Czym przyciąga harcerstwo?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
System awansu zawodowego nauczycieli – propozycja zmiany jakościowej
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Budowanie wizerunku pracodawcy – trzy perspektywy
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
FUNKCJA PERSONALNA.
Zjazd Programowy ZHP 1–3 czerwca 2007 r.. Zjazd Programowy ZHP W dniach 1-3 czerwca 2007 r. w Nadwarciańskim Grodzie w Załęczu Wielkim odbędzie się Zjazd.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Lider- Przywódca.
Metodyka harcerska i starszoharcerska
PRAKTYKI KSZTAŁCENIOWE ZARZĄDZANIE ZMIANĄ? ZMIANA ZARZĄDZANIA?
Prowadzący: mgr Konrad Schroeder
SYSTEM PRACY Z KADRĄ W ZHP
Dobre praktyki w kształceniu specjalnościowym w ZHP
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Wydział Harcerski GK ZHP
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
ANALIZA BADANIA PRZEPROWADZONEGO WŚRÓD KOMENDANTÓW HUFCÓW: WSPARCIE SZCZEPOWYCH Autor badania: pwd Katarzyna Wiśniewska.
Jaki powinien być program rozwoju Chorągwi?
Szara Drużyna jako przykład kształcenia w pionie wiekowym
SEMINARIUM AKADEMICKIE ŁOWICZ WPROWADZENIE.
Date © AchieveGlobal, Inc LEARN. PERFORM. GROW. Szkolenia, które przynoszą rezultaty.
pwd. Katarzyna Dulska ZKK Toruń phm. Michał Sawicki CHZKK Kuj-Pom
Kształcenie Gdzie jesteśmy? Dokąd zmierzamy?. Czym jest kształcenie instruktorskie? Pomoc w rozwoju instruktorskim na drodze przeżyć, wspólnie osiąganych.
Szkoła Współpracy.
Proces pracy z kadrą w ZHP – nasze mocne i słabe strony
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Praca z kadrą w chorągwi Jak zacząć?
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Co proponujemy? hm. Tomasz Kujaczyński i zespół
RADA NACZELNA ZHP Prawo Harcerskie zostało ustanowione jako kanon cech moralnych, które powinny być wpajane przez organizację. Mało kto uświadamia sobie,
Wolontariusz - cenny talent z doświadczeń Fundacji Rozwoju Wolontariatu w Lublinie 15 września 2014 r. frw.org.pl Zdzisław Hofman.
LIDER.
RADA NACZELNA SYSTEM STOPNI INSTRUKTORSKICH MARCA 2009.
Co to jest WOLONTARIAT?.
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
IX Konferencja „Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka” Maria ZAJĄC „E-learning 2.0 a style uczenia się” Maria ZAJĄC E-learning 2.0 a style.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY
METODYKA WĘDROWNICZA Opracowała pwd. Justyna Golitz.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Praca ze stopniami czyli jak stymulować wszechstronny rozwój
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
Proces przewodzenia i kontrolowania
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Raport po ocenie 360° - fragment
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

LIDERZY LIDERÓW Kierowanie ludźmi, motywowanie i wspieranie rozwoju kadry w ZHP

Czym przyciąga harcerstwo? Dlaczego zostaliście harcerzami? Dlaczego zostaliście instruktorami? Nie ma harcerstwa bez liderów i przywództwa! Harcerskie wychowanie opiera się na przywództwie!

Czym jest kierowanie ludźmi (przywództwo)? Kierowanie ludźmi to proces wywierania wpływu na zachowania ludzi (współpracowników), w taki sposób, aby realizowali oni cele organizacji w konkretnej sytuacji.

Z jakim modelem przywództwa utożsamiasz się jako instruktor ZHP?

Czy każdy model przywództwa jest harcerski?

Czy każdy model przywództwa jest harcerski?

Czy każdy model przywództwa jest harcerski?

Czy każdy model przywództwa jest harcerski?

Czy każdy model przywództwa jest harcerski?

Czy każdy model przywództwa jest harcerski?

Jakiego modelu przywództwa potrzebujemy?

