Warszawa, 14/15 listopada 2012 r. EFS dla oświaty w województwie lubelskim Agnieszka Pidek-Klepacz Zespół Zarządzania Komponentem Regionalnym PO KL Departamentu Europejskiego Funduszu Społecznego Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie
Finanse, którymi dysponujemy w latach Priorytet IX PO KL ,34 zł w tym: edukacja przedszkolna: ,75 zł programy rozwojowe szkół prowadzących kształcenie ogólne: ,19 zł programy rozwojowe szkół prowadzących kształcenie zawodowe: ,74 zł doskonalenia nauczycieli ,11 zł
Dotychczas wsparciem objęliśmy 267 ośrodków wychowania przedszkolnego i dzieci w wieku 3-5 lat stypendiów dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych, którzy są szczególnie uzdolnieni w zakresie nauk matematyczno – przyrodniczych i technicznych 692 szkół prowadzących kształcenie ogólne, w tym: 253 z obszarów miejskich 439 z obszarów wiejskich 226 szkoły prowadzące kształcenie zawodowe, w tym: 111 szkół współpracowało z przedsiębiorcami uczniów ukończyło udział w stażach i praktykach nauczycieli uczestniczyło w doskonaleniu zawodowym w formach krótkich, w tym: z obszarów wiejskich 90 nauczycieli kształcenia zawodowego
Plany na rok 2013 tworzenie lub wsparcie przedszkoli lub innych form wychowania przedszkolnego programy rozwojowe szkół prowadzących kształcenie ogólne programy rozwojowe szkół prowadzących kształcenie zawodowe staże i praktyki obejmujące praktyczną naukę zawodu oraz pokrycie kosztów opiekuna stażu wsparcie nauczycieli kształcenia zawodowego i/lub instruktorów praktycznej nauki zawodu, w tym także zatrudnionych u pracodawców w doskonaleniu zawodowym w formach krótkich szkolenia i kursy skierowane do osób dorosłych zainteresowanych nabyciem, uzupełnieniem lub podwyższeniem umiejętności i kompetencji w obszarach umiejętności ICT i znajomości języków obcych
Sukcesy działania, które odpowiadają najtrafniej na potrzeby w obszarze wyrównywania szans edukacyjnych i zapewnienia wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty w województwie lubelskim: tworzenia i/lub uruchamianie ośrodków wychowania przedszkolnego organizacja doradztwa i opieki psychologiczno – pedagogicznej rozszerzanie oferty edukacyjnej szkół o zagadnienia związane z poradnictwem i doradztwem edukacyjno-zawodowym modernizacja oferty kształcenia zawodowego i dostosowanie jej do potrzeb lokalnego i regionalnego rynku pracy
Rezultaty stosunkowo dobre wyniki nauczania w szkołach podstawowych, gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych systematyczny wzrost liczby ośrodków wychowania przedszkolnego oraz poziomu upowszechnienia edukacji przedszkolnej
Słabe strony brak trwałości projektów po ich zakończeniu oraz brak pomysłu na ich kontynuację niska ranga i negatywne postrzeganie szkolnictwa zawodowego brak nowoczesnej lub przestarzała baza techniczna i dydaktyczna w większości szkół i placówek oświatowych nieefektywny system nauczania praktycznego słaba korelacja pomiędzy wynikami nauczania a doskonaleniem zawodowym nauczycieli niewystarczające wsparcie uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych, w tym w szczególności uczniów zdolnych i uczniów niepełnosprawnych, zarówno w kontekście oferty edukacyjnej, jak i infrastruktury niewystarczająca dostępność sprawnych systemów opieki przedszkolnej i dla dzieci poniżej trzeciego roku życia
Szanse rozwój współpracy szkół zawodowych i ich organów prowadzących z pracodawcami, instytucjami otoczenia biznesu, klastrami i szkołami wyższymi wzrost efektywności kształcenia oraz wzrost dostępności do doradztwa zawodowego oraz wsparcia pedagogiczno-psychologicznego i logopedycznego na każdym etapie edukacji dostosowanie kształcenia zawodowego, tj. oferty edukacyjnej, jak i niezbędnej bazy dydaktycznej do branż strategicznych dla rozwoju województwa oraz do rynku pracy wykorzystanie dobrych praktyk wypracowanych w ramach okresu programowania wykorzystanie technik ICT w procesie kształcenia umożliwiających uatrakcyjnienie treści i form przekazu
ul. Czechowska 19, pok. nr Lublin tel. (081) bezpłatna Infolinia: Dziękuję za uwagę