Dopuszczalne poziomy hałasu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Osnowa Realizacyjna Istota zakładania i standardy techniczne
Advertisements

Etapy realizacji projektu
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wdrożenie Dyrektywy 98/83/EC
Samochody pożarnicze - walidacja wymagań
MIĘDZYNARODOWE UNORMOWANIA WYRAŻANIA NIEPEWNOŚCI POMIAROWYCH
Monitoring Pola Elektromagnetycznego
Seminarium projektu Katowice, 30 czerwca 2010 Metodyka przeprowadzenia inwentaryzacji w gminach Ewa Strzelecka-Jastrząb.
Projekt strategiczny finansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju Narodowe Centrum Badań Jądrowych Laboratorium Pomiarów Dozymetrycznych Tomasz Pliszczyński.
Wynagrodzenie 1. Ustawa o pracownikach samorządowych z dnia 22 marca 1990 r. Dz. U ze zm. 2. Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie zasad.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Ocena ryzyka zawodowego Narzędzie do poprawy warunków pracy
Jakość sieci geodezyjnych. Pomiary wykonane z największą starannością, nie dostarczają nam prawdziwej wartości mierzonej wielkości, lecz są zwykle obarczone.
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Rzeszowie
Ochrona przed hałasem Jarosława Wojciechowska
HAŁAS.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
Hipotezy statystyczne
FUTURE NOISE POLICY Perspektywiczna Polityka Hałasowa Unii Europejskiej RADOSŁAW KUCHARSKI INSTYTUT OCHRONY ŚRODOWISKA, WARSZAWA.
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
IV posiedzenie Grupy roboczej ds. energetyki
Ubezpieczenie wypadkowe
Materiały multimedialne dotyczące profilaktyki narażenia na hałas
1 Prawo energetyczne Założenia zmian do systemu kwalifikacji osób oraz ich spójność z przepisami UE i systemami kwalifikacji w krajach UE Ministerstwo.
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Obszary ciche W przypadku obszarów cichych należy przyjąć, że poziomy dopuszczalne na tych.
USTALANIE NORM WYDAJNOSCI PRACOWNIKÓW
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Postulowane zmiany przepisów
Hałas wokół nas Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Kryteria, Wskaźniki operacyjne
Program ochrony środowiska przed hałasem dla m.st.Warszawy 1 Rozporządzenie Ministra Środowiska dotyczące Programów Ochrony Środowiska przed Hałasem RADOSŁAW.
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
Liga Walki z Hałasem Uwagi do dokumentu:
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
CZYNNIKI SZKODLIWE I UCIĄŻLIWE W ŚRODOWISKU PRACY
WPROWADZENIE DO DZIAŁALNOŚCI PRAKTYCZNEJ W AKUSTYCE ŚRODOWISKA
Referencyjne metody pomiarów hałasu
Rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 19 sierpnia 2004r. (Dz.U nr 22, poz. 169) w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w.
Długookresowe wskaźniki oceny hałasu
WARSZTATY DOSKONALĄCE
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Treści multimedialne - kodowanie, przetwarzanie, prezentacja Odtwarzanie treści multimedialnych Andrzej Majkowski.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
Koncepcje zarządzania jakością (prof. nadzw. dr hab. Zofia Zymonik)
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
NADZÓR STAROSTY NAD OŚRODKAMI SZKOLENIA KIEROWCÓW POWIAT GRODZKI TORUŃ
Hałas Hałas może przeszkadzać w pracy, wypoczynku, śnie i porozumiewaniu się oraz powodować uszkodzenia słuchu. Jest również jednym z najczęściej spotykanych.
OCENA RYZYKA ZAWODOWEGO
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Wojewódzki.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
Szkoła Letnia, Zakopane 2006 WALIDACJA PODSTAWOWYCH METOD ANALIZY CUKRU BIAŁEGO Zakład Cukrownictwa Politechnika Łódzka Krystyna LISIK.
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Stan środowiska w województwie lubelskim Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Lublinie 10 maja 2016 r.
Równanie różniczkowe fali liczba falowa długość fali częstość drgań okres drgań Rozwiązanie: Ruch falowy.
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
Wymagania prawne dotyczące ochrony środowiska pracy
Andrzej Bąkowski Leszek Radziszewski Zbigniew Skrobacki
Konstytucyjny system źródeł prawa
Elementy akustyki Dźwięk – mechaniczna fala podłużna rozchodząca się w cieczach, ciałach stałych i gazach zakres słyszalny 20 Hz – Hz do 20 Hz.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Kontrole okresowe przewodów kominowych.
Zapis prezentacji:

Dopuszczalne poziomy hałasu PROWADZENIE WYKŁADU Dr inż. Radosław Kucharski Kierownik Zakładu Akustyki Instytutu Ochrony Środowiska – Państwowego Instytutu Badawczego (Warszawa) kuchar@ios.edu.pl

Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 roku w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku (Dz. U. 2007, nr 120, poz. 826)

