Tematy esejów rok I Tadeusz Sławek
tematy 3 Bonaventura de Sousa Santos: Proces Boloński rozprawi się z popularnym pojęciem ludzkiego kapitału, gdyż w jego efekcie stanie się jasne, że uniwersytety winny dążyć do kształcenia pełnowymiarowych jednostek ludzkich i takich obywateli, a nie jedynie do wytwarzania kapitału ludzkiego zależnego od wahań rynku, jak każdy inny rodzaj kapitału.
tematy 2 Marek Kwiek: Europejskie systemy edukacyjne będą atrakcyjne, jeśli wśród nieuniknionych zmian uda im się zachować przestrzeń dla funkcjonowania tradycyjnych, elitarnych uniwersytetów, kierujących się tradycyjnymi misjami kształcenia studentów i uprawiania badań naukowych...
tematy 1 Lindsay Waters: Nowoczesny uniwersytet reguluje obecny porządek wiedzy w postaci odrębnych dyscyplin, osobnych, obwarowanych wspólnot - tak nieuniknionych jak kategorie niszowego marketingu. Nowoczesny uczony wie, że jego czytanie i pisanie powinno sprowadzać się do myślenia w ramach schematu