Halina Bienienda Dorota Jezusek Regina Domogalla WebQuest – z edukacji plastyczno –przyrodniczo - polonistycznej „Zwiastuny wiosny” dla klasy II szkoły podstawowej Halina Bienienda Dorota Jezusek Regina Domogalla
Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela
Wprowadzenie Wysłuchanie utworu A Vivaldiego „Cztery pory roku - Wiosna” http://www.dailymotion.pl/video/x94qed_antonio-vivaldi-wiosna_music http://www.youtube.com/watch?v=SSS9Lt_tNjk Nawiązanie do nowej pory roku – wiosny Rozwiązanie zagadki: Nadchodzi po zimie, znasz dobrze jej imię. Kroczy w kwiatów pąkach i promieniach słońca” /Wiosna/
Zadanie Co kojarzy się Wam ze słowem „Wiosna?” Podzielimy się na 4 grupy/obserwatorzy pogody, obserwatorzy roślin, obserwatorzy ptaków, tropiciele wszystkich zwierząt/. Każda z grup będzie miała przydzielone zadania do wykonania. Jako podsumowanie pracy na zajęciach wykonacie plakat na temat: „Zwiastuny wiosny”.
Grupa I /obserwatorzy pogody/ Proces Grupa I /obserwatorzy pogody/ Waszym zadaniem będzie wyszukanie w Internecie informacji o pogodzie. http://pogoda.onet.pl http://pogoda.money.pl Znalezioną informację wydrukujcie i umieśćcie na plakacie.
Grupa II /Obserwatorzy roślin/ Proces Grupa II /Obserwatorzy roślin/ Waszym zadaniem będzie wyszukanie w Internecie informacji i zdjęć o pierwszych wiosennych kwiatach. www.ga.com.pl/wiosna.htm http://www.bryk.pl/teksty/podstawowa/przyroda/botanika/1001609-wiosenne_kwiaty.html http://www.se.pl/kobieta/dom-wnetrza/byliny-przedwiosnia-pierwsze-wiosenne-kwiaty_133341.html Najciekawsze okazy umieśćcie na plakacie i opiszcie je.
Grupa III /obserwatorzy ptaków/ Proces Grupa III /obserwatorzy ptaków/ Waszym zadaniem będzie wyszukanie w Internecie informacji i zdjęć o ptakach zwiastujących wiosnę. http://ptaki.polska.pl/wiosna/index.htm http://www.otopjunior.org.pl/pl/nowosci/cztery_pory_roku/wiosna Najciekawsze zdjęcia i informacje umieśćcie na plakacie .
Grupa IV /tropiciele wszystkich zwierząt/ Proces Grupa IV /tropiciele wszystkich zwierząt/ Waszym zadaniem będzie wyszukanie informacji i zdjęć o tym, jak zwierzęta zachowują się wiosną. http://www.bosko.pl/relaksik/?art=1040 http://portalwiedzy.onet.pl http://encyklopedia.pwn.pl http://wikipedia.org Najciekawsze zdjęcia i informacje umieśćcie na plakacie.
Źródła http://pogoda.onet.pl http://pogoda.money.pl www.ga.com.pl/wiosna.htm http://ptaki.polska.pl/wiosna/index.htm http://www.otopjunior.org.pl/pl/nowosci/cztery_pory_roku/wiosna http://portalwiedzy.onet.pl http://encyklopedia.pwn.pl http://wikipedia.org http://www.bibliotekawszkole.pl/
Ewaluacja Wymagania Podstawowe Zaawansowane Wzorowe Zawartość merytoryczna Częściowo opracowane zagadnienie. Brak kompletnych informacji. Prawidłowo opracowane zagadnienie. Właściwy sposób przedstawienia informacji. Wzorcowe opracowanie zagadnienia wykraczające poza zamierzone zadania. Sposób przekazania informacji /współpraca grupy/ Rzetelna informacja. Częściowa współpraca w grupie. Dobra organizacja pracy w grupie i właściwa komunikacja. Aktywne uczestnictwo wszystkich członków grupy i dobra współpraca między członkami grupy. Efekt końcowy – estetyka, prezentacja Plakat wykonany mało estetycznie. Plakat estetyczny i ciekawy. Zawiera elementy graficzne i tekstowe. Bardzo ciekawe wykonanie zadania. Plakat zawiera informacje wykraczające poza plan działań. Trafny dobór grafiki i tekstu. Ewaluacja
Konkluzja Myślę, że każdy z Was po dzisiejszych zajęciach będzie umiał dostrzec wiosenne zmiany w przyrodzie /określić pogodę, nazwać kwiaty wiosenne, rozpoznać ptaki zwiastujące wiosnę, zrozumieć zachowanie zwierząt/. Będziecie wiedzieli, dlaczego należy chronić przyrodę? Zachowacie bezpieczeństwo podczas posługiwania się ostrymi narzędziami pracy.
Podręcznik dla nauczyciela Zajęcia można poprzedzić wycieczką po okolicy, obserwacją zmian w przyrodzie Można zrobić zdjęcia, które dzieci wykorzystają podczas wykonywania plakatu. Zgromadź inne potrzebne materiały (czasopisma przyrodnicze, kartony, papier kolorowy, klej, nożyczki, kredki, mazaki itp.).
Literatura: Dunin- Borkowski J., Gregorczyk G., Oglądać czy budować, czyli rozdroża technologii informacyjnej, Toruń 2002 Jarosz B., Konstruktywizm – technologia informacyjna – zmiany w procesie kształcenia (http://www.ap.krakow.pl/ptn/REF2003/ref/2003.html) Wilk M., Szafraniec M.(2009), Metodyka nauczania przez Internet Rybnickie Centrum Edukacji Zawodowej, Centrum Kształcenia Ustawicznego oraz Praktycznego Rybnik Razem w szkole. Program edukacji wczesnoszkolnej. Klasy 1–3 (aut. programu: J. Brzózka, K. Harmak, K. Izbińska, A. Jasiocha, W. Went)