Socjometria bez tajemnic

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych
DIAGNOZA EDUKACYJNA.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Analiza wariancji Analiza wariancji (ANOVA) stanowi rozszerzenie testu t-Studenta w przypadku porównywanie większej liczby grup. Podział na grupy (czyli.
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Co słychać Panie Darwinie?
Psychologiczne aspekty pracy testera oprogramowania
Dojrzałość szkolna dziecka
Co warto wiedzieć o ewaluacji?
DIAGNOZA ŚRODOWISKA WYCHOWAWCZEGO
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
WebQuest wykonane w ramach projektu BelferOnLine
psycholog Ewa Rubaj - Biskupska
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Izabela Kołodziejczyk
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Praca z dzieckiem agresywnym
INTERdyscyplinarny program nauczania BLOKowego przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatyki w Gimnazjum - INTERBLOK Gimnazjum im. Królowej Jadwigi.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
DOŚWIADCZENIA LOSOWE.
Dydaktyka ogólna.
Rozwój społeczny dziecka
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
„Rodzina jest w życiu oparciem, czymś co chroni, co daje siłę.”
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Dlaczego ten temat jest ważny?
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Przewodnik po nowych funkcjach Szkoła Podstawowa nr 1 im Janusza Kusocińskiego w Złocieńcu.
dziecka nieakceptowanego
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
SZKOŁA Z KLASĄ Projekt Przygotował ZESPÓŁ I Igor Brzeski, Maciek Fornalik, Wiktoria Goś, Aleksandra Krawczuk i Aleksandra Augustyniak.
Opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101 w Poznaniu
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Prawa Dziecka 10 grudnia Międzynarodowy Dzień Praw Dziecka.
Jacek Pyżalski Uniwersytet im. A. Mickiewicza w Poznaniu
Natural Sciences, Natural English. Mitochondrium.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Wyniki ankiet dla rodziców przeprowadzonej w dn
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Wybory związkowe w OM NSZZ „Solidarność” POiW RW
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
Ocenianie z zastosowaniem wagi oceny
Co chcieliśmy osiągnąć?
przedstawiciela Wielkopolskiego Kuratora Oświaty
Jak napisać dobry konspekt?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Program szkolenia Integrowanie – niezbędny element oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych. Przełamanie barier w komunikowaniu się. Rozpoznawanie.
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

Socjometria bez tajemnic

Socjometria Metoda badawcza w socjologii i psychologii społecznej wprowadzona przez J.L.Moreno mająca na celu poznanie uwarunkowań, istoty i przemian nieformalnych związków międzyosobowych w grupach rówieśniczych.

Techniki socjometryczne Klasyczna technika socjometryczna Moreno. Technika „Zgadnij kto?”. Plebiscyt życzliwości i niechęci.

Klasyczna technika socjometryczna Moreno to pomiar: stosunków „przyciągania” (sympatii, przyjaźni, zaufania) stosunków „odpychania” (antypatii, wrogości, uprzedzeń)

Konstruowanie testu socjometrycznego Ułożenie pytań z wyborem pozytywnym i negatywnym. Ustanowienie liczby wyborów (najkorzystniej 2). Skonstruowanie tabeli wskazań pozytywnych „+” i negatywnych „-” tzw. matrycy socjometrycznej. Wykreślenie diagramu kołowego. Wykreślenie socjogramu nieuporządkowanego. Analiza socjogramu.

Przebieg testu socjometrycznego UWAGA: badanie przeprowadzamy przy 100% frekwencji Krótkie wprowadzenie - wyjaśnienie celu badania (należy unikać sformułowań : badanie testowe, socjometria). Ważne jest zapewnienie dyskrecji ze strony nauczyciela. Rozdanie kartek z pytaniami i ich podpisanie - imię i nazwisko. Przykładowe pytania: Z kim chciałbyś bawić się po lekcjach? Z kim chciałbyś pójść do kina? Z kim najmniej chciałbyś siedzieć w jednej ławce? Podanie informacji o ograniczonej liczbie wyborów - wybór tylko z członków klasy, dokonywany jest w tajemnicy przed innymi. Wyjaśnienie ewentualnych niejasności. Udzielanie odpowiedzi – dokonywanie wyborów. Stosujemy oznaczenie: chłopcy dziewczęta

Tabela socjometryczna Do tabel socjometrycznych wpisuje się uzyskane wyniki badań. Z analizy tabeli uzyskuje się następujące dane: Kto kogo wybrał bądź odrzucił. Kto został wybrany, przez ile osób, przez kogo. Jaki rodzaj wyborów przeważa (pozytywne czy negatywne, czy chłopcy i dziewczynki wybierają się w ramach swojej płci czy też wzajemnie).

