Organizacja Sejmu i Senatu Status posła i senatora

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WŁADZA SĄDOWNICZA W POLSCE
Advertisements

Prawo administracyjne
PRAWO FINANSOWE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Charakterystyka władzy wykonawczej
Władza sądownicza w Polsce - Trybunały
Charakterystyka władzy ustawodawczej
TECHNIKI GŁOSOWANIA: SEJM, SENAT
Jak powstaje ustawa?.
Władza ustawodawcza.
Procedura ustawodawcza
Ustrój sądów administracyjnych
Struktura władz w III Rzeczpospolitej Polskiej
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Ryszard Chruściak / Rafał Świć
Inicjatywa Złoczew Głosuje Jest to inicjatywa społeczna koordynowana przez Urząd Miejski w Złoczewie. Pomysłodawcą projektu i autorem prezentacji jest.
Statut Młodzieżowej Rady Gminy Moszczenica
Procedura przyjmowania dokumentów rządowych według nowego Regulaminu pracy Rady Ministrów Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w.
Rząd i prezydent.
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Co to takiego? Czym się zajmuje? Wybory do Parlamentu Europejskiego.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Wiedza o społeczeństwie
Funkcje, skład, odpowiedzialność Mgr Przemysław Mazurek
Parlament Europejski Co warto wiedzieć?.
Mgr Przemysław Mazurek
Władza ustawodawcza cz. II
Status radnego Mgr Michał Kiedrzynek.
Przygotowała Iwona Dyś
WIEDZA O SPOŁECZEŃSTWIE
Podstawy prawne autonomii Galicji:
Trybunał Konstytucyjny
Sejm RP "Między zachodem i wschodem Europy, na bardzo poczesnym miejscu mieszczą się dzieje Sejmu polskiego: późniejszego niż angielski parlament i francuskie.
Temat: Władza sądownicza w Polsce.
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Parlament Rzeczypospolitej Polskiej: Sejm i Senat
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
„Wspólne dla idei państwa prawa i rządów prawa jest przekonanie, że sprawowanie władzy musi się opierać na regułach prawa, a nie na kaprysie rządzących.”
 szczególny organ powiązany z parlamentem, czuwający nad prawidłowością postępowania administracji publicznej wobec obywateli  zadania konstytucyjne.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1.  odpowiedzialność konstytucyjna – odpowiedzialność za naruszenie prawa realizowana z inicjatywy parlamentu bądź prezydenta przed organem władzy sądowniczej.
WŁADZA USTAWODAWCZA – SEJM I SENAT RP 1.Wybory do sejmu i senatu 2.Organizacja sejmu i senatu 3.Funkcje parlamentu 4.Zgromadzenie Narodowe.
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz. USTAWA z dnia 7 kwietnia 2006 r. o informowaniu pracowników i przeprowadzaniu z nimi konsultacji.
WŁADZA USTAWODAWCZA SEJM I SENAT RP
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Organizacja, zasady działania, funkcje
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 2.
Status posła i senatora
PARLAMENT.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
Komisje Dialogu Obywatelskiego
Trybunał Konstytucyjny
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 1.
Władza ustawodawcza cz. II
autorstwa posłów z Klubu poselskiego Prawa i Sprawiedliwości
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Królestwo kongresowe Zajęcia nr 5 –
Sądy Administracyjne w Polsce
PROF. UAM DR HAB. KRYSTIAN M. ZIEMSKI
Zapis prezentacji:

Organizacja Sejmu i Senatu Status posła i senatora dr Ryszard Balicki

Sala obrad

Autonomia parlamentarna Aspekt formalny Autonomia regulaminowa Aspekt materialny Konieczność zapewnienia izbom gwarancji swobodnego wykonywania zadań, a parlamentarzystom – swobodnego wykonywania ich mandatu

Regulamin izby Regulują: organizacji wewnętrznej; porządku prac; trybu powoływania i działalności ich organów; sposobu wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowiązków organów państwowych wobec danej izby (art. 112 w zw. z art. 124 Konstytucji RP) Uchwalane są w formie uchwały danej izby!

Sesyjny Permanentny Tryb pracy w ramach kadencji wyodrębnia się krótsze odcinki pracy (sesje) Permanentny w ramach kadencji parlament jest cały czas gotów do pracy

Posiedzenia Sejmu Art. 113 Konstytucji Posiedzenia Sejmu są jawne, wyraża zasadę jawności prac parlamentarnych. Zasada ta ma charakter zupełny i obejmuje: Jawność i publiczność obrad, rozumianą jako stworzenie możliwości bezpośredniej obserwacji przebiegu obrad przez publiczność; Dostępność dokumentów i materiałów stanowiących przedmiot bieżących obrad Sejmu; Następczą dostępność dokumentów i materiałów rejestrujących przebieg obrad, zwłaszcza druków sejmowych i sprawozdań stenograficznych, które zawierają m.in. imienne wykazy głosowań.

Zasada dyskontynuacji Wraz z końcem kadencji upadają wszelkie nie zakończone prace parlamentarne. Wyjątki muszą wynika z regulacji prawnej: projekt wniesiony jako inicjatywa obywatelska, sprawozdanie sejmowej komisji śledczej, którego nie rozpatrzono na posiedzeniu Sejmu, procedura odpowiedzialności konstytucyjnej, postepowanie w sejmowej Komisji ds. UE, wniosek o kontrolę konstytucyjności wniesiony przez posłów (konieczność ponownego poparcia).

Organy Sejmu Marszałek Sejmu, Prezydium Sejmu, Konwent Seniorów, komisje sejmowe.

Marszałek Sejmu (art. 10 reg. sejm reprezentuje Sejm, stoi na straży jego praw i godności, przewodniczy obradom Sejmu, kieruje pracami Prezydium Sejmu oraz Konwentu Seniorów. W razie opróżnienia urzędu Prezydenta Marszałek Sejmu sprawuje funkcje głowy państwa.

Wybór Marszałka na pierwszym posiedzeniu nowo wybranego Sejmu, po złożeniu ślubowania przez posłów, przeprowadza Marszałek Senior, kandydata może zgłosić grupa co najmniej 15 posłów, wybór bezwzględną większością głosów w obecności co najmniej połowy ustawowej liczby posłów, jeżeli wymagane są kolejne głosowania to w kolejnych turach skreśla się kandydata z najmniejszym poparciem.

Prezydium Sejmu W skład Prezydium Sejmu wchodzą: marszałek Sejmu i wicemarszałkowie

Prezydium Sejmu - kompetencje ustala plan prac Sejmu (po zasięgnięciu opinii Konwentu Seniorów), ustala tak zwane tygodnie posiedzeń z wyprzedzeniem co najmniej 3-miesięcznym, dokonuje wykładni Regulaminu Sejmu, po zasięgnięciu opinii Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich, opiniuje sprawy wniesione przez Marszałka Sejmu, organizuje współpracę między komisjami sejmowymi i koordynuje ich działania, ustala zasady organizowania doradztwa naukowego na rzecz Sejmu i jego organów, powoływania doradców sejmowych oraz korzystania z opinii i ekspertyz, podejmuje inne czynności wynikające z Regulaminu Sejmu.

Konwent Seniorów W jego skład wchodzą: Marszałek Sejmu i wicemarszałkowie (czyli Prezydium Sejmu), oraz: przewodniczący lub wiceprzewodniczący klubów przedstawiciele porozumień ustanawianych przez kluby i koła, klubów parlamentarnych, jeśli reprezentują co najmniej 15 posłów kół parlamentarnych reprezentujących w dniu rozpoczęcia kadencji Sejmu osobną listę wyborczą W posiedzeniach Konwentu Seniorów bierze udział z głosem doradczym Szef Kancelarii Sejmu. Marszałek Sejmu z własnej inicjatywy bądź na wniosek członków Konwentu Seniorów może zaprosić na posiedzenie Konwentu inne osoby. (art. 15 ust. 2 Regulamin Sejmu)

Komisje Sejmowe Sejm wyłania ze swego grona komisje, które rozpatrują i przygotowują sprawy przekazane pod ich obrady przez Sejm lub Prezydium Sejmu. Komisje sejmowe są również organami Sejmu w zakresie kontroli działalności organów państwowych, samorządu terytorialnego oraz innych organizacji w zakresie wprowadzania w życie i wykonywania ustaw i uchwał Sejmu.

