Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych
Dlaczego monitoring konsultacji - Od początku objęcia urzędu przez min. Zalewską zapowiadane były „szerokie konsultacje” - Zmiana ustawy o systemie oświaty z 29 grudnia nie była poprzedzona żadnymi konsultacjami - Ten fakt skłonił stronę społeczną do zorganizowania obywatelskiego wysłuchania publicznego w tej sprawie
Z kim konsultujemy? Standardem jest prowadzenie konsultacji publicznych w sposób otwarty i dostępny dla każdego zainteresowanego. Wytyczne prowadzenia konsultacji publicznych w Ministerstwie Edukacji Narodowe
Kiedy konsultujemy? Konsultacje publiczne prowadzone są na takim etapie prac, aby zebrane w ich trakcie informacje, opinie, uwagi i wnioski mogły zostać uwzględnione w przygotowywanym dokumencie. Wytyczne prowadzenia konsultacji publicznych w Ministerstwie Edukacji Narodowej
Siedem zasad konsultacji publicznych Dobra wiara Powszechność Przejrzystość Responsywność Koordynacja Przewidywalność Poszanowanie interesu ogólnego
Dlaczego debaty MEN nie są formą konsultacji publicznych? 1) Nie wiemy kim są eksperci 2) Nie znamy harmonogramu ani zakresu tematycznego spotkań zespołu 3) Do wewnętrznej dyskusji służy zamknięta platforma 4) W debacie nie mogą brać udziału osoby spoza zespołu ekspertów 5) Nie znamy przebiegu debat w MEN 6) Nie wiemy czy i jak spotkania są protokołowane 7) Nie mamy dostępu do ustaleń ze spotkań 8) Nie wiemy w jaki sposób MEN wykorzysta ustalenia z debat
Harmonogram konsultacji „W styczniu 2016 r. zostanie przedstawiony harmonogram konsultacji społecznych, które będą służyć dobremu i płynnemu wprowadzaniu zmiany w systemie oświaty” (15 grudnia 2015r.) Nie został przedstawiony do dziś
Harmonogram konsultacji Watchdog Polska otrzymuje odpowiedź „harmonogram prac Zespołu Ekspertów Dobrych Zmian jest w trakcie opracowania (...) Harmonogram spotkań jest na bieżąco uaktualniany”. (9 marca br.)
Niespójność Kilkanaście dni wcześniej FIO dostaje jednak odpowiedź (25 lutego br), że oficjalnym powodem nieprzyjęcia ich partnerstwa w ubieganiu się o wniosek w konkursie „Zmiany w systemie edukacji w Polsce odpowiedzią na oczekiwania społeczne i zmiany gospodarcze” jest brak spójności pomiędzy ich propozycją a harmonogram debat.
Zgłoszenia do Zespołu „Jedynym warunkiem włączenia zainteresowanej osoby do grona uczestników debaty w ramach grupy „Ekspertów Dobrej Zmiany”, było wysłanie przez osobę zainteresowaną odpowiedniego formularza, który miał charakter informacyjny. Formularz ten mógł wysłać każdy (…) „Nie istniała też procedura oceny zgłoszeń (…) Jedynie nieodesłanie ankiety mogło być podstawą do nieuwzględnienia zgłoszenia” (22.02.2016 r)
Konsultacje publiczne – powtórzony konkurs Podobnie jak wiele innych organizacji – składamy wniosek o udostępnienie szczegółów odwołania i wznowienia konkursu. Do tej pory wspólny wniosek MEN i wybranego partnera nie został jeszcze złożony https://efs.kprm.gov.pl/aktualnosci/lista-projekt- w-z-o-onych-w-odpowiedzi-na-konkurs-nr- powr021600-ip06-00-00516
Protokoły ze spotkań ekspertów Występujemy z wnioskiem o udostępnienie danych z 39 spotkań, o których minister Zalewska mówiła w czasie przedstawiania półrocznych prac rządu. 1 czerwca otrzymujemy odpowiedź „przebieg (debat) nie był utrwalany w formie oficjalnych dokumentów, które mają walor informacji publicznej”. 13 czerwca kierujemy do WSA skargę na bezczynność.
Obserwacja uczestnicząca – spotkania EDZ - spotkania przebiegały bez wcześniej przygotowanego planu - uczestnicy wypowiadali się swobodnie - spotkania nie były moderowane wokół jednego z tematów - uczestnicy nie dostawali materiałów do opiniowania czy zapoznania się - dyskusja „przed i po” toczyła się na zamkniętej platformie
Debaty zdaniem MEN „Chcę przypomnieć, jak wyglądają debaty. Są to luźne sformułowania, które nie przekładają się na decyzje MEN. Na tym polega dyskusja” (telewizjarepublika.pl, 21. 04. 2016) „Spotkaliśmy się z tysiącami rodziców, których przede wszystkim interesuje podstawa programowa, nauczyciele, podręczniki, to, żeby nie płacić za korepetycje, żeby dziecko było świetnym studentem lub pracownikiem. Bardzo poważnie traktujemy debatę, dlatego dopiero po jej podsumowaniu powiemy, jak to będzie wyglądać” (telewizjarepublika.pl, 21. 04. 2016) „Debaty nie są konsultacjami publicznymi” (Radio Tok FM, 14 06.2016 r.)
Nasza ocena procesu Nie znamy zapisów debat zespołu EDZ – ich programu, przebiegów, wniosków. Nie jesteśmy w stanie ocenić jaki te debaty mają wpływ na kształt zmian, które poznamy 27 czerwca. Pomysł organizacji debat oceniamy pozytywnie, jego realizację negatywnie – był to proces nieprzejrzysty, o niejasnych zasadach, w naszej opinii – mający na celu jedynie nadanie uzasadnienia przygotowywanym wcześniej zmianom. Debata „Rodzic-Uczeń-Nauczyciel. Dobra zmiana w ogóle nie uwzględnia zdania (i udziału) w niej uczniów