Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

1 Warszawa, 21 lutego 2008 r. Przegląd budżetu UE a kierunki reformy polityki spójności Podsekretarz Stanu w Augustyn Kubik Podsekretarz Stanu w Ministerstwie.
Warszawa, dnia 5 listopada 2004 r.
Prawo europejskie Opracowano na podstawie W. Siuda: „Elementy
JAK LOBBUJĄ PRZEWOŹNICY
© Paweł Dobrowolski 2006 Deregulacja – co to jest deregulacja? 19 marca 2006.
Prawo Unii Europejskiej prawo pierwotne - stanowione przez państwa członkowskie jako część prawa międzynarodowego prawo pierwotne - stanowione przez państwa.
dr inż. Włodzimierz Kujanek Zielona Góra, 20 marca 2009 r.
PRZYGOTOWANIA DO REACH W POLSCE PIOTR ZABADAŁA MINISTERSTWO GOSPODARKI
Źródła prawa.
POJĘCIE, GAŁĘZIE I ŹRÓDŁA PRAWA W POLSCE DR ADW. MAŁGORZATA PASZKOWSKA
Źródła i obszary prawa Konstytucja RP Art.87
dr Aleksandra Sołtysińska
Filary w strukturze UE dr Edyta Martini.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
EUROPEJSKIE STANDARDY PROCEDURY ADMINISTRACYJNEJ I SĄDOWEJ
Źródła prawa podatkowego
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Rada Unii Europejskiej (fr. Conseil de l'Union européenne; ang
Opiniowanie projektów aktów normatywnych Nasielsk listopada 2013 r. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
WSPÓŁCZESNE SYSTEMY POLITYCZNE A ŻYCIE GOSPODARCZE
Temat: Pojęcie źródła prawa
HIERARCHIA AKTÓW PRAWNYCH
Podstawy prawne finansów publicznych w Polsce
System aktów prawodawczych
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
PRAWO WTÓRNE ROZPORZĄDZENIA, DYREKTYWY, DECYZJE
Polska w Unii Europejskiej
Instrukcja Ruchu i Eksploatacji Sieci Przesyłowej PSE-Operator S.A.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prawo administracyjne – źródła prawa
TEKST JEDNOLITY § 101: -ogłoszenie tekstu jednolitego następuje w formie obwieszczenia; -tekst jednolity jest załącznikiem do tego obwieszczenia;
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Źródła Prawa Wspólnotowego Centrum Informacji Europejskiej Aleksander PARZYCH.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „PODATKI I OPŁATY LOKALNE JAKO ŹRÓDŁA DOCHODÓW JST” Prawne granice stanowienia aktów prawa miejscowego (uchwał podatkowych)
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
S TOSOWANIE PRAWA. P OJĘCIE Stosowanie prawa jest terminem wieloznacznym. W podstawowym znaczeniu stosowanie prawa rozumiane jest jako proces ustalania.
Prawo wyznaniowe Zagadnienia podstawowe
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
PRAWO UNII EUROPEJSKIEJ Zajęcia nr 2 STUDIA WIECZOROWE / GRUPA 3 / 23-PR-WM-S6-PUE MGR BARBARA CHACZKO.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
KOMISJA EUROPEJSKA Ewa Czaja Paulina Dobkowska Joanna Krzemień.
PODSUMOWANIE I ETAPU SALA KONGRESOWA PKiN WARSZAWA.
Skarga o stwierdzenie nieważności (art. 263 TL) mgr Magdalena Matusiak-Frącczak.
Zasady stosowania prawa unijnego Jan Ludwik
Stosunki a sytuacje administracyjnoprawne
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
Akt administracyjny a akt normatywny na przykładzie administrowania lokalnych jednostek samorządu terytorialnego.
Tworzenie i stosowanie prawa
Podstawy prawe egzekucji administracyjnej
Przesłanki kształtowania się praw człowieka
Procesy decyzyjne i instytucje UE
System aktów prawodawczych
Tworzenie prawa.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Trybunał Konstytucyjny
Ogólne wiadomości o prawie cywilnym
„Współczesne wyzwania prawa konsumenckiego” Kraków, r.
Tworzenie prawa.
System prawa.
ELEMENTY PRAWA.
Marta Ryńska, Administracja I rok,grupa 6
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
ZESPÓŁ EKSPERCKI DS. EUROPEJSKIEJ I KRAJOWEJ POLITYKI STRUKTURALNEJ RP
PRAWO MIEJSCOWE Gabriela Polak 1 / 25.
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
NORMY I PRZEPISY PRAWA CYWILNEGO OBOWIĄZYWANIE NORM W CZASIE I PRZESTRZENI mgr Maciej Bieszczad Zakład Prawa Cywilnego i Prawa Międzynarodowego Prywatnego.
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Dlaczego warto lobbować w UE ? NEMO Consulting

O co walczymy ? a. rozporządzenia, b. dyrektywy, c. decyzje, d. zalecenia, e. opinie.

