Zawodoznawstwo jako istotny obszar problemowy doradztwa zawodowego dr Marian Piekarski 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Zawodoznawstwo - ??? Charakterystyka zawodowa, Charakterystyka zawodu, Opis zawodu, Profil zawodowy, Zawód, Nomenklatura zawodów, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo - definicje Dwa znaczenia: wąskie, szerokie, Szajek S., System orientacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 1989 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – znaczenie wąskie Wiedza o zawodach – czyli znajomość zawodu, Wyniki badań w odniesieniu do poszczególnych zawodów, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – odbiorcy Osoby podejmujące decyzje o wyborze szkoły, zawodu lub poszukujące pracy, do których należą: Uczniowie różnych typów szkół, podejmujący decyzje edukacyjno zawodowe, Wchodzący na rynek pracy absolwenci tych szkół, Bezrobotni poszukujący pracy, Osoby pragnący zmienić pracę, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – odbiorcy Pracodawcy poszukujący kandydatów do pracy, Osoby zatrudnione w różnych instytucjach świadczących pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru szkoły, zawodu i pracy: Doradcy zawodowi, Pośrednicy pracy 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – wiedza o zawodach Podstawa do budowania charakterystyk i profilów zawodowych występujących w gospodarce narodowej, Umożliwia klasyfikację zawodów i specjalności, Określa kierunki i programy kształcenia zawodowego, Tworzy podwaliny poradnictwa zawodowego, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Interdyscyplinarny obszar wiedzy na pograniczu nauk społecznych, przyrodniczych i technicznych, Ogół badań nad właściwościami i warunkami wykonywania zawodów w ich historycznym, społecznym i kulturowym znaczeniu, ich klasyfikacją i statystyką zawodową, wyborem zawodu, przydatności zawodowej 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Definiowanie pojęć i terminów związanych z zawodami i pracą zawodową, Tworzenie i weryfikowanie teorii opisujących rozwój zawodowy człowieka, wybór zawodu, zachowania w procesie pracy, Klasyfikacja zawodów wg. różnych kryteriów 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Analizowanie zawodów ze względu na treść pracy oraz wymagania stawiane kandydatom, Opisywanie zawodów w różnych zakresach i dla różnych odbiorców, Ustalanie podstaw koniecznych do zdobycia kwalifikacji zawodowych, Badanie tendencji rozwojowych w zawodach, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Badanie hierarchii prestiżu zawodów (poważanie społeczne), Gromadzenie wiedzy o uczestnikach rynku pracy: pracodawcach oraz osobach poszukujących pracy, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – A. Bańka zawodach i związanych z nimi pracach, metodach i strategiach badania rynku pracy, wykonawcach jako podmiotach pracy i zawodu, pracodawcach jako podmiotach kreujących miejsca pracy, pracownikach jako podmiotach pracy, zmianach cywilizacyjnych odnoszących się do zawodów, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawodoznawstwo – A. Bańka zmianach w mentalności ludzi jako podmiotów pracy, zmianach w metodologii zbierania informacji o rynku pracy, prognozowania zapotrzebowania na pracę i zawody, innych podmiotach rynku pracy. Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy, Poznań 1995 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Kształcenie przedzawodowe Rodzaj oddziaływania pedagogicznego w okresie przedszkolnym i szkolnym, poprzedzającym systematyczne kształcenie zawodowe. Głównym celem jest zbliżenie dzieci i młodzieży do pracy człowieka, kształtowanie wiedzy o pracy oraz pozytywnego stosunku do niej, informacja o zawodach, zbliżenie do świata nauki i techniki. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Działalność zawodznawcza Środowisko rodzinne, Przedszkole, Szkoły ogólnokształcące (podstawowa, gimnazjum, liceum), Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, Organizacje młodzieżowe, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Działalność zawodznawcza Kształcenie zawodowe: Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Technikum, Uczelnia wyższa, Aktywność zawodowa człowieka, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Kategorie analizy zawodu Psychologiczne – analiza zadań i czynności zawodowych, wymagań psychofizycznych, cech osobowościowych, Pedagogiczne – analiza wiadomości, umiejętności i sprawności zawodowych, Socjologiczne – analiza systemu współdziałania w pracy zawodowej, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Opis zawodu Zadania i czynności, Środowisko pracy, Uwarunkowania społeczne, Warunki organizacyjne, Wymagania procesu pracy, Wymagania fizyczne i zdrowotne, Przeciwwskazania zdrowotne, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Opis zawodu Wymagania psychologiczne, Kształcenie w zawodzie, Możliwości zatrudnienia, Możliwości awansu w hierarchii zawodowej, Czas pracy, Zawody pokrewne. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Metody badania zawodu Analiza dokumentacji – czynności zawodowe, opis stanowiska pracy, wytwór pracy, Obserwacja – proces pracy i jego przebieg, Badanie opinii – informacja zwrotna na temat przebiegu pracy. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawód jako kategoria poznawcza Zawód jest definiowany jako: zespół czynności wymagających określonych kwalifikacji, wykonywanych poza gospodarstwem domowym będących podstawą utrzymania pracownika i jego rodziny oraz pozycji w społeczeństwie, samo wykonywanie czynności oparte na kwalifikacjach, wykazywanie ich w celach zarobkowych wynikających z podziału pracy, Nowacki T., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 2000. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawód jako kategoria poznawcza Według Zygmunta Wiatrowskiego zawód stanowi nie tylko kategorii głównie ekonomiczno socjologicznej, ale także pedagogiczną, która ma 4 dopełniające się cechy: jest układem wyodrębnionych i powtarzających się czynności, określa pozycję społeczno – zawodową pracownika, stanowi źródło utrzymania, wymaga specjalnego przygotowania zawodowego, Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zmiany w istocie pracy ludzkiej Praca fizyczna Mechanizacja Automatyzacja Robotyzacja Informatyzacja - cyfryzacja 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Zawód jako kategoria poznawcza Tadeusz Nowacki wyróżnia 4 czynniki, które mają wpływ na wybór zawodu: genetyczne; środowiskowe; edukacyjne; dążenia własne jednostki; Nowacki T., Zawodoznawstwo, Radom 1999. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Współczesny model zawodoznawstwa Zawodoznawstwo Praca i zawód człowieka Narzędzia zawodowej pracy człowieka Materiały zawodowej pracy człowieka Wytwory zawodowej pracy człowieka 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Praca człowieka Działalność, której wynikiem są produkty materialne, usługi lub wytwory kultury. Nowacki T., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 2000. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Rodzaje pracy ludzkiej Praca Ludzie Rzeczy Dane Działalność artystyczna 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Narzędzia zawodowej pracy człowieka Przedmioty i urządzenia proste lub złożone umożliwiające wykonanie czynności w procesie pracy. Czarnecki K., Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Sosnowiec, 2008. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Podział narzędzi pracy Narzędzia Narzędzia proste Przyrządy Urządzenia Maszyny 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Materiały pracy człowieka To z czego są wytworzone lub z czego się składają przedmioty albo powstają rzeczy lub obiekty w toku pracy człowieka. Bralczyk J., Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Warszawa, 2005. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Materiały pracy człowieka Naturalne Sztuczne 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Wytwory pracy człowieka To, co zostało wytworzone, dzieło, produkt materialny i niematerialny powstały w efekcie pracy zawodowej człowieka, wynik procesu produkcyjnego. Czarnecki K., Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Sosnowiec 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Wytwory pracy człowieka Usługowe Produkcyjne Twórcze 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Zawodoznawstwo 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Dziękuję za uwagę mp.krakow@interia.pl 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej