Kontrolowanie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
Advertisements

Kontrola i nadzór administracji publicznej
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Wojewódzki Urząd Pracy w Krakowie – Instytucja Wdrażająca komponent regionalny Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
KONTROLA JAKO FUNKCJA ZARZĄDZANIA
Istota i przesłanki badań marketingowych
Kontrola finansów publicznych
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rachunek kosztów planowanych – zagadnienia podstawowe
Definicja rachunkowości zarządczej
Czym jest zarządzanie operacyjne
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Audyt wewnętrzny w systemie kontroli zarządczej
OCENA wykonania zadań przez Europejski Trybunał Obrachunkowy
6. MRPII / ERP przeznaczenie i korzyści.
Bardzo ważnym elementem metodologii projektowania systemów informatycznych jest PMBoK PMBoK (ang. Project Management Body of Knowledge) jest zbiorem standardów.
Zarządzanie 1. Zarządzanie
dr inż. Arkadiusz Borowiec Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa
Projekt „Drogowskaz dla NGO”
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
GRC.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Człowiek – najlepsza inwestycja Program Operacyjny Kapitał Ludzki PROBLEMY PROGRAMOWANIA, WDRAŻANIA I PROJEKTOWANIA W RAMACH EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU SPOŁECZNEGO.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
JAK SKUTECZNIE WDROŻYĆ SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Planowanie przepływów materiałów
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Wykład 1 Dr Agnieszka Tubis.
Efektywne i skuteczne komunikowanie się z audytorami jako element wsparcia procesu osiągania celów kierownika jednostki Monika Kos Departament Polityki.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Komunikacja w pracy audytora wewnętrznego
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Dodatkowe slajdy (Koszty jakości)
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
1 KOSZTY JAKOŚCI w międzynarodowych normach ISO serii 9000 (Zofia Zymonik)
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Dane – informacje - wiadomości Kodowanie danych i problem nadmiarowości.
Modele zarządzania jakością
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
 Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób:  1. zgodny z prawem  2. efektywny  3. oszczędny.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI W ORGANIZACJI
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
KONTROLA I AUDYT WEWNĘTRZNY. AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDIT WEWNĘTRZNY AUDYT WEWNĘTRZNY - KONTROLA WEWNĘTRZNA AUDYT WEWNĘTRZNY - AUDYT ZEWNĘTRZNY.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Audyt planów strategicznych i rozwojowych Jak najlepiej odpowiadać na potrzeby mieszkańców, jak badać czy przyjęte plany i założenia są realizowane oraz.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Audyt niezależna ocena skuteczności miejskiego systemu CCTV
[Nazwa projektu] Analiza zamknięcia
Zapis prezentacji:

Kontrolowanie

Pojęcie kontroli Kontrolowanie jest to proces zmierzający do zapewniania, aby rzeczywiste działania były zgodne z planowanymi. Jest to obserwacja i systematyczne wprowadzanie korekt do bieżących działań dla ułatwienia realizacji celów. W sytuacji, gdy jakaś część organizacji nie działa zgodnie z założeniami, zadaniem kierownika jest identyfikacja przyczyny takiej sytuacji oraz natychmiastowe wszczęcie postępowania naprawczego mającego na celu poprawę stanu organizacji. Za pomocą funkcji kontrolnej kierownik może utrzymać organizację na właściwym torze nie pozwalając jej na nadmierne odchylenia od celów.

Kontrola jest ściśle powiązana z planowaniem i służy do: Zmiany działań w taki sposób, aby ich wyniki zbliżyły się do danych zaplanowanych. Analizy i ewentualnej modyfikacji planu Ponownej oceny sposobu, trybu i narzędzi kontrolnych, by upewnić się o ich skuteczności w ocenie planu i jego celów.

Na ogólny proces kontroli składają się następujące grupy czynności: ujmowanie wyznaczeń — wyjaśnienie i interpretacja wzorców, standardów uznanych za obowiązujące w danym przypadku. ustalanie wykonań — proces badawczy rzeczywistości (opis, klasyfikacja, pomiar, interpretacja) przy wykorzystaniu odpowiednich technik i narzędzi badawczych. porównanie ustalonych wykonań z wyznaczeniami — ustala się ich zgodności bądź niezgodności i opisuje je na wiele sposobów. wyjaśnianie przyczyn niezgodności lub zgodności wykonań z wyznaczeniami, wysunięcie wniosków pokontrolnych i podjęcie działań korygujących — jest to najtrudniejszy element kontroli, gdyż wymaga bardzo dobrego rozpoznania kontrolowanych zjawisk i procesów, kojarzenia ich współzależności, lokalizacji przyczyn niezgodności itd.