1 2 3 4 5 1. imię i nazwisko 2. imię i nazwisko 3. imię i nazwisko Osoby wybierane 1 2 3 4 5 Osoby wybierające 1. imię i nazwisko I II 2. imię i nazwisko 3. imię i nazwisko 4. imię i nazwisko Ilość wyborów „+” Ilość wyborów „–” Ogółem wyborów

Socjogram graficzny nieuporządkowany Wybory pozytywne 15 7 2 8 11 12 19 6 1 3 17 25 22 5 15 4

Analiza socjogramu Gwiazda socjometryczna pozytywna – osoba, która uzyskała najwięcej wyborów pozytywnych. To nieformalny przywódca grupy, który w przyszłości może właściwie wypełniać obowiązki jako formalny kierownik grupy lub pełnić inne funkcje. Osoby te cechuje: punktualność, towarzyskość, poczucie humoru. Gwiazda socjometryczna negatywna – osoba, która otrzymała najwięcej wyborów negatywnych. Zwykle jest to: osoba nadmiernie agresywna , mająca niepoprawne kontakty z rówieśnikami, o której można sądzić, że nie jest najlepiej przystosowana społecznie, osoba wycofana, charakteryzująca się niską energią, którą nie interesuje uznanie społeczne. Mało popularne osoby w grupie można wprowadzać w niewielkie zespoły, w których będą mieli ułatwione interakcje z rówieśnikami i gdzie będą mogli wykazać się swoją aktywnością, przez co podwyższą własną pozycję.

Osoba odrzucona – osoba darzona niechęcią, z przewagą wyborów negatywnych. Osoba izolowana – osoba przez nikogo niewybierana, obojętna, lekceważona – liczba wyborów = 0. To zwykle osoba nieagresywna, wycofująca się , o niskich kompetencjach społecznych i poznawczych. Para – osoby wybierające siebie wzajemnie. Kiedy mało jest wyborów wzajemnych, a wiele odrzuceń obustronnych, wówczas atmosfera w grupie jest napięta, grupie grozi rozpad. Paczka – grupa osób (3 i więcej) wybierających się wzajemnie, ale także nieliczne są połączenia z resztą grupy. Warto przyjrzeć się funkcjonowaniu tej grupy, gdyż zachodzi prawdopodobieństwo przekształcenia paczki w klikę. Klika – grupa osób (3 i więcej) wybierająca się wzajemnie i izolująca się od reszty. Łańcuch – wybory przechodnie wzajemne, nie zamykające się w kręgu.

Gwiazda socjometryczna osoba, która uzyskała najwięcej wyborów pozytywnych 3 8 4 12 2 11 9

osoby wybierające siebie wzajemnie Para osoby wybierające siebie wzajemnie 3 8

grupa osób (3 i więcej) wybierających się wzajemnie Paczka grupa osób (3 i więcej) wybierających się wzajemnie 7 11 3

wybory przechodnie wzajemne, nie zamykające się w kręgu Łańcuch wybory przechodnie wzajemne, nie zamykające się w kręgu 8 2 13

Zalety socjometrii: krótki czas badania, łatwość udzielania odpowiedzi, uzyskanie wielu informacji o badanej grupie, śledzenie rozwoju społecznego grupy, możliwość powtarzania badań (ewaluacja – monitorowanie zmian), wykorzystanie wyników badań w konstruowaniu / modyfikowaniu planu wychowawczego klasy.

Dziękujemy za uwagę „Nigdy nie można odgadnąć, jak postąpi pojedyncza osoba, natomiast dokładnie da się przewidzieć, co zrobi pewna określona grupa ludzi”. Arthur Conan Doyle Dziękujemy za uwagę