roku (sobota), godz – kwietnia 2014 roku (sobota), godz – Pomorska 105,
Propozycje wyzwań i celów strategicznych opracowanych w ramach obszaru badawczego USŁUGI SPOŁECZNE.
„Da Vinci” humanistyczna klasa akademicka. Przedmioty Trzy przedmioty rozszerzone: język polski historia wiedza o społeczeństwie Przedmioty uzupełniające:
Klasa językowo-turystyczna – I B
Finansowanie instytucji kultury
Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
„Wychowanie ku tolerancji”
Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Finansowanie instytucji kultury
Edytorstwo naukowe.
INSTYTUT ROSJI I EUROPY WSCHODNIEJ UJ
Zapis prezentacji:

Specjalność środkowoeuropejska filologia polska, studia 1 stopnia Instytut Filologii Polskiej Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu

Pojęcie Europa Środkowa Europa Środkowa to obszar, którego granice zmieniają się w zależności od przyjętych założeń. Polska jednak zawsze stanowi jej istotną część. Główny obszar naszych zainteresowań to powiązania literatury i kultury polskiej z ich odpowiednikami w Europie Środkowej, szczególnie w Czechach, na Słowacji i Węgrzech oraz w Austrii i Niemczech.

Dlaczego Europa Środkowa? Polacy często stykali się z dorobkiem kultur tego obszaru: od chrystianizacji Polski za czeskim pośrednictwem, przez wspólne lub podobne tradycje polskich i słowackich gór, aż po ślady wpływów w języku i kulturze materialnej, jak np. hejnał i gulasz. Kultura polska dała sąsiadom m.in. muzykę Chopina i wzorzec bohatera romantycznego. Chcemy poznawać te kultury, uświadamiać sobie wzajemne wpływy i je porównywać.

Główne obszary tematyczne  języki (nauka czeskiego i podstaw węgierskiego)  literatura (Kertész, Rankov, Kundera i in.)  kontekst kulturowy  film, teatr, muzyka, architektura, sztuki plastyczne (np. Forman, Warhol, Szabó, Dům U Černé Matky Boží, Dziewczyna o perłowych włosach)  święta i zwyczaje  religia i duchowość  kultura materialna (wynalazki, kulinaria itp.)

Dla kogo? Znajomość tradycji i współczesności najbliższego Polsce regionu to niezbędny kontekst w pracy nauczyciela-polonisty oraz animatora kultury polskiej:  w szkołach podczas lekcji języka polskiego i zajęć pozalekcyjnych;  w instytucjach kultury (przede wszystkim bibliotekach i muzeach);  przy okazji wydarzeń kulturalnych takich jak przeglądy artystyczne, festiwale, wystawy.

Przedmioty  Wtajemniczają w dziedzictwo kulturowe Europy Środkowej;  zawierają naukę podstaw języka czeskiego;  wprowadzają do języka i kultury węgierskiej;  omawiają historię literatur słowiańskich i niesłowiańskich Europy Środkowej;  zajmują się analizą i interpretacją dzieł literackich z Europy Środkowej w kontekstach kulturowych, w tym m.in. dorobkiem Noblistów i innych laureatów prestiżowych nagród literackich;  pokazują przykłady komunikacji międzykulturowej w literaturze, filmie, muzyce, teatrze itp.;  zaznajamiają z zagadnieniami przekładu artystycznego i elementarnymi zasadami krytyki przekładu.

Praktyki i wyjazdy Praktyki w instytucjach kultury, mediach, wydawnictwach, np.: Endemity. Festiwal literatury Europy Środkowo- Wschodniej, www.endemity.pl Ukraińska Wiosna. Festiwal Kultury, www.poznajsasiada.org Wyjazdy do ośrodków naukowych, połączone z poznawaniem kultury, np.: rok akademicki 2016/2017 – wyjazd naukowo- poznawczy na Uniwersytet Karola w Pradze

Nasze poprzednie wyjazdy M.in. Berlin 2009 (rocznica upadku muru), Olomouc 2008 (Uniwersytet im. Palackiego), Ciążeń 2011 (Dom Pracy Twórczej), Lwów, Drohobycz 2011, Praha 2012 (Muzeum Piśmiennictwa).

Quiz 1. Które nazwiska łączą literacki Poznań i Pragę? 2. O którego z legendarnych bohaterów spierają się Polacy i Słowacy? 3. Co łączy Poznań z Węgrami? 4. Kiedy kultury polska i czeska miały na siebie największy wpływ? 5. W jakich językach mówi się: ahoj, hej, szia? A co będzie polskim odpowiednikiem? … wiele więcej na naszych zajęciach!

dr Lenka Németh Vítová Collegium Maius, p. 212 lvitova@amu.edu.pl Kontakt i zapisy dr Lenka Németh Vítová Collegium Maius, p. 212 lvitova@amu.edu.pl