Rozporządzenia ROZPORZĄDZENIE (regulation, reglement, Verordnung): rozporządzenie zawiera normy prawne powszechnie obowiązujące; rozporządzenie jest wiążące we wszystkich swoich częściach (różni się tym od dyrektywy, która jest wiążąca tylko cd. celu); rozporządzenie obowiązuje bezpośrednio we wszystkich państwach członkowskich i nie wymaga dodatkowych aktów wprowadzających do systemu krajowego; (rozporzadzenia, dyrektywy i decyzje) muszą zawierać uzasadnienie, podawać, na czyich propozycjach się opierają i jakich zasięgnięto opinii obligatoryjnych. Brak takich zapisów może być przyczyną unieważnienia aktu prawnego z powodu naruszenia istotnych przepisów formalnych; rozporządzenie jest publikowane w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich i nie wymaga ogłoszenia zgodnie z przepisami prawa krajowego;

DYREKTYWY DYREKTYWA (directive, directive, Richtline): dyrektywa ma charakter wiążący, ale nie ma charakteru normatywnego; dyrektywa wiąże tylko cd. celu dla każdego państwa członkowskiego, do którego jest skierowana; dyrektywa nie zawiera norm prawnych, wymaga jedynie, aby adresaci podjęli konieczne środki do osiągnięcia określonego w dyrektywie celu (obowiązuje wyłącznie adresatów); adresatami dyrektyw sa wyłącznie państwa członkowskie, które zobowiązane są do wydania w określonym terminie przepisów krajowych odpowiadających treści dyrektywy; dyrektywy wchodzą w życie po implementacji przez państwa członkowskie;

DECYZJE DECYZJA (decision, decision, Entscheidung) decyzje mają charakter konkretny i indywidualny; decyzje nie mają cech prawotwórczych; decyzje obejmują we wszystkich swoich częściach tylko tych, do których sa skierowane; decyzje nakładające na adresatów (osoby fizyczne i prawne) określone obowiązki stanowią tytuł egzekucyjny (!)

Dlaczego walczymy Malejąca rola parlamentów narodowych w związku z postępującym procesem integracji niebezpieczeństwo uchwalania norm powszechnie obowiązujących wobec fasadowego charakteru kontroli demokratycznej (krajowe konsultacje społeczne, media, partie polityczne - bez wpływu na proces decyzyjny) nieustanne zagrożenie uchwalaniem norm godzących w interesy całych branż i społeczności

problemy nawet consensus większości sił politycznych w kraju - nie wystarcza to zablokowania złej decyzji, konieczność poszukiwania poparcia w trzech płaszczyznach: politycznej ( frakcje Parlamentu Europejskiego) międzynarodowej ( koalicje krajów wspólnoty) branżowej ( poszukiwanie grup nacisku o zbliżonych interesach i postulatach)

Wyzwania międzynarodowe konieczność internacjonalizacji działań lobbyingowych organizacji pracodawców ( łączenie w swoiste „międzynarodówki”) i organizacji branżowych zdolność do identyfikacji grup interesu o podobnych poglądach europejska triada lobbyingu ( państwo - frakcja - organizacja )

wyzwania krajowe wprowadzenie mechanizmów sprawnej konsultacji krajowych aktów UE ( zadanie rządu) wprowadzenie mechanizmu konsultacji społecznych przed wypracowywaniem stanowisk przez europarlamentarzystów ( lobbying w danej frakcji za pośrednictwem krajowych europarlamentarzystów) budowa mechanizmów uzgadniania stanowisk w ramach transnarodowych grup interesów ( grup branżowych, organizacji pracodawców) najtrudniejsze: zdolność organizacji branżowych do budowy grup poparcia ad hoc. (tj. takich, w których stanowisko krystalizuje się dopiero wokół problemu a nie standardowych ról czy kompetencji)

wszewko @nemoconsulting.pl dziękuję za uwagę wszewko @nemoconsulting.pl NEMO Consulting