Funkcje kontroli: Ze względu na cel kontroli (podział ogólny): funkcja ochronna kontroli (zapobiegająca) – zabezpieczenie organizacji przed zmniejszeniem sprawności działania wyrażającym się w stratach materialnych (np. zła jakość wyrobów) i pozamaterialnych (np. wadliwe wykorzystanie kadr), funkcja kreatywna (inspirująca) – pobudzanie i inicjowanie działań służących podnoszeniu sprawności funkcjonowania organizacji.  Podział szczegółowy: funkcja informacyjna (sygnalizacyjna) – kontrola dostarcza zarządzającym informacji niezbędnych do podejmowania prawidłowych decyzji, jak również zawiadamia kierownictwo o miejscach powstawania nieprawidłowości i powodach odchyleń od założonych norm i celów, funkcja instruktażowa – kontrola wskazuje jak likwidować odchylenia i podpowiada rozwiązania, funkcja pobudzająca – stosowanie środków stymulujących, które w konstruktywny sposób będą wykorzystywane w usprawnieniu pracy i będą pobudzająco wpływać na kontrolowanych, funkcja profilaktyczna – zapobieganie niekorzystnym zjawiskom; istnieją trzy elementy tej funkcji: kontrola jako „straszak”, zapobieganie negatywnym skutkom podejmowania decyzji, upowszechnianie wzorców skutecznego działania, funkcja korygująca – przywracanie stanu pożądanego, funkcja kreatywna – skłanianie do lepszych wyników.

Rodzaje kontroli: Kontrola menadżerska Kontrola kierownicza Kontrola funkcjonalna Kontrola instytucjonalna Kontrola strategiczna

Kontrola menadżerska Kontrola menedżerska to zorganizowany proces porównywania rzeczywistych rezultatów z tym co zostało zaplanowane oraz ocena powstałych odchyleń i formułowanie zaleceń dla zapewnienia skuteczności osiągnięcia planowanych celów. Celem kontroli menedżerskiej jest: zapewnienie realizacji opracowanych planów i osiągnięcie zamierzonych celów, bieżące informowanie o odstępstwach i ich przyczynach od przyjętych założeń w planach, ewentualna weryfikacja planów strategicznych i operacyjnych przedsiębiorstwa, zapewnienie efektywnego i skutecznego zarządzania poprzez odpowiednio wczesne korekty i usprawnienia, stymulowanie efektywnego i optymalnego wykorzystania zasobów jednostki.

Kontrola kierownicza Kontrola kierownicza to rodzaj kontroli sprawowanej przez zwierzchnika nad podwładnymi w celu sprawdzenia prawidłowości wykonywanych przez nich zadań. Za pomocą kontroli kierowniczej można określić postęp w realizacji celów przedsiębiorstwa i zadań jego uczestników, odpowiednio wcześniej podjąć działania korygujące, porównać wyniki działalności menedżerów, utrzymać dyscyplinę ekonomiczną w organizacji.

Kontrola funkcjonalna Kontrola funkcjonalna to kontrola związana z funkcją, stanowiskiem kierowniczym w jednostce, do której obowiązków należą czynności kontrolne. Cechy: selekcja najlepszych rozwiązań indywidualnych uogólnienie podobnych.  kontrola realizowana przez zarządzającego. charakter nieobligatoryjny.   operowanie głównie kontrolą bieżącą.

Kontrola instytucjonalna Kontrola instytucjonalna to kontrola prowadzona przez specjalne, wyodrębnione organy kontroli, np. w urzędach wojewódzkich- wydziały kontroli, w ministerstwach- departamenty. Cechy: dokonywanie kontroli przez specjalnie powołany w tym celu zespół. ustalony z góry i formalnie ujęty tryb postępowania. obligatoryjny i jednolity dla wszystkich charakter kontroli.  operowanie głównie kontrolą końcową.

Kontrola strategiczna Jest to rodzaj kontroli, której celem jest zapewnienie skutecznego dostosowania organizacji do otoczenia i jej działania w kierunku realizacji celów strategicznych. Jest to kontrola pięciu obszarów skutecznej strategii: kontrola struktury kontrola przywództwa kontrola technologii kontrola zasobów ludzkich kontrola systemów informatycznych

Robert Wręczycki