Zawodoznawstwo jako istotny obszar problemowy doradztwa zawodowego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Seminarium System aktywizacji zawodowej kobiet – kobieta pracująca Grudzień 2006.
PROCES PODEJMOWANIA DECYZJI ZAWODOWEJ PRZEZ MŁODZIEŻ
Metody wyboru zawodu Cele zajęć:
Działania Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
TECHNIKA Pewien sposób wykonywania zadania ruchowego. Jest to ściśle określony ruch człowieka, którego celem jest najefektywniejsze rozwiązanie zadania.
Doradztwo edukacyjno-zawodowe
Poradnictwo i informacja zawodowa MCIZ OHP
Wojciech Kreft ECORYS Polska Konferencja - Zamek Książ System Informacji Branżowej narzędziem pomocy w planowaniu kariery i aktywności zawodowej.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Poradnictwo Zawodowe II
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
Nowoczesne poradnictwo zawodowe Włodzimierz Trzeciak
To osoba udzielająca pomocy, w formie grupowych i indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i.
Młodzieżowe Centrum Kariery oraz Punkt Pośrednictwa Pracy
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Doskonalenie podstawprogramowych kluczemdo modernizacjikształcenia zawodowego Warszawa 11 października 2012 r.
Struktura egzaminu zawodowego
Miejski Zespół Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych
Podsumowanie inicjatyw lokalnych w powiecie nowomiejskim podjętych w ramach Ogólnopolskiego Tygodnia Kariery 2011 przez Poradnię Psychologiczno – Pedagogiczną
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
Charakterystyka zawodu
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA 1 EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE EGZAMINACYJNA CENTRALNA KOMISJA.
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Czym jest doradztwo zawodowe?
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
ROLA SPZ WE WSPARCIU DORADCÓW ZAWODOWYCH PRACUJĄCYCH W INNYCH PLACÓWKACH Prezenter EWA JAGODZIŃSKA PSYCHOLOG – DORADCA ZAWODOWY SPZ LUBLIN.
Egzamin potwierdzający kwalifikacje zawodowe
Zespół Szkół Ekonomiczno-Turystyczno-Hotelarskich im
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Janusz Bokser – WUP Toruń Toruń
OPRACOWANIE NA PODSTAWIE MATERIAŁÓW CKE mgr Małgorzata Smul.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Jak wybrać zawód?.
Poradnictwo edukacyjno – zawodowe w Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej dla Młodzieży.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
10/8/ :29:04 AM Wyższa Szkoła Infrastruktury i Zarządzania ® Wyższa Szkoła Infrastruktury i Zarządzania ® Warszawa, ul. Rakowiecka 32 (metro.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
 17 października 1773r. – Komisja Edukacji Narodowej – pierwszy w Europie centralny organ władzy oświatowej › powołanie świeckich szkół średnich › uruchomienie.
PODSTAWY NAUKI O PRACY ERGONOMIA.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
BRANŻOWA INFORMACJA ZAWODOWA (konspekt webinarium)
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Prawo pracy Wprowadzenie
Czy doradztwo zawodowe w edukacji może zdobyć swoją przedmiotową i podmiotową niezależność? dr Marian Piekarski Politechnika Krakowska Centrum Pedagogiki.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Opracowanie: mgr Dorota Ściślewska Doradca zawodowy Gimnazjum nr 10 w Gliwicach.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE A RYNEK PRACY W WOJEWÓDZTWIE LUBELSKIM Wydział Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego Lublin, grudzień 2007 Kuratorium Oświaty w Lublinie.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Ważne jest nie to, co możemy zrobić, lecz to, co zrobić musimy. (Ch. Dickens) Idea poradnictwa zawodowego - jednostka jest odpowiedzialna za swój los,
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
KIM JEST SZKOLNY DORADCA ZAWODOWY?
