Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
Zrealizowane działania w ramach OTK sprawozdanie 2010
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Rola poradni w rozpoznawaniu potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych dzieci oraz udzielaniu wsparcia merytorycznego dyrektorom w zakresie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
„Za każdym rogiem czyha kilka nowych kierunków…”
CZYNNIKI WYBORU DROGI EDUKACYJNO-ZAWODOWEJ
Poradnictwo Zawodowe II
Projekt „Edukacja ku Przyszłości”
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Działania PPPP w Tarnowie
Opracowanie: Paulina Obijalska 2009/2010
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
„Kompleksowe umiejętności – gwarantem przyszłości”
Zuzanna Szereniuk Michał Iwan
WYRÓWNYWAWNIE SZANS EDUKACYJNYCH. E-akademia przyszłości Projekt realizowany w naszej szkole przez 3 lata – od 1 września 2010r. do nadal, współfinansowany.
PROJEKT PN. „KONIEC JĘZYKA ZA PRZEWODNIKA” JEST WSPÓŁFINANSOWANY ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIEJ W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY
Rola doradcy zawodowego w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum nr 12
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Warszawski System Doradztwa Zawodowego jako forma wsparcia karier uczniów w obliczu współczesnej rzeczywistości Kraków, r.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
WSPÓŁCZESNE WYZWANIA SZKOLNEGO DORADZTWA KARIERY
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Jak przenieść diagnozę ujętą w koncepcji dotyczącej szkolnictwa zawodowego do wniosku o dofinansowanie w ramach Poddziałania Konkurs numer: RPPM IZ /16.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Doradztwo zawodowe w szkołach
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
PORADNICTWO EDUKACYJNO-ZAWODOWE WYBIERAM, WIĘC MYŚLĘ…
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
„Poszerzamy Kadr” Projekt:
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego wizytówką szkoły
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży

Oferta zespołu ds. poradnictwa edukacyjno - zawodowego zajęcia warsztatowe z klasami, programy edukacyjno-zawodowe indywidualne poradnictwo zawodowe współorganizowanie imprez edukacyjnych dyżury w szkołach dla uczniów, nauczycieli, rodziców informacje zawodowe – dotyczące ścieżek kształcenia, zawodów oraz rynku pracy

Programy dla młodzieży: Aktywnie na rynku pracy – cykl zajęć edukacyjno- zawodowych dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych z kształceniem zawodowym Krok po kroku w dorosłość – program profilaktyczno- edukacyjny dla młodzieży Indywidualne poradnictwo edukacyjno – zawodowe: Dyżury na terenie szkoły Porady indywidualne w Poradni z pogłębioną diagnozą predyspozycji edukacyjno-zawodowych uczniów

Wartości edukacyjne doradztwa zawodowego /na podstawie ewaluacji zajęć Co dalej po maturze?/ Zajęcia mają odniesienie do wymagań państwa wobec szkół / ewaluacja zewnętrzna /, tj: - wspomagają rozwój ucznia, uwzględniając jego indywidualną sytuację, promują wartość edukacji - umożliwiają uczniom aktywność - kształtują właściwe postawy i zachowania, rozwijają istotne kompetencje życiowe - motywują do nauki i rozwoju

Zajęcia realizują ważne cele edukacyjne, uczniowie nabywają kompetencje określone w podstawie programowej - uczniowie nabywają wiedzę o ścieżkach kształcenia zawodach i rynku pracy - rozwijają świadomość swoich predyspozycji, potencjału i zainteresowań zawodowych - kształtują ważne kompetencje życiowe, takie jak: wyszukiwania, selekcjonowania i krytycznej analizy informacji, umiejętność pracy zespołowej, umiejętność rozpoznawania własnych potrzeb edukacyjnych i uczenia się przez całe życie, umiejętność podejmowania decyzji - uczą się brać odpowiedzialność za swoją przyszłość edukacyjną i zawodową

Doradztwo edukacyjno- zawodowego przyczynia się do podnoszenia jakości kształcenia Z dniem 1 września 2012 r. szkoły ponadgimnazjalnej zostały objęte zmianami, kt ó rych celem jest podniesienie jakości kształcenia i lepsze przygotowanie młodzieży do życia w społeczeństwie opartym na wiedzy. Są one ukierunkowane na dostosowanie procesu kształcenia do możliwości, indywidualnych potrzeb i zainteresowań uczni ó w oraz bardziej efektywne przygotowanie ich do podjęcia nauki w szkołach wyższych i aktywności na rynku pracy.

1. Zdobycie dobrej jakości informacji na temat systemu kształcenia/ uczelni Dowiedziałam się więcej na temat różnych kierunków studiów, na jaki kierunek, co muszę zdać na maturze, za co sama pewnie bym się nie zabrała 2. Poznawanie siebie, swojego potencjału, pomoc w zbadaniu i określeniu predyspozycji i zainteresowań zawodowych TOP /analiza potencjału /- to świetna rzecz, która upewniła mnie w moim wyborze 3. Poznanie perspektyw zawodowych po studiach, poznanie zawodów, rynku pracy Wartości zajęć Co dalej po maturze Wartości zajęć Co dalej po maturze według opinii uczniów Analiza porównawcza kierunków studiów z punktu widzenia zasad rekrutacji, wymaganych predyspozycji, profilu studiowania, perspektyw na rynku pracy absolwentów

4. Poznanie metod planowania kariery -kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji Muszę brać pod uwagę moja pasję, cechy charakteru, zdolności, także zarobki, jakie po danych studiach mogę otrzymać 5. Pomocne, trafne, przydatne porady, wskazówki, motywowanie do nauki i pracy nad sobą Sposób przekazania mądrych porad, które mogą zaprocentować w przyszłości, Trzeba zabrać się za naukę 6. Konieczność głębszych refleksji nad przyszłością zawodową i uświadomienie sobie potrzeby podjęcia przemyślanej, odpowiedzialnej decyzji Że studia to jednak poważny wybór a nie tylko, że sobie pomyślę, że studia są fajne i bym sobie postudiował

7. Uświadomienie ważności i pilności planowania kariery, podejmowania decyzji Decyzja o wyborze kierunku studiów musi być przemyślana i nie można odkładać jej na ostatnią chwilę 8. Kształtowanie elastyczności w planowaniu, potrzeba wielotorowości planów Trzeba mieć wyjście awaryjne, aby w przypadku nie dostania się na jeden kierunek mieć inny w zapasie 9. Upewnienie się we własnym wyborze, umocnienie w swoich postanowieniach - osłabianie obaw i niepokojów związanych z przyszłością Wcześniej wydawało mi się to przerażające, natomiast teraz czuję się pewniej w tym temacie

Atuty poradnictwa edukacyjno – zawodowego w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży Ponad 20- letnie doświadczenie w pracy w poradnictwie edukacyjno – zawodowym Profesjonalizm udzielanej pomocy Interdyscyplinarne przygotowanie zespołu Wypracowana baza informacyjna – wyspecjalizowana wiedza na temat szkół wyższych i rynku pracy Doskonała znajomość środowiska szkolnego i młodzieżowego Szeroki repertuar zajęć z grupowego poradnictwa zawodowego Reagowanie na potrzeby i oczekiwania szkół i młodzieży Badania socjologiczne i ewaluacyjne jako podstawa rozwoju i doskonalenia jakości pracy.