Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

12 grudnia 2011r. POWIATOWE FORUM EDUKACYJNE. ZESPÓŁ ORZEKAJĄCY Zespół wydaje orzeczenie lub opinię na wniosek rodziców, prawnych opiekunów. Zespół wydaje.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
KARTA INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIA, oraz PLAN DZIAŁAŃ WSPIERAJĄCYCH
Pomoc psychologiczno - pedagogiczna
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Procedury i możliwości wykorzystania na terenie szkoły.
 Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w oświacie w świetle nowego rozporządzenia materiał opracowany na podstawie rozporządzenia oraz spotkań szkoleniowych.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu 1) z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przepisach prawa oświatowego
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
PEDAGOG SZKOLNY.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
 Dla uczniów z orzeczeniem: o potrzebie indywidualnego obowiązkowego, rocznego przygotowania przedszkolnego indywidualnego nauczania  Dla uczniów z opinią.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH W PSP NR2 IM.J.KORCZAKA W KLUCZBORKU   Na.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
PORADNIE PSYCHOLOGICZNO - - PEDAGOGICZNE Hanna Śniatała Renata Scholtz.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Opracowanie : Joanna Zamojska
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Podstawa: art. 47 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 roku
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Przepisy oświatowe PPP, Beata Dyjas.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
FORUM ŚRODOWISK POMOCOWYCH 18 lutego 2015r.
Zasady działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej
Kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
FORUM NAUCZYCIELI UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Kształcenie specjalne
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
POMOC PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNA
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Zapis prezentacji:

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie ul. Batorego 9, 35–005 Rzeszów tel./ fax 017 85-28-130 www.ppp1-rzeszow.edu.pl sekretariat@ppp1-rzeszow.edu.pl

§ 1. Publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne udzielają: dzieciom, od momentu urodzenia, i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej związanej z wychowywaniem i kształceniem dzieci i młodzieży, wspomagają przedszkola, szkoły i placówki w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013, poz.199 z póź. zm.)

§ 2. Do zadań poradni należy: 1) diagnozowanie dzieci i młodzieży; 2) udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno-pedagogicznej; 3) realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówki, w tym wspieranie nauczycieli w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych; 4) organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013, poz.199 z póź. zm.)

Informacje ogólne www.ppp1-rzeszow.edu.pl Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Rzeszowie jest placówką oświatową Starostwa Powiatowego w Rzeszowie. Terenem działania naszej placówki objęte są przedszkola, szkoły oraz placówki oświatowo – wychowawcze mające siedzibę na terenie powiatu rzeszowskiego. Z naszej pomocy mogą korzystać także dzieci i młodzież nie uczęszczający do przedszkoli i szkół, a zamieszkujący na terenie naszego powiatu. Jesteśmy placówką ogólnodostępną, a korzystanie z usług naszych specjalistów jest  DOBROWOLNE I NIEODPŁATNE. www.ppp1-rzeszow.edu.pl

Realia naszej pracy 13 gmin objętych opieką Poradni ponad 115 placówek, w tym zespołów szkół, z wyłączeniem placówek niepublicznych kadra PPP: 8 psychologów w pełnym wymiarze czasu pracy 7 pedagogów (w tym 1 w niepełnym wymiarze czasu pracy) 2 logopedów (w tym 1 w niepełnym wymiarze czasu pracy)

Efektem naszej pracy jest: wydanie stosownej opinii, wydanie stosownego orzeczenia, objęcie dzieci i młodzieży, rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczno-pedagogiczną, wspomaganie nauczycieli w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą oraz rodzicami WSPÓŁPRACA Z PLACÓWKĄ OŚWIATOWĄ

Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w placówce Rozporządzenie MEN z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach placówkach (Dz.U. 2017, poz. 1591) Zmiany: Nowa definicja pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Rozporządzenie określa na czym polega udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, do kogo jest ona adresowana, precyzuje kto udziela pomocy i z czyjej inicjatywy mogą być podejmowane działania. Wskazuje formy udzielania pomocy. Zmodyfikowane zadania nauczycieli, wychowawców oraz specjalistów, w tym konieczność ich współpracy ze sobą. Nowe formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej: zajęcia rozwijające umiejętności uczenia się, które mają wspomagać efektywność uczenia się, zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno- społeczne, adresowane do uczniów przejawiających trudności w tym zakresie (nowe narzędzie diagnostyczne TROS-KA z możliwością wykorzystania przez pedagogów szkolnych), zindywidualizowana ścieżka kształcenia (na podstawie opinii z PPP, nie dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego!), dla uczniów, którzy mogą uczęszczać do szkoły, ale ze względu na trudności w funkcjonowaniu, wynikające w szczególności ze stanu zdrowia, nie mogą realizować wszystkich zajęć edukacyjnych wspólnie z klasą i wymagają dostosowania organizacji i procesu nauczania do ich specjalnych potrzeb edukacyjnych.