Zapis prezentacji:

Zawodoznawstwo jako istotny obszar problemowy doradztwa zawodowego dr Marian Piekarski 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Zawodoznawstwo - ??? Charakterystyka zawodowa, Charakterystyka zawodu, Opis zawodu, Profil zawodowy, Zawód, Nomenklatura zawodów, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo - definicje Dwa znaczenia: wąskie, szerokie, Szajek S., System orientacji i poradnictwa zawodowego, Warszawa 1989 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – znaczenie wąskie Wiedza o zawodach – czyli znajomość zawodu, Wyniki badań w odniesieniu do poszczególnych zawodów, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – odbiorcy Osoby podejmujące decyzje o wyborze szkoły, zawodu lub poszukujące pracy, do których należą: Uczniowie różnych typów szkół, podejmujący decyzje edukacyjno zawodowe, Wchodzący na rynek pracy absolwenci tych szkół, Bezrobotni poszukujący pracy, Osoby pragnący zmienić pracę, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – odbiorcy Pracodawcy poszukujący kandydatów do pracy, Osoby zatrudnione w różnych instytucjach świadczących pomoc w podejmowaniu decyzji dotyczących wyboru szkoły, zawodu i pracy: Doradcy zawodowi, Pośrednicy pracy 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – wiedza o zawodach Podstawa do budowania charakterystyk i profilów zawodowych występujących w gospodarce narodowej, Umożliwia klasyfikację zawodów i specjalności, Określa kierunki i programy kształcenia zawodowego, Tworzy podwaliny poradnictwa zawodowego, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Interdyscyplinarny obszar wiedzy na pograniczu nauk społecznych, przyrodniczych i technicznych, Ogół badań nad właściwościami i warunkami wykonywania zawodów w ich historycznym, społecznym i kulturowym znaczeniu, ich klasyfikacją i statystyką zawodową, wyborem zawodu, przydatności zawodowej 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Definiowanie pojęć i terminów związanych z zawodami i pracą zawodową, Tworzenie i weryfikowanie teorii opisujących rozwój zawodowy człowieka, wybór zawodu, zachowania w procesie pracy, Klasyfikacja zawodów wg. różnych kryteriów 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Analizowanie zawodów ze względu na treść pracy oraz wymagania stawiane kandydatom, Opisywanie zawodów w różnych zakresach i dla różnych odbiorców, Ustalanie podstaw koniecznych do zdobycia kwalifikacji zawodowych, Badanie tendencji rozwojowych w zawodach, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – znaczenie szerokie Badanie hierarchii prestiżu zawodów (poważanie społeczne), Gromadzenie wiedzy o uczestnikach rynku pracy: pracodawcach oraz osobach poszukujących pracy, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – A. Bańka zawodach i związanych z nimi pracach, metodach i strategiach badania rynku pracy, wykonawcach jako podmiotach pracy i zawodu, pracodawcach jako podmiotach kreujących miejsca pracy, pracownikach jako podmiotach pracy, zmianach cywilizacyjnych odnoszących się do zawodów, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawodoznawstwo – A. Bańka zmianach w mentalności ludzi jako podmiotów pracy, zmianach w metodologii zbierania informacji o rynku pracy, prognozowania zapotrzebowania na pracę i zawody, innych podmiotach rynku pracy. Bańka A., Zawodoznawstwo, doradztwo zawodowe, pośrednictwo pracy, Poznań 1995 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Kształcenie przedzawodowe Rodzaj oddziaływania pedagogicznego w okresie przedszkolnym i szkolnym, poprzedzającym systematyczne kształcenie zawodowe. Głównym celem jest zbliżenie dzieci i młodzieży do pracy człowieka, kształtowanie wiedzy o pracy oraz pozytywnego stosunku do niej, informacja o zawodach, zbliżenie do świata nauki i techniki. Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Działalność zawodznawcza Środowisko rodzinne, Przedszkole, Szkoły ogólnokształcące (podstawowa, gimnazjum, liceum), Placówki opiekuńczo-wychowawcze, Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne, Organizacje młodzieżowe, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Działalność zawodznawcza Kształcenie zawodowe: Zasadnicza Szkoła Zawodowa, Technikum, Uczelnia wyższa, Aktywność zawodowa człowieka, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Kategorie analizy zawodu Psychologiczne – analiza zadań i czynności zawodowych, wymagań psychofizycznych, cech osobowościowych, Pedagogiczne – analiza wiadomości, umiejętności i sprawności zawodowych, Socjologiczne – analiza systemu współdziałania w pracy zawodowej, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Opis zawodu Zadania i czynności, Środowisko pracy, Uwarunkowania społeczne, Warunki organizacyjne, Wymagania procesu pracy, Wymagania fizyczne i zdrowotne, Przeciwwskazania zdrowotne, 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Opis zawodu Wymagania psychologiczne, Kształcenie w zawodzie, Możliwości zatrudnienia, Możliwości awansu w hierarchii zawodowej, Czas pracy, Zawody pokrewne. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Metody badania zawodu Analiza dokumentacji – czynności zawodowe, opis stanowiska pracy, wytwór pracy, Obserwacja – proces pracy i jego przebieg, Badanie opinii – informacja zwrotna na temat przebiegu pracy. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawód jako kategoria poznawcza Zawód jest definiowany jako: zespół czynności wymagających określonych kwalifikacji, wykonywanych poza gospodarstwem domowym będących podstawą utrzymania pracownika i jego rodziny oraz pozycji w społeczeństwie, samo wykonywanie czynności oparte na kwalifikacjach, wykazywanie ich w celach zarobkowych wynikających z podziału pracy, Nowacki T., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 2000. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawód jako kategoria poznawcza Według Zygmunta Wiatrowskiego zawód stanowi nie tylko kategorii głównie ekonomiczno socjologicznej, ale także pedagogiczną, która ma 4 dopełniające się cechy: jest układem wyodrębnionych i powtarzających się czynności, określa pozycję społeczno – zawodową pracownika, stanowi źródło utrzymania, wymaga specjalnego przygotowania zawodowego, Wiatrowski Z., Podstawy pedagogiki pracy, Bydgoszcz 2005 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zmiany w istocie pracy ludzkiej Praca fizyczna Mechanizacja Automatyzacja Robotyzacja Informatyzacja - cyfryzacja 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Zawód jako kategoria poznawcza Tadeusz Nowacki wyróżnia 4 czynniki, które mają wpływ na wybór zawodu: genetyczne; środowiskowe; edukacyjne; dążenia własne jednostki; Nowacki T., Zawodoznawstwo, Radom 1999. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Współczesny model zawodoznawstwa Zawodoznawstwo Praca i zawód człowieka Narzędzia zawodowej pracy człowieka Materiały zawodowej pracy człowieka Wytwory zawodowej pracy człowieka 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Praca człowieka Działalność, której wynikiem są produkty materialne, usługi lub wytwory kultury. Nowacki T., Korabiowska-Nowacka K., Baraniak B., Nowy słownik pedagogiki pracy, Warszawa 2000. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Rodzaje pracy ludzkiej Praca Ludzie Rzeczy Dane Działalność artystyczna 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Narzędzia zawodowej pracy człowieka Przedmioty i urządzenia proste lub złożone umożliwiające wykonanie czynności w procesie pracy. Czarnecki K., Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Sosnowiec, 2008. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Podział narzędzi pracy Narzędzia Narzędzia proste Przyrządy Urządzenia Maszyny 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Materiały pracy człowieka To z czego są wytworzone lub z czego się składają przedmioty albo powstają rzeczy lub obiekty w toku pracy człowieka. Bralczyk J., Słownik 100 tysięcy potrzebnych słów, Warszawa, 2005. 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Materiały pracy człowieka Naturalne Sztuczne 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Wytwory pracy człowieka To, co zostało wytworzone, dzieło, produkt materialny i niematerialny powstały w efekcie pracy zawodowej człowieka, wynik procesu produkcyjnego. Czarnecki K., Podstawowe pojęcia zawodoznawstwa, Sosnowiec 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Wytwory pracy człowieka Usługowe Produkcyjne Twórcze 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Zawodoznawstwo 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej

Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej Dziękuję za uwagę mp.krakow@interia.pl 2017-03-31 Centrum Pedagogiki i Psychologii Politechniki Krakowskiej