Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego Dariusz Solski Zastępca Dyrektora Departament Obsługi Klientów Korporacyjnych Katowice, kwiecień 2003
RYNEK JST posiadają osobowość prawną. Jako takie stanowić mogą stroną przy zawieraniu umów o finansowanie lub prowadzenie bieżącej obsługi bankowej. W roku 2001 przez budżety JST przeszło 82,7 mld złotych co stanowi około 25% funduszy publicznych państwa. Zgodnie z ustrojem terytorialnym Polski wyróżnia się następujące szczeble samorządowe: Gminy 2 489 Powiaty 350 Województwa 16 (Miasta na prawach powiatów 65)
POTRZEBY FINANSOWE JST Zgodnie z prawodawstwem polskim wszystkie JST zobowiązane są do nabywania usług bankowych, związanych z obsługą rachunków bankowych oraz finansowaniem swoich zadań, w drodze przetargu zgodnie z Ustawą o zamówieniach publicznych. FINANSOWANIE Obsługa bieżąca (rachunek bankowy) Lokaty środków (POZA TRYBEM PRZETARGU PUBLICZNEGO) Inne (emisja papierów dłużnych, e-banking) POZOSTAŁE Bieżących potrzeb Inwestycji Pomostowe (np. w przypadku pomocy UE)
Program Pomocowy PHARE PHARE to program bezzwrotnych dotacji finansujący do 75% inwestycji dokonywanych przez JST. Podstawą prawną dotacji jest Memorandum Finansowe (MF) wskazujące: warunki finansowania, beneficjenta i czas dostępności środków. Dotacje PHARE 220 mln EUR 200 mln EUR 80 mln EUR 60 50 20 10 30 40 70 2000 2001 2002 Liczba projektów 100 150 200 250 mln EUR Dotacje PHARE (mln EUR) Liczba projektów
Beneficjenci - JST Beneficjentami programu są JST lub podmioty przez nie założone. Rodzaje inwestycji: JST oczekujące na transfer środków z funduszu (inwestycja w toku) JST którym przyznano finansowanie (początek inwestycji) Dotacja PHARE może być wykorzystywana w wyznaczonym w MF terminie i jedynie po przedstawieniu związanych z finansowaną inwestycją faktur. Najczęściej spotykane przedmioty finansowania: modernizacja lub budowa dróg i obwodnic poprawa bezpieczeństwa granic rozwój infrastruktury turystycznej inicjatywy proekologiczne
Finansowanie Pomostowe (FP) Memorandum Finansowe to: gwarancja otrzymania bezzwrotnej dotacji przesunięcie w czasie wypłaty środków (3-9 miesięcy) Dotacja PHARE: Przewalutowanie, Lokata, Przelewy Finansowanie środkami PHARE Zakończenie inwestycji Zamkniecie FP Przyznane dotacji Początek inwestycji Środki własne (25% inwestycji) Uruchomienie FP Finansowanie Pomostowe
KORZYŚCI x2 JST BANK środki dostępne JUŻ krótkoterminowe finansowanie inwestycji przy bardzo niskim ryzyku przychód z tytułu obsługi: kredytu rachunku przewalutowanie przelewy depozyty budowanie relacji i współpraca z nowymi klientami BANK środki dostępne JUŻ brak wysokich odsetek za opóźnienia w płatnościach płaconych podwykonawcom (niedozwolone) brak ryzyka zatrzymania inwestycji z powodu opóźnienia dotacji PHARE ograniczenie ryzyka utraty dotacji z powodu opóźnień w pracach
WSPÓŁPRACA: BANK - JST Przygotowanie pracowników Przygotowanie Banku długoletnia współpraca oraz uczestnictwo w przetargach szkolenia prowadzone przez: specjalistów (pracowników JST) doświadczonych bankowców dedykowana polityka współpracy z JST programy pomocowe i przedakcesyjne (np. Phare) współpraca z EBOR SMM