Model transakcyjny? Źródłem przywództwa są wzajemne korzyści płynące z relacji lider i zwolennicy. Relacja oparta na wymianie. Lider oferuje coś w zamian za zgodę lub uległość zwolenników (motywacja zewnętrzna).

Model transformacyjny? Lider jest charyzmatycznym wizjonerem, który formułuje ambitne cele. Potrafi zainspirować innych do ich realizacji. Źródłem przywództwa jest zaangażowanie zwolenników lidera (motywacja wewnętrzna).

Model przywództwa służebnego? Lider, najpierw chce służyć, a dopiero potem kierować. Zachęca współpracowników do doskonałości. Buduje swój autorytet na udzielaniu im wsparcia.

Przywództwo oparte na służbie Służba wobec ludzi wynika ze zrozumienia przez lidera wpływu, jaki ma na innych. Służba wobec celu lub misji organizacji wynika z przekonania lidera o słuszności celu i potrzebie zaangażowania w jego realizację. Cel powinien ułatwiać identyfikację z nim i chęć jego osiągnięcia.

Przywództwo polegające na pełnieniu służby jest kwestią postawy, a nie stanowiska czy funkcji.

W harcerstwie przywództwo opiera się na przykładzie osobistym

Kto był / jest Twoim instruktorskim autorytetem?

Nasze instruktorskie rozmowy… „Nasz komendant to taka pierdoła bez autorytetu…” „Od komendanta oczekuję, żeby przynajmniej nie przeszkadzał, bo wiem, że nie pomoże…” „To figurant, wybrany dlatego, że nikt inny nie chciał kandydować…” „Rozwiązał nasz ZKK, bo jak powiedział, konkurowaliśmy z nim o rząd dusz”. „Wprowadził do komendy głupszych od siebie, bo takimi łatwiej manipulować…”.

Kiedy chcemy być wolontariuszami? Gdy w działaniu MAMY: poczucie wartości i sensu działania informację zwrotną, zainteresowanie i dostrzeganie efektów poczucie przynależności do zespołu (wspólnoty instruktorskiej) poczucie bezpieczeństwa psychologicznego (konstruktywne relacje i atmosfera) POTRZEBY ŻYCIOWE przetrwanie, oddychanie, jedzenie, spanie BEZPIECZEŃSTWO uczucie pewności i spokoju POTRZEBY SPOŁECZNE miłość, członkostwo w grupie UZNANIE poczucie własnej wartości i szacunku ze strony innych SAMOREALIZACJA działanie, które lubimy, rozwój

Kiedy przestajemy być wolontariuszami? Gdy odczuwamy BRAK: poczucia wartości i sensu działania informacji zwrotnej, zainteresowania i dostrzegania efektów poczucia przynależności do zespołu (wspólnoty instruktorskiej) poczucia bezpieczeństwa psychologicznego (konstruktywne relacje i atmosfera) POTRZEBY ŻYCIOWE przetrwanie, oddychanie, jedzenie, spanie BEZPIECZEŃSTWO uczucie pewności i spokoju POTRZEBY SPOŁECZNE miłość, członkostwo w grupie UZNANIE poczucie własnej wartości i szacunku ze strony innych SAMOREALIZACJA działanie, które lubimy, rozwój

SZUKANIE ALTERNATYWY NIEPEWNOŚĆ  Etapy demotywacji ODMOWA WSPÓŁPRACY MOTYWACJA  NIEPEWNOŚĆ UTRATA ZAANGAŻOWANIA ODMOWA WSPÓŁPRACY SZUKANIE ALTERNATYWY

Bez jakości przywództwa, nie będzie efektywnej pracy z kadrą! Pozyskiwanie (rekrutacja) Przygotowanie do funkcji i kształcenie Wspieranie w pełnieniu funkcji Rozwój doświadczenia

Umiejętności liderskie Nie dostajemy ich wraz ze sznurem funkcyjnym. Są ważne wszędzie gdzie pracuje się z kadrą / pracownikami. Dziś trzeba się ich uczyć! Inwestują w nie korporacje, administracja, wojsko. To powinna być nasza zewnętrzna marka: Instruktor = świetny lider!

