Konferencja „Quo Vadis Recykling samochodów” Stanowisko producentów samochodów w odniesieniu do Dyrektywy 2000/53/EC prezentowane przez Jacka Żarnowieckiego z General Motors Poland Warszawa, 16 maja 2003 r.
„Quo Vadis Recykling samochodów” Dyrektywa UE dotycząca ELV – status regulacji prawnych
„Quo Vadis Recykling samochodów” Główne założenia Dyrektywy System Odbioru pojazdów: “ ...operatorzy ekonomiczni ustanawiają systemy odbioru, przetwarzania i odzysku dla samochodów wycofywanych z eksploatacji (ELV)“ odbiór bez kosztu dla ostatniego posiadacza/właściciela “... dostarczenie pojazdu nie jest bez opłaty, jeśli ELV nie zawiera istotnych elementów, w szczególności silnika i nadwozia lub zawiera odpady dodane do pojazdu” “... odpowiednia osiągalność punktów zbiórki na terytorium ich działalności“ Kwestie Finansowe: producenci muszą ponieść wszystkie lub istotną część kosztów związanych z wprowadzeniem bezkosztowego odbioru ELV pełna odpowiedzialność od 1 stycznia 2007 Poziomy Recyklingu / Odzysku: 2006: 80% ponownego użycia/recyklingu; 85% odzysku 2015: 85% ponownego użycia/recyklingu; 95% odzysku sposób rejestrowania poziomów recyklingu i odzysku nie został zdefiniowany Ważne: “Państwa Członkowskie nie posiadające systemów wyrejestrowania powinny ustanowić taki system, w którym świadectwo zniszczenia jest odnotowane przez odpowiednie, kompetentne władze, gdy pojazd ELV jest przekazany do firmy recyklingowej“
„Quo Vadis Recykling samochodów” Pozytywne i negatywne oddziaływanie Dyrektywy w zależności od sposobu wdrożenia w państwie ELV: POTENCJALNE KORZYŚCI Jeśli pragmatyczne, efektywne rozwiązania są przewidziane, żeby osiągnąć cele środowiskowe, pojazdy ELVs stanowią szansę Dla całej, globalnej branży samochodowej: na poprawę publicznej percepcji jej wyrobów i przemysłu Dla poszczególnych państw na: rozwiązanie / zapobieżenie problemom środowiskowym posiadanie mocnego, konkurencyjnego międzynarodowo przemysłu recyklingu ELV: POTENCJALNE ZAGROŻENIA Jeśli operatorom ekonomicznym nie jest dana możliwość określenia najlepszego sposobu wypełnienia obowiązków, pojazdy ELVs stają się zagrożeniem Dla całej, globalnej branży samochodowej: olbrzymim negatywnym wpływem finansowym Dla poszczególnych państw na: utratę i tak ograniczonych środków pieniężnych posiadanie niewydajnych niekonkurencyjnych przemysłów negatywne oddziaływanie na krajowy sektor motoryzacyjny
„Quo Vadis Recykling samochodów” Zarys stanowiska Producentów w Polsce Producenci i Importerzy Dostarczanie na rynek pojazdów spełniających wymagania Aneksu 2 do Dyrektywy Dostarcznia na prośbę informacji dotyczącej ich samochodów do klientów i Operatorów recyklingu Ustanowienie krajowej sieci punktów zbiórki pojazdów swoich marek Rząd Autoryzowanie Operatorów recyklingu wg Aneksu 1 do Dyrektywy Egzekwowanie przepisów państwowych celem minimalizowania szarej strefy Ustanowienie systemu rejestracji / wyrejestrowania, aby ograniczyć nadużycia i porzucanie samochodów Rozwiązywać problem pojazdów porzucanych i marek nieistniejących Operatorzy Recyklingu Uzyskiwanie zezwoleń wg Aneksu 1 do Dyrektywy Osiąganie i raportowanie wymaganych poziomów recyklingu / odzysku Odbieranie pojazdów Właściciele Dostarczanie pojazdów ELV do autoryzowanych operatorów recyklingu Dostarczanie pojazdów ELV kompletnych i bez dodatkowych odpadów
„Quo Vadis Recykling samochodów” Podstawowe wątpliwości wobec projektu polskich przepisów Projekt – wiąże poziomy odzysku materiałów z wraków z masami nowych pojazdów wprowadzanych na rynek – wymusza na producentach obowiązek ściągania wraków z rynku poprzez konstrukcję opłat za niespełnienie poziomów odzysku – narzuca obowiązki osiągnięcia poziomów recyklingu w okresie przejściowym do 2007 – narzuca na producentów obowiązek osiągnięcia poziomów recyklingu podczas procesu demontażu i zniszczenia pojazdów Projekt - nowelizuje ustawy opakowaniowe, stosując nieuzasadnione analogie pomiędzy samochodem i opakowaniem Projekt – prowadzi do prostego naliczania opłat produktowych i przerzucania ich na nabywców nowych samochodów, nie dając szansy na zorganizowanie efektywnego systemu recyklingu Projekt - nie stymuluje producentów i recyklerów do wspólnego stworzenia systemu recyklingu wraków: efektywnego, przyjaznego środowisku i nowoczesnego Projekt – nie zmusza producentów do nawiązania kontraktów z najlepszymi (efektywnymi i ekologicznymi) firmami demontażu
UPDATING STATUS ON COUNTRY REPORTS „Quo Vadis Recykling samochodów” ACEA – Podział odpowiedzialności w głównych krajach UE KRAJ FIRMA / ORGANIZACJA Austria BMW Belgia VW Dania OPEL Finlandia GME Francja RENAULT Niemcy VDA Grecja Irlandia Włochy FIAT Luksemburg Holandia Norwegia Portugalia Hiszpania RENAULT SPAIN Szwecja BIL Wlk. Brytania SMMT