Praktyczna nauka zawodu (pnz)

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Sposób i warunki funkcjonowania międzyszkolnych/pozaszkolnych punktów katechetycznych Warszawa
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Praktyczna nauka zawodu
Reforma kształcenia zawodowego rok szkolny 2012/2013
Kwalifikacje nauczycieli Rok szkolny 2009/
Kwalifikacyjne kursy zawodowe.
1 Kwalifikacyjne kursy zawodowe. Podstawy prawne: Kluczowe zagadnienia dotyczące kształcenia w formach pozaszkolnych, w tym na kwalifikacyjnych kursach.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Zmiany w szkolnictwie ponadgimnazjalnym od 1 września 2012
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
„Zmiany w kształceniu ogólnym i zawodowym”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
ZMIANY W SYSTEMIE EGZAMINÓW ZAWODOWYCH
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
KWALIFIKACYJNE KURSY ZAWODOWE
Kształcenie zawodowe w szkołach rolniczych
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Zmiany w szkolnictwie zawodowym
Modernizacja egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe –
Zmiany ustawy o systemie oświaty
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Klasyfikacja zawodów „szkolnych” w odniesieniu do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną Łódź, 19 marca 2015 r. DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO.
Formalno-prawne aspekty dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy Zielona Góra,18 kwietnia 2013 r.
Język obcy w przedszkolu
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE w nowej formie 1 Opracował Tadeusz Gierszewski Opracował Wąbrzeźno 2014.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
KWALIFIKACYJNY KURS ZAWODOWY
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Reforma edukacji - najważniejsze zmiany
Zmiany w przepisach prawa oświatowego- kształcenie zawodowe Departament Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego.
Kształcenie dualne.

Zmiany w systemie edukacji od roku szkolnego 2017/2018
Doradztwo zawodowe w szkołach
Wdrażanie Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Ostrowcu Świętokrzyskim
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Zbiór przepisów dotyczących Karty Rowerowej
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 stycznia 2017 r.
Zmiany w ramowych statutach: 1
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Szkolenie związkowe: 1. Prawa i obowiązki związku zawodowego związane z arkuszem organizacyjnym szkoły. 2.Wybory związkowe: procedury, dokumenty, terminy.
Kształcenie dualne w świetle przepisów prawa oświatowego
Podstawy programowe dotyczące kształcenia zawodowego w świetle nowych zawodów wprowadzonych w klasyfikacji zawodów MEN od roku szkolnego 2017/2018.
Zasadnicze Oświatowe akty prawne
Możliwości kształcenia zawodowego i ustawicznego
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Kuratorium Oświaty w Katowicach
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Akredytacja placówek doskonalenia nauczycieli
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

Praktyczna nauka zawodu (pnz)

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2017r., poz. 1644)

Rozporządzenie określa: szczegółowe warunki i tryb organizowania pnz zawartość umowy o pnz realizowaną poza szkołą prawa i obowiązki podmiotów, w których odbywa się pnz kwalifikacje osób prowadzących pnz

Zmiany dotyczą: wprowadzonej reformy ustroju szkolnego (nowe typy szkół: branżowa szkoła I stopnia i branżowa szkoła II stopnia) liczby godzin zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców na zasadach kształcenia dualnego (nowe ramowe plany nauczania określają tygodniową liczbę godzin tych zajęć w poszczególnych klasach danego typu szkoły – poprzednie rozporządzenie określało minimalna liczbę godzin na danym etapie edukacyjnym) [§ 4 ust. 11 i 12]

Zmiany dotyczą: doprecyzowania zawartości umowy pomiędzy dyrektorem a podmiotem przyjmującym na pnz (lista powinna zawierać imiona i nazwiska uczniów odbywających pnz, z podziałem na grupy) [§ 7 ust. 3 pkt 4] dokumentów wymaganych o instruktorów pnz (uwzględniono świadectwo ukończenia nowej branżowej szkoły II stopnia) [§ 10 ust. 5 pkt 1 i 3]

Pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego

Warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, rodzaje tych form oraz wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia regulują dwa rozporządzenia:

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 622) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1632)

konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z przeniesienia podstawy do jego wydania do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe rozporządzenie  nie wprowadza zasadniczych zmian w stosunku do rozporządzenia  w rozporządzeniu  określono terminy stosowania rozporządzenia 

Formy pozaszkolne kształcenia ustawicznego: (określone w obu rozporządzeniach w § 3) kwalifikacyjny kurs zawodowy kurs umiejętności zawodowych kurs kompetencji ogólnych turnus dokształcania teoretycznego kurs inny niż wymieniony w pkt 1-3

Kwalifikacyjny kurs zawodowy prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr  od 01 stycznia 2020 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr  do 31 grudnia 2019 r.)