§ 24. Do zadań pedagoga i psychologa w placówce należy w szczególności: 1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych uczniów, w tym diagnozowanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień uczniów oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu uczniów, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie ucznia i jego uczestnictwo w życiu przedszkola, szkoły i placówki; 2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu, szkole lub placówce w celu rozwiązywania problemów wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo ucznia w życiu przedszkola, szkoły i placówki; 3) udzielanie uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb; 4) …. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach, Dz.U. 2017, poz. 1591

Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2017, poz. 1743) § 7. 1. Wniosek o wydanie orzeczenia lub opinii wraz z dokumentacją przewodniczący zespołu kieruje do członków zespołu oraz ustala termin posiedzenia zespołu. 2. W celu uzyskania informacji o sytuacji dydaktycznej i wychowawczej dziecka lub ucznia przewodniczący zespołu może zwrócić się do właściwego dyrektora z prośbą o wydanie opinii przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów, prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem, informując o tym wnioskodawcę. Opinię wydaje się w terminie 7 dni od dnia otrzymania przez dyrektora prośby o wydanie opinii. Kopię opinii przekazuje się rodzicom dziecka lub ucznia lub pełnoletniemu uczniowi. O wydanie opinii może również zwrócić się wnioskodawca. 3. Opinia, o której mowa w ust. 2, zawiera w szczególności: 1) informację o rozpoznanych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów prowadzących zajęcia z dzieckiem lub uczniem indywidualnych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwościach psychofizycznych dziecka lub ucznia, w tym mocnych stronach i uzdolnieniach; 2) informację o funkcjonowaniu dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, w tym występujących trudnościach, a w przypadku dzieci lub uczniów: a) niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym objętych kształceniem specjalnym – wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania dziecka lub ucznia, b) z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim objętych zajęciami rewalidacyjno-wychowawczymi – okresową ocenę funkcjonowania dziecka; 3) informację o działaniach podjętych przez nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych lub specjalistów w celu poprawy funkcjonowania dziecka lub ucznia w przedszkolu, szkole, ośrodku lub placówce, formach udzielonej dziecku lub uczniowi pomocy psychologiczno-pedagogicznej, okresie ich udzielania oraz efektach podjętych działań i udzielanej pomocy oraz wnioskach dotyczących dalszej pracy z dzieckiem lub uczniem mających na celu poprawę funkcjonowania dziecka lub ucznia.

Orzeczenie …. Badania w PPP nie dają możliwości zaobserwowania funkcjonowania ucznia w różnych sytuacjach dnia codziennego, w grupie rówieśniczej, podczas wykonywania różnych zadań. Należy pamiętać, że w treści orzeczenia podane są wyniki diagnozy przeprowadzonej w kategoriach orzecznictwa. Stąd, orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego miały zazwyczaj charakter ogólny, nie dostarczały kompletu informacji o uczniu, były NIEWYSTARCZAJĄCE do zaplanowania konkretnych działań wspierających. Aktualne rozporządzenia wymuszają zmiany w zakresie orzecznictwa i opiniowania! Podstawą planowania kompleksowego wsparcia ucznia z SPE (specjalnymi potrzebami edukacyjnymi) staje się współpraca między nauczycielami/ specjalistami z placówki, rodzicami i specjalistami z PPP! Co wymaga opracowania diagnozy klinicznej (lekarz specjalista, pracownicy merytoryczni PPP), diagnozy funkcjonalnej (nauczyciele, wychowawcy, specjaliści placówki na podstawie wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania dziecka/ucznia, rodzice + specjalista PPP)

