Motywowanie do nauki – rola rodzica

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Motywowanie do nauki – rola rodzica
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Motywowanie do nauki – rola rodzica Spotkanie z rodzicami w Szkole Podstawowej Nr 2 Opracowała Anna Szymkowska psycholog z Poradni Psychologiczno - Pedagogicznej.
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Jak motywować dziecko do nauki?
Program podniesienia jakości realizowany w Gimnazjum - Zespoły przedmiotowe analizują Testy na wejściu i wyniki egzaminu zewnętrznego - Dokonują ewaluacji,
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Jak pomagać dziecku w nauce?
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
„Jak pomóc dziecku w nauce”
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Motywacja do nauki.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Patent żabki Szkoła Podstawowa nr 4 z Oddziałami Integracyjnymi w Bielawie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
O SPRAWIEDLIWOŚCI W OCENIANIU. PODSTAWA PRAWNA 1. Rozporządzenie 2. Statut Szkoły.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Sztuka motywowania.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
JAK MOTYWOWAĆ DZIECKO DO NAUKI?
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Motywowanie do nauki ROLA RODZICA
Zapis prezentacji:

Motywowanie do nauki – rola rodzica Spotkanie z rodzicami uczniów klasy IVa Szkoły Podstawowej Nr 11 w Przemyślu

Motywacja to stan gotowości człowieka do podjęcia określonego działania, czyli w tym przypadku chęć dziecka do uczenia się.

Najbardziej skuteczna jest motywacja wewnętrzna, czyli stan, w którym dziecko samo widzi, że warto jest się uczyć (ze względu na późniejsze korzyści).

Brak motywacji może być spowodowany różnymi czynnikami: Zniechęceniem spowodowanym brakiem sukcesów Przekonaniem, że nauka jest nudna i do niczego się nie przyda Przeżywanymi trudnościami emocjonalnymi, spowodowanymi trudną sytuacją życiową

Zadaniem rodzica chcącego wzbudzić motywację do nauki jest zapewnienie dziecku odpowiednich warunków oraz pokazywanie dziecku, że warto się uczyć

Czynniki środowiska rodzinnego sprzyjające motywacji do nauki: Postawa rodzicielska – kochająca i stanowcza Duże znaczenie wykształcenia i nauki dla rodzica Rozwijanie zainteresowań i uzdolnień dziecka Stawianie adekwatnych wymagań Współpraca ze szkołą Nagrody

Czynniki środowiska rodzinnego - postawa rodzicielska Akceptujący, kochający, stanowczy rodzic to taki, który zapewnia poczucie bezpieczeństwa, zaspokaja podstawowe potrzeby dziecka. Może ono skupić się na nauce i przyswajaniu wiedzy. Nie musi zwracać na siebie uwagi nietypowym zachowaniem.

Rodzic kochający i stanowczy Współdziała Akceptuje Rodzic kochający i stanowczy Daje dziecku rozumną swobodę, właściwą dla jego wieku Uznaje prawa

Ma jasno określone zasady, wartości, normy i ograniczenia Ma jasno określone zasady, wartości, normy i ograniczenia. Poświęca czas, by nauczyć tego dzieci, udziela jasnych komunikatów (ostrzeżeń), gdy dziecko przekracza ustalone granice. Jednocześnie okazuje dzieciom wsparcie (gesty miłości, spędzanie z nimi czasu, słuchanie ich). Jest elastyczny i gotowy na wysłuchanie dziecka, jego punktu widzenia – także w sytuacji, gdy naruszono pewne ograniczenia. Nawiązuje dialog z dzieckiem.

Rodzic stanowczy i kochający akceptuje Dziecko przyjmowane jest takim, jakim jest – ze wszystkimi cechami fizycznymi, usposobieniem, możliwościami umysłowymi. Tacy rodzice naprawdę kochają swoje dziecko i okazują mu to, obiektywnie je oceniają, jawnie aprobują, uważając je za godne pochwał, ale też stosują kary, jeżeli dziecko zachowało się nagannie.

Rodzic kochający i stanowczy współdziała Dziecko jest angażowane w zajęcia rodziców i domowe - w zależności od możliwości rozwojowych. Rodziców cechuje aktywność w nawiązywaniu wzajemnych kontaktów.

Rodzic kochający i stanowczy uznaje prawa Dziecko jest uznawane za równe, nie jest przeceniane ani niedoceniane. Rodzice w swobodny sposób dostosowują się do poziomu rozwoju dziecka, pozwalają na odpowiedzialność za własne działanie, mają szacunek dla jego indywidualności.

