Modele zarządzania w instytutach badawczych dr Bogusław Bławat, Instytut Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur
Instytut badawczy działa w określonej technologii społecznej Kryteria technologii społecznej (Tonatzky i Fleischer, 1990): replikowalny zestaw struktur, procedur, ról i wzorców zachowań fundacja we wiedzy, racjonalne planowanie demonstrowalne i replikowalne efekty działania
Struktura Najbardziej widoczną cechą organizacji jest jej struktura. Hall (1977) porównuje strukturę organizacji do budynku.
Rogers Building Stata Center Building 20
Struktura Kompleksowość Centralizacja Formalizacja Horyzontalna Podział pracy Wertykalna Podział hierarchii Centralizacja Stopień w jakim podejmowanie decyzji koncentruje się na danym poziomie organizacji, jej jednostce lub danym indywiduum Formalizacja Stopień w jakim dana organizacja polega na przyjętych regułach i procedurach
Planowanie Sformalizowana procedura mająca na celu uzyskanie założonego rezultatu, mająca kształt zintegrowanego system decyzji (Mintzberg, 1994).
Etapy planowania: 1. Sformułowanie strategii Wizja i misja 2. Programowanie strategii Definiowanie programu i celów 3. Implementacja Inicjacja projektów badawczych Przegląd, ewaluacja i selekcja Zarządzanie projektami
Komunikacja Dyrektor jak dyrygent podaje tempo i tonację komunikacji
Kontrola Kontrola rozpoczyna się wraz z jasnym wyrażeniem celu istnienia danej organizacji
Kontrola Kontrola powinna sięgać wszystkich aspektów operacyjnych organizacji Kontrola odbywa się poprzez pozyskiwanie informacji Kontrola wyraża się w podejmowaniu decyzji
Dziękuję za uwagę