Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybrane organy UE – Traktat Lizboński. Cz. II
Advertisements

Zadania i zasady działania Unii Europejskiej
Polska Centrala Firm Symulacyjnych CENSYM
Polska w strefie Schengen
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Planowane zmiany prawne
Europa NASZ DOM.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Biuro Warszawskie Tomasz Tatomir Obowiązki przedsiębiorców w zakresie odpadów opakowaniowych w związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
Mechanizm dopłat samochodowych w kontekście ochrony środowiska
Seminarium CO O RECYKLINGU POWINIEN WIEDZIEĆ PRZEDSIĘBIORCA Wprowadzenie do problematyki ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym oraz proces.
Ochrona środowiska naturalnego
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Ekonomia polityczna migracji Polaków w ramach Unii Europejskiej
Skąd biorą się różnice w poziomie bezrobocia w różnych rozwiniętych krajach? Adrian Domitrz.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Materiały źródłowe: Ustawa z dnia 11 maja 2001 r. o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania.
Ustawa o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Ogólne zasady postępowania z odpadami opakowaniowymi
Tworzywa na paliwa – dlaczego Państwo nie chce pomóc?
Katarzyna Michalska kl.V a
Wydział Spraw Świadczeniobiorców
Program MŁODZIEŻ Akcje Programu.
Europejski obszar gospodarczy
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji Stosowanie w praktyce art. 139 PT Materiał do dyskusji Warszawa, dnia 13 marca.
Straż graniczna Justyna Stąsiek 2UAZ
PLANOWANE AKTY WYKONAWCZE DO USTAWY ORAZ SYSTEM KONTROLI MINISTERSTWA NAD JEJ WDRAŻANIEM Bernard Błaszczyk Podsekretarz Stanu Rydułtowy, dnia 29 sierpnia.
ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO
Uporządkuj państwa od 1 do 16.
Unia Europejska.
Sieć stacji demontażu w systemie ARES
Koszty zbiórki Odpadów Opakowaniowych a dopłaty Organizacji Odzysku „SPOŁECZNY MONITORING GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI I POUŻYTKOWYMI” Osieczany.
Justyna Gryz Jacek Losiak Michał Borsuk Adam Dargacz
Stan recyklingu samochodów w Polsce
Sieć stacji demontażu samochodów w systemie ARES
Sprawozdanie z działalności Stowarzyszenia Forum Recyklingu Samochodów od 16 maja 2003 roku Walne zebranie Członków Stowarzyszenia Warszawa 3 czerwca 2004.
Aspekty gospodarcze wdrożenia dyrektywy 2000/53 ELV
PROBLEMY RECYKLINGU SAMOCHODÓW W POLSCE W ASPEKCIE OCHRONY ŚRODOWISKA I DZIAŁAŃ LEGISLACYJNYCH Beata B. Kłopotek Warszawa, 16 maja 2003 r.
System recyklingu wg propozycji FORS
Debata Zespół Szkół im. Ignacego Łukasiewicza w Cieszacinie Wielkim
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Unia Europejska Jak wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Autorzy: Sebastian Piątkowski i Eryk Pawełczyk Gimnazjum nr 4 im.
Ekologia Wykonała Maja Bocian.
PODATEK VAT W ROLNICTWIE
Unia Europejska Wykonało: ETI IV rok.
Bezrobocie. Stan, w którym osoba zdolna do pracy i gotowa do jej podjęcia, mimo aktywnych poszukiwań pozostaje bez zatrudnienia.
Gdańsk, 12 lutego 2015 roku Kierunki zmian w wojewódzkim planie gospodarki odpadami.
PROGRAM RZĄDOWY RODZINA 500+ Ustawa z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowaniu dzieci (Dz. U. z 2016 r. poz. 195 ) KOORDYNACJA ŚWIADCZEŃ RODZINNYCH.
Kształtowanie produktu na rynku UE A.M. Zarzycka.
Global Ordering System Ogólna informacja o projekcie System GOS daje możliwość rozwijania biznesu na jakościowo innym poziomie: Nowa skala – możliwość.
Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich a rozwój regionów wiejskich Janusz Rowiński Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.
„Gospodarka odpadami po zmianach ustawy – jak nie utopić miejskich pieniędzy w śmieciach” 23 listopada 2011 Gospodarka odpadami komunalnymi w Polsce -
Euromarketing dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego
Historia rozszerzeń Wspólnot Europejskich i Unii Europejskiej.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
ODPADY I ICH PRODUCENCI.
Dzień Języków Obcych w ZSP 15
„Ustawa o Recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji”- możliwe korzyści dla STACJI KONTROLI POJAZDÓW Adam Małyszko Prezes Stowarzyszenia Forum Recyklingu.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Michał Korkozowicz - Prezes Zarządu REBA O.O. S.A.
Debata „Przeglądu Komunalnego” i Forum Gospodarki Odpadami Dlaczego zapłacimy więcej za gospodarkę odpadami? Warszawa, 14 stycznia 2019 r.
wzrost stawek za zagospodarowanie odpadów
Zapis prezentacji:

Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów” Stanowisko producentów samochodów w odniesieniu do Dyrektywy 2000/53/EC prezentowane przez Jacka Żarnowieckiego z General Motors Poland Warszawa, 16 maja 2003 r.