Komisje Stałe Nadzwyczajne Śledcze Resortowe Nieresortowe

Liczba miejsc przysługująca klubom w trzech kategoriach komisji Komisje duże Komisje średnie Komisje małe PiS 20 14 9 PO 12 8 5 Kukiz15 4 2 1 N PSL Liczba miejsc przysługująca klubom w Komisji do Spraw Unii Europejskiej PiS PO Kukiz15 N PSL 23 14 4 3 2

Wyszczególnienie Liczba posłów początek kadencji 31-12-2015 31-12-2016 24-03-2017 O g ó ł e m 460 Posłowie należący do komisji stałych w tym: - do 1 komisji - do 2 komisji - do 3 komisji 433 114 260 59 419 75 291 53 416 69 274 73 413 70 267 76 Posłowie nienależący do komisji stałych 27 41 44 47

Komisje powoływane wg. odrębnych zasad Komisja do Spraw Służb Specjalnych (KSS) Komisja do Spraw Unii Europejskiej (SUE) Komisja Etyki Poselskiej (EPS)

Komisja do Spraw Służb Specjalnych Do zakresu działania Komisji należy m.in. opiniowanie projektów aktów normatywnych, opiniowanie kierunków działań i rozpatrywanie corocznych sprawozdań szefów służb specjalnych, opiniowanie wniosków w sprawie powołania i odwołania szefów służb specjalnych i ich zastępców, zapoznawanie się z informacjami służb specjalnych o szczególnie istotnych wydarzeniach z ich działalności ocena współdziałania służb specjalnych z innymi organami i służbami

Komisja do Spraw Unii Europejskiej Do zakresu działania Komisji należą sprawy związane z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej, w szczególności: – zajmowanie stanowisk i wyrażanie opinii na temat projektów aktów prawnych Unii Europejskiej, projektów umów międzynarodowych, których stroną mają być Unia Europejska lub Europejska Wspólnota Energii Atomowej, planów pracy Rady i rocznych planów legislacyjnych Komisji Europejskiej, formułowanie zaleceń dla Rady Ministrów dotyczących stanowiska Rzeczypospolitej Polskiej, jakie Rada Ministrów ma zamiar zająć podczas rozpatrywania projektu w Radzie, rozpatrywanie informacji i innych dokumentów przedkładanych przez Radę Ministrów, opiniowanie kandydatur na niektóre stanowiska w Unii Europejskiej.

Komisja Etyki Poselskiej Do zakresu działania Komisji należą sprawy opracowania ""Zasad Etyki Poselskiej"", ich uzupełniania i korygowania oraz upowszechnianie ich wśród posłów, rozpatrywanie spraw posłów, którzy zachowują się w sposób nie odpowiadający godności posła, rozpatrywanie spraw wynikających z Rejestru Korzyści i majątkowych oświadczeń poselskich.

Status prawny posła Art. 104 Konstytucji. Posłowie są przedstawicielami Narodu. Nie wiążą ich instrukcje wyborców. Przed rozpoczęciem sprawowania mandatu, posłowie składają ślubowanie. Odmowa złożenia ślubowania oznacza zrzeczenie się mandatu. Uchylanie się od złożenia ślubowania w terminie trzech miesięcy od pierwszego posiedzenia Sejmu lub Senatu jest równoznaczne ze zrzeczeniem się mandatu posła lub senatora.

Mandat parlamentarny Imperatywny Wolny Poseł reprezentuje swoich wyborców Instrukcje wyborcze Imperatywny Poseł reprezentuje cały Naród Brak instrukcji wyborczych Wolny

Mandat wolny Cechy: uniwersalność, niezależność i nieodwołalność. Gwarancje niezależności Immunitet: Materialny Bezwzględny: nie może zostać uchylony, nie można się go zrzec, Częściowy: „zakres sprawowania mandatu”, Trwały: zarówno w czasie wykonywania mandaty jak i po nim Formalny Względny: może zostać uchylony, można się go zrzec, Zupełny: dotyczy wszystkich czynów karnych Nietrwały: tylko w czasie trwania mandatu. Nietykalność zakaz zatrzymywania lub aresztowania bez zgody izby (art. 105 ust 5)

Dziękuję i do zobaczenia