Diagnoza funkcjonalna Zawsze punktem wyjścia przy określaniu specjalnych potrzeb edukacyjnych, w tym niepełnosprawności ucznia musi być diagnoza funkcjonalna i obserwacja ucznia. Diagnoza funkcjonalna to ocena funkcjonowania ucznia dokonywana w kontekście jego wieku i środowiska społeczno- kulturowego. Bierze się także pod uwagę kulturową i językową różnorodność, stan zdrowia i przyczyny aktualnego stanu, uczestnictwo i funkcjonowanie w rolach społecznych. Diagnoza funkcjonalna szczegółowo określa poziom umiejętności i wiadomości ucznia, warunkujących proces uczenia się, akcentuje jego mocne strony. Diagnoza funkcjonalna jest procesem dynamicznym. Diagnoza funkcjonalna powinna być: a) holistyczna - należy zbadać i opisać wszystkie obszary rozwoju dziecka, b) wskazywać na wzajemne uwarunkowania funkcjonowania poszczególnych sfer rozwojowych, c) określić patomechanizm trudności, zaburzeń, d) być efektem pracy zespołu diagnozującego, nie poszczególnych diagnostów, e) być weryfikowalna i weryfikowana. Cechy diagnozy funkcjonalnej: a) pozytywna - co oznacza, że w procesie poznania koncentrujemy się na tym co dziecka potrafi, wie - choćby były to najdrobniejsze umiejętności, nie używamy sformułowania; „nie, nie potrafi, nie zaliczył”, b) kompleksowa - wieloprofilowa, to znaczy iż dokonuje opisu funkcjonowania dziecka/ucznia we wszystkich sferach rozwoju: ruch, zmyły, mowa, komunikacja, c) profilowa - zaprezentowanie wyników w sposób graficzny, co pozwala spostrzec w których sferach dziecko-uczeń funkcjonuje najlepiej, które mogą być motorem jego rozwoju, d) rozwojowa - powinna wskazywać, iż dziecko-uczeń nabywa wiedzę i umiejętności mimo swojej niepełnosprawności, e) ukierunkowana na proces rehabilitacji - wyniki diagnozy powinny stanowić podstawę do konstruowania programu rehabilitacji i być źródłem wiedzy o metodach, technikach możliwych do wykorzystania w procesie indywidualnego wspomagania, f) prognostyczna - wynik powinien pozwalać na przewidywanie osiągnięć dziecka, g) nieinwazyjna - proces powinien przebiegać w naturalnym otoczeniu dziecka/ucznia. (Radosław Piotrowicz, Zrozumieć niepełnosprawność – wspomaganie w uczeniu do rodziców, nauczycieli i terapeutów, ORE www.ore.edu.pl dostęp).

Diagnoza funkcjonalna Funkcjonalny model diagnozy jest podstawą prowadzenia terapii. Ma na celu określenie poziomu funkcjonowania dziecka w zakresie poszczególnych sfer rozwojowych, a tym samym wyznaczenie właściwego poziomu oddziaływań pomocowych. Diagnoza funkcjonalna powinna być: a) holistyczna - należy zbadać i opisać wszystkie obszary rozwoju dziecka, b) wskazywać na wzajemne uwarunkowania funkcjonowania poszczególnych sfer rozwojowych, c) określić patomechanizm trudności, zaburzeń, d) być efektem pracy zespołu diagnozującego, nie poszczególnych diagnostów, e) być weryfikowalna i weryfikowana. Cechy diagnozy funkcjonalnej: a) pozytywna - co oznacza, że w procesie poznania koncentrujemy się na tym co dziecka potrafi, wie - choćby były to najdrobniejsze umiejętności, nie używamy sformułowania; „nie, nie potrafi, nie zaliczył”, b) kompleksowa - wieloprofilowa, to znaczy iż dokonuje opisu funkcjonowania dziecka/ucznia we wszystkich sferach rozwoju: ruch, zmyły, mowa, komunikacja, c) profilowa - zaprezentowanie wyników w sposób graficzny, co pozwala spostrzec w których sferach dziecko-uczeń funkcjonuje najlepiej, które mogą być motorem jego rozwoju, d) rozwojowa - powinna wskazywać, iż dziecko-uczeń nabywa wiedzę i umiejętności mimo swojej niepełnosprawności, e) ukierunkowana na proces rehabilitacji - wyniki diagnozy powinny stanowić podstawę do konstruowania programu rehabilitacji i być źródłem wiedzy o metodach, technikach możliwych do wykorzystania w procesie indywidualnego wspomagania, f) prognostyczna - wynik powinien pozwalać na przewidywanie osiągnięć dziecka, g) nieinwazyjna - proces powinien przebiegać w naturalnym otoczeniu dziecka/ucznia. (Radosław Piotrowicz, Zrozumieć niepełnosprawność – wspomaganie w uczeniu do rodziców, nauczycieli i terapeutów, ORE www.ore.edu.pl dostęp).

Wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia Diagnoza wielospecjalistyczna jest dokonywana wspólnie przez zespół nauczycieli i specjalistów (pedagog, logopeda, psycholog, rehabilitant, itp.) pracujących z uczniem (dwa razy w ciągu roku – na początku wstępna i monitorująca, okresowa). Ocena poziomu funkcjonowania obejmuje określenie poziomu umiejętności ucznia w poszczególnych sferach rozwojowych, wśród których najczęściej wyróżnia się: psychomotorykę, percepcję, procesy poznawcze, mowę, emocje, zachowania społeczne, w odniesieniu do norm wiekowych.

Dane do opracowania WOPF są pozyskiwane w wyniku analizy: obserwacji nauczycieli prowadzonych w szkole wywiadu z rodzicami dokumentacji medycznej dokumentacji specjalistycznej (logopedycznej, psychologicznej, i innej jeżeli taka jest dostępna) badań specjalistycznych prowadzonych w szkole, w oparciu o narzędzia standaryzowane lub samodzielnie skonstruowane w tym celu opinii i orzeczeń PPP

ustalenie zakresu pomocy udzielanej uczniowi/dziecku Oczekiwane zakresy współpracy. Działania diagnostyczne w szkole i poradni I etap – rozpoznanie dokonane przez nauczyciela (obserwacja poszczególnych obszarów funkcjonowania ucznia) I poziom: nauczyciele, rodzice ustalenie zakresu pomocy udzielanej uczniowi/dziecku udzielenie uczniowi/dziecku wsparcia podczas bieżącej pracy ocena efektywności działań dokonywana przez nauczyciela – decyzja o zakończeniu pomocy lub …

modyfikacja, uzupełnienie dotychczasowych form wsparcia Oczekiwane zakresy współpracy. Działania diagnostyczne w szkole i poradni II poziom: zespół – nauczyciel, specjalista, wychowawca, rodzice (konsultacje szkolne) arkusz obserwacji w poszczególnych obszarach funkcjonowania – wielospecjalistyczna ocena funkcjonowania ucznia, ustalenie zakresu udzielanej dziecku pomocy modyfikacja, uzupełnienie dotychczasowych form wsparcia ocena efektywności działań dokonywana przez zespół

II etap - diagnoza ucznia w PPP wydanie ORZECZENIA lub OPINII Oczekiwane zakresy współpracy. Działania diagnostyczne w szkole i poradni III poziom: zespół + specjalista z PPP (konsultacje szkolne) analiza dotychczasowych działań i ich efektywności, profil osiągnięć ucznia modyfikacja, uzupełnienie dotychczasowych form wsparcia lub decyzja o diagnozie w PPP II etap - diagnoza ucznia w PPP wydanie ORZECZENIA lub OPINII

Oczekiwane zakresy współpracy Oczekiwane zakresy współpracy. Działania diagnostyczne w szkole i poradni III etap – zespół + specjalista z PPP wsparcie ucznia w placówce, organizowane na podstawie dokumentu wydanego przez PPP ustalenie zakresu pomocy udzielanej przez szkołę i/lub PPP (indywidualny plan wsparcia/IPET)

Podsumowanie … Każdemu uczniowi ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnemu, winna być zapewniona taka EDUKACJA, która przyniesie jak najwięcej korzyści rozwojowych. I właśnie z punktu widzenia tych korzyści należy zawsze dokonywać oceny funkcjonowania ucznia w kontekście jego wieku, środowiska społeczno-kulturowego, aktualnego stanu zdrowia i funkcjonowania w rolach społecznych. Dokonanie właściwej diagnozy staje się NIEMOŻLIWE BEZ WSPÓŁPRACY WIELU SPECJALISTÓW!

PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie MEN z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz.U. 2013, poz.199 z póź. zm.) Rozporządzenie MEN z dn. 9 sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach placówkach (Dz.U. 2017, poz.1591) Rozporządzenie MEN z dnia 7 września 2017 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz.U. 2017, poz.1743) Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz.u. 2017, poz. 1578)

PRZYDATNE STRONY www.ppp1-rzeszow.edu.pl www.ko.rzeszow.pl www.men.gov.pl www.ore.edu.pl www.ibe.edu.pl www.pracowniatestow.pl