Rodzic kochający i stanowczy daje dziecku rozumną swobodę Dziecku pozostawiana jest swoboda, rodzice jednak utrzymują swój autorytet. Dziecko wtedy trzeźwo ocenia sytuacje, jest pewne siebie, przystosowuje się do różnych sytuacji społecznych, jest uspołecznione, pomysłowe, zdolne do współdziałania z rówieśnikami. Zdolne jest do pokonywania różnych przeszkód, spełniania trudnych zadań.

Jak rodzic może pomóc dziecku w nauce 1. Interesuj się postępami dziecka. 2. Wspieraj, ale nie wyręczaj. 3. Mądrze motywuj. 5. Doceniaj osiągnięcia dziecka. 6. Nie pozwól dziecku, by źle mówiło o sobie. 7. Buduj w dziecku poczucie własnej wartości.

Czynniki środowiska rodzinnego- znaczenie wykształcenia i nauki Dobrze jest, gdy sami rodzice pokazują dziecku jak ważne jest wykształcenie i uczenie się, chociażby przez rozmowy o tym. Rodzice są najważniejsi dla dziecka, są dla niego przykładem, dlatego też dobrze kiedy o wartości nauki rozmawiają z własnymi dziećmi.

Czynniki środowiska rodzinnego-rozwijanie zainteresowań Na samoocenę składa się wiedza, jaką mamy sami o sobie – im więcej o sobie wiemy, tym lepiej się oceniamy. Dlatego warto rozwijać zainteresowania dziecka i jego uzdolnienia, by poznało ono swoje mocne strony, wiedziało w czym jest dobre.

Czynniki środowiska rodzinnego- adekwatne wymagania Ważne jest rozpoznanie na ile dziecko radzi sobie w nauce, jakie są jego możliwości. Zniechęcenie nauką wynikać może nie z lenistwa, lecz z osłabionych umiejętności.

Czynniki środowiska rodzinnego-współpraca ze szkołą Zainteresowanie rodzica szkolnymi poczynaniami dziecka to znak, że jego nauka i osiągnięcia szkolne są ważne, że nauka jest pozytywną wartością

Czynniki środowiska rodzinnego-współpraca ze szkołą Jak rodzic może pokazać swoje zainteresowanie nauką szkolną? Np., przez pomoc w lekcjach, sprawdzanie jak dziecko sobie radzi z samodzielnym odrabianiem lekcji, czy odrabia zadane prace domowe – przez codzienną kontrolę.

Czynniki środowiska rodzinnego -współpraca ze szkołą Ważny jest także kontakt rodzica z wychowawcą, Dobrze jeśli rodzice na bieżąco są zorientowani w sytuacji szkolnej dziecka, nie tylko przy okazji zebrań.

Czynniki środowiska rodzinnego-współpraca ze szkołą Rodzice, nawiązując pozytywną współpracę z wychowawcą i innymi nauczycielami, pokazują dziecku, że są to kolejne osoby, dla których warto mieć szacunek. Podkreślają w ten sposób także wartość szkoły i nauki.

Czynniki środowiska rodzinnego -współpraca ze szkołą Częste spotkania z nauczycielami oraz kontrola obowiązków szkolnych sprawiają, że dzieci szybciej zaczynają się z nich wywiązywać.

Czynniki środowiska rodzinnego-nagroda Ważne, by nagrodę ustalić razem z dzieckiem, gdyż to dla dziecka ta nagroda ma być atrakcyjna, by chciało mu się starać. Można starać się jednak ograniczać kupowanie np., kolejnej zabawki, a wprowadzić nagrodę w postaci np. wspólnej rodzinnej wycieczki, wyjścia gdzieś, uzyskania dodatkowego przywileju.

Motywacja do nauki - podsumowanie Rozwijaj samoocenę własnego dziecka – często chwal i dostrzegaj jego sukcesy, zachęcaj do pokonywania trudności np. przez stosowanie nagród Rozwijaj jego talenty i wykorzystuj je do nauki nowych umiejętności Uatrakcyjniaj naukę – przez pokazywanie jaka jest ważna i przydatna

Motywacja do nauki - podsumowanie Akceptuj dziecko i szanuj je, za to jakie jest Bądź również stanowczy i ustalaj konsekwencje Służ własnym przykładem Współpracuj ze szkołą, także w celu kontroli dziecka Stosuj nagrody

RODZIC - SZKOŁA Rodzic powinien pamiętać, że nauczyciel jest jego sprzymierzeńcem w wychowaniu, a nie wrogiem. Dlatego też rodzice powinni utrzymywać stały kontakt ze szkołą, współpracować z nauczycielami i wychowawcą, bez względu na to czy ich dzieci osiągają sukcesy czy też porażki.