„Quo Vadis Recykling samochodów” Dyrektywa UE dotycząca ELV – status regulacji prawnych

„Quo Vadis Recykling samochodów” Główne założenia Dyrektywy System Odbioru pojazdów: “ ...operatorzy ekonomiczni ustanawiają systemy odbioru, przetwarzania i odzysku dla samochodów wycofywanych z eksploatacji (ELV)“ odbiór bez kosztu dla ostatniego posiadacza/właściciela “... dostarczenie pojazdu nie jest bez opłaty, jeśli ELV nie zawiera istotnych elementów, w szczególności silnika i nadwozia lub zawiera odpady dodane do pojazdu” “... odpowiednia osiągalność punktów zbiórki na terytorium ich działalności“ Kwestie Finansowe: producenci muszą ponieść wszystkie lub istotną część kosztów związanych z wprowadzeniem bezkosztowego odbioru ELV pełna odpowiedzialność od 1 stycznia 2007 Poziomy Recyklingu / Odzysku: 2006: 80% ponownego użycia/recyklingu; 85% odzysku 2015: 85% ponownego użycia/recyklingu; 95% odzysku sposób rejestrowania poziomów recyklingu i odzysku nie został zdefiniowany Ważne: “Państwa Członkowskie nie posiadające systemów wyrejestrowania powinny ustanowić taki system, w którym świadectwo zniszczenia jest odnotowane przez odpowiednie, kompetentne władze, gdy pojazd ELV jest przekazany do firmy recyklingowej“

„Quo Vadis Recykling samochodów” Pozytywne i negatywne oddziaływanie Dyrektywy w zależności od sposobu wdrożenia w państwie ELV: POTENCJALNE KORZYŚCI Jeśli pragmatyczne, efektywne rozwiązania są przewidziane, żeby osiągnąć cele środowiskowe, pojazdy ELVs stanowią szansę Dla całej, globalnej branży samochodowej: na poprawę publicznej percepcji jej wyrobów i przemysłu Dla poszczególnych państw na: rozwiązanie / zapobieżenie problemom środowiskowym posiadanie mocnego, konkurencyjnego międzynarodowo przemysłu recyklingu ELV: POTENCJALNE ZAGROŻENIA Jeśli operatorom ekonomicznym nie jest dana możliwość określenia najlepszego sposobu wypełnienia obowiązków, pojazdy ELVs stają się zagrożeniem Dla całej, globalnej branży samochodowej: olbrzymim negatywnym wpływem finansowym Dla poszczególnych państw na: utratę i tak ograniczonych środków pieniężnych posiadanie niewydajnych niekonkurencyjnych przemysłów negatywne oddziaływanie na krajowy sektor motoryzacyjny

„Quo Vadis Recykling samochodów” Zarys stanowiska Producentów w Polsce Producenci i Importerzy    Dostarczanie na rynek pojazdów spełniających wymagania Aneksu 2 do Dyrektywy    Dostarcznia na prośbę informacji dotyczącej ich samochodów do klientów i Operatorów recyklingu    Ustanowienie krajowej sieci punktów zbiórki pojazdów swoich marek Rząd   Autoryzowanie Operatorów recyklingu wg Aneksu 1 do Dyrektywy   Egzekwowanie przepisów państwowych celem minimalizowania szarej strefy   Ustanowienie systemu rejestracji / wyrejestrowania, aby ograniczyć nadużycia i porzucanie samochodów Rozwiązywać problem pojazdów porzucanych i marek nieistniejących Operatorzy Recyklingu  Uzyskiwanie zezwoleń wg Aneksu 1 do Dyrektywy  Osiąganie i raportowanie wymaganych poziomów recyklingu / odzysku  Odbieranie pojazdów Właściciele    Dostarczanie pojazdów ELV do autoryzowanych operatorów recyklingu    Dostarczanie pojazdów ELV kompletnych i bez dodatkowych odpadów

„Quo Vadis Recykling samochodów” Podstawowe wątpliwości wobec projektu polskich przepisów Projekt – wiąże poziomy odzysku materiałów z wraków z masami nowych pojazdów wprowadzanych na rynek – wymusza na producentach obowiązek ściągania wraków z rynku poprzez konstrukcję opłat za niespełnienie poziomów odzysku – narzuca obowiązki osiągnięcia poziomów recyklingu w okresie przejściowym do 2007 – narzuca na producentów obowiązek osiągnięcia poziomów recyklingu podczas procesu demontażu i zniszczenia pojazdów Projekt - nowelizuje ustawy opakowaniowe, stosując nieuzasadnione analogie pomiędzy samochodem i opakowaniem Projekt – prowadzi do prostego naliczania opłat produktowych i przerzucania ich na nabywców nowych samochodów, nie dając szansy na zorganizowanie efektywnego systemu recyklingu Projekt - nie stymuluje producentów i recyklerów do wspólnego stworzenia systemu recyklingu wraków: efektywnego, przyjaznego środowisku i nowoczesnego Projekt – nie zmusza producentów do nawiązania kontraktów z najlepszymi (efektywnymi i ekologicznymi) firmami demontażu

UPDATING STATUS ON COUNTRY REPORTS   „Quo Vadis Recykling samochodów” ACEA – Podział odpowiedzialności w głównych krajach UE KRAJ   FIRMA / ORGANIZACJA Austria BMW Belgia VW Dania OPEL Finlandia GME Francja RENAULT Niemcy VDA Grecja Irlandia Włochy FIAT Luksemburg Holandia Norwegia Portugalia Hiszpania RENAULT SPAIN Szwecja BIL Wlk. Brytania SMMT