Program Rozwojowy „Lider Liderów” / „Lider+”/… Cel programu: Zwiększenie efektywności procesu pracy z kadrą w ZHP poprzez rozwój umiejętności liderskich i zarządczych wśród instruktorów działających w zespołach pracujących z kadrą na wszystkich szczeblach struktury Związku.

Program Rozwojowy 3 moduły szkoleniowe x 2 dni: Kierowanie ludźmi w praktyce. Motywowanie i coaching w działaniu. Zarządzanie procesem pracy z kadrą.

Program Rozwojowy Dla kogo: Komendanci i komendy chorągwi i hufców. Szefowie i członkowie referatów, namiestnictw, KSI, ZKK. Komendanci szczepów. Każdy instruktor kierujący jakimkolwiek zespołem.

Program Rozwojowy Kto realizuje: CSI (2014, 2015). Chorągwiane Szkoły Instruktorskie (2016). Harmonogram: 1 moduł: LAS 2014, jesień 2014, wiosna 2015 2 moduł: jesień 2014, wiosna/lato 2015 3 moduł: wiosna/lato 2015, jesień 2015 Grupy docelowe: instruktorzy zespołów GK oraz chorągwi kadra hufców.

1 moduł: Kierowanie ludźmi w praktyce Po szkoleniu instruktor będzie umiał: Kierować ludźmi poprzez wywieranie wpływu na zachowania, Stosować cykl kierowania, Dopasować styl kierowania do poziomu samodzielności współpracownika, Rozpoznawać postawy przyjmowane przez lidera wobec współpracownika,   Delegować zadania Prowadzić rozmowę konsultacyjną (aktywnie słuchać), Wykorzystać piramidę wnioskowania do diagnozy problemu, Prowadzić indywidualnie i w zespole rozmowę służącą rozwiązywaniu problemów.

2 moduł: Motywowanie i coaching w działaniu Po szkoleniu instruktor będzie umiał: Wzbudzać, utrzymywać i ukierunkowywać motywację współpracowników w warunkach wolontariatu, Wpływać na ich zaangażowanie, Rozpoznawać symptomy procesu demotywacji, Udzielać informacji zwrotnej, Interweniować w przypadku negatywnych zachowań: zwracać uwagę i korygować negatywne zachowania, Zastosować podstawowe techniki coachingu w bieżącym działaniu, Radzić sobie z przekonaniami blokującymi motywację współpracowników, Stosować inspirujące pytania w rozmowach motywujących i rozwojowych, Stosować elementy coachingu w epizodach związanych z kierowaniem ludźmi.

3 moduł: Zarządzanie procesem pracy z kadrą Po szkoleniu instruktor będzie umiał: Wykorzystywać systemy i narzędzia wspierające proces pracy z kadrą w jego poszczególnych etapach: pozyskiwanie kadry, przygotowanie do funkcji i kształcenie, wspieranie w trakcie pełnienia funkcji, rozwój doświadczenia. Przeprowadzić rekrutację dorosłych wolontariuszy do ZHP oraz instruktorów do pełnienia funkcji, Wykorzystać zasady przygotowywania do funkcji w praktyce swojego zespołu, Rekomendować działania kształceniowe mogące wspierać przygotowanie do funkcji instruktorów w kierowanym przez niego zespole, Organizować zespoły i podejmować działania wspierające instruktorów w trakcie pełnienia funkcji, Zastosować stopnie instruktorskie i indywidualne ścieżki rozwoju do pogłębiania doświadczenia instruktorów w swoim zespole.

Program Rozwojowy „Lider Liderów” / „Lider+”/… Warunki ukończenia programu: Udział w 3 kolejnych modułach szkoleniowych. Pełnienie funkcji związanej z odpowiedzialnością za innych instruktorów. Ukończenie programu umożliwi uzyskanie: Odznaki Pracy z Kadrą

Program Rozwojowy „Lider Liderów” / „Lider+”/… Odznaka Pracy z Kadrą Cel: upowszechnienie wiedzy i umiejętności liderskich wśród kadry kierowniczej ZHP. Dostępna – proste warunki uzyskania (3 moduły szkolenia i pełnienie funkcji w momencie przyznawania). Nie wymagająca odnawiania. Prestiżowa – lider liderów.