Kurs umiejętności zawodowych prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr  od 01 stycznia 2020 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr  do 31 grudnia 2019 r.)

Kurs kompetencji ogólnych prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr  począwszy od: 01 września 2017 r. – dla klasy VII 01 września 2018 r. – dla klasy VIII 01 września 2019 r. – dla klasy I czteroletniego technikum 01 września 2017 r. – dla klasy I BSIS 01 września 2017 r. – dla klasy I BSIIS

Kurs kompetencji ogólnych prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr  do 31 sierpnia 2023 r.)

Turnus dokształcania teoretycznego prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr  od 01 września 2017 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr  do 31 grudnia 2019 r.)

Kurs inny niż wymieniony w pkt 1-3 prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr  od 01 września 2017 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr  do 31 grudnia 2019 r.)

W rozporządzeniu wprowadzono możliwość prowadzenia dziennika zajęć danej pozaszkolnej formy kształcenia w formie elektronicznej

Polska Rama Kwalifikacji (PRK)

Polską Ramę Kwalifikacji ustanowiła ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r Polską Ramę Kwalifikacji ustanowiła ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64 i 1010) W PRK wyróżnia się 8 poziomów, z których każdy przedstawia ogólne wymagania, jakie należy spełnić, by uzyskać kwalifikację na danym poziomie.

Polska Rama kwalifikacji służy do klasyfikowania kwalifikacji włączonych do ZSK według poziomów, co umożliwia porównanie kwalifikacji z różnych dziedzin w kraju i w wymiarze międzynarodowym. Ustawa o ZSK upoważnia ministra właściwego o spraw oświaty i wychowania do określenia poziomów PRK dla kwalifikacji pełnych, nadawanych wyłącznie w ramach systemu oświaty.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2017 r. w sprawie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych nadanych do dnia 15 stycznia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 133)

W rozporządzeniu przypisano do kwalifikacji pełnych poziomy PRK Poziom PRK Dokument (przykłady) 1 PRK świadectwo ukończenia szkoły podstawowej 2 PRK świadectwo ukończenia gimnazjum 3 PRK świadectwo czeladnicze 4 PRK dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe 5 PRK świadectwo dojrzałości 6 PRK dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia 7 PRK dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia 8 PRK dyplom doktorski

Polska Rama Kwalifikacji (wzory znaków graficznych)

Od stycznia 2016 r. w 15 państwach członkowskich Unii Europejskiej na świadectwach, dyplomach i innych dokumentach potwierdzających nadanie kwalifikacji umieszczana jest informacja o przypisanych danej kwalifikacji poziomie krajowej ramy kwalifikacji.

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r. w sprawie wzorów znaków graficznych informujących o poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisanych do kwalifikacji pełnych i cząstkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 1022, ze zm.)

Rozporządzenie określa wzory znaków graficznych informujących o przypisanym poziomie PRK do kwalifikacji odrębnie dla:

kwalifikacji pełnych nadawanych (wyłącznie w ramach systemów oświaty i szkolnictwa wyższego), po ukończeniu określonych etapów kształcenia, np. świadectwo dojrzałości, licencjat, dyplom magisterski kwalifikacji cząstkowych (wszystkie pozostałe, np. zaświadczenie potwierdzające kwalifikację "biegły rewident”, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych)

Wzór znaku graficznego dla kwalifikacji cząstkowej na poziomie pierwszym Polskiej Ramy Kwalifikacji 1

Wzór znaku graficznego dla kwalifikacji pełnej na poziomie drugim Polskiej Ramy Kwalifikacji II

Przykład wzoru świadectwa ukończenia gimnazjum