Praktyczna nauka zawodu (pnz)
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 sierpnia 2017 r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2017r., poz. 1644)
Rozporządzenie określa: szczegółowe warunki i tryb organizowania pnz zawartość umowy o pnz realizowaną poza szkołą prawa i obowiązki podmiotów, w których odbywa się pnz kwalifikacje osób prowadzących pnz
Zmiany dotyczą: wprowadzonej reformy ustroju szkolnego (nowe typy szkół: branżowa szkoła I stopnia i branżowa szkoła II stopnia) liczby godzin zajęć praktycznych odbywanych u pracodawców na zasadach kształcenia dualnego (nowe ramowe plany nauczania określają tygodniową liczbę godzin tych zajęć w poszczególnych klasach danego typu szkoły – poprzednie rozporządzenie określało minimalna liczbę godzin na danym etapie edukacyjnym) [§ 4 ust. 11 i 12]
Zmiany dotyczą: doprecyzowania zawartości umowy pomiędzy dyrektorem a podmiotem przyjmującym na pnz (lista powinna zawierać imiona i nazwiska uczniów odbywających pnz, z podziałem na grupy) [§ 7 ust. 3 pkt 4] dokumentów wymaganych o instruktorów pnz (uwzględniono świadectwo ukończenia nowej branżowej szkoły II stopnia) [§ 10 ust. 5 pkt 1 i 3]
Pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego
Warunki, organizację i tryb prowadzenia kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych, rodzaje tych form oraz wzory dokumentów wydawanych po ukończeniu kształcenia regulują dwa rozporządzenia:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 stycznia 2012 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (t.j. Dz. U. z 2014 r., poz. 622) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 sierpnia 2017 r. w sprawie kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych (Dz. U. z 2017r., poz. 1632)
konieczność wydania nowego rozporządzenia wynika z przeniesienia podstawy do jego wydania do ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe rozporządzenie nie wprowadza zasadniczych zmian w stosunku do rozporządzenia w rozporządzeniu określono terminy stosowania rozporządzenia
Formy pozaszkolne kształcenia ustawicznego: (określone w obu rozporządzeniach w § 3) kwalifikacyjny kurs zawodowy kurs umiejętności zawodowych kurs kompetencji ogólnych turnus dokształcania teoretycznego kurs inny niż wymieniony w pkt 1-3
Kwalifikacyjny kurs zawodowy prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 stycznia 2020 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
Kurs umiejętności zawodowych prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 stycznia 2020 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
Kurs kompetencji ogólnych prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr począwszy od: 01 września 2017 r. – dla klasy VII 01 września 2018 r. – dla klasy VIII 01 września 2019 r. – dla klasy I czteroletniego technikum 01 września 2017 r. – dla klasy I BSIS 01 września 2017 r. – dla klasy I BSIIS
Kurs kompetencji ogólnych prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 sierpnia 2023 r.)
Turnus dokształcania teoretycznego prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 września 2017 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
Kurs inny niż wymieniony w pkt 1-3 prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „nową” podstawę programową (rozporządzenie nr od 01 września 2017 r.) prowadzony w oparciu o program nauczania uwzględniający „starą” podstawę programową (rozporządzenie nr do 31 grudnia 2019 r.)
W rozporządzeniu wprowadzono możliwość prowadzenia dziennika zajęć danej pozaszkolnej formy kształcenia w formie elektronicznej
Polska Rama Kwalifikacji (PRK)
Polską Ramę Kwalifikacji ustanowiła ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r Polską Ramę Kwalifikacji ustanowiła ustawa z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 64 i 1010) W PRK wyróżnia się 8 poziomów, z których każdy przedstawia ogólne wymagania, jakie należy spełnić, by uzyskać kwalifikację na danym poziomie.
Polska Rama kwalifikacji służy do klasyfikowania kwalifikacji włączonych do ZSK według poziomów, co umożliwia porównanie kwalifikacji z różnych dziedzin w kraju i w wymiarze międzynarodowym. Ustawa o ZSK upoważnia ministra właściwego o spraw oświaty i wychowania do określenia poziomów PRK dla kwalifikacji pełnych, nadawanych wyłącznie w ramach systemu oświaty.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2017 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 stycznia 2017 r. w sprawie poziomów Polskiej Ramy Kwalifikacji dla kwalifikacji pełnych nadanych do dnia 15 stycznia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r., poz. 133)
W rozporządzeniu przypisano do kwalifikacji pełnych poziomy PRK Poziom PRK Dokument (przykłady) 1 PRK świadectwo ukończenia szkoły podstawowej 2 PRK świadectwo ukończenia gimnazjum 3 PRK świadectwo czeladnicze 4 PRK dyplom potwierdzający kwalifikacje zawodowe 5 PRK świadectwo dojrzałości 6 PRK dyplom ukończenia studiów pierwszego stopnia 7 PRK dyplom ukończenia studiów drugiego stopnia 8 PRK dyplom doktorski
Polska Rama Kwalifikacji (wzory znaków graficznych)
Od stycznia 2016 r. w 15 państwach członkowskich Unii Europejskiej na świadectwach, dyplomach i innych dokumentach potwierdzających nadanie kwalifikacji umieszczana jest informacja o przypisanych danej kwalifikacji poziomie krajowej ramy kwalifikacji.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 lipca 2016 r. w sprawie wzorów znaków graficznych informujących o poziomach Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisanych do kwalifikacji pełnych i cząstkowych włączonych do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (Dz. U. z 2016 r., poz. 1022, ze zm.)
Rozporządzenie określa wzory znaków graficznych informujących o przypisanym poziomie PRK do kwalifikacji odrębnie dla:
kwalifikacji pełnych nadawanych (wyłącznie w ramach systemów oświaty i szkolnictwa wyższego), po ukończeniu określonych etapów kształcenia, np. świadectwo dojrzałości, licencjat, dyplom magisterski kwalifikacji cząstkowych (wszystkie pozostałe, np. zaświadczenie potwierdzające kwalifikację "biegły rewident”, świadectwo potwierdzające kwalifikację w zawodzie, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych)
Wzór znaku graficznego dla kwalifikacji cząstkowej na poziomie pierwszym Polskiej Ramy Kwalifikacji 1
Wzór znaku graficznego dla kwalifikacji pełnej na poziomie drugim Polskiej Ramy Kwalifikacji II
Przykład wzoru świadectwa ukończenia gimnazjum