Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
1.
Advertisements

FUNDUSZE POWIERNICZE I INWESTYCYJNE
Banki komercyjne.
Analiza raportów do podejmowania decyzji. Podejmowanie decyzji Przed podjęciem decyzji należy uważnie przeanalizować otrzymane raporty.
Jak najlepiej wykorzystać ? środki finansowe z Unii Europejskiej? 6 kwietnia 2006.
Banki w systemie wdrażania funduszy strukturalnych w latach
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Międzynarodowe Prawo Podatkowe ODSETKI. Odsetki Odsetki ART.11 UM- OECD ART.11 UM- OECD.
KRAJOWY ZWIĄZEK BANKÓW SPÓŁDZIELCZYCH
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Program Europejski PKO Banku Polskiego
ROLA BANKU W PROCESIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW POMOCOWYCH Z UE
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
Instrumenty finansowania projektów strukturalnych - CZT i CD
Finanse Zbigniew Kuryłek
Nowoczesny bank - partner i doradca dla MSP
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Program Europejski PKO Banku Polskiego INSTRUMENTY WSPIERAJACE POZYSKIWANIE ŚRODKÓW Z ZPORR.
Współczesny bank – partner dla MSP Katowice, 11 lutego 2004.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Katowice, październik 2006r.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Sprawozdanie finansowe NoRiskNoFun. A. Sprawozdanie finansowe.
zastosowanie w rozliczeniach transakcji handlowych
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
Czy diagnoza jest poprawna?
Deficyt budżetowy a dług publiczny
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Międzynarodowe Prawo Podatkowe
Rola BGK w finansowaniu inwestycji na obszarach wiejskich
NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW
Rola banku w procesie realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską Wrocław Wioletta Krawczyk-Namyślak.
Rachunek przepływów pieniężnych
Banki i ich rola w gospodarce
Współczesny bank – partner dla MSP
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Współpraca banków z sektorem MSP w kontekście integracji europejskiej Dariusz Solski Zastępca Dyrektora Departament Obsługi Klientów Korporacyjnych 20.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego Program Europejski PKO Banku Polskiego – informacja dla Klientów PROCES PROGRAMOWANIA POMOCY KOMISJA EUROPEJSKA.
„Informacja dotycząca realizacji zadań w zakresie usuwania skutków klęsk żywiołowych w infrastrukturze komunalnej w 2015 r.” „Narodowy Program Przebudowy.
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
Małgorzata Obuchowska Gembala Fundusz Górnośląski S.A.
Jacek Furga Przewodniczący Komitetu ds. Finansowania Nieruchomości Związku Banków Polskich Kasy oszczędnościowo-budowlane Dlaczego wciąż nie mogą powstać.
Bankowość Zajęcia 2 Wydział Zarządzania UW, Aleksandra Luterek.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Program Europejski PKO BP Rola banku w absorbcji środków europejskich.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Czy diagnoza jest poprawna?
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
PROGRAM EUROPEJSKI 1. Wiedza 2. Finansowanie 3. Rozliczenia
dr Marcin Wołek Katedra Rynku Transportowego Uniwersytet Gdański
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Bank zmieniającego się świata
Ministerstwo Finansów
spotkanie informacyjne
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Produkty wspierania eksportu
Zapis prezentacji:

Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego Dariusz Solski Zastępca Dyrektora Departament Obsługi Klientów Korporacyjnych Katowice, kwiecień 2003

RYNEK JST posiadają osobowość prawną. Jako takie stanowić mogą stroną przy zawieraniu umów o finansowanie lub prowadzenie bieżącej obsługi bankowej. W roku 2001 przez budżety JST przeszło 82,7 mld złotych co stanowi około 25% funduszy publicznych państwa. Zgodnie z ustrojem terytorialnym Polski wyróżnia się następujące szczeble samorządowe: Gminy 2 489 Powiaty 350 Województwa 16 (Miasta na prawach powiatów 65)

POTRZEBY FINANSOWE JST Zgodnie z prawodawstwem polskim wszystkie JST zobowiązane są do nabywania usług bankowych, związanych z obsługą rachunków bankowych oraz finansowaniem swoich zadań, w drodze przetargu zgodnie z Ustawą o zamówieniach publicznych. FINANSOWANIE Obsługa bieżąca (rachunek bankowy) Lokaty środków (POZA TRYBEM PRZETARGU PUBLICZNEGO) Inne (emisja papierów dłużnych, e-banking) POZOSTAŁE Bieżących potrzeb Inwestycji Pomostowe (np. w przypadku pomocy UE)

Program Pomocowy PHARE PHARE to program bezzwrotnych dotacji finansujący do 75% inwestycji dokonywanych przez JST. Podstawą prawną dotacji jest Memorandum Finansowe (MF) wskazujące: warunki finansowania, beneficjenta i czas dostępności środków. Dotacje PHARE 220 mln EUR 200 mln EUR 80 mln EUR 60 50 20 10 30 40 70 2000 2001 2002 Liczba projektów 100 150 200 250 mln EUR Dotacje PHARE (mln EUR) Liczba projektów

Beneficjenci - JST Beneficjentami programu są JST lub podmioty przez nie założone. Rodzaje inwestycji: JST oczekujące na transfer środków z funduszu (inwestycja w toku) JST którym przyznano finansowanie (początek inwestycji) Dotacja PHARE może być wykorzystywana w wyznaczonym w MF terminie i jedynie po przedstawieniu związanych z finansowaną inwestycją faktur. Najczęściej spotykane przedmioty finansowania: modernizacja lub budowa dróg i obwodnic poprawa bezpieczeństwa granic rozwój infrastruktury turystycznej inicjatywy proekologiczne

Finansowanie Pomostowe (FP) Memorandum Finansowe to: gwarancja otrzymania bezzwrotnej dotacji przesunięcie w czasie wypłaty środków (3-9 miesięcy) Dotacja PHARE: Przewalutowanie, Lokata, Przelewy Finansowanie środkami PHARE Zakończenie inwestycji Zamkniecie FP Przyznane dotacji Początek inwestycji Środki własne (25% inwestycji) Uruchomienie FP Finansowanie Pomostowe

KORZYŚCI x2 JST BANK środki dostępne JUŻ krótkoterminowe finansowanie inwestycji przy bardzo niskim ryzyku przychód z tytułu obsługi: kredytu rachunku przewalutowanie przelewy depozyty budowanie relacji i współpraca z nowymi klientami BANK środki dostępne JUŻ brak wysokich odsetek za opóźnienia w płatnościach płaconych podwykonawcom (niedozwolone) brak ryzyka zatrzymania inwestycji z powodu opóźnienia dotacji PHARE ograniczenie ryzyka utraty dotacji z powodu opóźnień w pracach

WSPÓŁPRACA: BANK - JST Przygotowanie pracowników Przygotowanie Banku długoletnia współpraca oraz uczestnictwo w przetargach szkolenia prowadzone przez: specjalistów (pracowników JST) doświadczonych bankowców dedykowana polityka współpracy z JST programy pomocowe i przedakcesyjne (np. Phare) współpraca z EBOR SMM