PLAN DZIAŁAŃ NAPRAWCZYCH NA II SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2010/2011 W KLASIE IVA SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR11 W PRZEMYŚLU po analizie wyników nauczania za I semestr

WSTĘP Po analizie wyników nauczania w kl. IVa Rada Pedagogiczna SP Nr 11 w Przemyślu postanowiła w II semestrze roku szkolnego 2010/2011 wdrożyć w życie „Plan Naprawczy” obejmujący swym zasięgiem przede wszystkim sferę dydaktyczną. Zaobserwowano duże braki edukacyjne z poprzedniego etapu kształcenia oraz trudności w opanowywaniu nowych wiadomości i umiejętności wielu uczniów tej klasy. Szczególnie niepokojący jest fakt, że dotychczasowe działania mające na celu poprawę sytuacji w tej klasie dały znikome efekty. Oceny semestralne uczniów oraz średnie klasy z poszczególnych przedmiotów potwierdzają potrzebę wprowadzenia takiego programu.

CEL GŁÓWNY poprawa efektywności kształcenia w klasie IVa poprawa wyników końcoworocznych

CELE SZCZEGÓŁOWE kształcenie i doskonalenie umiejętności kluczowych, zmniejszenie liczby uczniów mających słabe wyniki w nauce, świadome działanie nauczycieli, rodziców i uczniów w zakresie skuteczności działań dydaktycznych i wychowawczych, które wpłyną na sukcesy uczniów i zminimalizują dydaktyczne porażki, doskonalenie metod nauczania, czynny udział nauczycieli w pracach zespołów przedmiotowych, systematyczne śledzenie i analizowanie skuteczności podjętych działań oraz wyciąganie wniosków i ewaluacja działań, systematyczne i konsekwentne wprowadzanie zmian w pracy dydaktycznej, wychowawczej w celu poprawy wyników nauczania, pedagogizacja rodziców, uświadomienie im potrzeby ścisłej współpracy szkoły i domu w celu osiągnięcia lepszych wyników.

ZAŁOŻENIA PLANU zintegrowanie działań wychowawcy, nauczycieli, rodziców i uczniów, systematyczna analiza wyników nauczania z poszczególnych przedmiotów, wdrażanie nowych programów i metod, mających na celu poprawę efektów kształcenia, motywowanie uczniów do nauki, wyrabianie wzorców, cech i postaw, skierowanych na osiągnięcie sukcesu, współdziałanie nauczycieli w zespołach przedmiotowych, uświadomienie rodzicom i uczniom celowości podejmowanych działań dydaktycznych i wychowawczych, motywowanie rodziców do wspólnego działania wspierającego realizowanie programu naprawczego.

Działania wychowawców, pedagoga, nauczycieli i zespołów przedmiotowych: w stosunku do uczniów: systematyczne diagnozowanie wiedzy uczniów, motywowanie do pracy przez stosowanie systemu nagród i kar, dbanie o dobre relacje z uczniami, wspieranie dzieci w ich dążeniach – zajęcia pozalekcyjne, konsultacje, pomoc doraźna.

Działania wychowawców, pedagoga, nauczycieli i zespołów przedmiotowych: w stosunku do rodziców: ustalenie jasnych zasad komunikowania się z wychowawcą i nauczycielami, przekazywanie spostrzeżeń o uczniu, oczekiwanie od rodziców informacji zwrotnej o przeczytanej uwadze, stały kontakt z rodzicami, wspieranie rodziców w indywidualnej pracy wyrównawczej z dzieckiem w domu.

Działania uczniów: w stosunku do samych siebie: organizowanie pomocy koleżeńskiej, wdrażanie do samooceny, wdrażanie do systematycznej pracy w domu, uczenie się organizacji czasu wolnego, czasu pozalekcyjnego.

Działania uczniów: w stosunku do nauczycieli: systematyczność w nauce, systematyczne odrabianie zadań, aktywny udział w lekcjach, zachowanie spokoju na lekcjach, aktywny udział w dodatkowych zajęciach, systematyczne uzupełnianie braków spowodowanych nieobecnością w szkole.

Działania rodziców: w stosunku do własnych dzieci: tak zorganizować zajęcia własne, by mieć czas na rozmowę i pomoc dziecku, określenie systemu wymagań wobec dziecka oraz konsekwentne przestrzeganie ich, dbałość o właściwą organizacją czasu pozalekcyjnego dziecka, systematyczne kontrolowanie osiągnięć dziecka, okazywanie zainteresowania poczynaniami dziecka.

Działania rodziców: w stosunku do nauczycieli i wychowawcy: systematyczne kontakty, odpowiadanie na uwagi nauczycieli zamieszczone w zeszytach, dzienniczkach, systematyczne usprawiedliwienia nieobecności dziecka w szkole.

Dziękujemy za uwagę!!!!!