Poziomy dopuszczalne Obecnie dopuszczalne poziomy hałasu odnoszą się do dwóch rodzajów wskaźników oceny. Są to wielkości stosowane dotychczas: poziom równoważny dla pory dziennej (godz. 6:00 – 22:00), aktualnie oznaczany w ustawie Poś jako LAeqD w dB, poziom równoważny dla pory nocnej (godz. 22:00 – 6:00), aktualnie oznaczany w ustawie Poś jako LAeqN w dB. i zdefiniowane jako wskaźniki wykorzystywane do bieżącej kontroli stanu akustycznego środowiska oraz wskaźniki wprowadzone w wyniku implementacji Dyrektywy 2002/49/WE, a określone jako wskaźniki służące do realizacji długofalowej polityki hałasowej: długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach (dB), wyznaczony w ciągu wszystkich dób w roku, z uwzględnieniem pory dnia, pory wieczoru oraz pory nocy oznaczany w ustawie Poś jako LDWN w dB, długookresowy średni poziom dźwięku A wyrażony w decybelach (dB), wyznaczony w ciągu wszystkich pór nocy w roku, oznaczany w ustawie Poś jako LN w dB.

Poziomy dopuszczalne

Poziomy dopuszczalne

Poziomy dopuszczalne

Poziomy dopuszczalne

Dopuszczalne poziomy hałasu INSTYTUT OCHRONY ŚRODOWISKA - Zakład Akustyki

INSTYTUT OCHRONY ŚRODOWISKA - Zakład Akustyki Dopuszczalne poziomy hałasu, a zalecenia i wymagania norm międzynarodowych INSTYTUT OCHRONY ŚRODOWISKA - Zakład Akustyki

Dopuszczalne poziomy hałasu, a zalecenia i wymagania norm międzynarodowych Poziomy dopuszczalne hałasu są ustanawiane przez właściwe organy na podstawie znajomości skutków wpływu hałasu na zdrowie i samopoczucie człowieka (a zwłaszcza zależności pomiędzy ekspozycją hałasu i jego uciążliwością), z uwzględnieniem czynników społecznych i ekonomicznych. Poziomy dopuszczalne hałasu zależą od wielu czynników, takich jak pora doby (np. dzień wieczór, noc, 24 h), czynności podlegających ochronie (np. przebywanie na zewnątrz lub w pomieszczeniach, porozumiewanie się w szkołach, rekreacja w parkach), rodzaju źródła dźwięku, lokalizacji (np. nowe zabudowy mieszkalne w istniejących zagospodarowaniach, nowe obiekty przemysłowe lub transportowe obok terenów zamieszkałych, środki zaradcze dla istniejących lokalizacji).

Dopuszczalne poziomy hałasu, a zalecenia i wymagania norm międzynarodowych Przepisy dotyczące poziomów dopuszczalnych hałasu zawierają zarówno dopuszczalne wartości jak i procedury opisujące okoliczności, w których można sprawdzać zgodność z przepisami. Procedury te mogą być oparte na obliczeniach wykonywanych na podstawie modeli prognozowania hałasu lub na pomiarach.  Procedura musi zawierać następujące elementy:  a) jeden lub kilka wskaźników hałasu;  b) właściwe przedziały czasu;  c) miejsce (miejsca), w których mają być sprawdzane poziomy dopuszczalne hałasu;  d) rodzaj i charakter obszaru, na którym mają być przestrzegane poziomy dopuszczalne hałasu;  e) źródło hałasu oraz tryb i środowisko jego działania;  f) warunki rozprzestrzeniania się hałasu od źródła do miejsca odbioru;  g) kryteria oceny przestrzegania poziomów dopuszczalnych hałasu.

Dopuszczalne poziomy hałasu, a zalecenia i wymagania norm międzynarodowych Zaleca się podawanie przedziałów czasu odniesienia, których dotyczy ocena. Muszą one uwzględniać typowe rodzaje działalności człowieka i zmiany w działaniu źródła dźwięku. Zaleca się wyraźnie wyszczególnić, które zmiany emisji i transmisji dźwięku zaleca się uwzględnić w przedziałach czasu odniesienia podczas sprawdzania przestrzegania poziomów dopuszczalnych hałasu. Zaleca się wyraźnie wyszczególnienie obszarów, na których muszą być przestrzegane poziomy dopuszczalne hałasu. Jeżeli dopuszczalne wartości wskaźnikowe sprawdza się pomiarami w sąsiedztwie budynków lub innych dużych obiektów odbijających dźwięk, zaleca się uwzględnienie wskazówek zawartych w ISO 1996-2.

Dopuszczalne poziomy hałasu, a zalecenia i wymagania norm międzynarodowych Podczas rozprzestrzeniania się dźwięku w przestrzeni otwartej, zmiany warunków meteorologicznych mogą wpływać na odbierany poziom ciśnienia akustycznego. W takich przypadkach, dopuszczalne poziomy hałasu zaleca się ustalać na podstawie średniej wartości dla wszystkich warunków rozprzestrzeniania się dźwięku lub dla określonych warunków. W procedurze prognozowania lub pomiaru hałasu służącej ocenie przestrzegania dopuszczalnych wartości wskaźników zaleca się podanie sposobu szacowania niepewności. W przypadku pomiarów, może okazać się konieczne określenie minimalnej liczby statystycznie niezależnych pomiarów.